LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Biudžeto ir finansų komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS LABDAROS IR PARAMOS FONDŲ ĮSTATYMO NR. I-1232 8, 9, 11, 12, 22 IR 25 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-734
2021-11-03 Nr. 109-P-50
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Mykolas Majauskas, Algirdas Butkevičius, Matas Maldeikis, Liudas Jonaitis, Antanas Čepononis, Simonas Gentvilas, Vytautas Gapšys, Vytautas Mitalas, Valius Ąžuolas, Andrius Palionis.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
EEil. NNr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-07-30 |
1 (8) |
(1) |
(5) |
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, Europos Sąjungos teisės aktams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: Atkreiptinas dėmesys, kad visuotinio dalininkų susirinkimo išimtinės teisės yra reglamentuojamos Labdaros ir paramos fondų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 8 straipsnio 2 dalyje, todėl atitinkamai tikslintinas projekto 1 straipsnyje nurodytas keičiamo įstatymo 8 straipsnio struktūrinės dalies numeris. |
Pritarti |
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-07-30 |
4 (12) |
2 (4) |
|
Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 4 straipsnio 2 dalyje dėstomoje keičiamo įstatymo 12 straipsnio 4 dalyje kartojamos kartu su projektu teikiamo Lietuvos Respublikos įmonių finansinės atskaitomybės įstatymo Nr. IX-575 pavadinimo, 2, 3, 4, 16, 17, 19, 20, 21, 22, 23, 232, 233, 25, 26, 28, 29 straipsnių, ketvirtojo skirsnio pavadinimo ir priedo pakeitimo, įstatymo papildymo 31 straipsniu ir trečiojo skirsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo projekto reg. Nr. XIVP-730 18 straipsnio nuostatos, todėl minėtą keičiamo įstatymo 12 straipsnio 4 dalies nuostatą siūlytina braukti kaip perteklinę. |
Nepritarti |
Įmonių finansinės atskaitomybės įstatymo 2 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad šis įstatymas taikomas ribotos civilinės atsakomybės pelno siekiantiems juridiniams asmenims. Pažymėtina, kad labdaros ir paramos fondai yra pelno nesiekiantys subjektai, todėl jų metinių finansinių ataskaitų rinkinio, metinio pranešimo ir metinės ataskaitos pasirašymo, skelbimo ir teikimo tvarka nustatoma Labdaros ir paramos fondų įstatyme, o ne Įmonių finansinės atskaitomybės įstatyme. Atsižvelgiant į tai, kad labdaros ir paramos fondams nėra taikomas Įmonių finansinės atskaitomybės įstatymas, keičiamame įstatyme tikslinga įtvirtinti, kad nustatyta tvarka bus atliekama Juridinių asmenų registre viešai skelbiamų labdaros ir paramos fondų finansinių ataskaitų kokybės stebėsena. Pažymėtina, kad Vyriausybė ar jos įgaliota institucija turės priimti įgyvendinamuosius teisės aktus, taikomus konkrečiai labdaros ir paramos fondams. |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-07-30 |
4 (12) |
|
T |
Be to, atkreipiame dėmesį, kad projekto 4 straipsnio 2 dalyje dėstomos keičiamo įstatymo 12 straipsnio 4 dalies turinys nedera su keičiamo įstatymo 12 straipsnio pavadinimu. Iš keičiamo įstatymo 12 straipsnio pavadinimo turinio darytina išvada, kad šiame straipsnyje reglamentuojamas metinių finansinių ataskaitų rinkinio ir veiklos ataskaitos pasirašymas, skelbimas ir teikimas. Tuo tarpu projekto 5 straipsnyje dėstomoje keičiamo įstatymo 12 straipsnio 4 dalyje siūloma reglamentuoti finansinių ataskaitų kokybės stebėsenos tvarką ir institucijos, kuri atliks šią stebėseną, paskyrimą. Atsižvelgiant į tai, tuo atveju, jeigu projekto 4 straipsnio 2 dalyje dėstomos keičiamo įstatymo 12 straipsnio 4 dalies nebūtų atsisakyta kaip perteklinės, reikėtų atitinkamai papildyti keičiamo įstatymo 12 straipsnio pavadinimą. |
Pritarti |
