PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

 ĮSTATYMO „DĖL UŽSIENIEČIŲ TEISINĖS PADĖTIES“ NR. IX-2206 2, 3, 4, 5, 11, 28, 32, 44, 58, 62, 67, 71, 79, 85, 94, 99, 100, 101, 102, 1031, 104, 1052, 1053, 1054, 1061, 108, 113, 114, 115, 1151, 118, 123, 125, 1408, 14018, 14019, 14021, 14028 STRAIPSNIŲ IR PRIEDO PAKEITIMO IR 14016 STRAIPSNIO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS ĮSTATYMO PROJEKTO

NR. XIVP-2797

 

2023-12-04

Vilnius

 

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

 Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

31

 

 

Argumentai:

UTPĮ 118 straipsnio 11 dalyje nustatyta, kad, jeigu dėl teisinių ar kitų objektyvių priežasčių nebėra pagrįstos tikimybės užsienietį išsiųsti iš Lietuvos Respublikos, institucija, kurios žinioje yra sulaikytas užsienietis, privalo kreiptis į apylinkės teismą pagal užsieniečio buvimo vietą su prašymu pakartotinai svarstyti sprendimą sulaikyti užsienietį, o šio straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad teismas, gavęs užsieniečio ar institucijos, kurios žinioje yra sulaikytas užsienietis, prašymą pakartotinai svarstyti sprendimą dėl užsieniečio sulaikymo, ne vėliau kaip per 10 dienų nuo prašymo priėmimo dienos pakartotinai svarsto sprendimą sulaikyti užsienietį ir priima vieną iš šių sprendimų: 1) palikti galioti sprendimą sulaikyti užsienietį; 2) pakeisti sprendimą sulaikyti užsienietį; 3) panaikinti sprendimą sulaikyti užsienietį. Taigi, nors ir Įstatymo 119 straipsnyje nustatyta, kad remiantis įsigaliojusiu teismo sprendimu panaikinti sprendimą sulaikyti užsienietį, užsienietis paleidžiamas iš sulaikymo vietos nedelsiant, tačiau atitinkamai institucijai nustačius, jog užsieniečio išsiuntimo perspektyvos nėra, teismas sprendimą dėl sulaikymo panaikinimo gali priimti per 10 dienų, o tai Šengeno vertintojų nuomone (pateikta Lietuvos vertinimo dėl Šengeno acquis taikymo 2023 metų ataskaitos projekte) neatitinka 2008 m. gruodžio 16 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2008/115/EB dėl bendrų nelegaliai esančių trečiųjų šalių piliečių grąžinimo standartų ir tvarkos valstybėse narėse (toliau – Grąžinimo direktyva) 15 straipsnio 4 dalies, kuri numato, kad paaiškėjus, jog dėl teisinių ar kitokių priežasčių nebėra pagrįstos tikimybės užsienietį išsiųsti, sulaikymas tampa nebepateisinamas ir atitinkamas asmuo nedelsiant paleidžiamas.

Pažymėtina, kad UTPĮ numatytas teisinis reguliavimas kreiptis į teismą su teikimu sulaikyti užsienietį arba skirti jam alternatyvią sulaikymui priemonę savo esme labai panašus į Lietuvos Respublikos baudžiamojo proceso kodekso (toliau – BPK) 123 straipsnyje nustatytą suėmimo skyrimo tvarką. BPK 139 straipsnio 2 dalyje numatyta, kad, jeigu ikiteisminio tyrimo metu išnyksta suėmimo, intensyvios priežiūros, namų arešto ar įpareigojimo gyventi skyrium nuo nukentėjusiojo ir (ar) nesiartinti prie nukentėjusiojo arčiau nei nustatytu atstumu pagrindai ar šioms kardomosioms priemonėms taikyti reikalingos sąlygos, prokuroras privalo nedelsdamas priimti nutarimą paleisti į laisvę suimtą įtariamąjį arba panaikinti jam taikomą kardomąją priemonę. Tokio nutarimo nuorašas yra siunčiamas ikiteisminio tyrimo teisėjui, paskyrusiam suėmimą ar kitą kardomąją priemonę ar pratęsusiam jos terminą.

Atsižvelgus į tai, kas išdėstyta, taip pat įvertinus Nacionalinės teismų administracijos nuomonę, siūloma atsisakyti UTPĮ 118 straipsnio 11 dalyje įtvirtinto mechanizmo dėl Valstybės sienos apsaugos tarnybos prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos (toliau – VSAT) privalomo kreipimosi į teismą, numatant galimybę VSAT priimti sprendimą paleisti užsienietį iš sulaikymo.

