LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

SOCIALINIŲ REIKALŲ IR DARBO KOMITETAS

 

PAPILDOMO KOMITETO

I Š V A D A

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MOKSLO IR STUDIJŲ ĮSTATYMO NR. XI-242 4, 5, 17, 22, 42, 43, 44, 51, 53, 721, 80, 821 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 242 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO

 NR. XIVP-3414

 

2024 m. kovo 27 d. Nr. 103-P-12

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Paulė Kuzmickienė – komiteto pirmininkė, Vilija Aleknaitė-Abramikienė, Rima Baškienė, Algimantas Dumbrava, Justas Džiugelis, Vaida Giraitytė-Juškevičienė, Gintautas Kindurys, Linas Kukuraitis, Monika Ošmianskienė, Rasa Petrauskienė, Audrius Petrošius (pavaduojantis Gintarę Skaistę); komiteto biuras: Ieva Kuodienė – biuro vedėja, patarėjos Dalia Aleksejūnienė, Diana Jonėnienė, Asta Kazlauskienė, Indrė Žukauskaitė, padėjėja Renata Liekienė; kviestasis asmuo Laima Taparauskienė – Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos Studijų, mokslo ir technologijų departamento direktorė.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-12-21

1

(4)

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projekto 1 straipsnio pakeitimų esmėje brauktinas žodis „nauja“. Be to, atsižvelgiant į keičiamo Mokslo ir studijų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 4 straipsnyje apibrėžiamų sąvokų abėcėlinį išdėstymą, keičiamo įstatymo 4 straipsnis turėtų būti pildomas ne 151, o 161 dalimi.

 

Pritarti.

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-12-21

2

(5)

 

 

 

(8)

2. Svarstytinas projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 5 straipsnio 8 punkto nuostatos, numatančios, kad asmuo nelaikomas nepriekaištingos reputacijos, jeigu jis piktnaudžiauja alkoholiu, psichotropinėmis, narkotinėmis ar kitomis psichiką veikiančiomis medžiagomis, pagrįstumas ir jos praktinis įgyvendinimas. Pažymėtina, kad pats piktnaudžiavimas alkoholiu ar kitomis šiame punkte nurodytomis medžiagomis gali būti sunkiai nustatomas (o tuo labiau konstatuojamas) faktas dėl tokios veikos išimtinai vertinamojo pobūdžio požymių. Kadangi pats alkoholio ir kitų medžiagų vartojimas formaliai nėra draudžiamas (pvz., vartojimas medicinos tikslais), gali būti sunku įvertinti bei konstatuoti vartojimo ir piktnaudžiavimo skirtumą. Teisėkūroje dažniausiai pasirenkamas toks reguliavimas, pagal kurį asmeniui atsakomybę ar kitokias tam tikras neigiamas pasekmes sukelia tai, kad jis, būdamas neblaivus ar apsvaigęs nuo narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų, įvykdo tam tikrą veiką, arba būna neblaivus ar apsvaigęs nuo narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų viešoje vietoje, taip įžeisdamas žmogaus orumą ar diskredituodamas valstybės ar savivaldybės institucijos ar įstaigos autoritetą. Taip pat pažymėtina, kad galiojančiuose įstatymuose asmens buvimas neblaiviam ar apsvaigus nuo narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų viešoje vietoje ar tam tikrų veikų tokioje būsenoje padarymas dažniau laikomas darbo pareigų pažeidimu ar tarnybiniu nusižengimu (dažniausiai šiurkščiu), tačiau ne neatitikimą nepriekaištingos reputacijos kriterijams lemiančiu pagrindu.

Pritarti.

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-12-21

3

(17)

 

(3)

 

(4)

