LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Audito komitetas

 

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBEI IR SAVIVALDYBĖMS PRIKLAUSANČIŲ AKCIJŲ PRIVATIZAVIMO ĮSTATYMO

NR. VIII-480 19 IR 20 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-716

 

2017-06-14  Nr. 141-P-24

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo:

Komiteto pirmininkė Ingrida Šimonytė, komiteto nariai: Rasa Budbergytė, Petras Gražulis, Arvydas Nekrošius, Aušrinė Norkienė.

Komiteto biuras: biuro vedėja Sigita Ščajevienė, patarėjos: Laura Pranaitytė, Asta Rubežė, Jolanta Zibavičiūtė, padėjėja Simona Mickevičienė.

Kviestieji asmenys: Lietuvos Respublikos finansų ministerijos Valstybės turto valdymo departamento Valstybės turto valdymo politikos skyriaus vedėja Laima Kalinauskienė, Lietuvos Respublikos ūkio ministerijos viceministrė Rugilė Andziukevičiūtė-Buzė, Lietuvos Respublikos ūkio ministerijos Įmonių teisės ir verslo aplinkos gerinimo departamento Valstybės valdomų įmonių politikos skyriaus vyriausioji specialistė Laura Grigaitė, Lietuvos Respublikos ūkio ministerijos Įmonių teisės ir verslo aplinkos gerinimo departamento Valstybės valdomų įmonių politikos skyriaus vyriausiasis specialistas Vaidotas Rudokas.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2017-05-23

1

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.    Projekto 1 straipsniu siūloma pakeisti įstatymo 19 straipsnį ir nustatyti, kad valstybei (savivaldybei) nuosavybės teise priklausančios uždarosios akcinės bendrovės akcijos gali būti parduodamos kitiems uždarosios akcinės bendrovės akcininkams Akcinių bendrovių įstatymo 47 straipsnio nustatyta tvarka, „o nepavykus jų realizuoti šiuo būdu, akcijos parduodamos taikant kitus šiame įstatyme nustatytus akcijų privatizavimo būdus.“ Pasiūlymo turinys diskutuotinas.

Pirma, atkreiptinas dėmesys, kad Akcinių bendrovių įstatymo 47 straipsnio 1-8 dalys nustato tam tikrą akcijų pardavimo tvarką ir taisykles, tačiau šio straipsnio 9 dalyje nustatyta, kad „Uždarosios akcinės bendrovės įstatuose gali būti nustatyta kitokia, nei šio straipsnio 1–8 dalyse nustatyta, akcijų pardavimo tvarka.“ Tokia nuostata reiškia, jog iš esmės valstybei (savivaldybei) nuosavybės teise priklausančių uždarųjų akcinių bendrovių akcijų pardavimo tvarka būtų nereglamentuojama jokiu įstatymu. Akcijų pardavimo tvarką galėtų lemti bendrovės įstatų turinys. Teigtina, jog tokia akcijų pardavimo tvarka neatitinka Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatyme nustatytų valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimosi ir disponavimo principų.

Be to, Konstitucinis Teismas 2005 m. rugpjūčio 23 d. nutarime pažymėjo, kad „Iš Konstitucijos 128 straipsnio 2 dalies nuostatos ,,valstybinio turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo tvarką nustato įstatymas“ įstatymų leidėjui kyla pareiga visus svarbiausius valstybinio turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo santykių elementus nustatyti įstatymu.“ Tuo tarpu siūlomo reguliavimo atveju, valstybinio turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo tvarką galėtų lemti bendrovės įstatai. Todėl teigtina, kad siūlomas reguliavimas neatitinka minėtos Konstitucinio Teismo doktrinos.

Trečia, vadovaujantis teisinio aiškumo principu keičiamoje nuostatoje nurodytina apie kuriame įstatyme nustatytus „kitus šiame įstatyme nustatytus akcijų privatizavimo būdus“ nuostatoje kalbama. Nes nuostatą galima suprasti kaip taikytiną keičiamam įstatymui, bet taip pat galima suprasti, kad ji kalba apie Akcinių bendrovių įstatymo nuostatas.

Ketvirta, vadovaujantis teisės technikos taisyklėmis:

-       po pakeitimo likusi vienintelė straipsnio dalis nenumeruotina;

-       įstatymo projekto lyginamajame variante atspindėti ne visi siūlomi pakeitimai, todėl jis turėtų būti patobulintas.

