LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas

 

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SODININKŲ BENDRIJŲ ĮSTATYMO NR. ix-1934 2, 3 IR 6 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP-281

 

2021-09-22  Nr. 113-P-21

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo:

Komiteto pirmininkas Ričardas Juška, pirmininko pavaduotojas Valentinas Bukauskas, komiteto nariai: Guoda Burokienė, Domas Griškevičius Bronislovas Matelis, Audrius Petrošius, Eugenijus Sabutis, Algis Strelčiūnas, Rita Tamašunienė, Valdemaras Valkiūnas.

Komiteto biuras: vedėja Lina Milonaitė, patarėjai: Ieva Lavišienė, Rasa Mačiulytė, Kristina Šimkutė, Juras Taminskas, padėjėja Vilma Keidūnė.

            Kviestieji asmenys: Seimo narė Laima Nagienė, Žemės ūkio viceministras Donatas Dudutis, Žemės ūkio ministerijos Žemės tvarkymo ir melioracijos skyriaus vedėja Aura Šalugienė, Žemės ūkio ministerijos Nekilnojamojo turto kadastro ir geodezijos skyriaus vedėjas Simonas Valotka, Nacionalinė žemės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos Žemės tvarkymo ir administravimo departamento direktorė Daiva Mikalauskienė, Aplinkos ministerijos Gamtos apsaugos politikos grupės vyr. specialistas Mindaugas Žolynas, Susisiekimo ministerijos Kelių ir oro transporto politikos grupės vyriausiasis patarėjas Tomas Pilukas, Lietuvos savivaldybių asociacijos direktorė Roma Žakaitienė, Lietuvos savivaldybių asociacijos Prezidento patarėja Jolita Gumaniukienė, Lietuvos savivaldybių asociacijos patarėja savivaldybių administravimo klausimais Linda Kreimerytė, Kauno susivienijimo „Sodai“ pirmininkas Romualdas Šeštakauskas, Lietuvos sodininkų bendrijų asociacijos valdybos narys Valdimaras Guzaitis ir Vilniaus susivienijimo „Sodai“ pirmininkas Romasis Vaitekūnas.

 

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.       

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-03-01

1,

2

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Projekto 1 straipsniu keičiamo Sodininkų bendrijų įstatymo (toliau - keičiamas įstatymas) 2 straipsnio 7 dalies nuostatose nėra aiškus formuluotės „bendrosios dalinės nuosavybės teise priklausančių sodininkų bendrijoms bendrojo naudojimo objektų” turinys. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal keičiamo įstatymo 7 straipsnio 1 dalį sodininkų bendromis lėšomis ar bendromis sutelktomis jėgomis pastatyti, įrengti ar kitaip įsigyti bendrojo naudojimo objektai bendrosios dalinės nuosavybės teise priklauso sodininkams, o pagal šio straipsnio 3 dalį mėgėjų sodo teritorijoje esančius bendrojo naudojimo objektus bendrija valdo Civilinio kodekso, šio ir kitų įstatymų nustatyta tvarka. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos turėtų būti tikslinamos. Tuo atveju, jeigu turimi omenyje bendrojo naudojimo objektai, kurie įsigyti ne sodininkų lėšomis ar jie nėra sodininkų bendromis jėgomis pastatyti ir įrengti, arba turimi omenyje bendrojo naudojimo objektai, kuriuos kaip bendrąją dalinę nuosavybę įsigyja kelios sodininkų bendrijos, tai vertinamoji projekto nuostata tobulintina taip, kad ji apimtų visus sodininkų bendrijos valdomus bendrojo naudojimo objektus, t. y. kartu turėtų būti nurodyti ir bendrojo naudojimo objektai, kurie bendrosios dalinės nuosavybės teise priklauso sodininkams.

Analogiško turinio pastaba taikytina ir projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 1 dalies nuostatoms.

 

Pritarti

 

2.       

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-03-01

3

 

 

2. Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti „Jei sodininkų bendrija bendru sutarimu atsisako teisės nuomoti ar išsipirkti iš valstybės bendrojo naudojimo žemės sklypus, kuriuose yra keliai (gatvės) ir (ar) kelių juostos, bendrijos narių susirinkimo protokole pažymima, kurių bendrojo naudojimo žemės sklypų su juose esančiais keliais (gatvėmis) ir (ar) kelių juostomis, nurodytų sodininkų bendrijos išplanavimo projekto (generalinio plano) sprendiniuose, neketina nuomoti ar išsipirkti iš valstybės. Apie priimtą sprendimą bendrijos pirmininkas raštu informuoja savivaldybę kartu pateikdamas bendrijos susirinkimo protokolą. Savivaldybė nurodytus valstybinius bendrojo naudojimo žemės sklypus perima Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintose valstybinės žemės sklypų perdavimo valdyti, naudoti ir disponuoti jais patikėjimo teise savivaldybėms taisyklėse nustatyta tvarka. Kai sodininkų bendrijos išplanavimo projekte (generaliniame plane) esantys sprendiniai neatitinka realios situacijos vietovėje, savivaldybė suformuoja keliui (gatvei) skirtą žemės sklypą Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintuose Nekilnojamojo turto kadastro nuostatuose nustatyta tvarka“. Projekto nuostatos svarstytinos šiais aspektais:

Pirma, šiose projekto nuostatose reikėtų suderinti vartojamas sąvokas ir formuluotes su keičiamame įstatyme vartojamomis sąvokomis ir formuluotėmis: vietoj sąvokos „sodininkų bendrija“ įrašytina sąvoka „bendrija“, vietoj formuluotės „bendrijos susirinkimo protokolą“ įrašytina formuluotė „bendrijos narių susirinkimo protokolą“.