Komitetas siūlo pakeisti įstatymo projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 12 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip: „12 straipsnis. Metinių finansinių ataskaitų rinkinio, metinio pranešimo ir metinės ataskaitos pasirašymas, skelbimas ir teikimas, finansinių ataskaitų kokybės stebėsena“. |
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-07-30 |
6 (25) |
1 (2) |
|
Projekto 6 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 25 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad ,,Jeigu yra priimtas sprendimas reorganizuoti fondą, jis turi parengti finansinių ataskaitų rinkinį arba metinę ataskaitą ir pagal šio sprendimo priėmimo dienos duomenis, ir pagal fondo reorganizavimo pabaigos dienos duomenis“. Atkreipiame dėmesį, kad iš projekto nuostatų nėra aišku, ar šis naujas reikalavimas būtų taikomas labdaros ir paramos fondams, dėl kurių reorganizavimo sprendimas būtų priimtas iki įstatymo įsigaliojimo, bet iki įstatymo įsigaliojimo jų reorganizavimo procedūros dar nebūtų užbaigtos. Svarstytina, ar projektą nereikėtų papildyti įstatymo taikymą reglamentuojančiomis nuostatomis, kurios pašalintų šį neaiškumą. |
Pritarti |
Komitetas siūlo papildyti įstatymo projekto 7 straipsnį 5 dalimi ir ją išdėstyti taip: „5. Iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos nebaigus pradėtų fondo reorganizavimo procedūrų, jis pagal fondo reorganizavimo pabaigos dienos duomenis parengia finansinių ataskaitų rinkinį arba metinę ataskaitą.“ |
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-07-30 |
6 (25) |
2 (6) |
(2) |
Galiojančio keičiamo įstatymo 25 straipsnio 6 dalies 2 punkte nustatyta, kad labdaros ir paramos fondo likvidatorius privalo sudaryti likvidavimo laikotarpio pradžios fondo finansinės būklės ataskaitą. Projekto 6 straipsnio 2 dalimi minėtą keičiamo įstatymo 25 straipsnio 6 dalies 2 punkto nuostatą siūloma pakeisti ir nustatyti, kad fondo likvidatorius privalo parengti finansinių ataskaitų rinkinį arba metinę ataskaitą pagal sprendimo dėl likvidavimo priėmimo dienos duomenis, o pagal likvidavimo pabaigos dienos duomenis parengti likvidavimo ataskaitą, kurios turinys detalizuojamas Lietuvos finansinės atskaitomybės standartuose. Atkreipiame dėmesį, kad iš projektu siūlomo teisinio reguliavimo nėra aišku, ar šie nauji reikalavimai būtų taikomi labdaros ir paramos fondams, dėl kurių likvidavimo sprendimas būtų priimtas iki įstatymo įsigaliojimo ir jau būtų parengtos jų likvidavimo laikotarpio pradžios finansinės būklės ataskaitos. Pažymėtina, kad galimi atvejai, kai iki įstatymo įsigaliojimo tokių labdaros ir paramos fondų likvidavimo procedūros galėtų būti neužbaigtos. Todėl lieka neaišku, ar, įsigaliojus įstatymui, tokių fondų likvidatoriai turėtų parengti naujus likviduojamų fondų finansinių ataskaitų rinkinius arba metines ataskaitas pagal sprendimo dėl jų likvidavimo priėmimo dienos duomenis, taip pat pagal likvidavimo pabaigos dienos duomenis parengti likvidavimo ataskaitas, ar tokių fondų likvidavimo procedūros turėtų būti užbaigiamos pagal iki įstatymo įsigaliojimo dienos galiojusį teisinį reguliavimą. Svarstytina, ar projektą nereikėtų papildyti įstatymo taikymą reglamentuojančiomis nuostatomis, kurios pašalintų šį neaiškumą. |
Pritarti |
Komitetas siūlo papildyti įstatymo projekto 7 straipsnį 6 dalimi ir ją išdėstyti taip: „6. Iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos nebaigus pradėtų fondo likvidavimo procedūrų, likvidatorius pagal likvidavimo pabaigos dienos duomenis parengia likvidavimo ataskaitą.“ |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų, komisijų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Audito komitetas, 2021-10-20 |
4 (12) |
|
T |
Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad projekto 4 straipsnio 2 dalyje dėstomos keičiamo įstatymo 12 straipsnio 4 dalies turinys nedera su keičiamo įstatymo 12 straipsnio pavadinimu, ir pritariant Teisės departamento 3 pasiūlymui, atitinkamai tikslintinas keičiamo įstatymo 12 straipsnio pavadinimas.
Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 12 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip: „12 straipsnis. Metinių finansinių ataskaitų rinkinio, metinio pranešimo ir metinės ataskaitos pasirašymas, skelbimas ir teikimas, finansinių ataskaitų kokybės stebėsena“. |
Pritarti |
|
2. |
Audito komitetas, 2021-10-20 |
7 |
5 |
|
Argumentai: Iš projekto 6 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 25 straipsnio 2 dalies nuostatų nėra aišku, ar įstatymo projektu siūlomi įtvirtinti reikalavimai būtų taikomi labdaros ir paramos fondams, dėl kurių reorganizavimo sprendimas būtų priimtas iki įstatymo įsigaliojimo, bet iki įstatymo įsigaliojimo jų reorganizavimo procedūros dar nebūtų užbaigtos. Todėl pritariant Teisės departamento 4 pasiūlymui, projekto 7 straipsnį reikėtų papildyti įstatymo taikymą reglamentuojančiomis nuostatomis. Taip pat paminėtina, kad labdaros ir paramos fondams tai nebūtų naujai taikomas teisinis reguliavimas, nes pareiga teikti atitinkamas ataskaitas pagal sprendimo reorganizuoti fondą priėmimo dienos duomenis, ir pagal jo reorganizavimo pabaigos dienos duomenis numatyta Pelno nesiekiančių juridinių asmenų buhalterinės apskaitos ir finansinių ataskaitų sudarymo ir pateikimo taisyklėse[1]. Tad teisinis reguliavimas iš esmės liktų nepakitęs, tačiau siekiant teisinio aiškumo reikalavimai būtų įtvirtinti labdaros ir paramos fondų veiklą reglamentuojančiame Labdaros ir paramos fondų įstatyme.
Pasiūlymas: Papildyti įstatymo projekto 7 straipsnį 5 dalimi ir ją išdėstyti taip: „5. Iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos nebaigus pradėtų fondo reorganizavimo procedūrų, jis pagal fondo reorganizavimo pabaigos dienos duomenis parengia finansinių ataskaitų rinkinį arba metinę ataskaitą.“ |
Pritarti |
|
3. |
Audito komitetas, 2021-10-20 |
7 |
6 |
|
Argumentai: Iš projekto 6 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 25 straipsnio 6 dalies 2 punkto nuostatų nėra aišku, ar įstatymo projektu siūlomi įtvirtinti reikalavimai būtų taikomi labdaros ir paramos fondams, dėl kurių likvidavimo sprendimas būtų priimtas iki įstatymo įsigaliojimo, bet iki įstatymo įsigaliojimo jų likvidavimo procedūros dar nebūtų užbaigtos. Todėl pritariant Teisės departamento 5 pasiūlymui, projekto 7 straipsnį reikėtų papildyti įstatymo taikymą reglamentuojančiomis nuostatomis. Paminėtina, kad labdaros ir paramos fondams tai nebūtų naujai taikomas teisinis reguliavimas, nes pareiga teikti atitinkamas ataskaitas pagal sprendimo likviduoti fondą priėmimo dienos duomenis, ir pagal jo likvidavimo pabaigos dienos duomenis numatyta Pelno nesiekiančių juridinių asmenų buhalterinės apskaitos ir finansinių ataskaitų sudarymo ir pateikimo taisyklėse[2]. Tad teisinis reguliavimas iš esmės liktų nepakitęs, tačiau siekiant teisinio aiškumo reikalavimai būtų įtvirtinti labdaros ir paramos fondų veiklą reglamentuojančiame Labdaros ir paramos fondų įstatyme.
Pasiūlymas: Papildyti įstatymo projekto 7 straipsnį 6 dalimi ir ją išdėstyti taip: „6. Iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos nebaigus pradėtų fondo likvidavimo procedūrų, likvidatorius pagal likvidavimo pabaigos dienos duomenis parengia likvidavimo ataskaitą.“ |
Pritarti |
|
7. Komiteto sprendimas. pritarti iniciatorių pateiktam ir Komiteto patobulintam Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos fondų įstatymo Nr. I-1232 8, 9, 11, 12, 22 ir 25 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-734, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pateiktas pastabas, Audito komiteto pasiūlymus, kuriems Komitetas pritarė ir Komiteto išvadoms.
8. Balsavimo rezultatai: už – 9; prieš – 0; susilaikė – 1.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Mykolas Majauskas, Andrius Palionis.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
PRIDEDAMA. Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos fondų įstatymo Nr. I-1232 8, 9, 11, 12, 22 ir 25 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-734
Komiteto pirmininkas Mykolas Majauskas
Komiteto biuro patarėja Dalia Mudėnienė