LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Energetikos IR Darnios plėtros komisija
PAPILDOMOS KOMISIJOS IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SODININKŲ BENDRIJŲ ĮSTATYMO NR. IX-1934 6 IR 20 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2410
2023-04-05 Nr. 117-P-3
Vilnius
1. Komisijos posėdyje dalyvavo: Komisijos nariai, prisijungę elektroninėmis ryšio priemonėmis: Kasparas Adomaitis, Zigmantas Balčytis, Vytautas Gapšys, Ligita Girskienė, Kęstutis Masiulis, Laima Nagienė, Arvydas Nekrošius, Jonas Pinskus, Audrius Petrošius, Paulius Saudargas, Justinas Urbanavičius, Romualdas Vaitkus.
Seimo kanceliarijos patarėjos, aptarnaujančios Seimo komisijas: Rūta Bėčiūtė, Jolanta Žaltkauskienė.
Kviestieji asmenys, prisijungę elektroninėmis ryšio priemonėmis: Seimo narys Andrius Kupčinskas; Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija: Ramūnas Dilba, kancleris; Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija: Aura Šalugienė, Melioracijos, žemės ūkio žemės ir infrastruktūros departamento direktorė; Loreta Grigaitienė, Melioracijos, žemės ūkio žemės ir infrastruktūros departamento Melioracijos ir infrastruktūros skyriaus vyr. specialistė, Darius Vilimas, Melioracijos, žemės ūkio žemės ir infrastruktūros departamento Melioracijos ir infrastruktūros skyriaus vedėjas; Lietuvos Respublikos aplinkos ministerija: Danas Augutis, viceministras; Jonė Leščinskaitė, Darnaus vystymosi ir strateginių pokyčių grupės Vyr. specialistė, Jolanta Krasovskienė, Taršos prevencijos politikos grupės vyr. specialistė, Tomas Želvys, Taršos prevencijos politikos grupės patarėjas, Vilmantas Graičiūnas, Gamtos apsaugos politikos grupės vyresn. patarėjas; Lietuvos savivaldybių administracija: Jolita Gumaniukienė, Prezidento patarėja, Linda Kreimerytė, patarėja; Romasis Vaitekūnas, Lietuvos sodininkų draugija, pirmininkas; Karolina Gurjazkaitė, Lietuvos energetikos institutas, Hidrologijos laboratorija; Dr. Vytautas Akstinas, Lietuvos energetikos institutas, Hidrologijos laboratorija; Dainius Markauskas, Lietuvos hidroenergetikų asociacija, prezidentas; Daivis Virbickas, Kauno technologijos universitetas, mokslininkas, energetikos ekspertas; Dalius Krinickas, Ministrės pirmininkės, patarėjas; Kęstutis Šetkus, Lietuvos hidrometeorologijos tarnyba, direktorius.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komisijos nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-02-14 |
1 |
1 |
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas. 1. Teikiamu įstatymo projekto 1 straipsniu siūloma pakeisti Sodininkų bendrijų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) nuostatas, reglamentuojančias sodininkų bendrijų bendrojo naudojimo žemėje esančių kelių perdavimą savivaldybėms nuosavybės teise. Sistemiškai vertinant projekto 1 straipsnio 1-3 dalimis keičiamo įstatymo 6 straipsnio 1, 2 ir 3 dalyse siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą, atkreiptinas dėmesys į šiuos aspektus. Pirma, pažymėtina, kad tiek pagal galiojančio keičiamo įstatymo 6 straipsnio 1 dalies nuostatas, tiek pagal projekto 1 straipsnio 1 dalyje dėstomas keičiamo įstatymo 6 straipsnio 1 dalies nuostatas savivaldybėms nuosavybės teise perduodami sodininkų bendrijos (toliau – bendrija) bendrojo naudojimo žemėje esantys žemės sklypai su juose esančiais keliais (gatvėmis) ir ar kelių juostomis. Taigi, pagal galiojantį teisinį reguliavimą bei pagal projekto 1 straipsnio 1 dalyje dėstomas keičiamo įstatymo 6 straipsnio 1 dalies nuostatas bendrijų bendrojo naudojimo žemėje esantys keliai (gatvės) savivaldybėms nuosavybės teise perduodami tik tuomet, kai yra suformuoti žemės sklypai, kuriuose yra tokie keliai (gatvės). Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 1 straipsnio 2 ir 3 dalyse dėstomose keičiamo įstatymo 6 straipsnio 2 ir 3 dalyse taip pat siūloma reglamentuoti bendrijų bendrojo naudojimo žemėje esančių kelių (gatvių) perdavimą savivaldybėms nuosavybės teise, tačiau žemės sklypai, kuriuose yra tokie keliai (gatvės), pagal projekto 1 straipsnio 2 ir 3 dalyse dėstomas keičiamo įstatymo 6 straipsnio 2 ir 3 dalių nuostatas savivaldybėms nuosavybės ar kita teise nebūtų perduodami. Be to, projekto 1 straipsnio 2 ir 3 dalyse dėstomose keičiamo įstatymo 6 straipsnio 2 ir 3 dalyse, priešingai, nei numatyta projekto 1 straipsnio 1 dalyje dėstomoje keičiamo įstatymo 6 straipsnio 1 dalyje, nėra siūloma reglamentuoti atskirų kelių juostų perdavimo savivaldybėms nuosavybės teise. Taigi, projekto 1 straipsnio 1 dalyje dėstomas keičiamo įstatymo 6 straipsnio 1 dalies nuostatas reikėtų suderinti su projekto 1 straipsnio 2 ir 3 dalyse dėstomomis keičiamo įstatymo 6 straipsnio 2 ir 3 dalių nuostatomis. Antra, bendrijų bendrojo naudojimo žemė yra valstybės nuosavybė, išskyrus atvejus, kai įstatymo nustatyta tvarka bendrijos bendrojo naudojimo žemę yra išpirkusios iš valstybės. Atkreipiame dėmesį, kad tuo atveju, jeigu projekto 1 straipsnio 2 ir 3 dalyse dėstomomis keičiamo įstatymo 6 straipsnio 2 ir 3 dalių nuostatomis turimas tikslas sodininkų bendrijų bendrojo naudojimo žemėje esančius kelius (gatves) perduoti savivaldybėms, nesuformavus žemės sklypų, priėmus įstatymą, teisinis reguliavimas dėl bendrijos teritorijoje esančių kelių (gatvių) perdavimo nuosavybės teise savivaldybėms taptų nenuoseklus, nes dalis bendrijos bendrojo naudojimo teritorijoje esančių kelių (gatvių) būtų perduotos savivaldybėms nuosavybės teise, perduodant nuosavybės teises ir į žemės sklypus, gi po įstatymo įsigaliojimo savivaldybėms nuosavybės teise būtų perduodami tik bendrijos bendrojo naudojimo teritorijose esantys keliai (gatvės), neperduodant nuosavybės teisių į žemės sklypus. Pažymėtina, kad savivaldybėms perdavus bendrijų bendrojo naudojimo teritorijose esančius kelius (gatves), jų priežiūrai, remontui būtų reikalinga naudotis ir žeme, kurioje yra tie keliai (gatvės). Iš projekto nuostatų nėra aišku, kokias teises į žemę (žemės sklypus) turėtų savivaldybės. Atsižvelgiant į tai, kas aukščiau išdėstyta, svarstytina, ar, siekiant teisinio reguliavimo nuoseklumo, projekto nuostatų nereikėtų patikslinti taip, kad savivaldybei nuosavybės teise būtų perduodami bendrijų bendrojo naudojimo žemėje esantys suformuoti žemės sklypai su juose esančiais keliais (gatvėmis). Kitu atveju, projektą reikėtų papildyti nuostatomis, pašalinančiomis aukščiau nurodytus neaiškumus, t. y. nustatant, kokias teises savivaldybės turėtų į valstybinę žemę, kurioje yra joms nuosavybės teise perduoti keliai (gatvės). Trečia, nėra aiškus projekto 1 straipsnio 2 dalyje dėstomo keičiamo įstatymo 6 straipsnio 2 dalies ir projekto 1 straipsnio 3 dalyje dėstomo keičiamo įstatymo 6 straipsnio 3 dalies nuostatų santykis. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal projekto 1 straipsnio 2 dalyje dėstomo keičiamo įstatymo 6 straipsnio 2 dalies nuostatas galėtų būtų atliekami visų bendrijos bendrojo naudojimo teritorijoje esančių kelių (gatvių) kadastriniai matavimai, t. y. ir kelių (gatvių), neatitinkančių projekto 1 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 6 straipsnio 3 dalyje siūlomų nustatyti reikalavimų. Tokie keliai (gatvės) nuosavybės teise būtų perduodami savivaldybei. Svarstytina, ar projekto 1 straipsnio 2 dalyje dėstomoje keičiamo įstatymo 6 straipsnio 2 dalyje ir projekto 1 straipsnio 3 dalyje dėstomoje keičiamo įstatymo 6 straipsnio 3 dalyje nereikėtų nustatyti vienodų reikalavimų bendrijų bendrojo naudojimo teritorijose esantiems keliams (gatvėms), kurie, atlikus kadastrinius matavimus, nuosavybės teise būtų perduodami savivaldybėms. |
Nepritarti |
Sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 6 ir 20 straipsnių pakeitimo įstatymu (toliau – Įstatymas) siūloma papildyti 6 straipsnį 2 dalimi, nes siūloma sudaryti papildomą galimybę sodininkų bendrijų kelius (gatves) perduoti savivaldybėms neformuojant žemės sklypų. Savivaldybėms paliekama galimybė esant poreikiui suformuoti ir žemės sklypus.
Kelių (gatvių) perėmimas be žemės sklypų yra geriausias ir vienintelis būdas greitai ir pigiau perduoti juos savivaldybių nuosavybėn. Savivaldybėms nėra draudžiama turimam objektui – keliui, esant poreikiui, suformuoti žemės sklypą ir perimti jį valdyti patikėjimo teise, pvz. įrengiant šaligatvius, dviračių takus, vesti komunikacijas ir pan.
Savivaldybės turi skirtingas galimybes finansuoti kelių perėmimą dėl skirtingų sodų bendrijų skaičiaus ir biudžeto galimybių, todėl Įstatymo projekte siūloma numatyti, kad kai kelių (gatvių) perėmimą finansuoja savivaldybė, tai ji pati nustato prioritetus, kokius kelius (gatves) perimti. Tuo tarpu, skyrus tikslinį valstybės biudžeto ar savivaldybės biudžeto finansavimą, savivaldybėms jau atsiras ne galimybė, o pareiga perimti kelius (gatves) pagal nustatytus reikalavimus, kad nuosekliai formuotųsi kelių tinklas ir būtų galimybės tuos kelius tinkamai prižiūrėti. |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-02-14 |
1 |
2 |
|
2. Projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 6 straipsnį siūloma papildyti nauja 2 dalimi nustatant, kad ,,Kai bendrijų bendrojo naudojimo žemėje esančių kelių (gatvių) kadastriniai matavimai yra atlikti ir keliai (gatvės) įregistruoti Nekilnojamo turto registre, bendrijų iniciatyva (bendrijos susirinkimo sprendimu) ir savivaldybei sutikus keliai (gatvės) perleidžiami sudarant sandorį“. Vertinamoji projekto nuostata svarstytina šiais aspektais. Pirma, iš projektu siūlomo teisinio reguliavimo nėra aišku, ar pagal sandorį savivaldybės įgytų nuosavybės teises į bendrijų bendrojo naudojimo žemėje esančius kelius (gatvės), kurių kadastriniai matavimai yra atlikti, o keliai (gatvės) įregistruoti Nekilnojamo turto registre. Be to, atkreiptinas dėmesys, kad šiose projekto nuostatose nėra aiškiai įvardintas subjektas, kuriam