Antra, projekto nuostatose „Jei sodininkų bendrija bendru sutarimu atsisako <...>“ nėra aiškus formuluotės „bendru sutarimu“ turinys. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal keičiamo įstatymo 16 straipsnio 10 dalį „sprendimai bendrijos narių susirinkime priimami, kai už juos balsuoja daugiau kaip 1/2 susirinkime dalyvaujančių bendrijos narių, išskyrus šio straipsnio 12 dalyje numatytus atvejus“. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos tikslintinos.

Trečia, iš projekto nuostatų „sodininkų bendrijos išplanavimo projekto (generalinio plano) sprendiniuose” nėra aišku, koks dokumentas turimas omenyje. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal keičiamo įstatymo 6 straipsnio 1 dalies nuostatas „mėgėjų sodo teritoriją sudaro sodininkų ir kitų asmenų, įsigijusių mėgėjų sodo teritorijoje sodo sklypą, naudojama nuosavybės ar kitomis teisėmis valdomų sklypų ir bendrojo naudojimo žemė, kuri teisės aktais buvo skirta mėgėjų sodininkystei plėtoti (kolektyviniams sodams steigti) arba priskirta pagal vėliau patikslintą žemės valdos projektą ar teritorijų planavimo dokumentą“.

Ketvirta, projekto nuostatos „Kai sodininkų bendrijos išplanavimo projekte (generaliniame plane) esantys sprendiniai neatitinka realios situacijos vietovėje, savivaldybė suformuoja keliui (gatvei) skirtą žemės sklypą Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintuose Nekilnojamojo turto kadastro nuostatuose nustatyta tvarka“ nėra aiškios tuo aspektu, kad pagal keičiamo įstatymo 6 straipsnio 3 dalį mėgėjų sodo teritorijoje žemės sklypai formuojami ir pertvarkomi pagal žemės valdos projektą ar teritorijų planavimo dokumentą Žemės įstatymo ar Teritorijų planavimo įstatymo nustatyta tvarka.

Penkta, nei iš projekto, nei jo aiškinamojo rašto nuostatų nėra aišku, kaip būtų taikomos priimto įstatymo naujos nuostatos tuo atveju, jei iki įstatymo įsigaliojimo jau būtų pradėtos mėgėjų sodo teritorijos bendrojo naudojimo žemėje esančių žemės sklypų su juose esančiais keliais (gatvėmis) perdavimo savivaldybėms procesas, t. y. iš projekto nuostatų nėra aišku, ar šis procesas, įsigaliojus įstatymui, turėtų būti užbaigtas iki įstatymo įsigaliojimo galiojusia tvarka. Svarstytina, ar projekto 4 straipsnio nereikėtų papildyti atskira dalimi, kurioje būtų reglamentuojamas įstatymo taikymas.

Pritarti

 

3.       

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-03-01

 

 

T

3. Atsižvelgiant į teisės technikos reikalavimus, projektas tikslintinas:

3.1. įstatymo pavadinime žodis „įstatymas“ rašytinas atskiroje eilutėje;

 

Pritarti

 

4.       

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-03-01

 

1, 2, 3

 

 

3.2. projekto 1 - 3 straipsnių pavadinimuose reikėtų atsisakyti straipsnio struktūrinės dalies nurodymo;

Pritarti

 

5.       

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-03-01

 

1, 2

 

 

3.3. projekto 1 ir 2 straipsniu pakeitimų esmės nurodyme vietoj žodžio „Papildyti“ įrašytinas žodis „Pakeisti“;

Pritarti

 

6.       

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-03-01

 

2

 

 

3.4. projekto 2 straipsnio pakeitimų esmės išdėstyme žodžiai „išdėstyti“ ir „ją“ sukeistini vietomis;

Pritarti

 

7.       

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-03-01

4

 

 

3.5. projekto 4 straipsnio pavadinimą reikėtų išdėstyti taip „Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas“, nes šiame projekto straipsnyje nėra reglamentuojamas įstatymo taikymas (ši pastaba būtų neaktuali, jei, atsižvelgiant į aukščiau išdėstytas pastabas, šis projekto straipsnis būtų papildytas nuostatomis, reglamentuojančiomis įstatymo taikymą);

 

Pritarti

 

8.       

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-03-01

 

 

*

3.6. įstatymą pasirašančiojo asmens pareigų nurodyme brauktinas žodis „Lietuvos“.

Pritarti

 

9.       

