LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

aplinkos apsaugos komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TERITORIJŲ PLANAVIMO ĮSTATYMO NR. I-1120 7, 20 IR 29 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO nr. xivp-3150

 

2023-11-30  Nr. 107-P-47

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, komiteto nariai: Kasparas Adomaitis, Aidas Gedvilas, Ligita Girskienė, Linas Jonauskas, Tomas Tomilinas, Justinas Urbanavičius, Romualdas Vaitkus, Andrius Vyšniauskas.

Komiteto biuro vedėja Birutė Pūtienė, biuro patarėja Aistrida Latvėnė, biuro padėjėja Vida Katinaitė.

Kviestieji asmenys: aplinkos ministras Simonas Gentvilas, aplinkos viceministrė Daiva Matusevičė, AM Statybos ir būsto politikos vadovas Dainius Čergelis, AM Architektūros ir inovacijos politikos grupės vadovė Asta Rokickienė, AM Žemės ir teritorijų planavimo politikos grupės vadovė Algė Staniūnaitė-Tonkich, AM Erdvinių duomenų politikos grupės vadovė Aušra Kalantaitė.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil. Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-10-19

4

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1. Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 20 straipsnio 2 dalies 1 punkte nustatomos naujos funkcijos savivaldybės administracijos valstybės tarnautojui, vykdančiam savivaldybės vyriausiojo architekto funkcijas. Projekto 4 straipsnyje siūloma nustatyti, kad įstatymas įsigalioja 2024 m. gegužės 1 d. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad su teikiamu įstatymo projektu susijusio Statybos įstatymo Nr. I-1240 1, 2, 3, 4, 5, 6, 111, 12, 14, 15, 17, 18, 22, 24, 26, 27, 271, 28, 29, 31, 32, 34, 37, 38, 39, 47, 49, 51, 521, 53, 55 straipsnių, šeštojo skirsnio pavadinimo, 1 priedo pakeitimo ir įstatymo papildymo 112, 272, 68 straipsniais įstatymo projekto Nr. XIVP-3143 (toliau – projektas Nr. XIVP-3143) 38 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad Statybos įstatymo nuostatos, nustatančios savivaldybės vyriausiajam architektui naujas funkcijas, įsigalioja 2024 m. lapkričio 1 d. Atsižvelgdami į tai, siūlytume suderinti projekto 4 straipsnį su projekto Nr. XIVP-3143 38 straipsnio 1 dalimi, t. y. abiejuose projektuose nustatyti vienodą įstatymo įsigaliojimo datą.

Be to, nėra aišku, ar merui arba jo įgaliotam savivaldybės administracijos tarnautojui iki įstatymo įsigaliojimo nespėjus parengti ir išduoti specialiųjų architektūros reikalavimų statiniui projektuoti, kaip tai numatyta galiojančio keičiamo įstatymo 20 straipsnio 2 dalies 1 punkte, tokie reikalavimai, įsigaliojus įstatymui, turėtų būti baigti rengti pagal iki įstatymo įsigaliojimo galiojusią tvarką. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projekto 4 straipsnio nereikėtų papildyti įstatymo taikymą reglamentuojančiomis nuostatomis, pašalinančiomis šį neaiškumą.

Pritarti

Pasiūlymas:

Projekto 4 straipsnį laikyti 9 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

9 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 ir 3 dalis, įsigalioja 2024 m. gegužės 1 d.

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė iki 2024 m. balandžio 30 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

3. Šio įstatymo 3, 6, 7 ir 8 straipsniai įsigalioja 2024 m. lapkričio 1 d.

4. Iki šio įstatymo įsigaliojimo pradėti rengti specialieji architektūros reikalavimai statiniui projektuoti baigiami rengti ir išduodami pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusią tvarką.

 

 

 

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-10-19

4

N

 

2. Atsižvelgiant į tai, kad pagal projektu siūlomą teisinį reguliavimą Vyriausybė turėtų įgalioti instituciją ar įstaigą, kuri perimtų dalį Aplinkos ministerijos funkcijų, svarstytina, ar projekto 4 straipsnio nereikėtų papildyti 2 dalimi, kurioje būtų įtvirtintos įstatymo įgyvendinimą reguliuojančios nuostatos, įpareigojančios Vyriausybę iki įstatymo įsigaliojimo priimti įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus. Pritarus šiai pastabai, atitinkamai tikslintinas ir projekto 4 straipsnio pavadinimas.

Pritarti

Žr. Komiteto pateiktą pasiūlymą prie TD 1 pastabos.

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Vilniaus bendruomeninių organizacijų sąjunga

2023-11-21

 

N(33)

N(34)

N(35)

(1)

(2)

(3)

 

1. Dėl visuomenės informavimo priemonių

1.1. Planuojant teritoriją turėtų būti numatytas įpareigojimas pastatyti informacinį stendą apie rengiamą, koreguojamą ar keičiamą teritorijų planavimo dokumentą, šalia sklypo (vieno iš į planuojamą teritoriją patenkančių sklypų) ribos.

Motyvai: Šis reikalavimas buvo LR Teritorijų planavimo įstatyme, bet vėliau buvo panaikintas. Tai vienas paprasčiausių, tačiau efektyviausių priemonių visuomenės informavimui. Priemonė yra „arčiausiai“ visuomenės. Šiuo metu TPĮ 33 straipsnio 1 dalies 1 ir 3 punktas numato tokius informavimo būdus kaip skelbimas informacinėje sistemoje, bei seniūnijų skelbimų lentose. Informavimas skelbimų lentose yra iš esmės neveikiantis. Gyventojai per retai lankosi seniūnijose. Todėl galimybės sekti naujienas ir pateikti pasiūlymą yra eliminuojamos. Todėl TPĮ 33 straipsnio 1 dalis turėtų būti papildoma visuomenės informavimo būdu, įrengiant informacinį stendą. Analogiškas reikalavimas yra numatytas projektinių pasiūlymų rengimo metu – STR „Statinio projektavimas, projekto ekspertizė“ 61 punkte.

Siūlymas: TPĮ 33 straipsnio 1 dalį papildyti reikalavimu įrengti informacinį stendą apie rengiamą, koreguojamą ar keičiamą teritorijų planavimo dokumentą, šalia sklypo (vieno iš į planuojamą teritoriją patenkančių sklypų) ribos.

Pritarti iš dalies

Argumentai:

Atkreiptinas dėmesys, kad teritorijų planavimo dokumentai yra skirtingų rūšių ir planavimo lygmenų, todėl būtina nurodyti, kad informaciniai stendai įrengiami informuojant visuomenę apie detaliųjų planų rengimą.

