LIETUVOS RESPUBLIKOS

APYLINKIŲ TEISMŲ ĮSTEIGIMO IR JŲ VEIKLOS TERITORIJŲ NUSTATYMO ĮSTATYMO NR. I-2375 PAKEITIMO ĮSTATYMO NR. XIV-2136 2 STRAIPSNIo PAKEITIMO ĮSTATYMo projekto

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys. Įstatymo projekto tikslai ir uždaviniai.

Lietuvos Respublikos apylinkių teismų įsteigimo ir jų veiklos teritorijų nustatymo įstatymo Nr. I-2375 pakeitimo įstatymo Nr. XIV-2136 2 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto (toliau – Įstatymo projektas) parengimą paskatino poreikis tinkamai užbaigti teismų reformą, kuriai 2023 m. birželio 29 d. pritarė Lietuvos Respublikos Seimas. Nepriėmus teikiamo Įstatymo projekto, susidarytų teisiškai neapibrėžta situacija, kai Plungės apylinkės teismo reorganizavimas, kuriam pritarta Lietuvos Respublikos Seimo 2024 m. birželio 29 d. nutarimu Nr. XIV-2135 ,,Dėl apylinkės teismo reorganizavimo“ ir nuspręsta reorganizuoti Plungės apylinkės teismą, šio teismo teises ir pareigas išdalijant Klaipėdos apylinkės teismui ir Telšių apylinkės teismui, nebūtų įvykdytas. Minėto Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo 2 straipsniu Klaipėdos apylinkės teismo ir Telšių apylinkės teismo pirmininkams pavesta teisės aktų nustatyta tvarka parengti, paskelbti ir pateikti Juridinių asmenų registro tvarkytojui teismų reorganizavimo sąlygų aprašą, taip pat teismų reorganizavimo sąlygų aprašą pateikti Lietuvos Respublikos Seimui.

2023 m. lapkričio 13 d. raštu Nacionalinė teismų administracija informavo Lietuvos Respublikos Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetą apie tai, kad, be kita ko, Plungės apylinkės teismas, Klaipėdos apylinkės teismas ir Telšių apylinkės teismas parengė teismų reorganizavimo sąlygų aprašą ir jį pateikė Juridinių asmenų registro tvarkytojui, taip pat apie tai, jog 2023 m. spalio 4 d. Plungės apylinkės teismo, Klaipėdos apylinkės teismo, Telšių apylinkės teismo ir Nacionalinės teismų administracijos interneto svetainėse viešai paskelbta, kad Plungės apylinkės teismas yra reorganizuojamas, bei kartu su minėtu raštu Lietuvos Respublikos Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetui pateikė teismų reorganizavimo sąlygų aprašą.

Siekiant tinkamai įgyvendinti ir užbaigti pradėtą Plungės apylinkės teismo reorganizavimo procesą, turėtų būti priimtas Lietuvos Respublikos Seime užregistruotas Lietuvos Respublikos apylinkių teismų reorganizavimo įstatymo projektas Nr. XIVP-2825, o kartu su juo, kaip lydintysis projektas, turėtų būti priimtas teikiamas Įstatymo projektas, kuriame aiškiai nustatomos teismų veiklos teritorijos po Plungės apylinkės teismo reorganizavimo procedūrų užbaigimo.

 

2. Įstatymo projekto iniciatoriai ir rengėjai.

Įstatymo projektą inicijavo ir parengė Lietuvos Respublikos Seimo narė Ewelina Dobrowolska.

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami Įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai.  

Šiuo metu galiojančio Lietuvos Respublikos apylinkių teismų įsteigimo ir jų veiklos teritorijų nustatymo įstatymo 1 straipsnio 6 punkte nustatyta, kad Lietuvos Respublikoje yra įsteigtas Plungės apylinkės teismas. Šį teismą sudaro Plungės apylinkės teismo Kretingos rūmai, Plungės apylinkės teismo Palangos rūmai ir Plungės apylinkės teismo Plungės rūmai; šio teismo buveinė yra Plungės apylinkės teismo Plungės rūmuose.

To paties įstatymo 2 straipsnio 6 dalyje nustatyta, kad Plungės apylinkės teismo veiklos teritorija apima Kretingos rajono savivaldybės teritoriją, Palangos miesto savivaldybės teritoriją, Plungės rajono savivaldybės teritoriją, Rietavo savivaldybės teritoriją ir Skuodo rajono savivaldybės teritoriją. Plungės apylinkės teismą sudarančių teismo rūmų veiklos teritorijos apima: 1) Kretingos rūmų veiklos teritorija – Kretingos rajono savivaldybės teritoriją; 2) Palangos rūmų veiklos teritorija – Palangos miesto savivaldybės teritoriją; 3) Plungės rūmų veiklos teritorija – Plungės rajono savivaldybės teritoriją, Rietavo savivaldybės teritoriją ir Skuodo rajono savivaldybės teritoriją.

Analogiškos nuostatos numatytos 2024 m. liepos 1 d. įsigaliosiančioje naujoje Lietuvos Respublikos apylinkių teismų įsteigimo ir jų veiklos teritorijų nustatymo įstatymo redakcijoje[1] (žr. Lietuvos Respublikos apylinkių teismų įsteigimo ir jų veiklos teritorijų nustatymo įstatymo Nr. I-2375 pakeitimo įstatymo (toliau – Pakeitimo įstatymas) 2 straipsniu nauja redakcija dėstomo Lietuvos Respublikos apylinkių teismų įsteigimo ir jų veiklos teritorijų nustatymo įstatymo 1 straipsnio 6 punktą, 2 straipsnio 6 dalį).