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-03-01

 

 

*

4. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad 2021 m. sausio 1 d. įsigaliojo Seimo statuto pataisos, kuriomis Seimo statuto 135 straipsnio 3 dalis, reglamentuojanti reikalavimus aiškinamajam raštui, buvo papildyta nauju 8 punktu (atsirado papildomas reikalavimas aiškinamajame rašte nurodyti ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams), Šio reikalavimo pateiktame aiškinamajame rašte nesilaikyta.

 

Pritarti

 

10.   

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-03-01

 

 

*

5. Atkreipiame dėmesį, kad Seime yra įregistruoti Lietuvos Respublikos sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX‑1934 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (reg. Nr. XIIIP-5330), Lietuvos Respublikos sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (reg. Nr. XIIIP-5356), Lietuvos Respublikos sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (reg. Nr. XIVP‑65), Lietuvos Respublikos sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 6, 16 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas (reg. Nr. XIVP-229), kuriais Sodininkų bendrijų įstatymo 6 straipsnio 1 dalį siūloma išdėstyti kiek kitaip nei teikiamame įstatymo projekte. Atsižvelgus į tai, projektų nuostatas reikia suderinti tarpusavyje, taip pat atkreiptinas dėmesys į Seimo statuto 137 straipsnio 4 dalies nuostatas.

 

Pritarti

 

11.   

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-03-01

 

 

*

6. Projektu siūloma reglamentuoti disponavimą valstybės turtu (valstybei nuosavybės teise priklausančia žeme). Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 7 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad valstybės turto savininko funkcijas įgyvendina Lietuvos Respublikos Seimas ir Vyriausybė įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka. Atsižvelgus į tai, dėl teikiamo įstatymo projekto reikėtų gauti Vyriausybės išvadą.

 

Pritarti

Argumentai:

Dėl įstatymo projekto gautas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. liepos 7 d. nutarimas Nr. 546.

12.   

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė, 2021-03-23

 

 

*

Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX‑1934 2, 3 ir 6 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-281 atitiktį Europos Sąjungos teisei pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime.

Atsižvelgti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.       

Lietuvos savivaldybių asociacija, 2021-05-14

3

 

 

Lietuvos savivaldybių asociacijoje išnagrinėjome Sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 2, 3 ir 6 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr.XIVP‑281 (toliau – Projektas).

Nepritariame Projekto 3 straipsniu siūlomiems įstatymo 6 straipsnio 1 dalies pakeitimams.

 

Atsižvelgti

 

2.       

Lietuvos savivaldybių asociacija, 2021-05-14

3

 

 

1.         Iš Projekto siūlymų seka, jog sodininkų bendrijoms atsisakius teisės nuomoti ar išsipirkti iš valstybės bendrojo naudojimo žemės sklypus, kuriuose yra keliai (gatvės) ir (ar) kelių juostos, savivaldybės bus priverstos perimti šiuos valstybinės žemės sklypus valdyti, naudoti ir disponuoti jais patikėjimo teise, o sprendiniams neatitikus realioms situacijos vietovėje, turės suformuoti keliui (gatvei) skirtus žemės sklypus, įregistruoti juos Nekilnojamojo turto registre, pastatyti kelius, atitinkančius minimalius reikalavimus, įregistruoti kelius kaip statinius ir vykdyti jų priežiūrą.

Visiems išvardintiems darbams atlikti būtinos papildomos lėšos, o jų šaltiniu Projekto aiškinamajame rašte nurodoma Kelių priežiūros ir plėtros programa. Vietinės reikšmės kelių priežiūrai skiriama 30 proc. KPPP lėšų, o lėšos savivaldybių vietinės reikšmės keliams skiriamos atsižvelgiant į gyventojų skaičių bei kelių ilgį. Taigi, perėmus papildomus 15 tūkst. km kelių, vietinės reikšmės kelių priežiūrai skiriamų lėšų nepadidės. Atkreiptinas dėmesys, jog KPPP lėšų nepakanka esamiems ir savivaldybių valdomiems vietinės reikšmės keliams tiesti, rekonstruoti, taisyti (remontuoti), prižiūrėti bei saugaus eismo sąlygoms užtikrinti.

Papildomu lėšų šaltiniu nurodomos ir KPPP rezervo nepanaudotos lėšos. Sunku prognozuoti, kokia dalis iš 19, 3 mln. eurų 2021 metams numatyto rezervo, galėtų būti nepanaudota. Bet kokiu atveju, tai būtų nereikšminga, lyginant su poreikiu, suma.

Taip pat norėtume priminti, jog šių metų KPPP rezerve nenumatyta skirti lėšų sodininkų bendrijų kelių priežiūrai.

Atsižvelgdami į išdėstytus argumentus, manome, jog Projekto įgyvendinimui papildomų lėšų nenumatyta.

 

Atsižvelgti

 

3.       

Lietuvos savivaldybių asociacija, 2021-05-14

3

 

 

2. Pagal Valstybinės žemės sklypų perdavimo valdyti, naudoti ir disponuoti jais patikėjimo teise savivaldybėms taisykles savivaldybė perima suformuotus ir Nekilnojamojo turto registre įregistruotus sklypus, manome, kad pareiga formuoti ir registruoti šiuos žemės sklypus turi būti suteikta sodininkų bendrijoms.