Pritariant pasiūlymui dėl platesnio visuomenės informavimo, siūlytina papildyti projektą naujais straipsniais, keičiančiais keičiamo įstatymo 33, 34 ir 35 straipsnius, numatant papildomą vietos bendruomenių atstovų informavimą.

 

Pasiūlymai:

1. Pakeisti projektu keičiamo įstatymo 33 straipsnio 1 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:

3) seniūnijų skelbimo lentose ir pranešimuose (siunčiamuose elektroniniu paštu) planuojamoje teritorijoje esančių seniūnijų seniūnams ir seniūnaičiams  – informuojama apie teritorijų planavimo dokumentų rengimo pradžią ir planavimo tikslus, apie pasiūlymų teikimo tvarką ir parengtų teritorijų planavimo dokumentų viešo svarstymo vietą ir laiką;”.

 

2. Papildyti projektu keičiamo įstatymo 33 straipsnio 1 dalį 6 punktu:

6) kai rengiami detalieji planai (ar vietovės lygmens bendrieji planai, kuriuose nustatomas detaliųjų planų teritorijos naudojimo reglamentas), prie planuojamos teritorijos ribų planavimo organizatoriaus nurodytoje vietoje (vietose)   įrengtame informaciniame stende (stenduose) – informuojama apie teritorijų planavimo dokumentų rengimo pradžią ir planavimo tikslus, apie pasiūlymų teikimo tvarką ir parengtų teritorijų planavimo dokumentų viešo svarstymo vietą ir laiką.

 

3. Pakeisti projektu keičiamo įstatymo 34 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

“2. Valstybės ir (ar) savivaldybių institucijų sprendimai dėl savivaldybės lygmens ir vietovės lygmens teritorijų planavimo dokumentų rengimo pradžios ir planavimo tikslų, planavimo darbų programa ir informacija apie numatomą SPAV rengimą skelbiama šių institucijų interneto svetainėse, ir seniūnijų skelbimo lentose ir pranešimuose (siunčiamuose elektroniniu paštu) planuojamoje teritorijoje esančių seniūnijų seniūnams ir seniūnaičiams, Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų rengimo ir teritorijų planavimo proceso valstybinės priežiūros informacinėje sistemoje.”

 

4. Pakeisti projektu keičiamo įstatymo 35 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

“3. Planavimo organizatoriai parengto teritorijų planavimo dokumento sprendinius, susipažinimo su juo, viešo svarstymo tvarką, vietą ir laiką turi paskelbti Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų rengimo ir teritorijų planavimo proceso valstybinės priežiūros informacinėje sistemoje ir sprendimą rengti teritorijų planavimo dokumentą priėmusios valstybės ar savivaldybės institucijos interneto svetainėje. Planavimo organizatoriai apie parengtą savivaldybės ar vietovės lygmens teritorijų planavimo dokumentą, susipažinimo su juo, viešo svarstymo tvarką, vietą ir laiką taip pat turi paskelbti seniūnijų, kuriose yra planuojama teritorija, skelbimų lentoje ir pranešimuose (siunčiamuose elektroniniu paštu) šių seniūnijų seniūnams ir seniūnaičiams, o Vyriausybės nustatyta tvarka ir atvejais – pranešti registruotaja pašto  siunta.”

2.

Vilniaus bendruomeninių organizacijų sąjunga

2023-11-21

 

 

 

*

1.2. Viešus pristatymus organizuoti darbo dienomis po darbo valandų, t. y. ne anksčiau kaip 17 val. Negalima viešinimo susirinkimų organizuoti darbo dienomis prieš šventines dienas arba penktadienio vakarą.

Motyvai: Šiuo metu yra dviprasmybė – pagal STR „Statinio projektavimas, projekto ekspertizė“ 63.1 papunktyje numatyta, kad projektinių pasiūlymų pristatymai turi vykti visuomenei patogiu metu (ne anksčiau kaip 15 val.). Teritorijų planavimo nuostatos reikalavimo dėl viešojo svarstymo laiko nenumato. 15 val. yra darbo metas, tačiau projektiniai pasiūlymai gali būti viešinami. Teritorijų planavimo sprendinių svarstymas gali būti rengiamas bet kuriuo metu. Taip neužtikrinama galimybė visuomenei dalyvauti. Argumentas, kad rengiant viešus pristatymus ne darbo metu savivaldybių specialistai negalės dalyvauti, negali būti keliamas aukščiau visuomenės teisės žinoti. Viešinimo tikslas – supažindinti visuomenę su sprendiniais. Tokiuose svarstymuose tik itin retais atvejais dalyvauja savivaldybės specialistai.

Siūlymas: 1. Pakeisti STR „Statinio projektavimas, projekto ekspertizė“ 63.1 papunktį, numatant, kad „<..> Viešas susirinkimas rengiamas pasibaigus su projektiniais pasiūlymais susipažinti skirtam terminui ir turi vykti savivaldybės administracijos (seniūnijos) patalpose, visuomenei patogiu laiku (ne anksčiau kaip 17 val.). Negalima viešų susirinkimų organizuoti darbo dienomis prieš šventines dienas arba penktadienio vakarą. 2. Papildyti Visuomenės informavimo, konsultavimo ir dalyvavimo priimant sprendimus dėl teritorijų planavimo nuostatų 11.2 papunktį „<..> planavimo organizatorius ar jo įgaliotas asmuo viešą svarstymą ar supažindinimą su valstybės lygmens teritorijų planavimo dokumentu rengia praėjus Teritorijų planavimo įstatymo 35 straipsnio 2 dalyje nustatytam susipažinimo su teritorijų planavimo dokumento projektu laikui. Skelbia informaciją apie viešo svarstymo ar baigiamojo susirinkimo vietą ir laiką Nuostatų 13 ir 17 punktuose, 20.1 papunktyje nurodytais informacijos teikimo būdais. Viešo svarstymo ar baigiamojo susirinkimo vieta ir laikas gali būti patikslinta tokia pačia tvarka, kaip apie jį skelbta ir (ar) pranešta, bet ne vėliau kaip prieš 5 darbo dienas iki minėtų procedūrų pradžios. Viešo svarstymo ar baigiamasis susirinkimas gali būti organizuojamas darbo dienomis, ne anksčiau kaip 17 val. Negalima susirinkimų organizuoti darbo dienomis prieš šventines dienas arba penktadienio vakarą.“

Atsižvelgti

Pastaba. Pasiūlymu siūloma pakeisti poįstatyminį teisės aktą.

Argumentai: Siūloma Aplinkos ministerijai įvertinti pasiūlymą rengiant poįstatyminius teisės aktus.

 

3.

