LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
aplinkos apsaugos komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL Žemės reformos įstatymo Nr. I-1607 8, 9, 15, 16, 17, 18, 19 ir 20 straipsnių pakeitimo įstatymo Nr. XIV-2125 2, 3, 4, 7 ir 8 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto nr. xivp-3170
2023-11-22 Nr. 107-P-44
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto nariai: Komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, pirmininko pavaduotojas Aidas Gedvilas, Kasparas Adomaitis, Ligita Girskienė, Petras Gražulis, Linas Jonauskas, Tomas Tomilinas, Justinas Urbanavičius, Romualdas Vaitkus;
Komiteto biuras: vedėja Birutė Pūtienė, patarėjai: Jolita Jakučionytė, Aistrida Latvėnė, Rasa Matusevičiūtė, Audrius Želvys, padėjėja Vida Katinaitė.
Kviestieji asmenys: Aplinkos ministerija: viceministrė Monika Juodvalkė, Žemės ir teritorijų planavimo politikos grupės vadovė Algė Staniūnaitė-Tonkich, vyresn. patarėja Erika Giedraitienė, Miškų politikos grupės vadovas Nerijus Kupstaitis; Specialiųjų tyrimų tarnyba: Korupcijos prevencijos valdybos viršininkė Svetlana Krasilnikova, Antikorupcinio vertinimo skyriaus vyriausiasis specialistas, specialusis agentas – patarėjas Gintas Kerbelis,
2023-11-30 Nr. 107-P-47
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto nariai: Komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, Kasparas Adomaitis, Ligita Girskienė, Linas Jonauskas, Tomas Tomilinas, Justinas Urbanavičius, Romualdas Vaitkus, Andrius Vyšniauskas (pavaduojantis Agnę Bilotaitę);
Komiteto biuras: vedėja Birutė Pūtienė, patarėjai: Aistrida Latvėnė, Rasa Matusevičiūtė, Audrius Želvys, padėjėja Vida Katinaitė.
Kviestieji asmenys: Aplinkos ministerija: viceministrė Monika Juodvalkė, Žemės ir teritorijų planavimo politikos grupės vadovė Algė Staniūnaitė-Tonkich, vyresn. patarėja Erika Giedraitienė, Specialiųjų tyrimų tarnybos Korupcijos prevencijos valdybos viršininkė Svetlana Krasilnikova; Nacionalinės žemės tarnybos prie Aplinkos ministerijos Bendrųjų reikalų departamento direktorė, atliekanti direktoriaus funkcijas Giedrė Ričkutė, Vilniaus miesto savivaldybės administracijos direktorius Adomas Bužinskas.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos teisės departamentas |
1(2) |
(1) |
|
Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 1 dalyje dėstomo Žemės reformos įstatymo 9 straipsnio 3 dalyje siūloma išbraukti nuostatą „administracijos padalinio vadovas”, ją pakeičiant nuostata „vadovaujamas pareigas einantis Nacionalinės žemės tarnybos valstybės tarnautojas”. Pažymėtina, kad pastaroji nuostata nėra pakankamai konkreti, taikant įstatymą ji gali būti nevienodai aiškinama, nes nei iš projekto nuostatų, nei iš Valstybės tarnybos įstatymo, taip pat Biudžetinių įstaigų įstatymo nėra aišku, kurie Nacionalinės žemės tarnybos prie Aplinkos ministerijos valstybės tarnautojai būtų priskiriami vadovaujamas pareigas einantiems valstybės tarnautojams. Atsižvelgiant į tai, siekiant aiškumo, projekte reikėtų atskleisti sąvokos „vadovaujamas pareigas einantis Nacionalinės žemės tarnybos valstybės tarnautojas“ turinį arba šią sąvoką patikslinti. Pritarus šiai pastabai, vadovaujantis aukščiau išdėstytais argumentais, reikėtų patikslinti ir projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnyje dėstomo Žemės reformos įstatymo 15 straipsnio 8 dalies, projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 4 straipsnio 1 dalyje dėstomo Žemės reformos įstatymo 16 straipsnio 1 dalies, projekto 4 straipsnio 1, 2 ir 3 dalimis keičiamo įstatymo 6 straipsnio 3 dalyje dėstomo Žemės reformos įstatymo 18 straipsnio 3 dalies, keičiamo įstatymo 6 straipsnio 5 dalyje dėstomo Žemės reformos įstatymo 18 straipsnio 6 dalies, keičiamo įstatymo 6 straipsnio 6 dalyje dėstomo Žemės reformos įstatymo 18 straipsnio 9 dalies, projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 4 dalyje dėstomo Žemės reformos įstatymo 19 straipsnio 4 dalies, projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 8 straipsnyje dėstomo Žemės reformos įstatymo 20 straipsnio 1 dalies nuostatas. Be to, atkreiptinas dėmesys, kad nuostata „administracijos padalinio vadovas“ yra vartojama ir keičiamo įstatymo 2 straipsnio 2 dalyje dėstomo Žemės reformos įstatymo 9 straipsnio 4 dalyje, todėl, siekiant suderinti įstatyme vartojamas formuluotes, projekto 1 straipsniu reikėtų atitinkamai keisti ir minėtas keičiamo įstatymo 2 straipsnio 2 dalies nuostatas. |
Nepritarti |