keliai (gatvės) perleidžiami sudarant sandorį. Projektą reikėtų papildyti nuostatomis, pašalinančiomis šiuos neaiškumus. Antra, svarstytina, ar, siekiant aiškumo, vertinamosios projekto nuostatos nereikėtų patikslinti, nustatant, kad bendrijos su savivaldybe sudarytais sandoriais savivaldybėms nuosavybės teise galėtų perleisti tik joms nuosavybės teise priklausančius bendrijos bendrojo naudojimo žemėje esančius kelius (gatves), kurių kadastriniai matavimai yra atlikti ir keliai (gatvės) įregistruoti Nekilnojamo turto registre. Kitu atveju, projekto nuostata galėtų būti aiškinama taip, kad bendrijos teritorijose esantys keliai (gatvės), kurių kadastriniai matavimai yra atlikti ir jie yra įregistruoti, tačiau bendrijoms nuosavybės teise nepriklauso. |
Nepritarti |
Keliai (gatvės), kuriems atlikti kadastriniai matavimai ir įregistruoti Nekilnojamo turto registre, bus bendrijos nuosavybė, todėl kitaip, kaip pagal sandorį, jų ir nebus galimybės perduoti savivaldybei. Sodininkų bendrijai perdavus kelius (gatves) pagal sandorį, nuosavybė pereitų savivaldybei. Bendrija negali ne savo nuosavybės turto perduoti savivaldybei, nors jam ir atlikti kadastriniai matavimai ir jis užregistruotas Nekilnojamo turto registre.
|
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-02-14 |
1 |
2 |
|
3. Siekiant teisinio aiškumo ir nuoseklumo, projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 6 straipsnio 2 dalies pirmojoje pastraipoje ir projekto 1 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 6 straipsnio 3 dalies nuostatose toje apimtyje, kurioje kalbama apie kelių (gatvių) registravimą (įregistravimą), reikėtų aiškiai nurodyti registrą, kuriame šie objektai būtų registruojami (įregistruojami). |
Pritarti |
|
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-02-14 |
3 |
2 |
|
4. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal projekto 1 straipsnio 2 dalimi siūlomas keičiamo įstatymo 6 straipsnio 2 dalies nuostatas, savivaldybių tarybos turėtų nustatyti bendrijų bendrojo naudojimo teritorijose esančių kelių (gatvių) kadastrinių matavimų atlikimo prioritetus. Atsižvelgiant į tai, projekto 3 straipsnio 2 dalyje tarp institucijų, kurios priima įstatymui įgyvendinti reikalingus teisės aktus, turėtų būti nurodytos ir savivaldybių tarybos. |
Pritarti |
|
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-02-14 |
1 |
3 |
|
5. Iš projekto 1 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 6 straipsnio 3 dalies nuostatų nėra pakankamai aišku, ar keliai turi atitikti visus šios dalies 1 – 3 punktuose nustatytus reikalavimus, ar bent vieną iš jų. Siekiant aiškumo, projekto nuostatos tikslintinos. |
Pritarti |
Įstatymo projekte nurodyta, kad privalomi du reikalavimai ir bent vienas iš papildomų reikalavimų. |
6. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-02-14 |
3 |
3 |
|
6. Projekto 3 straipsnio 3 dalyje po dviejų formuluočių „šio įstatymo įsigaliojimo“ įrašytini žodžiai „dienos“. Be to, siekiant aiškumo, šiose projekto nuostatose reikėtų konkrečiai nurodyti kokio įstatymo „galiojusios nuostatos“ turimos omenyje. |
Pritarti |
|
7. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-02-14 |
1 |
2 |
|