Vilniaus bendruomeninių organizacijų sąjunga

2023-11-21

 

N

(34)

(37)

 

 

2. Dėl visuomenės įtraukimo į teritorijų planavimą ir statinio projektavimą kuo ankstesniuose etapuose

2.1. Planavimo iniciatoriaus ir rengėjo susitikimas su suinteresuota visuomene turėtų būti organizuojamas prieš pradedant rengti teritorijų planavimo dokumentą, iškart po informacijos apie teritorijų planavimo pradžią paviešinimo. Susitikimo su suinteresuota visuomene reglamentas turėtų būti lengvas – tiesiog suteikiama galimybė iniciatoriui ir rengėjui pristatyti teritorijų planavimo tikslus, o suinteresuotai visuomenei išsakyti savo lūkesčius, t.y. suteikti galimybę skirtingiems proceso dalyviams suderinti interesus.

Motyvai: Suinteresuota visuomenė į teritorijų planavimą yra įtraukiama per vėlai, kai jau yra parengti teritorijų planavimo dokumentai. Šiandien teritorijų planavimo iniciatorius ir rengėjas, rengdamas teritorijų planavimo dokumentą, nieko nežino apie suinteresuotos visuomenės lūkesčius, kas vėliau gali sukelti konfliktą ir poreikį keisti sprendinius. Kuo vėliau keičiamas projektas, tuo daugiau laiko ir lėšų iššvaistoma veltui – nenaudinga nei iniciatoriui, nei rengėjui, nei suinteresuotai visuomenei.

Siūlymas:

1. Papildyti TPĮ 34 straipsnį, numatant, kad planavimo organizatorius per 10 darbo dienų nuo informacijos apie teritorijos planavimo pradžią paviešinimo turi surengti planavimo iniciatoriaus ir rengėjo susitikimą su suinteresuota visuomene, į kurį įtraukia planuojamos teritorijos seniūnaičius ir bendruomenines organizacijas. Atitinkamai būtų galima panaikinti Visuomenės informavimo, konsultavimo ir dalyvavimo priimant sprendimus dėl teritorijų planavimo nuostatuose numatytą pareigą informuoti registruotais laiškais (TPĮ 33 straipsnio 1 dalies 4 punktas).

2. Papildyti TPĮ 37 straipsnį, numatant, kad suinteresuota visuomenė turėtų galimybę teikti pastabas, siūlymus dėl planavimo darbų programos.

Pritarti iš dalies

 

Argumentai:

Atkreiptinas dėmesys, kad  pagal Teritorijų planavimo įstatymo 33 str. 2 d. planavimo organizatoriui suteikta teisė naudoti bet kokius informacijos apie teritorijų planavimo procesą teikimo būdus. Susitikimai, konsultacijos su suinteresuota visuomene yra vieni jų ir gali būti naudojami.

Suinteresuotai visuomenei Teritorijų planavimo įstatymu suteikta teisė dalyvauti ir teikti pasiūlymus viso teritorijų planavimo proceso metu ir nėra draudžiama pateikti siūlymų dėl bet kurio šio proceso metu rengiamo dokumento, o planavimo organizatoriui nustatyta pareiga šiuos siūlymus vertinti ir priimti ar motyvuotai atmesti.

Pritariant pasiūlymo daliai dėl platesnio visuomenės informavimo apie galimybę įsitraukti į planavimo procesą, pasiūlymas papildyti projektą pateiktas atsakant į 1-ąjį VBOS pasiūlymą.

4.

Vilniaus bendruomeninių organizacijų sąjunga

2023-11-21

 

 

 

*

2.2. Suinteresuota visuomenė turėtų būti įtraukiama į projektinių pasiūlymų rengimo užduoties derinimą (šis dokumentas turi būti viešinamas ir turi būti suteikiama galimybė teikti jam pasiūlymus).

Motyvai: Suinteresuota visuomenė į statinių projektavimo procesą yra įtraukiama per vėlai, kai jau yra parengti projektiniai pasiūlymai viešinimui. Apie tvirtinamas projektinių pasiūlymų rengimo užduotis visuomenė nežino, todėl numatyti plėtros galimybių negali.

Siūlymas: Pakeisti STR „Statinio projektavimas, projekto ekspertizė“ 13 priedo 14 punktą, numatant, kad Savivaldybės meras ar jo įgaliotas savivaldybės administracijos valstybės tarnautojas, atliekantis vyriausiojo architekto funkcijas, vadovaudamasis Statybos įstatymo [5.1] ir kitų statybą reglamentuojančių teisės aktų, teritorijų planavimo dokumentų nustatytais reikalavimais, įvertina projektinių pasiūlymų rengimo užduoties projektą, jei reikia, įrašo pastatų ir (ar) statinių aukštį, žemės sklypo užstatymo tankį, galimą užstatymo tipą, kitus parametrus ir dokumentą paskelbia savivaldybės interneto puslapyje. Po 10 darbo dienų įvertina visuomenės gautus pasiūlymus, jei reikia papildo užduotį ir pritaria (žyma „pritariu“, parašu ir data ant pirmojo lapo) arba raštu praneša statytojui priežastis, kodėl nepritaria.

Atsižvelgti

Pastaba. Pasiūlymu siūloma pakeisti poįstatyminį teisės aktą.

Argumentai: Siūloma Aplinkos ministerijai įvertinti pasiūlymą rengiant poįstatyminius teisės aktus.

 

5.

Vilniaus bendruomeninių organizacijų sąjunga

2023-11-21

 

 

 

*

3. Dėl pilnos informacijos apie projektuojamą statinį prieinamumo visuomenei patogiu būdu

3.1. Visi dokumentai, susiję su statinio projektavimu, viešinimo procedūra, turėtų būti nesudėtingai prieinami visuomenei.

Motyvai: Šiuo metu dokumentai apie statinio projektavimą (projektiniai pasiūlymai, prisijungimo sąlygos, SLD) yra pasiekiami skirtingose sistemose, administruojamose skirtingų institucijų (VTPSI, savivaldybių). Viešo susirinkimo dokumentai (viešinimo ataskaita, protokolas, vaizdo/garsas įrašas) ir visai nėra viešinami. Dauguma savivaldybių ir visai neskelbia galutinių projektinių pasiūlymų, kuriems yra pritarta. Suinteresuotai visuomenei sekti, kas vyksta aplinkinėje teritorijoje, sudėtinga, nes nėra vieningos informacinės sistemos, kurioje duomenys būtų pateikiami erdviniu (žemėlapio) principu.

