Projektas Nr. XIVP- 4217(2)
LIETUVOS RESPUBLIKOS
ŽEMĖS ŪKIO PASKIRTIES ŽEMĖS ĮSIGIJIMO ĮSTATYMO NR. IX-1314 5 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMAS
2024 m. d. Nr.
Vilnius
1 straipsnis. 5 straipsnio pakeitimas
· Seimo nariai: V.Jucius, P.Dargis, T.Sadauskis ir kt. (2024-12-17):
Patikslinti Įstatymo projekto 1 straipsnį jį išdėstant taip:
„Pakeisti
5 straipsnio 1 dalies 2 ir 3 punktąus
ir jįuos išdėstyti taip:
„2) parduodamo žemės sklypo naudotojas, naudojęs šią žemę žemės ūkio veiklai ne trumpiau kaip vienus metus pagal Nekilnojamojo turto registre šiam laikotarpiui įregistruotą (-as) sutartį (-is), išskyrus neatlygintinio naudojimosi daiktu (panaudos) sutartį ir deklaravęs jame žemės ūkio naudmenas ir pasėlius, šios išimties netaikant Civilinio kodekso 3.135 straipsnyje išvardytiems artimiesiems giminaičiams (tėvams ir vaikams, seneliams ir vaikaičiams, broliams ir seserims), taip pat sutuoktiniams, įtėviams, įvaikiams, – jeigu jis – fizinis asmuo – Lietuvos Respublikos ūkininko ūkio įstatyme nustatyta tvarka yra įregistravęs ūkininko ūkį arba jo – juridinio asmens ar kitos organizacijos (toliau – juridinis asmuo) pajamos iš žemės ūkio veiklos sudaro daugiau kaip 50 procentų visų gautų pajamų;
„3) asmuo, nuosavybės teise turintis žemės sklypą, kuris ribojasi su parduodamu žemės ūkio paskirties žemės sklypu, – jeigu jis, būdamas fizinis asmuo, Ūkininko ūkio įstatymo nustatyta tvarka yra įregistravęs ūkininko ūkį arba jo, būnant juridiniu asmeniu, įplaukos iš žemės ūkio veiklos sudaro daugiau kaip 50 procentų visų gautų pajamų;“
Komiteto nuomonė - Atsiimtas KRK posėdyje.
Pakeisti 5 straipsnio 1 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:
„3) asmuo, nuosavybės teise turintis žemės sklypą, kuris ribojasi su parduodamu žemės ūkio paskirties žemės sklypu, – jeigu jis, būdamas fizinis asmuo, Ūkininko ūkio įstatymo nustatyta tvarka yra įregistravęs ūkininko ūkį arba jo, būnant juridiniu asmeniu, įplaukos iš žemės ūkio veiklos sudaro daugiau kaip 50 procentų visų gautų pajamų;“.
· Seimo narys Simonas Gentvilas (2024-12-16):
Pripažinti Žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo įstatymo Nr. IX-1314 5 straipsnio pakeitimo įstatymo 1 straipsnį, kuriuo keičiamas Žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo įstatymo 5 straipsnis, 1 dalies 3 punktą netekusiu galios.
„Pripažinti 5 straipsnio 1 dalies 3 punktą netekusiu galios:
3) asmuo, nuosavybės teise turintis žemės sklypą, kuris ribojasi
su parduodamu žemės ūkio paskirties žemės sklypu, atitinkančiu įsiterpusiam
žemės plotui nustatytus kriterijus, nurodytus Žemės įstatyme – jeigu jis, būdamas
fizinis asmuo, Ūkininko ūkio įstatymo nustatyta tvarka yra įregistravęs
ūkininko ūkį arba jo, būnant juridiniu asmeniu, įplaukos iš žemės ūkio veiklos
sudaro daugiau kaip 50 procentų visų gautų pajamų; ”
Komiteto nuomonė - Nepritarti.
Komiteto argumentai:
Komitetas siūlo pritarti SN K. Starkevičiaus pasiūlymo formuluotei (žr. išvados 3.1. punktą).
Balsavimo rezultatai: už – 8, prieš – 0 , susilaikė – 0.
· Seimo narys Kazys Starkevičius (2024-12-11):
Patikslinti Įstatymo projekto 1 straipsnį jį išdėstant taip:
„Pakeisti 5 straipsnio 1 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:
3) asmuo, nuosavybės teise turintis žemės ūkio
paskirties žemės
sklypą, kuris ribojasi su parduodamu žemės ūkio paskirties žemės sklypu, atitinkančiu
įsiterpusiam žemės plotui nustatytus kriterijus, nurodytus Žemės įstatyme – jeigu jis,
būdamas fizinis asmuo, Ūkininko ūkio
įstatymo nustatyta tvarka yra įregistravęs ūkininko ūkį arba jo, būnant
juridiniu asmeniu, įplaukos iš žemės ūkio veiklos sudaro daugiau kaip 50
procentų visų gautų pajamų;“.