3. Atsižvelgiant į tai, kad kituose įstatymuose, kuriuose yra reguliuojami valstybės pareigūnų atleidimo pagrindai (pvz., Seimo 2023 m. gegužės 25 d. priimtuose Lygių galimybių įstatyme, Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstatyme, Seimo kontrolierių įstatyme), yra nurodomas atleidimo pagrindas – dėl sveikatos būklės nebegali eiti pareigų, siūlytume patikslinti projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 17 straipsnio 3 dalies 4 punktą, kartu paliekant galioti keičiamo įstatymo 17 straipsnio 5 dalį. Be to, siekiant teisėkūros ekonomiškumo, siūlytume kartu peržiūrėti visą keičiamo įstatymo 17 straipsnį (pvz., reikėtų patikslinti 17 straipsnio 3 dalyje nurodytus Akademinės etikos ir procedūrų kontrolieriaus įgaliojimų nutrūkimo pagrindus, juos išskiriant į dvi atskiras dalis, vienoje iš jų nustatant pagrindus, kuriais Akademinės etikos ir procedūrų kontrolieriaus įgaliojimai nutrūktų be atskiro Seimo sprendimo tą pačią dieną (pasibaigia jo kadencija ir jis neskiriamas kitai kadencijai, o paskiriamas naujas kontrolierius; jis miršta; jis Seimo ar Seimo pritarimu paskiriamas į kitas pareigas), kitoje išvardijant pagrindus, kai Seimas jį atleistų iš pareigų (jis atsistatydina; dėl sveikatos būklės nebegali eiti savo pareigų; netenka Lietuvos Respublikos pilietybės; nebeatitinka nepriekaištingos reputacijos reikalavimų; jam įsiteisėja apkaltinamasis teismo nuosprendis; teismas pripažįsta jį neveiksniu arba ribotai veiksniu tam tikroje srityje; Seimas pareiškia nepasitikėjimą juo Lietuvos Respublikos Seimo statuto nustatyta tvarka); atsisakyti 17 straipsnio 4 dalyje nustatyto teisinio reguliavimo, pagal kurį, pasibaigus įgaliojimų laikui atleidžiamas kontrolierius eina pareigas tol, kol į jo vietą paskiriamas naujas kontrolierius, nes toks reguliavimas, jeigu nėra paties asmens sutikimo, suponuoja priverstinį darbą ir riboja asmeniui, pasibaigus jo kadencijai, pasirinkti kitą darbą, tokiu būdu apribojant ir jo konstitucinę teisę pasirinkti darbą; pripažinti netekusia galios 17 straipsnio 16 dalį, kadangi kontrolieriaus kaip valstybės pareigūno darbo užmokesčio dydį nustato nuo 2024 m. sausio 1 d. įsigaliosiantis Lietuvos Respublikos valstybės pareigūnų darbo užmokesčio įstatymas; siekiant vienodų socialinių garantijų valstybės pareigūnams nustatymo, šiame ar kitame straipsnyje numatyti išeitinių išmokų kontrolieriui mokėjimą).

Pritarti.

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-12-21

4

(22)

(15)

 

(3)

(9)

 

4. Projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 22 straipsnio 3 dalyje teikiama nuoroda į  Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo ir komisijų narių atlygio už darbą įstatymą. Siekiant teisėkūros ekonomiškumo, kartu turėtų būti patikslinta nuoroda į šio įstatymo pavadinimą ir keičiamo įstatymo 15 straipsnio 9 dalyje.

Pritarti.

 

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-12-21

4

(22)

 

(4)

 

5. Siūlytume projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 22 straipsnio 4 dalį ne keisti, bet pripažinti netekusia galios. Pažymėtina, kad įstaigų vadovų–valstybės tarnautojų statusas (vadovavimas valstybės ar savivaldybės institucijai ar įstaigai, kuriai Viešojo administravimo įstatymo nustatyta tvarka yra suteikti viešojo administravimo įgaliojimai), jų priėmimo į pareigas ir skyrimo antrai kadencijai tvarka yra įtvirtinta Valstybės tarnybos įstatyme, todėl šiame įstatyme neturėtų būti dubliuojamos specialiųjų įstatymų nuostatos. Be to, keičiamo įstatymo 22 straipsnio 4 dalies nuostata, kurioje nustatyta, kad  „direktorius konkurso būdu 5 metų kadencijai skiriamas Valstybės tarnybos įstatymo nustatyta tvarka tokiu būdu, kad ne mažiau kaip pusę konkurso komisijos narių sudarytų Studijų kokybės vertinimo centro tarybos nariai“ nedera su 2024 m. sausio 1 d. įsigaliosiančio naujos redakcijos Valstybės tarnybos įstatymo 13 straipsnio 2 dalimi, kurioje nustatyta, kad konkursus į įstaigų vadovų pareigas Vyriausybės nustatyta tvarka centralizuotai organizuoja, kandidatų į įstaigų vadovų pareigas paiešką ir jų atranką vykdo Vyriausybės įgaliota įstaiga. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad Valstybės tarnybos įstatymo 10 straipsnio 4 dalyje nustatyta šio įstatymo viršenybė kitų įstatymų atžvilgiu, t. y. nustatyta, kad jeigu kiti įstatymai nustato kitokias priėmimo į valstybės tarnautojo pareigas sąlygas, taikomos Valstybės tarnybos įstatymo nuostatos.