Siūlymas: Aplinkos ministerija turėtų inicijuoti informacinės sistemos sukūrimą (ar jos rekomendacijų parengimą savivaldybėms), kurioje būtų konsoliduojami visi dokumentai, susiję su statinio projektavimu ir statybos leidimo išdavimu. Sistemoje turėtų veikti patogi, erdviniais duomenimis paremta, paieška, lengvai prieinami dokumentai suinteresuotai visuomenei (pavyzdys – Citify portalas).

Atsižvelgti

Pastaba. Pasiūlymu siūloma pakeisti poįstatyminį teisės aktą.

Argumentai: Siūloma Aplinkos ministerijai įvertinti pasiūlymą rengiant poįstatyminius teisės aktus.

 

6.

Vilniaus bendruomeninių organizacijų sąjunga

2023-11-21

 

 

 

*

4. Dėl savivaldybių didesnio įsitraukimo į teritorijų planavimo procesą

4.1. Viešiems posėdžiams, kuriuose viešinami detaliųjų planų keitimai ir/arba koregavimai, pirmininkautų ir diskusijas moderuotų savivaldybės atstovai, o ne planavimo iniciatorių teisininkai.

Motyvai: Jeigu savivaldybė yra planavimo organizatorius, tai turėtų šį procesą vesti.

Siūlymas: Pakeisti Visuomenės informavimo, konsultavimo ir dalyvavimo priimant sprendimus dėl teritorijų planavimo nuostatų 1.5. punktą, numatant, kad „viešam svarstymui ar baigiamajam susirinkimui pirmininkauja planavimo organizatorius arba jo įgaliotas valstybės tarnautojas“.

Nepritarti

Pastaba. Pasiūlymu siūloma pakeisti poįstatyminį teisės aktą.

Argumentai:

Atkreiptinas dėmesys, kad 2023 m. buvo vykdoma apie 1500 teritorijų planavimo procesų, iš jų Vilniuje – 200. Viešajam susirinkimui pirmininkauti turėtų atitinkamos kvalifikacijos valstybės tarnautojas, turintis specialių žinių ir kompetencijų. AM žiniomis tokių specialistų savivaldybėse yra labai mažai, o kai kuriose jų iš viso nėra.

7.

Vilniaus bendruomeninių organizacijų sąjunga

2023-11-21

 

 

 

*

5. Dėl didesnės atsakomybės statytojui/projektuotojui dėl viešinamų projektinių pasiūlymų apimties

5.1. Paaiškėjus projektinių pasiūlymų apimties neatitikimo STR ar projektinių pasiūlymų rengimo užduoties reikalavimams faktui, statytojas turėtų ne tik pataisyti projektinių pasiūlymų apimtį, bet taip pat pakartoti visuomenės informavimo procedūrą.

Motyvai: Projektiniai pasiūlymai yra viešinami ta apimtimi, kuria pateikiami statytojo. Dažni atvejai, kai projektinių pasiūlymų apimtis neatitinka STR ar projektinių pasiūlymų rengimo užduoties reikalavimų, pavyzdžiui, nepateikiama medžių taksacija, neatliekama gretimybių, urbanistinė analizė ir pan. Savivaldybės specialistai viešinamų projektinių pasiūlymų dokumentus tikrina tik formaliai – yra viešinamas dokumentas ar nėra. Kai projektiniai pasiūlymai viešinami ne pilna apimtimi, suinteresuota visuomenė neturi galimybės įvertinti visą informaciją ir efektyviai dalyvauti viešinimo procese. Projektinių pasiūlymų apimties taisymai vyksta jau pasibaigus viešinimui, derinimo su savivaldybe metu ir nematoma suinteresuotai visuomenei.

Siūlymas: Papildyti STR „Statinio projektavimas, projekto ekspertizė“ 60 punktą reikalavimu, kad Projektuotojas turi būti rūpestingas ir atsakingas už teikiamų projektinių pasiūlymų visuomenės informavimui sudėtį ir atitiktį projektinių pasiūlymo rengimo užduoties ir statybos techninių reglamentų reikalavimams. Paaiškėjus, kad projektiniai pasiūlymai neatitinka projektinių pasiūlymų rengimo užduoties ir/arba statybos techninių reglamentų reikalavimams, projektuotojas turi pataisyti projektinius pasiūlymus ir pakartotinai informuoti visuomenę.

Atsižvelgti

Pastaba. Pasiūlymu siūloma pakeisti poįstatyminį teisės aktą.

Argumentai: Siūloma Aplinkos ministerijai įvertinti pasiūlymą rengiant poįstatyminius teisės aktus.

 

8.

Vilniaus bendruomeninių organizacijų sąjunga

2023-11-21

 

N

(37)

 

(3)

 

6. Dėl pasiūlymų teikimo, kai keičiami teritorijų planavimo dokumento sprendiniai derinančiųjų institucijų iniciatyva, po viešinimo

6.1. Leisti suinteresuotai visuomenei, kuri dalyvavo viešajame svarstyme, teikti pasiūlymus dėl pakeistų teritorijų planavimo dokumento sprendinių derinančiųjų institucijų iniciatyva, po viešinimo.

Motyvai: Suinteresuota visuomenė gali teiki pastabas per visą teritorijų planavimo dokumentų rengimo laikotarpį iki viešo svarstymo pabaigos, tačiau pasibaigus viešam svarstymui teritorijų planavimo dokumentai dažnai dar būna keičiami derinančių institucijų iniciatyva, apie kuriuos visuomenė dažnai ir nesužino. Dėl pakeistų teritorijų planavimo dokumento sprendinių suinteresuotai visuomenei neleidžiama teikti nei pastabų, nei siūlymų. Siekiant užtikrinti, kad visuomenė tinkamai dalyvautų teritorijų planavime, teisė teikti pastabas dėl pakeistų teritorijų planavimo dokumento sprendinių derinančiųjų institucijų iniciatyva, po viešinimo, turėtų būti suteikta bent tiems asmenis, kurie dalyvavo viešajame svarstyme.

Siūlymas: Patikslinti TPI 37 straipsnio 3 dalį numatant, kad „<..> Kai teritorijų planavimo dokumento sprendiniai keičiami atsižvelgus į priimtus pasiūlymus, apie kuriuos buvo viešai informuota, ar į teritorijų planavimo dokumentą derinančių institucijų pastabas teritorijų planavimo proceso baigiamojo etapo teritorijų planavimo dokumento derinimo stadijoje, visuomenė su pakeistais teritorijų planavimo dokumento sprendiniais supažindinama Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų rengimo ir teritorijų planavimo proceso valstybinės priežiūros informacinėje sistemoje ir sprendimą rengti teritorijų planavimo dokumentą priėmusios valstybės institucijos ar savivaldybės interneto svetainėje. Visuomenės atstovai, kurie dalyvavo viešame svarstyme, per 10 darbo dienų nuo supažindinimo dienos gali teikti pasiūlymus dėl pakeistų teritorijų planavimo dokumento sprendinių, kurie keičiami pagal derinančių institucijų pastabas po viešo svarstymo. <...>“.