Atsižvelgti

 

4.       

Lietuvos savivaldybių asociacija, 2021-05-14

3

 

 

3. Projekte siūloma numatyti prievolę savivaldybėms formuoti valstybinės žemės sklypus sodininkų bendrijų teritorijoje Nekilnojamojo turto kadastro nuostatuose nustatyta tvarka, tais atvejais, kai sodininkų bendrijos išplanavimo projekte (generaliniame plane) esantys sprendiniai neatitinka realios situacijos vietovėje. Su tokia nuostata negalima sutikti. Įstatymo 6 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad mėgėjų sodo teritorijoje žemės sklypai formuojami ir pertvarkomi pagal žemės valdos projektą ar teritorijų planavimo dokumentą Žemės įstatymo ar Teritorijų planavimo įstatymo nustatyta tvarka, todėl Projekto nuostata yra nesuderinama su Įstatymo nuostatomis ir neaišku kokia tvarka turėtų būti įgyvendinama, neaišku ką reiškia išplanavimo projekte esančių sprendinių neatitikimas realiai situacijai, kas ir kokia tvarka vertins neatitikimą ir kokie bus tokio neatitikimo ar atitikimo kriterijai. Be to, neaiškus sodininkų bendrijos išplanavimo projekto (generalinio plano) statusas.

 

Atsižvelgti

 

5.       

Lietuvos savivaldybių asociacija, 2021-05-14

3

 

 

4. Tikėtina, jog sodininkų bendrijos atsisakys teisės nuomoti ar išsipirkti visus žemės sklypus, kuriuose yra keliai (gatvės) Projekte siūloma nuostata „Kai sodininkų bendrijos išplanavimo projekte (generaliniame plane) esantys sprendiniai neatitinka realios situacijos vietovėje, savivaldybė suformuoja keliui (gatvei) skirtą žemės sklypą Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintuose Nekilnojamojo turto kadastro nuostatuose nustatyta tvarka“ ar kelių juostos. Didelė dalis kelių, ypač rajoninėse savivaldybėse, faktiškai yra lauko keliai, neatitinkantys Sodininkų bendrijų įstatymo 6 str. 8 dalyje įtvirtintų reikalavimų. Sodininkų keliai praktiškai neturi suformuotų sklypų, todėl turės būti formuojami nauji sklypai, o inicijuojant naujų žemės sklypų, kurie bus naudojami keliams, formavimą, kelių (gatvių) minimalus plotis negali būti mažesnis nei 4,5 m. Tokiu būdu, savivaldybėms būtų sukuriama prievolė kreiptis į teismus dėl sodininkų bei teritorijose gyvenančių ne bendrijų narių, kurie yra užėmę sodininkų keliams skirtas teritorijas įvairiais statiniais ar želdiniais, nugriovimo ar pašalinimo, kas taip pat pareikalautų papildomų išteklių.

 

Atsižvelgti

 

6.       

Lietuvos savivaldybių asociacija, 2021-05-14

3

 

 

5. Įstatymu pasirinktas sodininkų kelių (gatvių) perdavimo būdas, kai atskirai atliekami žemės sklypų formavimo, kadastrinių matavimų ir įregistravimo, o po to, inžinerinių statinių  – kelių formavimo, kadastrinių matavimų ir įregistravimo darbai, yra ilgas ir brangus procesas. Kelią, kaip inžinierinį statinį galima suformuoti ir įregistruoti NT registre ir nesuformavus žemės sklypo. Sodininkų bendrijų įstatyme turi būti numatyta ši galimybė. Taip pat manome, jog kelių (gatvių) perėmimas turi būti vykdomas etapais pagal nustatytus pirmenybinius kriterijus ir siejant su minimaliu (4,5 m) kelio (gatvės) pločiu.

 

Atsižvelgti

 

7.       

Lietuvos savivaldybių asociacija, 2021-05-14

 

 

*

7. Norime atkreipti dėmesį, jog Susisiekimo ministerijoje formuojama darbo grupė mėgėjų sodų kelių klausimams ir problemoms spręsti. Manytume, jog būtų tikslinga sulaukti darbo grupės siūlymų, o pateiktą Projektą atmesti.

Atsižvelgti

 

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.       

Nacionalinė žemės tarnyba prie Žemės ūkio ministerijos,

2021-03-15

1,

2

 

 

Nacionalinė žemės tarnyba prie Žemės ūkio ministerijos (toliau – Nacionalinė žemės tarnyba) išnagrinėjo Teisės aktų informacinėje sistemoje paskelbtą Lietuvos Respublikos sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 2, 3 ir 6 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą, registracijos Nr. XIVP-281 (toliau – projektas), ir teikia šias pastabas ir pasiūlymus.

1. Projekto 1 straipsniu keičiamoje Lietuvos Respublikos sodininkų bendrijų įstatymo 2 straipsnio 7 dalyje siūloma nustatyti, kad sodininkų bendrijos administravimas, be kitų funkcijų, taip pat yra ir sodininkų bendrijos nuomojamų iš valstybės ar bendrosios dalinės nuosavybės teise priklausančių sodininkų bendrijoms bendrojo naudojimo objektų valdymo ir priežiūros organizavimas.