Penkta, pagal projekto aiškinamąjį raštą, projektu siekiama nustatyti ekonomiškai efektyvesnį ir mažiau laiko sąnaudų reikalaujantį teismo sprendimu bešeimininkėmis pripažintų uždarųjų akcinių bendrovių akcijų pardavimo būdą. Pastebėtina, kad Seime yra įregistruotas Lietuvos Respublikos centralizuotai valdomo valstybės turto valdytojo įstatymo Nr. XII-791 4 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (reg. Nr. XIIIP-419), kuriuo siūloma pakeisti galiojantį 4 straipsnį ir jo 6 dalies 6 punkte nustatyti, jog įmonė, administruodama bešeimininkį, konfiskuotą, valstybės paveldėtą, valstybei perduotą nekilnojamąjį turtą ir akcinių bendrovių ir uždarųjų akcinių bendrovių akcijas organizuoja pripažintų bešeimininkėmis ir valstybės nuosavybėn perduotų uždarųjų akcinių bendrovių akcijų realizavimą Lietuvos Respublikos akcinių bendrovių įstatymo 47 straipsnio nustatyta tvarka, o nepavykus šiuo būdu realizuoti akcijų – privatizavimą reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka. Taigi projekto aiškinamajame rašte nurodytas tikslas gali būti pasiektas priėmus nurodytą įstatymo projektą ir nekeičiant Lietuvos Respublikos valstybei ir savivaldybėms priklausančių akcijų privatizavimo įstatymo.

Pritarti

Žr. Audito komiteto pasiūlymą.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2017-05-23

2

 

 

 

Projekto 2 straipsniu siūloma pakeisti įstatymo 20 straipsnio 4 dalį nustatant, jog palūkanų norma nuo likusios už privatizavimo objektą mokėti sumos apskaičiuojama Vyriausybės nustatyta tvarka. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad analizuojama nuostata yra tiesiogiai susijusi su asmenų teisių ir pareigų apimtimi, nes ji nustato asmenų prievolės dydį valstybei (savivaldybei). Toks teisinis reguliavimas, vadovaujantis Konstitucinio Teismo doktrina, susijusia su asmenų teisių ir pareigų apimties reguliavimu, gali būti įtvirtintas tik įstatyme ir negali būti nustatytas poįstatyminiu teisės aktu. Taigi įstatyme gali būti pavesta Vyriausybei nustatyti palūkanų apskaičiavimo tvarką, tačiau kartu turi būti įtvirtinti bent minimalūs kriterijai, kuriais turėtų vadovautis Vyriausybė, pavyzdžiui, kaip tai padaryta galiojančioje nuostatoje, kurioje nustatyta, kad palūkanų norma apskaičiuojama „vadovaujantis vidutine komercinių bankų palūkanų norma, nuo likusios už privatizavimo objektą mokėti sumos“. Siūlytina teikiamo įstatymo pakeitimo atsisakyti arba jį patobulinti, kad būtų aiški teikiamo reguliavimo įtaka asmenų teisių ir pareigų apimčiai.

Pritarti

 

3.

Europos teisės departamentas,

2017-05-26

 

 

 

Išnagrinėję Lietuvos Respublikos valstybei ir savivaldybėms priklausančių akcijų privatizavimo įstatymo Nr. VIII-480 19 ir 20 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-716, pažymime, kad pastabų ar pasiūlymų dėl projekto atitikties Europos Sąjungos teisei neturime, tačiau pritariame Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento dėl projekto pateiktos išvados 1 ir 2 punktams.

Atsižvelgti

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: iš esmės pritarti iniciatorių pateiktam Lietuvos Respublikos valstybei ir savivaldybėms priklausančių akcijų privatizavimo įstatymo Nr. VIII-480 19 ir 20 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-716 ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas, kurioms pritarė Seimo Audito komitetas, ir Seimo Audito komiteto pasiūlymą.

6.2. Pasiūlymas:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo Audito komitetas,

2017-06-14

1

 

 

 

Argumentai:

Pagal šiuo metu galiojančio Valstybei ir savivaldybėms priklausančių akcijų privatizavimo įstatymo (toliau – Akcijų privatizavimo įstatymas) 19 straipsnio 2 dalį, valstybei (savivaldybei) nuosavybės teise priklausančių uždarosios akcinės bendrovės akcijų pardavimo būdu, kai akcijos parduodamos tik kitiems šios bendrovės akcininkams,  gali būti privatizuojamos tik tų uždarųjų akcinių bendrovių akcijos, dėl kurių privatizavimo bent tris kartus įstatymo nustatyta tvarka buvo paskelbta privatizavimo programa, tačiau per šiose programose nustatytą laiką akcijos nebuvo parduotos. 

