`

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

TEISĖS IR TEISĖTVARKOS komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO

I Š V A D A

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TARNYBOS KALĖJIMŲ DEPARTAMENTE PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTERIJOS STATUTO 2, 26 STRAIPSNIŲ, ŠEŠTOJO SKIRSNIO PAVADINIMO PAKEITIMO IR STATUTO PAPILDYMO 261, 262 STRAIPSNIAIS ĮSTATYMO PROJEKTO   (NR. XIIIP-621)

2017 -06-14  Nr. 102-P-21

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Julius Sabatauskas, komiteto pirmininko pavaduotojas Stasys Šedbaras, nariai: Rimas Andrikis,  Vitalijus Gailius,  Česlav Olševski, Lauras Stacevičius, Rimantė Šalaševičiūtė, Petras Valiūnas.

Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjai: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, padėjėjos: Aidena Bacevičienė ir Modesta Banytė.

            Teisingumo ministerijos atstovas Rimvydas Laukis, Vidaus reikalų ministerijos atstovas Adomas Puidokas.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

 

 

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-05-09

 

 

*

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.    Svarstytina ir abejotina, ar apskritai yra įmanoma dirbtinai suvienodinti  prievartos panaudojimo sąlygas ir pagrindus, taikomus laisvėje ir įkalinimo įstaigose. Atkreipiame dėmesį į projekto derinimo su vykdomosios valdžios institucijomis stadijos metu Teisingumo ministerijos išreikštas pastabas, kad „BVK specialiųjų priemonių ir šaunamojo ginklo panaudojimo pagrindai nustatyti atsižvelgiant į laisvės atėmimo vietų veiklos specifiką ir galimas situacijas jose, kurios niekada nebuvo ir nebus tapačios situacijoms už šių įstaigų ribų“.

Nepritarti

Projekte numatyti prievartos ir šaunamojo ginklo panaudojimo pagrindai, atitinkantys laisvės atėmimo vietų veiklos specifiką.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-05-09

1

 

 

2.    Projekto 1 straipsniu pildomas Statuto 2 straipsnis nauja dalimi, nustatančia prievartos sąvokos apibrėžimą. Pagal siūlomą teisinį reguliavimą, prievarta laikytinas pataisos pareigūno veiklos metodas, kuris taikomas, kai nevykdomi Kalėjimų departamento, pataisos įstaigos arba tardymo izoliatoriaus administracijos reikalavimai ar nurodymai arba siekiama išvengti pavojaus. Vertindami šią nuostatą, atkreipiame dėmesį, kad jos formuluotė suponuoja, kad pagal siūlomą teisinį reguliavimą, prievarta gali būti taikoma tik dėl Kalėjimų departamento, pataisos įstaigos arba tardymo izoliatoriaus (past. – pabraukta mūsų) administracijos reikalavimų ar nurodymų nevykdymo.

Pagal Statuto 1 straipsnį, šis Statutas nustato Kalėjimų departamento prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos ir jam pavaldžių įstaigų veiklos teisinius pagrindus, uždavinius, finansavimą, kontrolę, pataisos pareigūnų teisinę padėtį, specialias priėmimo į valstybės tarnybą, tarnybos atlikimo, atsakomybės ir kitas su tarnybos ypatumais susijusias sąlygas. Statuto 2 straipsnio 1 dalis numato, kad kalėjimų departamentui pavaldžios įstaigos yra probacijos tarnybos, pataisos įstaigos, tardymo izoliatoriai ir pataisos pareigūnų švietimo įstaigos. Projektu siūlomame prievartos apibrėžime nėra numatytas pataisos pareigūno veiklos metodas, kuomet nevykdomi probacijos tarnybų administracijos reikalavimai ar nurodymai. Pažymėtina, kad probacijos tarnybos patenka į subjektų, kurių veiklos reglamentavimui taikomos Statuto nuostatos, ratą, todėl jų nenurodymas teikiamo projekto 1 straipsniu keičiamo Statuto 2 straipsnio 5 dalyje suponuotų įstatymo spragos atsiradimą.