 

4. Siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama.

Įstatymo projektu siūloma Pakeitimo įstatymo 2 straipsnį išdėstyti nauja redakcija, panaikinti Plungės apylinkės teismą ir numatyti buvusio Plungės apylinkės teismo veiklos teritorijas po Plungės apylinkės teismo reorganizavimo, išdalijus šio teismo teises ir pareigas Klaipėdos apylinkės teismui ir Telšių apylinkės teismui, kaip numatyta Lietuvos Respublikos apylinkių teismų reorganizavimo įstatymo projekte Nr. XIVP-2825 ir parengtame reorganizavimo sąlygų apraše.

Įstatymo projektu siūloma pakeisti Pakeitimo įstatymo 2 straipsniu nauja redakcija dėstomo  Lietuvos Respublikos apylinkių teismų įsteigimo ir jų veiklos teritorijų nustatymo įstatymo:

1 straipsnio 8 punktą, numatant, kad Telšių apylinkės teismą sudaro Telšių apylinkės teismo Mažeikių rūmai, Telšių apylinkės teismo Plungės rūmai ir Telšių apylinkės teismo Telšių rūmai; šio teismo buveinė yra Telšių apylinkės teismo Telšių rūmuose.

2 straipsnio 3 dalį, numatant, kad Klaipėdos apylinkės teismo veiklos teritorija apima Klaipėdos miesto savivaldybės teritoriją, Klaipėdos rajono savivaldybės teritoriją, Kretingos rajono savivaldybės teritoriją, Neringos savivaldybės teritoriją ir Palangos miesto savivaldybės teritoriją.

2 straipsnio 9 dalį, numatant, kad Telšių apylinkės teismo veiklos teritorija apima Akmenės rajono savivaldybės teritoriją, Mažeikių rajono savivaldybės teritoriją, Plungės rajono savivaldybės teritoriją, Rietavo savivaldybės teritoriją, Skuodo rajono savivaldybės teritoriją ir Telšių rajono savivaldybės teritoriją. Telšių apylinkės teismą sudarančių teismo rūmų veiklos teritorijos apima: 1) Mažeikių rūmų veiklos teritorija – Akmenės rajono savivaldybės teritoriją ir Mažeikių rajono savivaldybės teritoriją; 2) Plungės rūmų teritoriją – Plungės rajono savivaldybės teritoriją, Rietavo savivaldybės teritoriją ir Skuodo rajono savivaldybės teritorija.

Priėmus Įstatymo projektą kartu su Lietuvos Respublikos Seime užregistruotu Lietuvos Respublikos apylinkių teismų reorganizavimo įstatymo projektu Nr. XIVP-2825, būtų tinkamai įgyvendintos visos Plungės apylinkės teismo reorganizavimo procedūros ir užbaigta teismų reforma, kurios planuojami teigiami rezultatai aprašyti jau priimtų įstatymų projektų, kuriais įvykdyta teismų reforma, aiškinamajame rašte[2].

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta.

Įstatymo projekte siūlomo teisinio reguliavimo teigiamos pasekmės aptartos šio aiškinamojo rašto 4 dalyje. Neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

6. Galima priimto įstatymo įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai.

Priimtas įstatymas neigiamos įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai neturės.

 

7. Galima priimto įstatymo įgyvendinimo įtaka verslo sąlygoms ir jo plėtrai.

Pakeitimai įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai neturės.

 

8. Įstatymo projekto atitiktis strateginio lygmens planavimo dokumentams.

Įstatymo projektas atitinka strateginio lygmens planavimo dokumentus.

 

9. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios.

Siekiant Įstatymo projekte siūlomus pakeitimus tinkamai inkorporuoti į teisinę sistemą, kartu reikėtų priimti Lietuvos Respublikos apylinkių teismų reorganizavimo įstatymo projektą Nr. XIVP-2825. 

 

10. Įstatymo projekto atitiktis Valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimams, įstatymų projektų sąvokų ir jas įvardijančių terminų įvertinimas Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka.

Įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas. Įstatymo projekte nepateikiama naujų sąvokų ir sąvokas įvardijančių terminų, todėl projektai nevertintini Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka.

 

11. Įstatymo projekto atitiktis Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisei.

Įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas. Įstatymo projektu nėra įgyvendinami Europos Sąjungos teisės aktai.

 

12. Įstatymo įgyvendinimui reikalingi įgyvendinamieji teisės aktai, juos priimti turintys subjektai.

Įstatymo projekto įgyvendinimui nereikės įgyvendinamųjų teisės aktų. 

 

13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti.

Įstatymo projekto nuostatų įgyvendinimas papildomų valstybės biudžeto lėšų nepareikalaus.

 

14. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados.

Specialistų vertinimas negautas.

 

15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia Įstatymo projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis.

Reikšminiai Įstatymo projekto žodžiai, kurių reikia jam įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, yra „teismas“, „veiklos teritorija“.

 

16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai.

Nėra.

 

Seimo narė                                                                                                           Ewelina Dobrowolska                                                                                                   

 



[1] https://www.e-tar.lt/portal/lt/legalAct/53b4b4701fb411eeb233e8b04dc9bb3d.

[2] https://e-tar.lt/portal/lt/legalAct/40273c30ffb511ed9978886e85107ab2.