LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas

 

paPILDOMO KOMITETO

I Š V A D a

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO RINKIMŲ ĮSTATYMO NR. I-2721 98 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 NR. XIIIP-4010

 

2019 m. lapkričio 27 d. Nr. 104-P-71

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Dainius Gaižauskas, Komiteto pirmininko pavaduotojas Laurynas Kasčiūnas, Komiteto nariai Virgilijus Alekna, Arvydas Anušauskas, Vytautas Bakas, Arūnas Gumuliauskas, Jonas Jarutis, Gediminas Kirkilas, Gabrielius Landsbergis, Michalas Mackevičius, Dovilė Šakalienė, Audrys Šimas, komiteto biuro vedėjas Vitalijus Dmitrijevas, patarėjai Vilma Greckaitė, Vilma Kaminskienė, Mantas Lapinskas, padėjėja Vilma Pesliakienė. Kviestieji asmenys: Vyriausiosios rinkimų komisijos pirmininkė Laura Matjošaitytė, Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro generalinė direktorė Teresė Birutė Burauskaitė ir šio centro Okupacinių režimų veiklos tyrimų ir viešinimo skyriaus vedėja Kristina Burinskaitė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2019-11-11.

1

1

2

 

   Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

   1. Pagal teisės technikos taisykles projekto 1 straipsnio 1 ir 2 dalyse dėstant pakeitimo esmę po žodžio „Pakeisti“ išbrauktinas žodis „įstatymo“.

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2019-11-11.

1

1

 

   2.   Projekto 1 straipsnio 1 dalimi siūloma Seimo rinkimų įstatymo 98 straipsnio 1 dalį, kurioje nustatyta kandidatų į Seimo narius pareiga viešai paskelbti apie savo bendradarbiavimą ne pagal Lietuvos Respublikos užduotis su kitų valstybių specialiosiomis tarnybomis, papildyti nuostata, kuria Vyriausiajai rinkimų komisijai būtų pavesta „dėl bendradarbiavimo faktų nustatymo“ kreiptis į „Lietuvos Respublikos kompetentingą instituciją, saugančią asmenų, prisipažinusių slapta bendradarbiavus su kitų valstybių specialiosiomis tarnybomis, duomenis“, ir iki rinkimų dienos privalomai patikrinti visų kandidatų į Seimo narius duomenis.

Ši projektu siūloma nuostata nėra visiškai aiški ir turėtų būti patikslinta, aiškiau apibrėžiant, kokius būtent duomenis apie kandidatus patikrinti ir į kokią valstybės instituciją dėl to kreiptis privalo Vyriausioji rinkimų komisija. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad pagal Seimo rinkimų įstatymo 98 straipsnio 1 dalį kandidatas į Seimo narius privalo anketoje įrašyti duomenis apie savo bendradarbiavimą ne tik su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis (dėl kurio prisipažinę asmenys pagal Asmenų, slapta bendradarbiavusių su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, registracijos, prisipažinimo, įskaitos ir prisipažinusiųjų apsaugos įstatymą yra įrašyti į asmenų, prisipažinusių slapta bendradarbiavus su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, įskaitą), bet ir su bet kurios kitos valstybės specialiosiomis tarnybomis. Atsižvelgiant į tai, Vyriausiosios rinkimų komisijos pareiga patikrinti kandidatų duomenis tikslintina šiais aspektais:

– institucijos, į kurią turėtų kreiptis Vyriausioji rinkimų komisija, apibrėžimas formuluote „sauganti asmenų, prisipažinusių slapta bendradarbiavus su kitų valstybių specialiosiomis tarnybomis, duomenis“ yra teisiškai netikslus, nes Asmenų, slapta bendradarbiavusių su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, registracijos, prisipažinimo, įskaitos ir prisipažinusiųjų apsaugos įstatyme yra numatytas asmenų prisipažinimas Lietuvos valstybei slapta bendradarbiavus tik su buvusios SSRS, o ne visų kitų valstybių specialiosiomis tarnybomis;

– atsižvelgiant į projekto tikslą manytina, kad Vyriausiosios rinkimų komisijos pareiga „patikrinti duomenis“ turėtų apimti ne tik jos pareigą kreiptis į kompetentingą valstybės instituciją dėl prisipažinusiųjų asmenų įskaitos duomenų patikrinimo, bet ir pareigą patikrinti prieinamą, be kita ko, viešai paskelbtą informaciją apie neprisipažinusius Lietuvos valstybei asmenis, slapta bendradarbiavusius su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, tačiau iš projekto formuluočių tai nėra aišku;

– dėl minėtos instituciją apibrėžiančios formuluotės netikslumo neaišku, kokius būtent kandidatų duomenis turėtų patikrinti Vyriausioji rinkimų komisija – ar tik dėl slapto bendradarbiavimo su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, ar visus, kuriuos kandidatai pagal Seimo rinkimų įstatymo 98 straipsnio 1 dalį turi nurodyti kandidato anketoje, t. y. ir dėl bendradarbiavimo su kitų valstybių specialiosiomis tarnybomis;

– formuluotė „dėl bendradarbiavimo faktų nustatymo“ išbrauktina kaip perteklinė arba tikslintina, nes Vyriausioji rinkimų komisija bendradarbiavimo faktų nenustatinėtų ir neinicijuotų jų nustatymo, o tik patikrintų jau nustatytuosius.