Nepritarti

Argumentai:

Teritorijų planavimo įstatymo 37 str. 3 d. nustatyta, kad pakartotinis viešas svarstymas nerengiamas, kai teritorijų planavimo dokumento sprendiniai keičiami pagal derinančių institucijų pastabas teritorijų planavimo proceso baigiamojo etapo teritorijų planavimo dokumento derinimo stadijoje. Derinančios institucijos nepritaria pateiktam derinti dokumentui, kai neįvykdytos planavimo sąlygos, pateiktas derinti dokumentas prieštarauja visuomenės interesui, įstatymams ir kitiems teisės aktams, reglamentuojantiems teritorijų planavimo dokumentų rengimą, todėl į šių institucijų pastabas privaloma atsižvelgti ir papildomas pakartotinis viešas svarstymas neturi pridėtinės vertės. Šiais atvejais visuomenė su pakeistais teritorijų planavimo dokumento sprendiniais supažindinama Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų rengimo ir teritorijų planavimo proceso valstybinės priežiūros informacinėje sistemoje ir sprendimą rengti teritorijų planavimo dokumentą priėmusios valstybės institucijos ar savivaldybės interneto svetainėje.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narys

Simonas Gentvilas

2023-11-24

 

5(31)

5(31)

(51)

(52)

 

Argumentai:

Šiuo metu Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatyme nėra reglamentuotas asmens duomenų viešas skelbimas Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų registre (toliau – TPDR), Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų rengimo ir teritorijų planavimo proceso valstybinės priežiūros informacinėje sistemoje (toliau – TPDRIS), Topografijos, inžinerinės infrastruktūros, teritorijų planavimo ir statybos elektroninių vartų informacinėje sistemoje (toliau – TPS „Vartai“) [1].

Teritorijų planavimas procesas skirtas teritorijų planavimo dokumentui parengti, nustatant tam tikroms veikloms reikalingų teritorijų ir saugomų teritorijų naudojimo, tvarkymo ir (ar) apsaugos priemones, teritorijos erdvinę struktūrą ir teritorijos naudojimo privalomąsias nuostatas bei reikalavimus. Taip pat teritorijų planavimo proceso metu turi būti užtikrintas visuomenės dalyvavimas bei teisėtų interesų užtikrinimas. Patvirtinti teritorijų planavimo dokumentai galioja neterminuotai arba galioja tol, kol parengiami ir patvirtinami nauji (juos keičiantys) to paties lygmens teritorijų planavimo dokumentai. Todėl siekiant, kad TPDRIS, TPS „Vartai“ ir TPDR tvarkomi asmens duomenys galėtų būti viešai skelbiami, Teritorijų planavimo įstatyme tikslinga nurodyti, kokie asmens duomenys, turi būti viešai skelbiami, koks tokio skelbimo tikslas bei kokį laikotarpį šie asmens duomenys būtų viešinami. 

Pagal Teritorijų planavimo įstatymą teritorijų planavimas yra viešas, o visuomenė turi įstatyminę teisę gauti informaciją apie teritorijų planavimo proceso eigą naudodamasi pirmiau minėtomis sistemomis bei dalyvauti teritorijų planavimo procese priimant sprendimus.   Visuomenės dalyvavimas teritorijų planavimo procese yra vienas iš aspektų užtikrinančių viešąjį interesą planuojant teritorijas. Visuomenė dalyvauja teritorijų planavimo procese susipažindama ir teikdama pasiūlymus bei skundus dėl teritorijų planavimo dokumentų.  

Pagal Teritorijų planavimo įstatymą, visuomenė turi teisę gauti informaciją apie proceso eigą ir teikti pasiūlymus raštu arba per TPDRIS planavimo organizatoriui ar jo įgaliotam asmeniui. Siekiant užtikrinti visos visuomenės dalyvavimą teritorijų planavimo procese priimant sprendimus teritorijų  planavime tikslinga TPDRIS viešinti planavimo organizatoriaus ir jo įgalioto asmens kontaktinius duomenis (pvz. adresas), sudarant galimybę raštu teikti pasiūlymus ir tai visuomenės daliai, kuri nesinaudoja elektroninėmis priemonėmis. 

Pagal Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros įstatymą, visuomenė, siekdama apginti savo pažeistas teises ir (ar) užtikrinti visuomenės viešąjį interesą, turi teisę teikti skundus ne tik dėl teritorijų planavimo dokumento turinio (sprendinių), vykdomų procedūrų ir priimtų sprendimų teisėtumo, tačiau taip pat ir dėl teritorijų planavimo proceso dalyvių (organizatoriaus, rengėjo, projektų vadovo ir kitų) atitikties teisės aktų reikalavimams. Neturint informacijos apie minėtus asmenis, nebūtų užtikrinta galimybė visuomenei tinkamai dalyvauti teritorijų planavimo procese ir apginti pirmiau paminėtus interesus bei teises. Atsižvelgiant į tai, tikslinga išviešinti teritorijų planavimo proceso dalyvių duomenis. Taip pat pažymėtina, kad tikslinga išviešinti viešąjį administravimą vykdančių subjektų atstovų duomenis, siekiant sudaryti sąlygas visuomenei gauti informaciją dėl teritorijų planavimo proceso eigos, paaiškinimus dėl procese priimtų sprendimų pagrįstumo.

Pasiūlymo tikslas:

Viešai skelbiamų TPDRIS, TPS „Vartai“ ir TPDR asmens duomenų tikslai – teritorijų planavimo proceso ir visuomenės dalyvavimo jame užtikrinimas, suteikiant visuomenei  teisę gauti informaciją, dalyvauti priimant sprendimus ir ginti savo pažeistas teises teritorijų planavimo procese; kaupti duomenis apie patvirtintus teritorijų planavimo dokumentus ir užtikrinti jų sprendinių viešumą; sudaryti galimybę per vieną informacinę sistemą pasiekti Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų registre, Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų rengimo ir teritorijų planavimo proceso valstybinės priežiūros informacinėje sistemoje, teikiamus duomenis ir  su  teritorijų planavimu susijusias viešąsias ir administracines elektronines paslaugas.   

