LIETUVOS RESPUBLIKOS

VIEŠŲJŲ IR PRIVAČIŲ INTERESŲ DERINIMO ĮSTATYMO NR. VIII-371 6 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys. Įstatymo projekto tikslai ir uždaviniai.

 Visuomenėje didelio neigiamo atgarsio susilaukia atvejai, kuomet viešumoje paaiškėja, jog politikai vienu ar kitu būdu parėmė fizinius asmenis, aukojusius jiems rinkimų kampanijos metu, arba su šias fiziniais asmenimis susijusius juridinius asmenis. Pavyzdžiui, pastaruoju metu visuomenė plačiai aptarinėja, kaip Taivano parama Lietuvai buvo paskirstyta įmonėms, su kuriomis siejami asmenys per rinkimus finansavo valdančiųjų partijų rinkimų kampanijas. Tokios situacijos kelia klausimų, ar tokiu būdu, nukreipiant lėšas ar kitokią naudą (pvz. technologijų know how) į juridinius asmenis nėra atsilyginama už su jais siejamų fizinių asmenų paramą per rinkimus. Ši, o ir kitos praeityje buvusios situacijos, parodo, kad nepakanka vien uždrausti juridinių asmenų finansavimą tam, kad išvengtum galimai korupcinių aukotojų ir jų finansiškai remiamų politikų santykių. Skaidrinant rinkimų finansavimo procesą bei vėliau – ir išrinktų asmenų darbą – būtini ir viešųjų bei privačių interesų derinimo įstatymo pakeitimai, kurie leistų greičiau identifikuoti galimus interesų konfliktus  bei užtikrinti didesnį sprendimų priėmimo skaidrumą.

Todėl įstatymo projekto tikslas – sukurti mechanizmą, kaip finansinę naudą per rinkimus gavęs politikas galėtų deklaruoti galimus interesų konfliktus tuomet, kai jam tektų priimti sprendimus fizinių asmenų, rėmusių jį ar jį iškėlusią politinę organizaciją finansine auka rinkimų kampanijos metu, ar su šiais fiziniais asmenimis siejamų juridinių asmenų atžvilgiu.

 

2. Įstatymo projekto iniciatoriai ir rengėjai.

 Projektą pasirašę Seimo nariai.

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami Įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai.

 

  Šiuo metu įstatymas nenumato pareigos deklaruoti privačius interesus, egzistuojančius ar galinčius atsirasti dėl to, kad pats deklaruojantysis arba jam artimi asmenys per rinkimų finansavimo mechanizmą patyrė finansinę naudą aukos rinkimų kampanijai pavidalu.

    

    

    

4. Siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama.

 

Siūloma, kad deklaruojantis asmuo deklaracijoje privalėtų nurodyti privačius interesus, egzistuojančius ar galinčius atsirasti dėl to, kad jis, jam artimas asmuo  arba politinė organizacija, su kuria jis ar jam artimi asmenys dalyvavo politinėje kampanijoje, politinės kampanijos laikotarpiu iš fizinio asmens gavo didesnę kaip 1000 eurų auką politinei kampanijai finansuoti. Šiuo atveju deklaracijoje pateikiama informacija apie šią auką suteikusį fizinį asmenį, o taip pat ir apie juridinį asmenį, kuriame šią auką skyrusio fizinio asmens turimų akcijų suteikiami balsai visuotiniame akcininkų susirinkime ar turimos juridinio asmens dalyvio teisės kitų teisinių formų juridiniuose asmenyse leidžia daryti lemiamą įtaką šių juridinių asmenų veiklai arba juridinį asmenį, kuriame šią auką skyręs asmuo yra juridinio asmens vadovas bei valdymo organų narys. Naujai papildytame keičiamo įstatymo 6 straipsnio 2 dalies 4 punkte nurodyta pateikiama informacija apie juridinį asmenį apima ir informaciją  apie šio juridinio asmens dalyvavimą viešuosiuose pirkimuose arba Europos Sąjungos, tarptautinių organizacijų, užsienio valstybių finansuojamuose paramos teikimo arba Lietuvos vystomojo bendradarbiavimo ir paramos demokratijai projektuose, įgyvendinamuose institucijos ar įstaigos, kurioje deklaruojantis asmuo dirba, arba jai pavaldžios institucijos ar įstaigos.

Šiuo metu galiojantis įstatymas artimą asmenį apibrėžia kaip „deklaruojančio asmens sutuoktinis, sugyventinis, partneris, kai partnerystė įregistruota įstatymų nustatyta tvarka (toliau – partneris), taip pat jų ir deklaruojančio asmens tėvai (įtėviai), vaikai (įvaikiai), broliai (įbroliai), seserys (įseserės), seneliai, vaikaičiai ir jų sutuoktiniai, sugyventiniai ar partneriai.“

 

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta.

Priėmus Įstatymą, neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

6. Galima priimto įstatymo įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai.

Priimtas Įstatymas padės išvengti neskaidrių situacijų, kuomet kyla įtarimai, kad viešaisiais finansais yra atsilyginama politinių kampanijų rėmėjams ar su jais siejamoms įmonėms.

 

7. Galima priimto įstatymo įtaka verslo sąlygoms ir jo plėtrai.

Įstatymas įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai neturės.

 

8. Ar Įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams.

Neprieštarauja.

 

9. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios.

Siekiant inkorporuoti Įstatymą į teisinę sistemą, pakeisti ar panaikinti kitų įstatymų nereikės.

 

10. Įstatymo projekto atitiktis Valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimams, sąvokų ir terminų įvertinimas.

Įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos ir Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų. Įstatymo projekte neapibrėžiamos naujos ir nekeičiamos esamos sąvokos ir terminai.

 

11. Įstatymo projekto atitiktis Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisei.

Įstatymo projektas neprieštarauja Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisei.

 

12. Įstatymo įgyvendinimui reikalingi įgyvendinamieji teisės aktai, juos priimti turintys subjektai.

VTEK turės papildyti šios institucijos priimtus aktus, susijusius su interesų deklaravimu.

13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti.

Priimtam Įstatymui įgyvendinti papildomų valstybės biudžeto lėšų neprireiks.

 

14. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados.

Įstatymo projekto rengimo metu specialistų vertinimų ir išvadų negauta.

 

15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis.

Įstatymo projekto reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiems projektams įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant reikšminius žodžius pagal Europos žodyną „Eurovoc“: „interesų deklaravimas“, „privatus interesas“, „rinkiminės kampanijos finansavimas“.

 

16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai.

Nėra.

 

 

 

 

 

Seimo nariai