 

Pritarti

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2019-11-11.

1

1

 

   3. Projekto 1 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 98 straipsnio 1 dalies formuluotė „kandidatų į Seimo nario pareigas“ keistina formuluote „kandidatų į Seimo narius“.

Pritarti

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2019-11-11.

1

2

 

   4. Projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 98 straipsnio 2 dalį siūloma papildyti nuostata, pagal kurią Vyriausioji rinkimų komisija, „paaiškėjus, kad tarp kandidatų į Seimo narius arba išrinktų Seimo narių yra asmenų, prisipažinusių slapta bendradarbiavus su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis“, turėtų nedelsdama „paviešinti tokią informaciją“.

   Pažymėtina, kad pagal Seimo rinkimų įstatymo 98 straipsnio 2 dalį, jeigu kandidatas apie savo bendradarbiavimą su kitos valstybės specialiosiomis tarnybomis nenurodė ir galioja teismo sprendimas, kuriuo nustatytas juridinę reikšmę turintis faktas (arba šį faktą įstatymų nustatyta tvarka yra patvirtinęs pats kandidatas), kad šis asmuo ne pagal Lietuvos Respublikos užduotis sąmoningai bendradarbiavo su kitų valstybių specialiosiomis tarnybomis, Vyriausioji rinkimų komisija jo neregistruoja, o jeigu buvo jį įregistravusi, nedelsdama panaikina jo registravimą kandidatu į Seimo narius. Atsižvelgiant į tai, vietoj projektu siūlomos nustatyti Vyriausiosios rinkimų komisijos pareigos „nedelsiant paviešinti“ paaiškėjusią informaciją apie tai, kad „tarp kandidatų į Seimo narius <...> yra asmenų, prisipažinusių slapta bendradarbiavus su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis“, nustatytina šios komisijos pareiga Teisės aktų registre ar savo interneto svetainėje paskelbti priimtą sprendimą atsisakyti registruoti asmenį kandidatu arba panaikinti kandidato registraciją dėl to, kad jis neįvykdė Seimo rinkimų įstatymo 98 straipsnio 1 dalyje nustatyto reikalavimo viešai paskelbti (nurodyti kandidato į Seimo narius anketoje) apie savo bendradarbiavimą su kitų valstybių specialiosiomis tarnybomis. Jeigu kandidatas apie savo bendradarbiavimą su šiomis tarnybomis nurodė kandidato anketoje, ši informacija turėtų būti paviešinta viešai paskelbiant anketos duomenis.

   Nustatant Vyriausiosios rinkimų komisijos pareigą paviešinti paaiškėjusią informaciją apie išrinktus Seimo narius, atkreiptinas dėmesys į šiuos projektu siūlomos nuostatos aspektus:

   – neaišku, kodėl turėtų būti viešinama paaiškėjusi informacija tik apie prisipažinusius asmenis, o ne apie visus bendradarbiavusius su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, juolab jeigu jie nėra prisipažinę Lietuvos valstybei;

   – taip pat neaišku, kodėl turėtų būtų viešinama informacija tik apie slaptą bendradarbiavimą su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, o ne su visų užsienio valstybių specialiosiomis tarnybomis;

   – formuluotė „paaiškėjus, kad tarp <...> Seimo narių yra asmenų, prisipažinusių slapta bendradarbiavus <...>, Vyriausioji rinkimų komisija nedelsiant paviešina tokią informaciją“ taisytina į „paaiškėjus, kad Seimo narys yra slapta bendradarbiavęs <...>, Vyriausioji rinkimų komisija nedelsdama paviešina šią informaciją“.

Pritarti

 

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2019-11-11.

 

 

 

   5. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad Seimo rinkimų įstatymo 98 straipsnio 2 dalies nuostata, pagal kurią, jeigu kandidatas apie savo bendradarbiavimą su kitos valstybės specialiosiomis tarnybomis nenurodė ir po Seimo rinkimų įstatymų nustatyta tvarka įrodoma, kad jis ne pagal Lietuvos Respublikos užduotis sąmoningai bendradarbiavo su kitų valstybių specialiosiomis tarnybomis, nuo įrodymo dienos šio Seimo nario įgaliojimai nutraukiami, taisytina, nes Konstitucijos 63 straipsnyje, kuriame yra nustatytas baigtinis Seimo nario įgaliojimų nutrūkimo pagrindų sąrašas, toks Seimo nario įgaliojimų nutrūkimo pagrindas nenumatytas.

Atsižvelgti

Pastaba aktuali galiojančiai Seimo rinkimų įstatymo redakcijai, bet ne šiam įstatymo projektui.

 

Teisingumo ministerijos Europos teisės departamentas, 2019-10-29.

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos Seimo rinkimų įstatymo Nr. I-2721 98 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-4010 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime.

Pritarti

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui Nr. XIIIP-4010 ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti atsižvelgiant į Teisės departamento pastabas, kurioms Komitetas pritarė, ir Komiteto išvadą.

7. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Laurynas Kasčiūnas, Arūnas Gumuliauskas.

9. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nepareikšta.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                        Dainius Gaižauskas

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėjas Evaldas Sinkevičius