Pagal Sodininkų bendrijų įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje pateikiamą apibrėžimą sodininkų bendrija yra atitinkamo administracinio vieneto bendruomenės dalis, visapusiškai plėtojanti mėgėjų sodininkystę, puoselėjanti ir tausojanti gamtą ir kraštovaizdį. Bendrija yra ribotos civilinės atsakomybės pelno nesiekiantis viešasis juridinis asmuo, kurio tikslas – įgyvendinti sodininkų bendrąsias teises ir pareigas, susijusias su mėgėjų sodo teritorijos ir joje esančių bendrojo naudojimo objektų valdymu, priežiūra ir naudojimu.

Sodininkų bendrijų įstatymo 7 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad sodininkams bendrosios dalinės nuosavybės teise priklauso sodininkų bendromis lėšomis ar bendromis sutelktomis jėgomis pastatyti, įrengti ar kitaip įsigyti bendrojo naudojimo objektai: bendrojo naudojimo žemė su bendrojo naudojimo pastatais ir įrenginiais (tvoros, vartai, poilsio aikštelės, pliažai, miškai, vandens telkiniai ir kt.); bendroji inžinerinė įranga – vandentiekio, kanalizacijos, dujų, elektros, telekomunikacijų ir rodmenų tinklai, melioracijos įrenginiai, keliai, tiltai, lieptai, vamzdynai ir angos, elektros skydai ir kita bendrojo naudojimo inžinerinė techninė įranga, esanti bendrojo naudojimo teritorijose bei patalpose ar konstrukcijose, taip pat šie objektai, įrengti sodo sklypuose, jeigu jie susiję su visos mėgėjų sodo teritorijos inžinerinės techninės įrangos veikimu ir jeigu jie nėra kitų asmenų nuosavybė.

Šio straipsnio 7 dalyje nustatyta, kad tais atvejais, kai sukuriamas naujas bendrojo naudojimo objektas, jis įtraukiamas į bendrojo naudojimo objektų aprašą pažymint, kokie asmenys prisidėjo prie jo sukūrimo. Šis objektas bendrosios dalinės nuosavybės teise priklauso tiems savininkams, kurie dalyvavo jį sukuriant. Naujai įsigyto objekto priežiūros ir eksploatacijos organizavimo išlaidas apmoka asmenys, kuriems jis priklauso bendrosios dalinės nuosavybės teise. Sodo sklypo perleidimo atveju naujai sukurtos bendrosios dalinės nuosavybės teisės dalis pereina naujajam savininkui tik tuo atveju, jeigu sodo sklypo perleidėjas yra prisidėjęs prie šio objekto sukūrimo.

Nurodytas teisinis reglamentavimas aiškiai nustato, kad sodininkų bendrija nėra Sodininkų bendrijų įstatymo 7 straipsnyje nurodytų bendrojo naudojimo objektų savininkė, šie bendrojo naudojimo objektai yra sodininkų bendroji nuosavybė.

Pripažintina, kad galimi atvejai, kai sodininkų bendrijai nuosavybės teise priklauso turtas, kuris įgytas ne Sodininkų bendrijų įstatymo 7 straipsnio 1 dalyje nurodytu, o kitokiu būdu, ir yra sodininkų bendrijos nuosavybė, įskaitant ir turtą, kuris sodininkų bendrijai priklauso bendrosios dalinės nuosavybės teise su kitais asmenimis.

Pagal Projektu siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą sodininkų bendrijos galėtų organizuoti tik tokių bendrojo naudojimo objektų valdymą ir priežiūrą, kurie sodininkų bendrijai priklauso bendrosios dalinės nuosavybės teise, tačiau negalėtų nurodytų funkcijų atlikti tais atvejais, kai Sodininkų bendrijų įstatymo 7 straipsnio 1 dalyje nustatytais atvejais įgytas turtas yra sodininkų nuosavybė arba bendrijai nuosavybės teise priklausantis turtas nėra bendrosios dalinės nuosavybės objektas.

Atsižvelgdami į tai, kas išdėstyta, siūlome tikslinti Projekto 1 straipsnį, neišskiriant tik  bendrosios dalinės nuosavybės teise sodininkų bendrijoms priklausančių objektų.

Atitinkamai tikslintinas ir Projekto 2 straipsnis.

 

Atsižvelgti

 

2.       

Nacionalinė žemės tarnyba prie Žemės ūkio ministerijos,

2021-03-15

3

 

 

2. Projekto 3 straipsniu keičiamoje Sodininkų bendrijų įstatymo 6 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad kai sodininkų bendrijos išplanavimo projekte (generaliniame plane) esantys sprendiniai neatitinka realios situacijos vietovėje, savivaldybė suformuoja keliui (gatvei) skirtą žemės sklypą Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintuose Nekilnojamojo turto kadastro nuostatuose nustatyta tvarka.