7. Projektas taisytinas vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“: 7.1. atkreiptinas dėmesys, kad įstatymo straipsnių dalys pradedamos rašyti iš naujos eilutės ir numeruojamos arabiškais skaitmenimis iš eilės (minėtų rekomendacijų 37.4. punktas). Atsižvelgiant į tai, tikslintinas projekto 1 straipsnio 2 dalyje keičiamo įstatymo 6 straipsnio 2 dalies išdėstymas; |
Pritarti |
|
8. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-02-14 |
1 |
3 |
|
7.2. aukštesnės teisinės galios teisės akte turėtų būti vengiama nuorodų į konkrečius žemesnės galios teisės aktus. Tokiu atveju gali būti formuluojama nurodant ne konkretų, o bendrinį teisės akto pavadinimą ir subjektą, kuris tvirtina tą teisės aktą (minėtų rekomendacijų 77 punktas). Atsižvelgiant į tai, projekto 1 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 6 straipsnio 3 dalies 2 punkte pateikta nuoroda į konkretų statybos techninį reglamentą tikslintina. |
Pritarti |
|
9. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-02-14 |
3 |
|
|
7.3. projekto 3 straipsnio pavadinimą, atsižvelgiant į tai, kad šio straipsnio 3 dalyje siūloma reglamentuoti įstatymo taikymą, siūlytina išdėstyti taip: „3 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas”. |
Pritarti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komisijos nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos sodininkų draugija, 2023-03-27 |
1 |
2 |
|
Argumentai: Lietuvos Respublikos sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 6 ir 20 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto (toliau – Projektas) 1 straipsnio 2 dalyje minimas sąvokas, kaip "gali būti", "pagal savivaldybės nustatytus prioritetus", "savivaldybei sutikus", "sudarant sandorį" reiktų įvertinti antikorupciniu požiūriu, nes sodininkų bendrijų kelių (gatvių) perdavimas spręstųsi tik tuomet, jei savivaldybė sutiktų juos priimti. Be to, savivaldybė galėtų nusistatyti tik jai palankius kelių (gatvių) perdavimo kriterijus (kaip yra ir šiuo metu), kas eilinį kartą padarytų kelių (gatvių) perdavimą visiškai neįmanomu. Be to, sodininkų bendrija galėtų perduoti ar sudaryti sandorį su savivaldybe tik dėl kelių (gatvių) dangos, nes jos buvo įrengtos sodininkų lėšomis, tačiau ne dėl bendrojo naudojimo žemėje esančių kelių (gatvių), kurie nei nuosavybės nei patikėjimo teise nepriklauso sodininkų bendrijoms. Taip pat, neaiškus Projekto 6 str. 2 d. įgyvendinimas, jeigu keliai (gatvės) neatitiktų Projekto 6 str. 3 d. numatytų reikalavimų. Siūlome: Atsisakyti Projekto 6 straipsnį papildyti 2 nauja dalimi. 1 straipsnis. 6 straipsnio pakeitimas
|
Nepritarti |
Siūloma pritarti iniciatorių pateiktam projektui. |
2. |
Lietuvos sodininkų draugija, 2023-03-27 |
1 |
3 |
|
Argumentai: Projekto 1 straipsnio 3 dalyje numatyti kelių (gatvių) reikalavimai yra subjektyvaus pobūdžio. Projekto rengėjai nerinko jokių statistinių duomenų apie sodininkų bendrijų kelius (gatves) bei neatliko jokio išsamaus tyrimo: kiek kilometrų sodininkų bendrijose esančių kelių (gatvių) bus galima perduoti savivaldybėms, pagal išvardintus reikalavimus Manome, kad Projekte nustatytus reikalavimus atitiks tik labai maža dalis kelių (gatvių), o visi kiti likusieji ir toliau liks sodininkų bendrijų priežiūrai. Projekto 1 str. 3 d. 1 p. numatytas reikalavimas kelio (gatvės) pločiui ne