Pasiūlymo esmė:

Visuomenė galės laisvai naudotis skelbiama tik su teritorijų planavimu susijusia informacija (peržiūrint planuojamas ar suplanuotas teritorijas, dalyvaujant jų planavime, vadovautis įsigaliojusiais reikalavimais), taip užtikrinant, tinkamą skelbiamų duomenų apsaugą, kad perteklinė informacija, susijusi su asmens duomenimis, nebūtų viešai skelbiama.

 

Pasiūlymas:

Papildyti 31 straipsnį 51 ir 52 dalimis: 

51.. Asmens duomenų viešinimo tikslai: 

1) Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų rengimo ir teritorijų planavimo proceso valstybinės priežiūros informacinėje sistemoje: tikslas viešo teritorijų planavimo proceso ir visuomenės dalyvavimo jame užtikrinimas, suteikiant visuomenei teisę gauti informaciją, dalyvauti priimant sprendimus ir ginti savo pažeistas teises teritorijų planavimo procese. 

2) Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų registre – kaupti duomenis apie patvirtintus teritorijų planavimo dokumentus ir užtikrinti jų sprendinių viešumą. 

3) Topografijos, inžinerinės infrastruktūros teritorijų planavimo ir statybos elektroninių vartų informacinėje sistemoje – sudaryti galimybę per vieną informacinę sistemą pasiekti Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų registre, Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų rengimo ir teritorijų planavimo proceso valstybinės priežiūros informacinėje sistemoje, teikiamus duomenis ir  su  teritorijų planavimu susijusias viešąsias ir administracines elektronines paslaugas. 

52. Šiame įstatyme nurodyti asmens duomenys tvarkomi vadovaujantis 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas) ir kitais teisės aktais, reglamentuojančiais asmens duomenų apsaugą. Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų registre, Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų rengimo ir teritorijų planavimo proceso valstybinės priežiūros informacinėje sistemoje, Topografijos, inžinerinės infrastruktūros, teritorijų planavimo ir statybos elektroninių vartų informacinėje sistemoje, savivaldybių interneto svetainėse viešai, iki tol, kol jose skelbiami teritorijų planavimo dokumentai, gali būti skelbiami šie duomenys: 

1) Informacija apie teritorijų planavimo proceso dalyvius: 

a) informacija apie planavimo organizatorius arba jų įgaliotus asmenis: 

aa) kai planavimo organizatorius arba jo įgaliotas asmuo yra  fizinis asmuo – asmens vardas, pavardė, elektroninio pašto adresas ir kontaktinis adresas, kuriuo galima teikti pasiūlymus, fiksuotojo arba judriojo ryšio telefono numeris; 

ab) kai planavimo organizatorius juridinis asmuo – juridinio asmens pavadinimas, juridinio asmens kodas, elektroninio pašto adresas, buveinė (adresas) fiksuotojo arba judriojo ryšio telefono numeris, juridinio asmens interneto svetainės adresas; 

b) informacija apie planavimo proceso iniciatorius (toliau – iniciatorius), kai iniciatorius juridinis asmuo – juridinio asmens pavadinimas, juridinio asmens kodas, elektroninio pašto adresas, buveinė (adresas), fiksuotojo arba judriojo ryšio telefono numeris, juridinio asmens interneto svetainės adresas; 

c) informacija apie projektų vadovus – asmens vardas, pavardė, atestavimą atliekančios organizacijos kvalifikacijos atestatas, fiksuotojo arba judriojo ryšio telefono numeris, darbinis elektroninio pašto adresas, darbovietės adresas; 

d) informacija apie rengėjus: 

da) kai rengėjas fizinis asmuo – asmens vardas, pavardė, elektroninio pašto adresas ir kontaktinis adresas, kuriuo galima teikti pasiūlymus fiksuotojo arba judriojo ryšio telefono numeris; 

db) kai rengėjas juridinis asmuo – juridinio asmens pavadinimas, juridinio asmens kodas, elektroninio pašto adresas, buveinė (adresas), fiksuotojo arba judriojo ryšio telefono numeris, juridinio asmens interneto svetainės adresas; 

e) informacija apie teritorijų planavimo proceso dalyvius juridinius asmenis, kurie Juridinių asmenų registre yra vieši (planavimo sąlygas išduodanti institucija, teritorijų planavimo dokumentą derinanti institucija, teritorijų planavimo dokumentą tikrinanti institucija, teritorijų planavimo dokumentą tvirtinanti institucija, patvirtintą teritorijų planavimo dokumentą Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų registre registruojanti institucija): institucijos pavadinimas, juridinio asmens kodas, buveinė (adresas), elektroninio pašto adresas, fiksuotojo arba judriojo ryšio telefono numeris, dokumentą išduodančio asmens vardas ir pavardė, jo kontaktinė informacija (pareigos, darbinis elektroninio pašto adresas, darbinio fiksuotojo arba judriojo ryšio telefono numeris). 

2) Informacija: 

a) apie planuojamą teritoriją – žemės sklypo unikalus numeris, kadastro numeris, plotas,  adresas. Tuo atveju, kai planuojamoji teritorija nėra adreso objektas, nurodomi savivaldybės, gyvenamosios vietovės pavadinimai. Tuo atveju, kai planuojamoji teritorija nėra objektas, nurodomos koordinatės valstybinėje koordinačių sistemoje;   

b) apie kaimyninius žemės sklypus – adresas, žemės sklypo unikalus numeris, kadastro numeris. 

 

[1] Remiantis Lietuvos Respublikos teisės gauti informaciją ir duomenų pakartotinio naudojimo įstatymo 3 straipsnio 6 dalimi, duomenų skelbimas – duomenų tam tikra forma atskleidimas iš anksto neapibrėžtai asmenų grupei, įskaitant prieigos prie jų sukūrimą tam, kad asmenys galėtų pasiekti duomenis pasirinktoje vietoje reikiamu laiku.

Pritarti

 

2.

Seimo narys

Kasparas Adomaitis,

2023-11-27

2(17)

(6)

(9)

Argumentai:

Teritorijų planavimo įstatymo 17 straipsnyje, atsižvelgus į teritorijų planavimo tikslus, nurodyti detaliųjų planų uždaviniai (suformuoti optimalią urbanistinę struktūrą, nustatyti urbanizuotų ar urbanizuojamų teritorijų naudojimo reglamentus, numatyti teritorijas želdynų plėtrai, suformuoti optimalų inžinerinių komunikacijų koridorių tinklą ir pan.). Statinių tūrio, formos nustatymas nepriskirtas detaliajame plane nustatomam privalomam teritorijos naudojimo reglamentui.