Komiteto nuomonė - Pritarti.
Komiteto pasiūlymas:
„3) asmuo, nuosavybės teise turintis žemės ūkio paskirties žemės sklypą, kuris ribojasi su parduodamu žemės ūkio paskirties žemės sklypu, – jeigu jis, būdamas fizinis asmuo, Ūkininko ūkio įstatymo nustatyta tvarka yra įregistravęs ūkininko ūkį arba jo, būnant juridiniu asmeniu, įplaukos iš žemės ūkio veiklos sudaro daugiau kaip 50 procentų visų gautų pajamų;“.
Balsavimo rezultatai: už – 8, prieš – 0 , susilaikė – 0.
· Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-11-22:
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Projekto 1 straipsniu siūloma pakeisti Žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo įstatymo (toliau - keičiamas įstatymas) 5 straipsnio 1 dalies 3 punktą, nustatantį, jog privačios žemės ūkio paskirties žemės sklypą įsigyti pirmumo teise turi asmuo, nuosavybės teise turintis žemės ūkio paskirties žemės sklypą, kuris ribojasi su parduodamu žemės ūkio paskirties žemės sklypu, atitinkančiu įsiterpusiam žemės plotui nustatytus kriterijus, nurodytus Žemės įstatyme. Projektu siūloma nustatyti, kad privačios žemės ūkio paskirties žemės sklypą įsigyti pirmumo teise turi asmuo, nuosavybės teise turintis žemės sklypą, kuris ribojasi su parduodamu žemės ūkio paskirties žemės sklypu - jeigu jis, būdamas fizinis asmuo, Ūkininko ūkio įstatymo nustatyta tvarka yra įregistravęs ūkininko ūkį arba jo, būnant juridiniu asmeniu, įplaukos iš žemės ūkio veiklos sudaro daugiau kaip 50 procentų visų gautų pajamų.
Siūlomas teisinis reguliavimas svarstytinas šiais aspektais.
Pirma, projekto aiškinamajame rašte nurodyta: „Pažymėtina, kad žemės sklypų savininkai dažnu atveju valdo ne tik žemės ūkio paskirties žemę, tačiau ir kitų žemės paskirčių žemę, kuri glaudžiai susijusi su vykdoma žemės ūkio veikla, t. y. kitos paskirties žemės sklype žemės savininkas gyvena ir neretu atveju minėtos paskirties sklypuose laikoma žemės ūkio technika ar pastatyti šiai technikai laikyti reikalingi statiniai. Kadangi minėtieji sklypai yra neatsiejamai susieti su žemės sklypo savininko veikla bei kitais jo nuosavybės teise valdomais žemės ūkio paskirties žemės sklypais, Įstatymo projektu siūloma suteikti galimybę įsigyti parduodamą žemės ūkio paskirties žemės sklypą ne tik greta esančių žemės ūkio paskirties žemės sklypų savininkams, bet ir kitų paskirčių žemės sklypų savininkams, jeigu jų įplaukos iš žemės ūkio veiklos sudaro daugiau kaip 50 procentų visų gautų pajamų“. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal projekto nuostatas privačios žemės ūkio paskirties žemės sklypą įsigyti pirmumo teise galės asmuo, nuosavybės teise turintis bet kokios paskirties (t. y. žemės ūkio, miškų ūkio, vandens ūkio, konservacinės ar kitos paskirties) žemės sklypą, kuris ribojasi su parduodamu žemės ūkio paskirties žemės sklypu. Taigi, asmuo, nuosavybės teise turintis bet kokios paskirties žemės sklypą, nebūtinai „glaudžiai susijusį su vykdoma žemės ūkio veikla (pavyzdžiui, miškų ūkio paskirties žemės sklypą, kuriame nevykdoma žemės ūkio veikla), galėtų pirmumo teise įsigyti parduodamą žemės ūkio paskirties žemės sklypą, besiribojantį su jo turimu žemės sklypu. Svarstytina, ar siūlomas teisinis reguliavimas atitinka projekto aiškinamajame rašte nurodytus projekto tikslus, yra pakankamai pagrįstas ir logiškas. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar pirmenybė įsigyti parduodamą žemės ūkio paskirties žemės sklypą neturėtų būti suteikta gretimų žemės ūkio paskirties žemės sklypų savininkams, o jeigu tokių nėra, tik tada kitos paskirties žemės sklypų savininkams, jeigu jie vykdo žemės ūkio veiklą, atitinkančią siūlomus nustatyti kriterijus. Kitu atveju, pirmenybės teisę įsigyti žemės ūkio paskirties žemę galėtų fiziniai asmenys, kurie yra įregistravę ūkininko ūkį, tačiau nevykdo žemės ūkio veiklos („sofos ūkininkai“), o tai galimai neužtikrintų nupirktos žemės ūkio paskirties žemės tolesnio naudojimo pagal jos pagrindinę naudojimo paskirtį bei nebūtų pasiektas projekto aiškinamajame rašte nurodytas projekto tikslas spręsti žemės ūkio paskirties žemės fragmentavimo problematiką.
