LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Teisės ir teisėtvarkos komitetas

 

 

KOMITETO IŠVADA

DĖL PRELIMINARAUS ĮVERTINIMO AR Asmens tapatybės kortelės ir paso įstatymo Nr. XII-1519 5 straipsnio pakeitimo įstatymo projektAS Nr. XIIIP-1355

NEPRIEŠTARAUJA LIETUVOS RESPUBLIKOS KONSTITUCIJAI

 

2017-12-13  Nr. 102-P-50

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Agnė Širinskienė, komiteto pirmininko pavaduotojas Stasys Šedbaras, nariai:  Rimas Andrikis, Vitalijus Gailius, Arvydas Nekrošius, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Lauras Stacevičius, Irena Šiaulienė, Petras Valiūnas.

Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjai: Irma Leonavičiūtė, Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, padėjėjos: Aidena Bacevičienė, Modesta Banytė.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento atstovai: P. Veršekys, O. Buišienė.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.       

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-11-24

 

 

 

 

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams bei teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

Projektu teikiama nuostata gali prieštarauti Konstitucijai.

1.        Projekto 1 straipsnyje Asmens tapatybės ir paso įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 5 straipsnio 4 dalį siūloma papildyti nauju 5 punktu, kuriame nustatyti, kad be šio straipsnio 1 ir 2 dalyse nurodytų duomenų, asmens tapatybės kortelėje ir pase taip pat įrašoma „Dokumento savininkas buvo nuteistas už lytinį nusikaltimą prieš nepilnametį ir yra lytinis nusikaltėlis“. Taigi, jeigu Lietuvos Respublikos pilietis buvo nuteistas „už lytinį nusikaltimą prieš nepilnametį ir yra lytinis nusikaltėlis” – tai bus įrašyta jam išduodamoje asmens tapatybės kortelėje ir pase. Tokio pobūdžio informacijos įrašymas į asmens dokumentą yra diskriminacinis ir neatitiktų:

1.1.       Konstitucijos 29 straipsnio, kuriame įtvirtintas asmenų lygybės įstatymui principas. Aiškindamas Konstitucijos 29 straipsnio, kuriame nustatyta, kad įstatymui, teismui ir kitoms valstybės institucijoms ar pareigūnams visi asmenys lygūs (1 dalis), žmogaus teisių negalima varžyti ir teikti jam privilegijų dėl jo lyties, rasės, tautybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų pagrindu (2 dalis), nuostatas Konstitucinis Teismas ne kartą yra konstatavęs:

– Konstitucijos 29 straipsnio 1 dalyje yra įtvirtinta formali visų asmenų lygybė, šio straipsnio 2 dalyje įtvirtintas asmenų nediskriminavimo ir privilegijų neteikimo principas;

– konstitucinis asmenų lygybės įstatymui principas reikalauja, kad teisėje pagrindinės teisės ir pareigos būtų įtvirtintos visiems vienodai;

– konstitucinio asmenų lygybės principo turi būti laikomasi ir leidžiant įstatymus, ir juos taikant; šis principas nepaneigia to, kad įstatymu gali būti nustatytas nevienodas teisinis reguliavimas tam tikrų asmenų kategorijų, esančių skirtingose padėtyse, atžvilgiu;

– konstitucinis visų asmenų lygybės įstatymui principas būtų pažeistas, jeigu tam tikra grupė asmenų, kuriems yra skiriama teisės norma, palyginti su kitais tos pačios normos adresatais, būtų kitaip traktuojama, nors tarp tų grupių nėra tokio pobūdžio ir tokio dydžio skirtumų, kad toks nevienodas traktavimas būtų objektyviai pateisinamas;

– vertinant, ar pagrįstai yra nustatytas skirtingas reguliavimas, būtina atsižvelgti į konkrečias teisines aplinkybes; pirmiausia turi būti įvertinti asmenų ir objektų, kuriems taikomas skirtingas teisinis reguliavimas, teisinės padėties skirtumai.

Konstitucijoje, inter alia jos 29 straipsnyje, įtvirtintas asmenų lygiateisiškumo principas neatsiejamas nuo konstitucinio teisinės valstybės principo, kuris yra universalus principas ir kuriuo grindžiama visa Lietuvos teisės sistema bei pati Konstitucija (Konstitucinio Teismo 2010 m. gegužės 28 d. nutarimas).