Atsižvelgiant  į tai, projekto 1 straipsniu keičiamo Statuto 2 straipsnio 5 dalį reikėtų tikslinti numatant galimybę taikyti pataisos pareigūno veiklos metodą, kuomet nevykdomi probacijos tarnybų administracijos reikalavimai ar nurodymai. Dėl aptartų priežasčių teikiamo projekto 4 straipsniu pildomo Statuto 261 straipsnio 3 dalies 2 punkte taipogi turi būti nurodytos  probacijos tarnybos.

Nepritarti

Pastaboje paminėtoje nuostatoje yra išskirti 2 savarankiški atvejai, kai būtų taikoma prievarta:

1)                 kai nevykdomi Kalėjimų departamento, pataisos įstaigos arba tardymo izoliatoriaus administracijos nurodymai (taikytinas tik pataisos įstaigose ir tardymo izoliatoriuose);

2)                 kai siekiama išvengti pavojaus (kadangi subjektai neįvardinti, šiuo atveju veiklos metodą galės naudoti visi pataisos pareigūnai, o taip pat ir probacijos pareigūnas.

Pažymėtina ir tai, kad probacijos tarnybose dirbantys probacijos pareigūnai nuteistųjų ir suimtųjų, esančių pataisos įstaigose ir tardymo izoliatoriuose, atžvilgiu, jokių įgaliojimų neturi. Be to, probacijos tarnybos neatlieka jokių funkcijų, kurioms būtų būtinas jų reikalavimų vykdymo užtikrinimas. Jei nevykdomi probacijos tarnybos reikalavimai,   numatyti kiti probacijos tarnybos teisiniai mechanizmai daryti poveikį nuteistojo elgesiui (pvz., kreipimasis į teismą dėl bausmės pakeitimo griežtesne bausme).

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-05-09

 

 

*

3.    Atkreipiame dėmesį, kad šiuo metu Seime yra svarstomas alternatyvus Tarnybos Kalėjimų departamente prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos statuto 2, 10, 11, 13, 16, 18, 23, 26, 29, 30, 33, 36, 37, 38, 40, 43, 44, 46, 47 straipsnių ir antrojo skirsnio pakeitimo, 48 straipsnio pripažinimo netekusiu galios ir Statuto papildymo 10(1), 16(1), 26(1), 26(2), 29(1), 35(1), 38(1) straipsniais ir priedu įstatymo projektas, Reg. Nr. XIIP-4745. Atsižvelgiant į tai, siūlytina vadovautis Seimo statuto 137 straipsnio nuostatomis ir projektus Nr. XIIIP-621 bei XIIP-4745 nagrinėti kartu. 

Atsižvelgti

Šį projektą būtina skubiai priimti ir jis derinamas su  jau priimtais dokumentais, kuriais visoms teisėsaugos institucijoms nustatyti aiškūs ir nedviprasmiški prievartos, specialiųjų priemonių, šaunamojo ginklo ir sprogmenų panaudojimo pagrindai, kad būtų išvengta perteklinio šaunamojo ginklo ir prievartos panaudojimo atvejų.

            3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

            4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:  negauta

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta

            6. Seimo paskirtų papildomų komitetų, komisijų pasiūlymai:  negauta

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai.

7.1 Komiteto sprendimas: pritarti komitete patobulintam įstatymo projektui Nr. XIIIP-621(2) ir komiteto išvadoms, kurioms komitetas pritarė.

            8. Balsavimo rezultatai: už –7 , prieš – nėra, susilaikė – nėra.

            9. Komiteto paskirti pranešėjai: Rimas Andrikis, Petras Valiūnas.

            10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo Nr. XIIIP-621(2) projektas, jo lyginamasis variantas.

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                 Julius Sabatauskas

 

 

 

 

 

 

              Teisės ir teisėtvarkos komiteto biuro patarėja Rita Karpavičiūtė