Projektų aiškinamajame rašte nurodoma, kad nuo 2024 m. sausio 1 d. Nacionalinėje žemės tarnyboje nebelieka 50 teritorinių skyrių, o veiks 5 apygardų žemės tvarkymo ir administravimo skyriai. Žemės įstatyme ir Žemės reformos įstatyme nurodoma, kad įvairius sandorius (nuomos, panaudos) ar sprendimus, susijusius su Nacionalinės žemės tarnybos kompetencija (servitutų nustatymas administraciniu aktu) pavesta vykdyti (priimti, pasirašyti) Nacionalinės žemės tarnybos vadovui arba jo įgaliotam administracijos padalinio vadovui, tačiau pasikeitus Nacionalinės žemės tarnybos struktūrai ir sumažėjus administracijos padalinių iš 50 į 5, sumažės ir vadovų, o administracinių sprendimų kiekiai, siejant juos su valstybinės žemės valdymo ir naudojimo pertvarka, tam tikrais atvejais neženkliai sumažės ar apskritai nepasikeis (pvz. valstybinės žemės pardavimo sandorių per 2022 m. buvo sudaryta 8 504 vnt., valstybinės žemės nuomos – 17 326 vnt.). Atsižvelgiant į Nacionalinės žemės tarnybos struktūros pokyčius ir siekiant užtikrinti sklandų darbą Žemės įstatymo ir Žemės reformos įstatymų pakeitimų projektais siūlytina Nacionalinės žemės tarnybos vadovui suteikti galimybę įgalioti vadovaujamas pareigas einantį Nacionalinės žemės tarnybos valstybės tarnautoją, t. y. bet kurį tarnybos valstybės tarnautoją, turintį pavaldžių asmenų, manytina, kad nuostata yra aiški ir netikslintina. Taip pat pažymėtina, kad keičiamo įstatymo 2 straipsnio 2 dalyje dėstomo Žemės reformos įstatymo 9 straipsnio 4 dalyje nuostata „administracijos padalinio vadovas“ yra vartojama tikslingai, atsižvelgiant į nuostatos aktualumą ir priimamų administracinių sprendimų skaičius praktikoje. |
2. |
Seimo kanceliarijos teisės departamentas |
4(6) |
1,2(3) |
|
Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 4 straipsnio 1 ir 2 dalimis keičiamo įstatymo 6 straipsnio 3 dalyje dėstomo Žemės reformos įstatymo 18 straipsnio 3 dalyje ir keičiamo įstatymo 6 straipsnio 5 dalyje dėstomo Žemės reformos įstatymo 18 straipsnio 6 dalyje vartojamos nuostatos „Nacionalinės žemės tarnybos administracijos padalinių vadovų ar Nacionalinės žemės tarnybos vadovo įgaliotų, vadovaujamas pareigas einančių, Nacionalinės žemės tarnybos valstybės tarnautojų sprendimai“ turinys nėra aiškus, nes, manytina, kad formuluotė „Nacionalinės žemės tarnybos vadovo įgalioti, vadovaujamas pareigas einantys Nacionalinės žemės tarnybos valstybės tarnautojai“ savo turiniu apima formuluotę „Nacionalinės žemės tarnybos administracijos padalinių vadovai“. Svarstytina, ar atsižvelgiant į kitas projekto nuostatas, aptariamose projekto nuostatose vartojamų formuluočių „Nacionalinės žemės tarnybos administracijos padalinių vadovų (-o)“ nereikėtų atsisakyti kaip perteklinių. |
Pritarti |
|
3. |
Seimo kanceliarijos teisės departamentas |
|
|
|
Atsižvelgiant į Žemės reformos įstatyme nustatytą Vyriausybės kompetenciją, svarstytina, ar dėl teikiamo įstatymo projekto nereikėtų gauti Vyriausybės išvados. |
Nepritarti |
Pateikus projektą Vyriausybės išvados nepaprašyta. |
4. |
Seimo kanceliarijos teisės departamentas |
|
|
|
Projektas taisytinas vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“ (2021 m. lapkričio 18 d. įsakymo Nr. 1R-388 redakcija). 1. Vadovaujantis rekomendacijų 55 punktu, nustatančiu „jeigu keičiamas dar neįsigaliojęs teisės aktas ir naujai daromi pakeitimai turi įsigalioti kartu su keičiamu teisės aktu, teisės akto pakeitimo projekte jo įsigaliojimo terminas nenurodomas“, siūlytina projekto 7 straipsnio atsisakyti, nes keičiamo įstatymo 9 straipsnyje jau yra nustatyta, kad įstatymas įsigalioja 2024 m. sausio 1 d. 2. Įstatymo pavadinime reikėtų nurodyti, kad šiuo projektu keičiamas ir keičiamo įstatymo 6 straipsnis, t. y. įstatymo pavadinime po skaičiaus ir kablelio „4,“ įrašytinas skaičius ir kablelis „6,“. 3. Projekto 1 straipsnyje dėstomos šio straipsnio pakeitimų esmės žymėti numeriu nereikia. 4. Projekto 3 straipsnio pakeitimų esmė išdėstytina taip: „Pakeisti 3 straipsnį ir jį išdėstyti taip:”. 5. Projekto 6 straipsnio pakeitimų esmė išdėstytina taip: „Pakeisti 8 straipsnį ir jį išdėstyti taip:”. |
Pritarti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų pasiūlymai: nepaskirta
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: .
7.1. Sprendimas: Pritarti Žemės reformos įstatymo Nr. I-1607 8, 9, 15, 16, 17, 18, 19 ir 20 straipsnių pakeitimo įstatymo Nr. XIV-2125 2, 3, 4, 7 ir 8 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-3170 ir Komiteto išvadai.
7.2. Pasiūlymai: negauta.
8. Balsavimo rezultatai: už – 6, prieš – 0, susilaikė – 2.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Aistė Gedvilienė.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkė (Parašas) Aistė Gedvilienė
Biuro vedėja Birutė Pūtienė