Antra, projektu siūlomu teisiniu reguliavimu ribojama žemės ūkio paskirties žemės sklypo savininko nuosavybės teisė, nes jis negalėtų savo nuožiūra, laisvai disponuoti savo turtu ir parduoti žemės ūkio paskirties žemę savo pasirinktam asmeniui, pavyzdžiui, žemės ūkio veikla užsiimantiems artimiesiems giminaičiams (vaikams, broliams ir seserims ir pan.), nes pagal projekto nuostatas pirmenybės teisę tokią žemę pirkti turėtų projektu siūlomus nustatyti reikalavimus atitinkantys besiribojančių žemės sklypų savininkai, kurie, nors ir įregistravę ūkininko ūkį, tačiau žemės ūkio veikla galėtų ir nesiversti. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projekto nuostatos atitinka teisėkūros proporcingumo principą, o žemės ūkio paskirties žemės sklypų savininkų nuosavybės teisės nepagrįstai, neproporcingai ribojamos.
Trečia, kaip jau buvo minėta, pagal projektu siūlomą teisinį reguliavimą, privačios žemės ūkio paskirties žemės sklypą įsigyti pirmumo teise turi asmuo, nuosavybės teise turintis žemės sklypą, kuris ribojasi su parduodamu žemės ūkio paskirties žemės sklypu - jeigu jis, būdamas fizinis asmuo, Ūkininko ūkio įstatymo nustatyta tvarka yra įregistravęs ūkininko ūkį arba jo, būnant juridiniu asmeniu, įplaukos iš žemės ūkio veiklos sudaro daugiau kaip 50 procentų visų gautų pajamų. Taigi, teikiamu projektu siūloma nustatyti skirtingus reikalavimus tokią pačią ūkinę veiklą vykdantiems subjektams - ūkininkams ir juridiniams asmenims, nuosavybės teise turintiems besiribojantį žemės sklypą, pirmenybės teise įsigyti parduodamą žemės ūkio paskirties žemės sklypą, t. y. ūkininkams reikalavimas, kad jų pajamos iš žemės ūkio veiklos sudarytų daugiau kaip 50 procentų visų gautų pajamų nebūtų taikomas, nors pagal Ūkininko ūkio įstatymo 2 straipsnio 2 dalies, 4 straipsnio 1 dalies nuostatas ūkininkas gali verstis ne tik žemės ūkio veikla, bet ir miškininkyste ar kitokia įstatymų neuždrausta veikla. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar siūlomus nustatyti reikalavimus dėl tam tikro dydžio pajamų iš žemės ūkio veiklos ūkininkams ir juridiniams asmenims nereikėtų suvienodinti.
Komiteto nuomonė - Pritarti iš dalies.
Komiteto pasiūlymas:
„3) asmuo, nuosavybės teise turintis žemės ūkio paskirties žemės sklypą, kuris ribojasi su parduodamu žemės ūkio paskirties žemės sklypu, – jeigu jis, būdamas fizinis asmuo, Ūkininko ūkio įstatymo nustatyta tvarka yra įregistravęs ūkininko ūkį arba jo, būnant juridiniu asmeniu, įplaukos iš žemės ūkio veiklos sudaro daugiau kaip 50 procentų visų gautų pajamų;“.
Likusioms pastaboms siūloma nepritarti, kadangi šiuo projektu siūloma grąžinti iki 2024 m. sausio 1 d. galiojusį teisinį reguliavimą suteikiantį pirmumo teisę įsigyti privačią žemės ūkio paskirties žemę asmeniui, nuosavybės teise turinčiam žemės ūkio paskirties žemės sklypą, kuris ribojasi su parduodamu žemės ūkio paskirties žemės sklypu.