mažesniam kaip 4,5 m didžiajai daugumai sodininkų bendrijų gatvių taip ir liks neįgyvendinamas, nes pagal patvirtintus generalinius planus (jie parengti ir patvirtinti gerokai anksčiau, nei buvo priimtas LR Sodininkų bendrijų įstatymas) buvo nustatytas 4 m ar siauresnis kelių (gatvių) plotis. Pastebėtina, kad Statybų techninis reglamentas susiformavusiose mėgėjų sodo teritorijose (gatvės kategorija DS⃰) gatvių važiuojamosios juostos pločiui numato 3,5 m., o minimalų atstumą tarp gatvės raudonųjų linijų – 4,5 m. Tikslinga peržiūrėti ir minėtą statybos techninį reglamentą prilyginant gatvės raudonųjų linijų atstumą važiuojamosios juostos pločiui. Apskritai, kelių teisinį reglamentavimą nustato LR Kelių įstatymas. Jis turi viršenybę prieš LR Sodininkų bendrijų įstatymo 6 str. nuostatas, numatančias sodininkų bendrijų kelių (gatvių) priklausomybę. Siūlytina apsvarstyti LR Sodininkų bendrijų įstatymo 6 str. pakeitimus, vadovaujantis LR Kelių įstatymo nuostatomis, reglamentuojančiomis vietinės reikšmės kelių priklausomybę (2 str. 3 d., 3 str. 3 d., 4 str. 3 d., 6 str. 4 d.). Taip pat, sodininkų bendrijų kelių (gatvių) perdavimo savivaldybėms procese turėtų dalyvauti Nacionalinė žemės tarnyba prie Aplinkos ministerijos kaip subjektas valdantis bendrojo naudojimo žemę ir joje esančius keliu (gatves) patikėjimo teise. Siūlome: Atsisakyti Projekto 6 straipsnį papildyti 3 nauja dalimi. 1 straipsnis. 6 straipsnio pakeitimas
|
Nepritarti |
Siūloma pritarti iniciatorių pateiktam projektui. |
3. |
Lietuvos sodininkų draugija, 2023-03-27 |
2 |
|
|
Argumentai: Projekto 2 straipsnis, kuris keičia 20 straipsnio 2 dalies 2 punktą, yra visai neaktualus, atsižvelgiant į tai, kad sodininkų bendrijose esanti bendrojo naudojimo žemė ir joje esantys keliai (gatvės) nei nuosavybės, nei patikėjimo teise nepriklauso sodininkų bendrijoms (jeigu jos nėra išsipirkę šios žemės iš valstybės), o ne savo turto perduoti negalima. Siūlome: Palikti 20 str. 2 d. 2 p. tokį, koks yra šiuo metu. 20 str. Bendrijos teisės ir pareigos 2. Bendrijai draudžiama: 2) neatlygintinai perduoti bendrijos turtą
nuosavybėn, pagal patikėjimo ar panaudos sutartį bendrijos nariui ar kitam
asmeniui |
Nepritarti |
Siūloma pritarti iniciatorių pateiktam projektui. |
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komisijos nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
|
Lietuvos Respublikos aplinkos ministerija, 2023-03-29 |
|
|
|
Dėl siūlomo papildyti Sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 6 ir 20 straipsnių pakeitimo įstatymo (reg. Nr. XIVP-2410) projekto (toliau – SB įstatymas Nr. XIVP-2410 projektas). Aplinkos ministerijos nuomone, kad SB įstatymo Nr. XIVP-2410 siūlomi pakeitimai galėtų paspartinti ir patrumpinti sodininkų bendrijose esančių kelių perdavimo savivaldybėms procesą, siekiant vykdyti šių kelių priežiūrą ir plėtrą, todėl projekto tikslui pritaria. Aplinkos ministerija pritaria Lietuvos Respublikos Seimo Teisės departamento 2023-02-14 išvadoje Nr. XIVP-2410 pateiktiems argumentams ir siūlo tikslinti pagal pateiktas pastabas ir pasiūlymus. |
Pritarti |
|
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komisijos nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo narys Andrius Kupčinskas, 2023-03-16 |
1 |