Teritorijų planavimo tikslai turėtų būti pristatomi erdviškai – abstrakčiais erdviniais tūriais, kartu vaizduojant ir bent artimiausią kontekstą. Šio pasiūlymo tikslas – susieti teritorijų planavimo procesą su erdviniu projektavimu tiesiogiai, teritorijų planavimą padaryti žymiai aiškesnį, vizualesnį, skaičius ir nuspalvintus plotus paverčiant tūriais, grįžti prie bendrųjų miestovaizdžio kūrimo principų, atsisakant taškinio projektavimo principo. Visuomenei taip žymiai lengviau suvokti, kas bus statoma ir išsakyti lūkesčius tame etape, kai dar nėra įdėta per daug darbo ir sprendiniai gali būti koreguojami. Tokiu būdu pateikiant informaciją, sumažėtų galimas atotrūkis tarp to kas bus pastatyta ir visiškai abstraktaus teritorijų planavimo skaičiais ir užštrichuotais plotais (2D). Tai padėtų sumažinti ir galimą atotrūkį tarp skirtingų specialistų vizijų, procesui suteiktų itin trūkstamo nuoseklumo, nes dažnai teritorijas ir statinius planuoja skirtingi specialistai ir neretai jų darbas prasilenkia, kai jie samdomi vieni po kitų, o ne kartu.

 

Pasiūlymas:

Papildyti Įstatymo projektą 11 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

11 straipsnis. 17 straipsnio pakeitimas

„Papildyti 17 straipsnio 6 dalį 9 punktu:

9) vizualizuoti teritorijos tūrines ir erdvines kompozicijas.“

Pritarti iš dalies

Argumentai:

Pasiūlymo nuostatos susijusios ne su detaliojo plano uždaviniais, bet su šio plano sprendinių pateikimo būdais, todėl siūlytina pakeisti ne keičiamo įstatymo 17 straipsnį, o 18 straipsnį.

Pasiūlymas:

Pakeisti 18 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Atsižvelgdamas į rengiamo detaliojo plano mastelį, planuojamą teritoriją ir jos vertingumą, planavimo darbų programoje suformuluotus planavimo uždavinius, planavimo organizatorius planavimo darbų programoje nurodo, kad ar detaliajame plane pateikiama suplanuotų urbanistinių struktūrų vizualizacija 3D formatu ir kad nustatomi įstatymais pagrįsti papildomi aplinkosaugos, kraštovaizdžio, gamtos ir nekilnojamojo kultūros paveldo (kultūros paveldo vietovių ir jų apsaugos zonų, kultūros paveldo objektų, jų teritorijų ir apsaugos zonų) apsaugos reikalavimai, urbanistiniai ir architektūriniai (pastatų ir viešųjų erdvių išdėstymas, automobilių stovėjimo vietų išdėstymas ir kita), inžinerinės ir socialinės infrastruktūros vystymo, visuomenės sveikatos saugos ar kiti teritorijos naudojimo reglamentai.“

3.

Seimo narys

Kasparas Adomaitis,

2023-11-27

6(33)

2(1)

(6)

Argumentai:

Informacinis stendas – viena paprasčiausių, tačiau efektyviausių priemonių visuomenės informavimui. Stendas, kaip priemonė visuomenės informavimui, yra geriausiai matomas aplinkinių gyventojų, teritorijoje besilankančių ar dažnai pro ją praeinančių žmonių. Šiuo metu, pagal galiojanti teisinį reglamentavimą, viena iš numatomų informavimo priemonių – skelbimų lentos seniūnijose. Gyventojai labai retai lankosi seniūnijose, tad toks informavimo būdas yra nepakankamas, kadangi visuomenė tokiu atveju praranda galimybę būti informuota bei teikti pasiūlymus dėl teritorijų planavimo dokumentų. Atsižvelgiant į tai, siūloma įtvirtinti papildomą informacijos pateikimo būdą – informacinius stendus žemės sklype ar bet kuriame viename žemės sklype, kai planuojama statyti keliuose žemės sklypuose, ar teritorijoje, kai žemės sklypas nesuformuotas.

 

Pasiūlymas:

Papildyti Įstatymo projektą 31 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

31 straipsnis. 33 straipsnio pakeitimas

„Papildyti 33 straipsnio 1 dalį 6 punktu:

6) žemės sklype ar bet kuriame viename žemės sklype, kai planuojama statyti keliuose žemės sklypuose, ar teritorijoje, kai žemės sklypas nesuformuotas, įrengtuose stenduose –  aplinkos ministro nustatyta tvarka informuojama apie rengiamus, koreguojamus ar keičiamus teritorijų planavimo dokumentus.

Pritarti iš dalies

Argumentai:

Atkreiptinas dėmesys, kad teritorijų planavimo dokumentai yra skirtingų rūšių ir planavimo lygmenų, todėl būtina nurodyti, kad informaciniai stendai įrengiami informuojant visuomenę apie detaliųjų planų rengimą.

Pritariant pasiūlymui dėl platesnio visuomenės informavimo, siūlytina papildyti projektą naujais straipsniais, keičiančiais keičiamo įstatymo 33, 34 ir 35 straipsnius, numatant papildomą vietos bendruomenių atstovų informavimą.

Pasiūlymai:

1. Pakeisti 33 straipsnio 1 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:

3) seniūnijų skelbimo lentose ir pranešimuose (siunčiamuose elektroniniu paštu) planuojamoje teritorijoje esančių seniūnijų seniūnams ir seniūnaičiams  – informuojama apie teritorijų planavimo dokumentų rengimo pradžią ir planavimo tikslus, apie pasiūlymų teikimo tvarką ir parengtų teritorijų planavimo dokumentų viešo svarstymo vietą ir laiką;”.

 

2. Papildyti 33 straipsnio 1 dalį 6 punktu:

6) kai rengiami detalieji planai (ar vietovės lygmens bendrieji planai, kuriuose nustatomas detaliųjų planų teritorijos naudojimo reglamentas), prie planuojamos teritorijos ribų planavimo organizatoriaus nurodytoje vietoje (vietose)   įrengtame informaciniame stende (stenduose) – informuojama apie teritorijų planavimo dokumentų rengimo pradžią ir planavimo tikslus, apie pasiūlymų teikimo tvarką ir parengtų teritorijų planavimo dokumentų viešo svarstymo vietą ir laiką.

 

3. Pakeisti 34 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

“2. Valstybės ir (ar) savivaldybių institucijų sprendimai dėl savivaldybės lygmens ir vietovės lygmens teritorijų planavimo dokumentų rengimo pradžios ir planavimo tikslų, planavimo darbų programa ir informacija apie numatomą SPAV rengimą skelbiama šių institucijų interneto svetainėse, ir seniūnijų skelbimo lentose ir pranešimuose (siunčiamuose elektroniniu paštu) planuojamoje teritorijoje esančių seniūnijų seniūnams ir seniūnaičiams, Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų rengimo ir teritorijų planavimo proceso valstybinės priežiūros informacinėje sistemoje.”