Manytina, kad toks akcijų realizavimas, pirmiausia kelis kartus bandant parduoti uždaros akcinės bendrovės akcijas Akcijų privatizavimo įstatymo nustatyta tvarka, ir tik po jas siūlyti parduoti kitiems bendrovės akcininkams, ekonomiškai neefektyvus, jų realizavimo procedūros apsunkintos ir reikalauja neproporcingų privatizavimo institucijų išlaidų ir laiko sąnaudų.

Teigtina, kad toks akcijų pardavimo uždarosios akcinės bendrovės akcininkams būdas galėtų būti taikomas tik tuo atveju, kai yra parduodama mažiau kaip 1/3 valstybei (savivaldybei) nuosavybės teise priklausančių (įskaitant ir bešeimininkes) uždarosios akcinės bendrovės akcijų.  Nepavykus šių akcijų parduoti šiuo būdu, akcijos būtų realizuojamos kitais Akcijų privatizavimo įstatyme nustatytais būdais ir tvarka. 

Pagal Audito komiteto siūlomą teisinį reguliavimą Privatizavimo komisija turėtų patvirtinti privatizavimo programą, kurioje būtų nurodyta uždarosios akcinės bendrovės pavadinimas, parduodamų akcijų (nepriklausomai nuo to ar jos bešeimininkės, ar yra Privatizavimo komisijos sąraše)  kiekis ir kaina bei privatizavimo būdas.  Privatizavimo programa pagal Akcijų privatizavimo įstatymo 19 straipsnyje nustatytą būdą būtų įgyvendinama 2 etapais – pirmiausia vadovaujantis Akcinių bendrovių įstatymo 47 straipsnio 1-6 dalimis akcijos būtų parduodamos esamiems uždarosios akcinės bendrovės akcininkams, kurie privalo pareikšti savo valią per minėtose dalyse nustatytus terminus, jeigu akcininkai savo pirmumo teisės nerealizuoja, tuomet būtų keičiamas Privatizavimo programoje nustatytas būdas į kitą Akcijų privatizavimo įstatyme nustatytą būdą ir akcijos parduodamos kitu nustatytu būdu, neribojant pardavimų skaičiaus.  Šis reguliavimas nustatytų, kad akcijų pardavimas uždarosios akcinės bendrovės akcininkams yra privatizavimo būdas, kuris būtų taikomas tik išimtiniais atvejais.

Pasiūlymas.

Patikslinti Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 19 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

1 straipsnis.  19 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 19 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„19 straipsnis. Akcijų pardavimas Uuždarosios akcinės bendrovės akcijų pardavimas akcininkams

1. Akcijų pardavimas Uuždarosios akcinės bendrovės akcininkams akcijų pardavimas – valstybei (savivaldybei) nuosavybės teise priklausančių uždarosiosųjų akcinės bendrovės akcijų, suteikiančių mažiau kaip 1/3 visų balsų šių bendrovių visuotiniuose akcininkų susirinkimuose, akcijų pardavimo būdas, kai Akcinių bendrovių įstatymo 47 straipsnio 1-6 dalyse nustatyta tvarka akcijos parduodamos kitiems uždarosios akcinės bendrovės akcininkams,. o nNepavykus akcijų parduoti uždarosios akcinės bendrovės akcininkams jų realizuoti šiuo būdu, akcijos privatizuojamos parduodamos taikant kitus šiame įstatyme nustatytus akcijų privatizavimo būdus. Akcijų pardavimų skaičius neribojamas. Šis būdas taikomas tik valstybei (savivaldybei) nuosavybės teise priklausančių uždarųjų akcinių bendrovių akcijų, suteikiančių mažiau kaip 1/3 visų balsų šių bendrovių visuotiniuose akcininkų susirinkimuose, pardavimo atveju.“.

Pritarti

 

7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: I. Šimonytė.

 

Komiteto pirmininkė                                                                           (Parašas)                                                                                              Ingrida Šimonytė

 

 

 

 

 

Seimo Audito komiteto biuro vedėja Sigita Ščajevienė, patarėja Asta Rubežė