2 |
|
Argumentai: Įstatymo pakeitimo projekto Nr. XIVP-2410 1 straipsnyje, kuriuo keičiamas 6 straipsnis, 2 dalyje, įstatymas papildomas nauja 2 dalimi. Įstatymo pakeitimo projekte numatyta jog bendrijų iniciatyva (bendrijos susirinkimo sprendimu) kelio (gatvės) nuosavybės teisė gali būti registruojama savivaldybei ir tokiu atveju įregistravimo ir kadastrinių matavimų kaštus padengia savivaldybės administracija pagal prioritetus. Galima manyti, jog ši įstatymo pakeitimo projekto dalis gali sukelti dvejopą vertinimą, kuomet bus traktuojama, kad savivaldybė turi padengti šiuos kaštus tik su ta sąlyga jeigu nuosavybės teisė bus registruojama savivaldybei. Todėl siūlome panaikinti šį dvejopai vertintiną įstatymo projekto dalį ir patikslinti, jog bendrija gali kreiptis dėl kadastrinių matavimų atlikimo ir įregistravimo, ir savivaldybė nepriklausomai nuo būsimos nuosavybės teisės turi padengti kadastrinių matavimų ir įregistravimo kaštus. Taip pat siūlome atsisakyti savivaldybės teisės atlikinėti kadastrinius matavimus ir įregistravimo procesą pagal savivaldybės tarybos nustatytus prioritetus, kadangi šioje vietoje yra paliekama galimybė savivaldybėms vengti bendrijų prašymo vykdymo neįtraukiant arba nenustatant prioritetų. Todėl siūlome pakeisti šią dalį nustatant jog savivaldybė privalėtų atlikti iš bendrijų susirinkimo sprendimo kylantį reikalavimą atlikti kelio (gatvės) kadastrinius matavimus ir įregistruoti kelią (gatvę) per 1 metus nuo sodų bendrijos kreipimosi datos.
Pasiūlymas: Siūlome pakeisti 1 straipsnio, kuriuo keičiamas 6 straipsnis, 2 dalį ir išdėstyti ją taip: 1 straipsnis. 6 straipsnio pakeitimas 2. Papildyti 6 straipsnį nauja 2 dalimi: „2. Kai bendrijų bendrojo naudojimo žemėje esančių kelių (gatvių)
kadastriniai matavimai nėra atlikti ir nėra tokiam inžineriniam statiniui
suformuoto žemės sklypo, bendrijų iniciatyva (bendrijos susirinkimo
sprendimu) Kai bendrijų bendrojo naudojimo žemėje esančių kelių (gatvių) kadastriniai matavimai yra atlikti ir keliai (gatvės) įregistruoti Nekilnojamo turto registre, bendrijų iniciatyva (bendrijos susirinkimo sprendimu) ir savivaldybei sutikus keliai (gatvės) perleidžiami sudarant sandorį.“ |
Nepritarti |
Nuostata, jog bendrija gali kreiptis dėl kadastrinių matavimų atlikimo ir įregistravimo, ir savivaldybė nepriklausomai nuo būsimos nuosavybės teisės turi padengti kadastrinių matavimų ir įregistravimo kaštus, galimai prieštaraus Vietos savivaldos įstatymo nuostatoms, numatančioms savivaldybės biudžeto lėšų naudojimo principus.
|
2. |
Seimo narys Andrius Kupčinskas, 2023-03-16 |
1 |
3 |
|
Argumentai: Taip pat įvertinant situaciją sodų bendrijose, kuomet sodų bendrijos savo lėšomis renovuoja arba prižiūri kelius, įstatymo pakeitimo projektas turi būti patikslintas siekiant išvengti dvilypio įstatymo vertinimo, kuomet gali būti sudarytos galimybės manyti, jog savivaldybės nuosavybės teisės gali būti įregistruojamos neatlygintinai, nepriklausomai nuo kelio (gatvės) priežiūros ar būklės statuso, t.y. bendrijų ir gyventojų finansinio indėlio į kelio (gatvės) būklę, priežiūrą ar kitą kelių (gatvių) infrastruktūrą. Taigi dėl šios priežasties yra siūloma patikslinti, kad savivaldybės nuosavybės teisės įregistravimas gali įvykti tik sandorio būdu.