Sodininkų bendrijų 6 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad mėgėjų sodo teritorijoje žemės sklypai formuojami ir pertvarkomi pagal žemės valdos projektą ar teritorijų planavimo dokumentą Žemės įstatymo ar Teritorijų planavimo įstatymo nustatyta tvarka.

Sodininkų bendrijų įstatymo 2 straipsnio 3 dalyje nurodyta, kad mėgėjų sodo teritorija – savivaldybės ar jos dalies bendrojo plano sprendiniuose pažymėta, išskyrus atvejus, kol savivaldybės ar jos dalies bendrasis planas nėra parengtas, teisės aktu mėgėjų sodininkystei skirta teritorija, suformuota pagal žemės valdos projektą ar teritorijų planavimo dokumentą ir suskirstyta į sodininkų ir kitų asmenų nuosavybės ar kitomis teisėmis valdomus sodo sklypus ir bendrojo naudojimo žemę (rekreacijai ir kitoms reikmėms).

Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto kadastro įstatymo 7 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad žemės sklypai formuojami:

1) kai žemės reformos metu grąžinama turėta žemė, perduodama arba suteikiama nuosavybėn neatlyginamai, parduodama arba nuomojama valstybinė žemė – Lietuvos Respublikos žemės reformos įstatymo nustatyta tvarka rengiant žemės reformos žemėtvarkos projektus, o miestuose – Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo ir Lietuvos Respublikos žemės įstatymo nustatyta tvarka rengiant detaliuosius planus arba žemės sklypų formavimo ir pertvarkymo projektus;

2) kitais atvejais – Žemės įstatymo, Teritorijų įstatymo ir kitų įstatymų nustatyta tvarka rengiant teritorijų planavimo dokumentus ar žemės valdos projektus.

Nurodytas teisinis reglamentavimas reiškia, kad žemės sklypų formavimo proceso neatskiriamoji dalis yra žemės sklypų suprojektavimas žemės valdos projekte ar teritorijų planavimo dokumente, o nesant žemės valdos projekto ar teritorijų planavimo dokumento, kuriame suprojektuoti žemės sklypai, nėra galimas žemės sklypų suformavimas.

Nekilnojamojo turto kadastro įstatymo 2 straipsnio 4 dalyje nustatyta, kad nekilnojamojo daikto kadastriniai matavimai – veiksmai, kuriais nustatoma nekilnojamojo daikto tapatybė, žemės sklypo ribų posūkio taškų ir statinių fizinių ribų koordinatės, geometriniai matmenys ir techniniai nekilnojamųjų daiktų parametrai, apskaičiuojamas žemės sklypo ir jame esančių žemės naudmenų plotas ir kiti šį daiktą apibūdinantys kadastro duomenys.

Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto kadastro nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. balandžio 15 d. nutarimu Nr. 534 „Dėl Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto kadastro nuostatų patvirtinimo“ (toliau – Nuostatai), 1 punkte nustatyta, kad Nuostatai reglamentuoja nekilnojamojo turto kadastro (toliau vadinama – kadastras) paskirtį ir jo objektus, kadastro tvarkytojo funkcijas, teises ir pareigas, nekilnojamųjų daiktų, registruojamų Nekilnojamojo turto registre, įrašymo į kadastrą, nekilnojamojo daikto planų ir kadastro duomenų, formų, turinio ir parengimo bei kadastro duomenų bylos suformavimo, žemės sklypų ribų posūkio taškų koordinačių nustatymo atliekant kadastrinius matavimus, kadastre įrašytų duomenų pakeitimo, prašymų įrašyti nekilnojamojo daikto kadastro duomenis į kadastrą ar juos pakeisti pateikimo ir nagrinėjimo, nekilnojamojo daikto pažymėjimo kadastro žemėlapyje, nekilnojamojo turto kadastro žemėlapio tikslinimo, kadastro sąveikos su kitais valstybės registrais ir kadastrais, kadastro duomenų naudojimo, kadastre įrašytų duomenų suvestinių rengimo, kadastro duomenų perdavimo į užsienio valstybes, kadastro duomenų saugos, finansavimo, reorganizavimo ir likvidavimo tvarką.

Taigi, Nuostatai nereglamentuoja žemės sklypų formavimo.

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, darytina išvada, kad siūlymas Projekto 3 straipsniu keičiamoje Sodininkų bendrijų įstatymo 6 straipsnio 1 dalyje nustatyti, kad kai sodininkų bendrijos išplanavimo projekte (generaliniame plane) esantys sprendiniai neatitinka realios situacijos vietovėje, savivaldybė suformuoja keliui (gatvei) skirtą žemės sklypą Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintuose Nekilnojamojo turto kadastro nuostatuose nustatyta tvarka, prieštarauja žemės sklypų formavimo tvarką nustatantiems teisės aktams.

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, turi būti tikslinamas Projekto 3 straipsnis.   

Dėkojame už bendradarbiavimą.

Atsižvelgti

 

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.       

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 

2021‑07-07

 

 

 

*

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2021 m. balandžio 21 d. sprendimo Nr. SV-S-83 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 5 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 2, 3 ir 6 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-281 (toliau – Įstatymo projektas), tačiau pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui jį tobulinti pagal šias pastabas ir pasiūlymus:

 

Nepritarti

Argumentai:

Komitetas siūlo projektą atmesti.