 

4. Pakeisti 35 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

“3. Planavimo organizatoriai parengto teritorijų planavimo dokumento sprendinius, susipažinimo su juo, viešo svarstymo tvarką, vietą ir laiką turi paskelbti Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų rengimo ir teritorijų planavimo proceso valstybinės priežiūros informacinėje sistemoje ir sprendimą rengti teritorijų planavimo dokumentą priėmusios valstybės ar savivaldybės institucijos interneto svetainėje. Planavimo organizatoriai apie parengtą savivaldybės ar vietovės lygmens teritorijų planavimo dokumentą, susipažinimo su juo, viešo svarstymo tvarką, vietą ir laiką taip pat turi paskelbti seniūnijų, kuriose yra planuojama teritorija, skelbimų lentoje ir pranešimuose (siunčiamuose elektroniniu paštu) šių seniūnijų seniūnams ir seniūnaičiams, o Vyriausybės nustatyta tvarka ir atvejais – pranešti registruotąja pašto siunta.”

4.

Seimo narys

Kasparas Adomaitis,

2023-11-27

 

N(37)

(3)

(3)

Argumentai:

Pasiūlymai dėl teritorijų planavimo dokumentų, išskyrus specialiojo teritorijų planavimo žemėtvarkos dokumentus, planavimo organizatoriui teikiami raštu ar Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų rengimo ir teritorijų planavimo proceso valstybinės priežiūros informacinėje sistemoje per visą teritorijų planavimo dokumentų rengimo laikotarpį iki viešo svarstymo. Atkreiptinas dėmesys, kad teritorijų planavimo dokumentai po viešo svarstymo gali būti pakeisti derinančių institucijų iniciatyva, tačiau apie tokius pakeitimus suinteresuota visuomenė dažnu atveju nesužino, o jei ir sužino, pasiūlymų pateikti jau negali. Siekiant užtikrinti, kad suinteresuota visuomenė tinkamai dalyvautų teritorijų planavimo procese, teisė teikti pasiūlymus dėl derinančių institucijų iniciatyva pakeistų teritorijų planavimo dokumento sprendinių, turėtų būti suteikta bent tiems asmenims, kurie dalyvavo viešajame svarstyme.

 

Pasiūlymas:

Papildyti Įstatymo projektą 32 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

3straipsnis. 37 straipsnio pakeitimas

Pakeisti Įstatymo 37 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

3. Planavimo organizatoriaus atsakyme pasiūlymus pateikusiam asmeniui nurodoma, ar planavimo organizatorius pritaria pasiūlymams, ar motyvuotai juos atmeta. Kai pasiūlymai dėl teritorijų planavimo dokumento priimami, teritorijų planavimo dokumentas atitinkamai pakoreguojamas ir planavimo organizatoriaus sprendimu teikiamas pakartotinai viešai svarstyti ar pakartotinai susipažinti su parengtais valstybės lygmens teritorijų planavimo dokumentais, jeigu pagal priimtus pasiūlymus keičiami teritorijų planavimo dokumento sprendiniai, apie kuriuos nebuvo informuota visuomenė. Kai teritorijų planavimo dokumento sprendiniai keičiami atsižvelgus į priimtus pasiūlymus, apie kuriuos buvo viešai informuota, ar į teritorijų planavimo dokumentą derinančių institucijų pastabas teritorijų planavimo proceso baigiamojo etapo teritorijų planavimo dokumento derinimo stadijoje, visuomenė su pakeistais teritorijų planavimo dokumento sprendiniais supažindinama Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų rengimo ir teritorijų planavimo proceso valstybinės priežiūros informacinėje sistemoje ir sprendimą rengti teritorijų planavimo dokumentą priėmusios valstybės institucijos (institucijų) ar savivaldybės interneto svetainėje. Visuomenės atstovai, kurie dalyvavo viešame svarstyme, per 10 darbo dienų nuo supažindinimo dienos gali teikti pasiūlymus dėl pakeistų teritorijų planavimo dokumentų sprendinių, kurie keičiami pagal derinančių institucijų pastabas po viešo svarstymo. Planavimo organizatorius apie parengtą ir pagal pasiūlymus, į kuriuos atsižvelgta, pataisytą teritorijų planavimo dokumentą, susipažinimo su juo, svarstymo tvarką, vietą ir laiką turi paskelbti Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų rengimo ir teritorijų planavimo proceso valstybinės priežiūros informacinėje sistemoje ir sprendimą rengti teritorijų planavimo dokumentą priėmusios valstybės institucijos ar savivaldybės interneto svetainėje. Pasiūlymai dėl specialiojo teritorijų planavimo žemėtvarkos dokumentų ir atsakymai į šiuos pasiūlymus teikiami per Žemėtvarkos planavimo dokumentų rengimo informacinę sistemą. “

Nepritarti

Argumentai:

Teritorijų planavimo įstatymo 37 str. 3 d. nustatyta, kad pakartotinis viešas svarstymas nerengiamas, kai teritorijų planavimo dokumento sprendiniai keičiami pagal derinančių institucijų pastabas teritorijų planavimo proceso baigiamojo etapo teritorijų planavimo dokumento derinimo stadijoje. Derinančios institucijos nepritaria pateiktam derinti dokumentui, kai neįvykdytos planavimo sąlygos, pateiktas derinti dokumentas prieštarauja visuomenės interesui, įstatymams ir kitiems teisės aktams, reglamentuojantiems teritorijų planavimo dokumentų rengimą, todėl į šių institucijų pastabas privaloma atsižvelgti ir papildomas pakartotinis viešas svarstymas neturi pridėtinės vertės. Šiais atvejais visuomenė su pakeistais teritorijų planavimo dokumento sprendiniais supažindinama Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų rengimo ir teritorijų planavimo proceso valstybinės priežiūros informacinėje sistemoje ir sprendimą rengti teritorijų planavimo dokumentą priėmusios valstybės institucijos ar savivaldybės interneto svetainėje.

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nepaskirta.

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: pritarti Komiteto pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento pateiktas pastabas, suinteresuotų asmenų ir Seimo narių pasiūlymus patobulintam įstatymo projektui ir Komiteto išvadai.

7.2. Pasiūlymai: nėra.

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Aistė Gedvilienė.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo / kito Seimo teisės akto projektas, jo lyginamasis variantas.

 

Komiteto pirmininkė                                                                           (Parašas)                                                                      Aistė Gedvilienė

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja

Aistrida Latvėnė