Pritarti.

 

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-12-21

5

(242)

 

 

(3)

 

6. Siekiant teisinio aiškumo, o taip pat atsižvelgiant į tai, kad pati Vyriausybė formaliai savo sprendimo Mokslo, technologijų ir inovacijų taryboje kokia nors forma neaptarinės, projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 242 straipsnio 3 dalyje vietoj žodžių „prieš tai aptarus jį Mokslo, technologijų ir inovacijų taryboje“ įrašytini žodžiai „gavusi Mokslo, technologijų ir inovacijų tarybos išvadą“.

Pritarti.

 

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-12-21

6

(42)

 

(4)

 

(2)

7. Projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 42 straipsnio 4 dalies 2 punkte siūloma nustatyti, kad švietimo, mokslo ir sporto ministras priima sprendimą neišduoti leidimo vykdyti studijas ir su studijomis susijusią veiklą, kai paaiškėja, kad pateikti dokumentai leidimui vykdyti studijas ir su studijomis susijusią veiklą buvo gauti apgaulės būdu ar pažeidus įstatymus. Tokia formuluotė implikuoja, kad leidimas vykdyti studijas ir su studijomis susijusią veiklą būtų neišduodamas ne dėl to, kad pateiktuose dokumentuose būtų pateikti neišsamūs ar neteisingi duomenys, kurių pagrindų leidimas yra išduodamas, o dėl to, kad šie dokumentai (nors juose pateikti duomenys yra teisingi ir pakankami) iš kompetentingų institucijų buvo gauti apgaulės būdu ar pažeidus įstatymą. Mūsų nuomone, ginčytinas toks reguliavimas, pagal kurį švietimo, mokslo ir sporto ministras leidimo išdavimo klausimą sietų ne su įstatyme nustatytų ir jo vadovaujamai ministerijai pateiktų duomenų teisingumu, o su pareiškėjo veiklos gaunant šiuos duomenis teisėtumu. Pažymėtina, kad paaiškėjus įstatymų pažeidimams, kuriuos pareiškėjas įvykdė gaunant reikalingus dokumentus, jam kiltų atitinkamuose įstatymuose (Baudžiamajame kodekse, Administracinių nusižengimų kodekse ar atitinkamuose teisinius dokumentų tam tikroje srityje išdavimo santykius reglamentuojančiuose įstatymuose) numatyta atsakomybė. Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad pagal siūlomą formuluotę, leidimas galėtų būti neišduodamas tik tuo atveju, kai dokumentų gavimas apgaulės būdu ar kitaip pažeidus įstatymus būtų konstatuotas atitinkamus įgaliojimus turinčios kompetentingos institucijos sprendimu. Įvertinus tai, kas išdėstyta, galbūt tikslinga tiesiog nustatyti, kad leidimas vykdyti studijas ir su studijomis susijusią veiklą būtų neišduodamas tuo atveju, kai paaiškėtų, kad aukštoji mokykla ar užsienio valstybės aukštosios mokyklos filialas ministerijai ar kitai kompetentingai institucijai pateikė tikrovės neatitinkančius duomenis. Jeigu būtų pritarta šiai pastabai, reikėtų atitinkamai patikslinti ir keičiamo įstatymo 43 straipsnio 1 dalies 1 punktą ir 44 straipsnio 4 dalies 2 punktą ir 6 dalies 1 punktą.

Pritarti.

 

8.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-12-21

7

(43)

 

 

8. Atsižvelgiant į siūlomų keičiamo įstatymo 43 straipsnio pakeitimų turinį, siūlytina projekto 7 straipsniu keisti ne visą 43 straipsnį (dėstant jį nauja redakcija), o tik šio straipsnio 1 dalies nuostatą iki dvitaškio ir 2 dalį.

Pritarti.