Pasiūlymas: Siūlome pakeisti 1 straipsnio, kuriuo keičiamas 6 straipsnis, 3 dalį ir išdėstyti ją taip: 1 straipsnis. 6 straipsnio pakeitimas 3. Papildyti 6 straipsnį nauja 3 dalimi: „3. Kai bendrijų bendrojo naudojimo žemėje esančių kelių (gatvių) kadastriniai matavimai nėra atlikti ir nėra tokiam inžineriniam statiniui suformuoto žemės sklypo, bendrijų bendrojo naudojimo žemėje esančių kelių (gatvių) kadastriniams matavimams ir įregistravimui skyrus tikslinį finansavimą iš valstybės biudžeto lėšų arba savivaldybės biudžeto lėšų, bendrijų iniciatyva (bendrijos susirinkimo sprendimu) savivaldybės privalo atlikti bendrijų bendrojo naudojimo žemėje esančių kelių (gatvių) kadastrinius matavimus ir įregistruoti savivaldybės nuosavybės teises sandoriu būdu, jei keliai (gatvės) atitinka šiuos reikalavimus: 1) kelio (gatvės) plotis yra ne mažesnis kaip 4,5 m ir gali sutapti su važiuojamosios dalies pločiu; 2) kelias nesibaigia akligatviu, o jeigu baigiasi akligatviu, jame yra apsisukimo aikštelė, kurios įrengimo formas ir matmenis nustato statybos techninis reglamentas STR 2.06.04:2014 „Gatvės ir vietinės reikšmės keliai. Bendrieji reikalavimai“; 3) kelias atitinka bent vieną iš šių papildomų reikalavimų: a) kerta bendrijos teritoriją; b) jame yra sankryža su vietinės ar valstybinės reikšmės keliu arba savivaldybės nuosavybės teise bendrijos teritorijoje valdomu keliu; c) yra pagrindinis kitų bendrijos kelių atžvilgiu.“ 4. Buvusias 6 straipsnio 2–9 dalis laikyti atitinkamai 4–11 dalimis.“ |
Nepritarti |
Įstatymo projekto 6 straipsnio 3 dalyje numatoma, kad skyrus tikslinį finansavimą iš valstybės biudžeto lėšų arba savivaldybės biudžeto lėšų, bendrijų iniciatyva (bendrijos susirinkimo sprendimu) savivaldybės privalo atlikti bendrijų bendrojo naudojimo žemėje esančių kelių (gatvių) kadastrinius matavimus ir įregistruoti savivaldybės nuosavybės teises, todėl šiuo atveju savivaldybė visada bus kelio (gatvės) savininkas ir sandorio sudarinėti netikslinga. Įstatymo projekto 6 straipsnio 2 dalyje numatyta, kad „Kai bendrijų bendrojo naudojimo žemėje esančių kelių (gatvių) kadastriniai matavimai yra atlikti ir keliai (gatvės) įregistruoti Nekilnojamo turto registre, bendrijų iniciatyva (bendrijos susirinkimo sprendimu) ir savivaldybei sutikus keliai (gatvės) perleidžiami sudarant sandorį“, ši nuostata sudaro sąlygas sandorio būdu sodininkų bendrijai perleisti kelius savivaldybės nuosavybei ir tartis dėl išlaidų, patirtų tvarkant kelius (gatves), kompensavimo. |
6. Komisijos sprendimas ir pasiūlymai:
6.1. Sprendimas: iš esmės pritarti iniciatorių pateiktam projektui Nr. XIVP-2410 ir siūlyti pagrindiniam Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetui jį tobulinti, atsižvelgiant į pastabas ir pasiūlymus, kuriems Komisija pritarė.
7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
8. Komisijos paskirti pranešėjai: Justinas Urbanavičius.
Komisijos pirmininkas (Parašas) Justinas Urbanavičius
Seimo kanceliarijos patarėja, aptarnaujanti komisijas, Jolanta Žaltkauskienė