 

Pasiūlymas: patikslinti Įstatymo projekto 31 straipsnį:

,,31 straipsnis. 118 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 118 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

118 straipsnis. Sprendimo sulaikyti užsienietį pakartotinis svarstymas

1. Išnykus užsieniečio sulaikymo pagrindams, užsienietis turi teisę, o Valstybės sienos apsaugos tarnyba nedelsdama privalo kreiptis į apylinkės teismą pagal užsieniečio buvimo vietą su prašymu pakartotinai svarstyti sprendimą sulaikyti užsienietį., išskyrus, kai užsienietis iš sulaikymo vietos paleidžiamas šio straipsnio 2  dalyje nurodytu pagrindu. Jeigu užsienietis, kuris yra sulaikytas šio Įstatymo 113 straipsnio 1 ir 2 dalyse nurodytais pagrindais, pateikia prašymą suteikti prieglobstį, Valstybės sienos apsaugos tarnyba nedelsdama privalo kreiptis į apylinkės teismą su prašymu pakartotinai svarstyti sprendimą sulaikyti prieglobsčio prašytoją.

2. Jeigu dėl teisinių ar kitų objektyvių priežasčių nebėra pagrįstos tikimybės užsienietį išsiųsti iš Lietuvos Respublikos, Valstybės sienos apsaugos tarnyba privalo kreiptis į apylinkės teismą pagal užsieniečio buvimo vietą su prašymu pakartotinai svarstyti sprendimą sulaikyti užsienietį nedelsiant priima sprendimą paleisti užsienietį iš sulaikymo vietos ir apie tai informuoja sprendimą sulaikyti užsienietį priėmusį teismą.

3. Teismas, gavęs užsieniečio ar Valstybės sienos apsaugos tarnybos prašymą pakartotinai svarstyti sprendimą dėl užsieniečio sulaikymo, ne vėliau kaip per 10 dienų nuo prašymo priėmimo dienos pakartotinai svarsto sprendimą sulaikyti užsienietį ir priima vieną iš šių sprendimų:

1) palikti galioti sprendimą sulaikyti užsienietį;

2) pakeisti sprendimą sulaikyti užsienietį;

3) panaikinti sprendimą sulaikyti užsienietį.

4. Šio straipsnio 3 dalyje išvardyti apylinkės teismo sprendimai įsigalioja nuo jų priėmimo dienos.

5. Teismo sprendimas gali būti skundžiamas šio Įstatymo 117 straipsnio 1 dalyje nustatyta tvarka.“

 

2.

30

 

 

Argumentai:

Pagal siūlomus Įstatymo projekto 1151 straipsnio pakeitimus užsieniečių sulaikymo VSAT sąlygas ir tvarką nustato vidaus reikalų ministras. Todėl už sulaikymą ir toliau bus atsakinga VSAT, veikianti prie Vidaus reikalų ministerijos. Tačiau Įstatymo projekte nenurodoma, kuri institucija bus atsakinga už sulaikytų prieglobsčio prašytojų priėmimo sąlygų, įskaitant maistą, drabužius, psichosocialines paslaugas ir sveikatos priežiūrą, užtikrinimą. Atsižvelgiant į bendrą reformos tikslą ir numatytas Priėmimo agentūros pareigas, būtų svarbu įtvirtinti, kad Priėmimo agentūra dalyvaus užtikrinant VSAT sulaikytų prieglobsčio prašytojų priėmimo sąlygas, todėl atitinkamai siūloma patikslinti įstatymo projekto 1151 straipsnį.

Pasiūlymas:

,,30 straipsnis. 1151 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 1151 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

1151 straipsnis. Sulaikytų užsieniečių laikymas arba užsieniečių, kuriems skirta alternatyvi sulaikymui priemonė, apgyvendinimas

1. Užsieniečių, sulaikytų ilgiau kaip 48 valandoms, laikymo ir  laikomų Valstybės sienos apsaugos tarnyboje laikymo sąlygas ir tvarką nustato vidaus reikalų ministras, o priėmimo sąlygų, kurias sulaikytiems užsieniečiams užtikrina priėmimą užtikrinanti įstaiga, apimtį ir tvarką nustato socialinės apsaugos ir darbo ministras ir vidaus reikalų ministras.

2. Užsieniečių, kuriems skirta alternatyvi sulaikymui priemonė, apgyvendinimo laikino apgyvendinimo vietoje sąlygas ir tvarką nustato socialinės apsaugos ir darbo ministras.“

 

 

Teikia Seimo narys

Tomas Vytautas Raskevičius