Neretai fiziniams asmenims (ypač smulkiesiems ūkininkams), pajamos, gaunamos iš žemės ūkio veiklos, nėra pagrindinis pajamų šaltinis, todėl šie asmenys, jiems nustačius 50 proc. pajamų ribą, negalėtų pasinaudoti pirmumo teise įsigyti žemės ūkio paskirties žemę. Įstatymo projekte nurodytas siūlymas dėl 50 proc. juridiniams asmenims užkerta kelią žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo spekuliacijai.
Įsigyti privačius žemės ūkio paskirties žemės sklypus asmenys galės įstatymų nustatyta tvarka ir sąlygomis, o parduodamos žemės savininkui nebus apribojama galimybė rinkti iš vienodą pirmumo teisę turinčių asmenų, taip informuojant ir sudarant galimybę įsigyti žemę besiribojančių žemės sklypų savininkams.
Balsavimo rezultatai: už – 7, prieš – 0, susilaikė – 0.
2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas
1. Šis įstatymas įsigalioja 2025 m. sausio 1 d.
· Seimo narys Kazys Starkevičius (2024-12-11):
Atsižvelgiant į tai, kad Įstatymo projekto įsigaliojimo data nurodyta 2025 m. sausio 1 d., o tai yra labai trumpas laiko tarpas įgyvendinti siūlomas naujas nuostatas, siūlytina nustatyti vėlesnę įstatymo įsigaliojimo datą – 2025 m. vasario 1 d.
Komiteto nuomonė - Pritarti.
Komiteto pasiūlymas:
„1.
Šis įstatymas įsigalioja 2025 m. sausio vasario 1 d.“
Balsavimo rezultatai: už – 8, prieš – 0, susilaikė – 0.
2. Iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos gauti žemės sklypų savininkų sprendimai parduoti žemės ūkio paskirties žemės sklypą baigiami nagrinėti iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos nustatyta tvarka.
· Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-11-22:
2. Vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų, patvirtintų Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“ (galiojanti suvestinė redakcija nuo 2024 m. lapkričio 1 d.) 1181 punkte nustatyta taisykle, projekto 2 straipsnio 2 dalyje vietoj formuluotės „iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos“ įrašytina formuluotė „iki 2024 m. gruodžio 31 d.“.
Atsižvelgiant į tai, projekto 2 straipsnio 2 dalį siūlytina išdėstyti taip: „Iki 2024 m. gruodžio 31 d. pradėtos įsiterpusio privataus žemės ūkio paskirties žemės sklypo pardavimo procedūros užbaigiamos pagal iki 2024 m. gruodžio 31 d. galiojusias Lietuvos Respublikos žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo įstatymo nuostatas. Pardavimo procedūra laikoma pradėta, jeigu privataus žemės ūkio paskirties žemės sklypo savininkas apie sprendimą parduoti žemės ūkio paskirties žemės sklypą yra pranešęs pasirinktam notarui arba Nacionalinei žemės tarnybai prie Aplinkos ministerijos.
Komiteto nuomonė - Pritarti.
Komiteto pasiūlymas:
„2. Iki 2025 m. sausio 31 d. pradėtos įsiterpusio privataus žemės ūkio paskirties žemės sklypo pardavimo procedūros užbaigiamos pagal iki 2025 m. sausio 31 d. galiojusias Lietuvos Respublikos žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo įstatymo nuostatas. Pardavimo procedūra laikoma pradėta, jeigu privataus žemės ūkio paskirties žemės sklypo savininkas apie sprendimą parduoti žemės ūkio paskirties žemės sklypą yra pranešęs pasirinktam notarui arba Nacionalinei žemės tarnybai prie Aplinkos ministerijos.“
Balsavimo rezultatai: už – 7, prieš – 0, susilaikė – 0.
Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.
Respublikos Prezidentas
Teikia
Kaimo reikalų komiteto pirmininkas Kęstutis Mažeika
· Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-11-22:
3. Palaikome nuomonę, išdėstytą 2024 m. spalio 24 d. Teisės departamento išvadoje dėl Žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo įstatymo reg. Nr. IX-1314 5 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto reg. Nr. XIVP-4217, kad, atsižvelgiant į keičiamame įstatyme nustatytą Vyriausybės kompetenciją, dėl teikiamo projekto reikėtų gauti Vyriausybės išvadą.
Komiteto nuomonė - Nepritarti.
Komiteto argumentai:
Įstatymo projekto pateikimo Seime metu nebuvo paprašyta Vyriausybės išvados.
Balsavimo rezultatai: už – 7, prieš – 0, susilaikė – 0.