1.2. Asmens tapatybės kortelės ir paso įstatymo 3 straipsnio 1 – 3 dalyse įtvirtintos asmens dokumentų paskirties: „Asmens tapatybės kortelė ir pasas yra Lietuvos Respublikos piliečio (toliau – pilietis) asmens dokumentai, patvirtinantys jo asmens tapatybę ir pilietybę. Asmens tapatybės kortelė skirta naudoti Lietuvos Respublikoje ir gali būti naudojama vykti į užsienio valstybes, kurios pripažįsta asmens tapatybės korteles kaip kelionės dokumentą. Pasas skirtas vykti į užsienio valstybes ir naudoti Lietuvos Respublikoje“. Taigi, šie asmens tapatybę ir pilietybę patvirtinantys dokumentai yra skirti įgyvendinti Konstitucijoje laiduojamas įvairias asmens teises (socialines, politines, ekonomines kultūrines ir kt.), o ne atskleisti su asmeniu susijusios informacijos, kuri priskiriama ypatingiems asmens duomenims. Pagal Asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo 2 straipsnio 8 dalyje įtvirtintą ypatingų duomenų apibrėžtį duomenys, „susiję su fizinio asmens rasine ar etnine kilme, politiniais, religiniais, filosofiniais ar kitais įsitikinimais, naryste profesinėse sąjungose, sveikata, lytiniu gyvenimu, taip pat informacija apie asmens teistumą“ yra ypatingi asmens duomenys. Projekte siūlomas įtvirtinti teisinis reguliavimas gali sukurti precedentą į Asmens tapatybės kortelę ir pasą įrašyti ir kitus ypatingus duomenys apie asmenį, kurių atskleidimas tretiesiems asmenims galėtų pažeisti asmens konstitucinę teisę į orumą, privatų gyvenimą, tikėjimo ir sąžinės, asociacijų laivę ir kt.

 

Pritarti

 

2.       

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-11-24

 

 

 

5. Atkreiptinas dėmesys, jog asmens teistumas nėra absoliuti ir neterminuota baudžiamosios atsakomybės turinį sudaranti poveikio priemonė. Vadovaujantis BK 97 straipsnio 3 dalimi, „turinčiais teistumą laikomi: 1) asmenys, kuriems bausmės vykdymas buvo atidėtas, – laikotarpiu, kuriam buvo atidėtas bausmės vykdymas; 2) asmenys, nuteisti už neatsargius nusikaltimus, – bausmės atlikimo laikotarpiu; 3) asmenys, nuteisti už tyčinius nusikaltimus ir realiai atlikę paskirtą bausmę, – bausmės atlikimo laikotarpiu ir po bausmės atlikimo arba atleidimo nuo bausmės atlikimo: a) trejus metus, jeigu jie nuteisti už nesunkų ar apysunkį nusikaltimą; b) penkerius metus, jeigu jie nuteisti už sunkų nusikaltimą; c) aštuonerius metus, jeigu jie nuteisti už labai sunkų nusikaltimą; d) dešimt metų, jeigu jie yra pavojingi recidyvistai.“ Šio straipsnio 6 dalyje įtvirtinta, jog „kai sueina šiame straipsnyje nustatyti terminai, teistumas išnyksta ir asmenys laikomi neteistais“. Pritarus teikiamoms pataisoms, asmens teistumas už tam tikro pobūdžio nusikaltimus taptų absoliutinio pobūdžio asmenį charakterizuojančia savybe. Tokiu būdu baudžiamoji atsakomybė neužtikrintų pataisomosios funkcijos įgyvendinimo, nes asmuo po nuteisimo visą gyvenimą būtų laikomas „lytiniu nusikaltėliu“. Atsižvelgiant į tai, atitinkama nuostata galėtų būti interpretuojama ir kaip pakartotinis asmens baudimas už tą pačią veiką. Konstitucijos 31 straipsnio 5 dalyje ir BK 2 straipsnio 6 dalyje įtvirtintas vienas iš esminių baudžiamosios teisės principų ne bis in idem – niekas negali būti baudžiamas už tą pačią nusikalstamą veiką antrą kartą.

Pritarti

 

 

 

3. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: Vadovaudamasis Seimo statuto 67 straipsnio 3 punktu ir atsižvelgdamas į Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadą bei Komitete išdėstytus argumentus, Komitetas preliminariai įvertino, kad Asmens tapatybės kortelės ir paso įstatymo Nr. XII-1519 5 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-1355 nuostatos prieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijos 29 straipsnyje įtvirtintam asmenų lygiateisiškumo principui bei Konstitucijos 31 straipsnio 5 dalies nuostatai, kad niekas negali būti baudžiamas už tą patį nusikaltimą antrą kartą.

4. Balsavimo rezultatai: už – 10, prieš – nėra, susilaikė – nėra.

5. Komiteto paskirti pranešėjai: Agnė Širinskienė, Stasys Šedbaras.

6. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                                                                      Agnė Širinskienė

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                              

 

 

 

Komiteto biuro patarėja  Irma Leonavičiūtė