2.       

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 

2021‑07-07

 

1, 2

 

 

1. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal galiojančios redakcijos Lietuvos Respublikos sodininkų bendrijų įstatymo 7 straipsnio 1 punkto nuostatas sodininkams mėgėjams (toliau – sodininkas) bendrosios dalinės nuosavybės teise priklauso sodininkų bendromis lėšomis ar bendromis sutelktomis jėgomis pastatyti, įrengti ar kitaip įsigyti bendrojo naudojimo objektai. Sodininkų bendrijų įstatymo 7 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad  mėgėjų sodo teritorijoje esančius bendrojo naudojimo objektus bendrija valdo Civilinio kodekso, šio ir kitų įstatymų nustatyta tvarka. Atsižvelgiant į šias nuostatas, būtina tikslinti Įstatymo projektu keičiamo Sodininkų bendrijų 2 straipsnio 7 dalyje ir 3 straipsnio 1 dalyje siūlomas formuluotes.

 

Pritarti

 

3.       

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 

2021‑07-07

 

3

 

 

2. Iš Įstatymo projekto 3 straipsniu siūlomo keisti Sodininkų bendrijų įstatymo 6 straipsnio 1 dalies nuostatų neaišku, koks teritorijų planavimo dokumentas laikytinas sodininkų bendrijos išplanavimo projektu (generaliniu planu). Siūlytina vartojamą terminą „sodininkų bendrijos išplanavimo projektas (generalinis planas)“ tikslinti atsižvelgiant į Sodininkų bendrijų įstatymo 2 straipsnio 5 dalį.

 

Pritarti

 

4.       

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 

2021‑07-07

 

3

 

 

3. Siūlytina tikslinti Įstatymo projekto 3 straipsniu siūlomo keisti Sodininkų bendrijų įstatymo 6 straipsnio 1 dalies nuostatą „<...> kai sodininkų bendrijos išplanavimo projekte (generaliniame plane) esantys sprendiniai neatitinka realios situacijos vietovėje, savivaldybė suformuoja keliui (gatvei) skirtą žemės sklypą Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintuose Nekilnojamojo turto kadastro nuostatuose nustatyta tvarka <...>“, atsižvelgiant į tai, kad pagal Sodininkų bendrijų įstatymo 6 straipsnio 2 dalį mėgėjų sodo teritorija priskiriama žemės ūkio paskirties žemei, pagal Sodininkų bendrijų įstatymo 6 straipsnio 3 dalį – mėgėjų sodo teritorijoje žemės sklypai formuojami ir pertvarkomi pagal žemės valdos projektą ar teritorijų planavimo dokumentą Lietuvos Respublikos žemės įstatymo ar Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo nustatyta tvarka.

 

Pritarti

 

5.       

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 

2021‑07-07

 

3

 

 

4. Atsižvelgiant į galiojančios redakcijos Sodininkų bendrijų įstatymo 6 straipsnio 1 dalies nuostatas (Bendrijos bendrojo naudojimo žemėje esantys žemės sklypai su juose esančiais keliais (gatvėmis) ir (ar) kelių juostomis bendrijų iniciatyva (bendrijos susirinkimo sprendimu) Vyriausybės patvirtintose Valstybinės žemės sklypų perdavimo valdyti, naudoti ir disponuoti jais patikėjimo teise savivaldybėms taisyklėse nustatyta tvarka ir sąlygomis perduodami savivaldybėms. Bendrijų pirmininkai su savivaldybėmis pasirašo ketinimo protokolus dėl savivaldybėms perduotinų kelių (gatvių) užimamų žemės sklypų suformavimui, perdavimui ir perėmimui reikalingų parengiamųjų darbų atlikimo sąlygų. Kelių (gatvių) kadastriniai matavimai ir įregistravimas Nekilnojamojo turto registre finansuojamas Vyriausybės nustatyta tvarka), siūlytina nustatyti, kad pradėtos procedūros baigiamos pagal iki Įstatymo projektu siūlomų pakeitimų įsigaliojimo galiojusius teisės aktus.

 

Pritarti

 

6.       

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 

2021‑07-07

 

3

 

 

5. Atsižvelgiant į tai, kad galiojančios redakcijos Sodininkų bendrijų įstatymo 6 straipsnio 1 dalies nuostatos dėl savivaldybių perimamų kelių (gatvių) prioritetų eilės suteikia aiškumo perduodant kelius (gatves) savivaldybėms, siūlytina šių nuostatų neatsisakyti ir išdėstyti jas taip:

„Kelius (gatves) savivaldybės perima laikydamosi šios prioritetų eilės:

1) kelius (gatves), kuriais (kuriomis) naudojasi ir ne mėgėjų sodo teritorijoje esančių žemės sklypų savininkai ir naudotojai (kai keliai (gatvės) atlieka tranzitinę funkciją);

2) kelius (gatves), kuriais (kuriomis) naudojasi daugiau kaip vienos bendrijos teritorijoje esančių žemės sklypų savininkai;

3) kelius (gatves), skirtus aptarnauti bendrijas, kuriose ne mažiau kaip 20 procentų žemės sklypų savininkų yra gyvenamąją vietą šioje bendrijos teritorijoje deklaravę asmenys;

4) kelius (gatves), nepaminėtus (nepaminėtas) šios dalies 1, 2 ir 3 punktuose.“

Manytina, kad minėtos nuostatos dėl savivaldybių perimamų kelių (gatvių) prioritetų eilės yra logiškos, suteikia procesui aiškumo ir nuoseklumo, padeda derinti sodininkų bendrijų lūkesčius ir sodininkų bendrijų teritorijose esančios transporto infrastruktūros finansavimą.