 

9.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-12-21

11

(721)

 

(3)

 

9. Atsižvelgiant į tai, kad projekto 11 straipsniu keičiamo įstatymo 721 straipsnis reglamentuoja tik biudžetinių įstaigų ir viešųjų įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo sąlygas, keičiamo įstatymo 721 straipsnio 3 dalyje vietoj žodžių „(juridinio asmens dalyvių susirinkimas)“ siūlome įrašyti tikslesnę formuluotę „(visuotinis dalininkų susirinkimas)“.

Pritarti.

 

10.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-12-21

12

(80)

 

(2)

 

(5)

10. Projekto 12 straipsniu keičiamo įstatymo 80 straipsnio 2 dalies 5 punkto formuluotė „užsieniečiai, išskyrus šio įstatymo 82 straipsnio 7 ir 8 dalyse nurodytus asmenis, taip pat Europos Sąjungos valstybių narių, Europos Laisvosios Prekybos Asociacijos piliečiai, Europos laisvosios prekybos asociacijos valstybių piliečius, dirbančius ir (arba) turinčius teisę nuolat arba laikinai gyventi Lietuvos Respublikoje, ir jų šeimos narius“ stokoja aiškumo. Manytume, kad arba turi būti braukiami pertekliniai ir pakartotinai atitinkamą statusą turinčius užsieniečius apibrėžiantys žodžiai „Europos Laisvosios Prekybos Asociacijos piliečiai (be to, vietoj žodis „piliečiai“ turėtų būti rašomi žodžiai „valstybių piliečius“), arba žodžiai „Europos laisvosios prekybos asociacijos valstybių piliečius, dirbančius ir (arba) turinčius teisę nuolat arba laikinai gyventi Lietuvos Respublikoje“ (jeigu siekiama nustatyti, kad Europos laisvosios prekybos asociacijos valstybių piliečiams nebebūtų taikomas reikalavimas dirbti ir (arba) turėti teisę nuolat arba laikinai gyventi Lietuvos Respublikoje“.

Pritarti.

 

11.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-12-21

14

1

 

11. Manytina, kad projekto 14 straipsnio 1 dalyje turėtų būti numatytas įstatymo 1, o ne 2 straipsnio įsigaliojimas 2024 m. rugsėjo 1 d. (nes būtent projekto 1, 5 ir 9 straipsniuose nustatyti keičiamo įstatymo pakeitimai yra susiję tarpusavyje).

Pritarti.

 

12.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-12-21

14

3

 

12. Projekto 14 straipsnio 3 dalyje vietoj formuluotės „Šio įstatymo 12 straipsnio“ įrašytina formuluotė „Šio įstatymo 12 straipsnyje išdėstyto Mokslo ir studijų įstatymo 80 straipsnio“.

Pritarti.

 

13.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-12-21

 

 

 

13. Siekiant teisėkūros ekonomiškumo bei atsižvelgiant į tai, kad 2024 m. gruodžio 14 d. Seimas priėmė Biudžeto sandaros įstatymo Nr. I-430 pakeitimo įstatymą, kuriame numatyta, kad yra tvirtinamas Lietuvos Respublikos tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatymas, bet ne Lietuvos Respublikos atitinkamų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymas, siūlytume kartu pakeisti keičiamo įstatymo 753 straipsnio 5 dalį, 762 straipsnio 3 dalį, 81 straipsnio 3 dalį, 90 straipsnio 5 dalį. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad pagal Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų, patvirtintų teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, 140 punktą teisėkūros subjektas pirmą kartą keičiant teisės aktus dėl kitų priežasčių turi pareigą patikslinti nebeaktualias nuorodas. Pritarus šiai pastabai, šių straipsnių įsigaliojimo data turi būti derinama su minėto įstatymo įsigaliojimo data bei atitinkamai patikslintas įstatymo projekto pavadinimas.

Pritarti.

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta

6. Komiteto sprendimas: pritarti pateiktam įstatymo projektui ir siūlyti pagrindiniam Švietimo ir mokslo komitetui jį tobulinti pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas, kurioms komitetas pritarė.

7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

8. Komiteto paskirtas pranešėjas: Jonas Varkalys, Gintautas Kindurys.

9. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nepareikšta.

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                                               Paulė Kuzmickienė

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro vedėja I. Kuodienė