 

Pritarti

 

7.       

Seimo nariai:

Asta Kubilienė,

Algirdas Stončaitis,

Aušrinė Norkienė,

Guoda Burokienė,

Rimantė Šalaševičiūtė,

2021-08-20

3

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į šias aplinkybes:

1) Vyriausybė savo išvadoje pažymėjo, kad būtina užtikrinti pradėtų kelių (gatvių) perdavimą pagal galiojantį reguliavimą;

2) Vyriausybė atskirai nurodo siekį, kad ir panaikinus galimybę sudaryti ketinimo protokolus su savivaldybėmis būtų išlaikyta kelių (gatvių) perdavimo prioritetų eilė;

3) Savivaldybės turi ribotus resursus dėl galimybės perimti sodų bendrijų kelius;

tikslinga, ne tik įstatyme numatyti kelių (gatvių) perdavimo prioritetų eilę, bet ir įtvirtinti konkrečius šių kelių (gatvių) perdavimo savivaldybėms terminus. Priešingu atveju įstatymo pataisos rengėjų tikslai gali likti nepasiekti t. y. keliai (gatvės) sodų bendrijose nebus perimtos savivaldybių.

 

Pasiūlymas:

Projekto 3 straipsniu keičiamo Įstatymo 6 straipsnio 1 dalyje neatsisakyti kelių (gatvių) perdavimo prioritetų eilės ir ją papildyti konkrečiais laiko terminais:

„Kelius (gatves) savivaldybės perima laikydamosi šios prioritetų eilės bei terminų:

1) keliai (gatvės), kuriais (kuriomis) naudojasi ir ne mėgėjų sodo teritorijoje esančių žemės sklypų savininkai ir naudotojai (kai keliai (gatvės) atlieka tranzitinę funkciją) perimami iki 2024 m. sausio 1 d.; 

2) keliai (gatvės), kuriais (kuriomis) naudojasi daugiau negu vienos bendrijos teritorijoje esančių žemės sklypų savininkai perimami iki 2026 m. sausio 1 d.;

3) keliai (gatvės), skirti aptarnauti bendrijas, kuriose ne mažiau kaip 20 procentų žemės sklypų savininkų yra gyvenamąją vietą šioje bendrijos teritorijoje deklaravę asmenys perimami iki 2027 m. sausio 1 d.;

4) keliai (gatvės), nepaminėti (nepaminėtos) šios dalies 1, 2 ir 3 punktuose perimami iki 2028 m. sausio 1 d.“

Pritarti

 

 

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: Įstatymo projektu siekiama įtvirtinti teisinį reguliavimą, kuris, sodininkų bendrijoms iniciavus, imperatyviai nustatys pareigą savivaldybėms savo lėšomis suformuoti keliui (gatvei) skirtus sklypus, įregistruoti kelius kaip statinius ir vykdyti jų priežiūrą, kas yra nesuderinama su žemės sklypų formavimo tvarką nustatančiais teisės aktais, be kita ko, tam dar ir nenumatant papildomo finansavimo. Taip pat įstatymo projekto nuostatos panaikina šiuo metu galiojantį savivaldybių perimamų kelių (gatvių) prioritetų eilės sąrašą. Nelikus prioritetų eilės, visiškai nebebūtų aišku, kokiu eiliškumu savivaldybės turi perimti skirtingus kelius (gatves). Visa tai išbalansuoja dabar galiojantį mėgėjų sodų kelių klausimams spręsti nustatytą mechanizmą ir sukuria neproporcingai didelę finansinę ir administracinę naštą savivaldai. Prioritetų eilės nebuvimas galėtų kelti ir korupcines rizikas, o sodininkai negalėtų turėti jokių aiškiais kriterijais pagrįstų lūkesčių, kada konkretaus jų kelio klausimas galėtų būti išspręstas.

Atsižvelgiant į tai, taip pat į gautas įvairių institucijų pastabas įstatymo projektui ir į tai, kad Susisiekimo ministerija, Aplinkos ministerija ir Žemės ūkio ministerija kartu sistemiškai sprendžia mėgėjų sodų kelių klausimo problematiką ir pateiks išvadas su konkrečiais siūlymais, siūloma įstatymo projektą Nr. XIVP-281 atmesti.

6.2. Pasiūlymai: nėra.

 

7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Valentinas Bukauskas.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                             Ričardas Juška

 

Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto biuro patarėjas Juras Taminskas