LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas
Pagrindinio komiteto IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO RINKIMŲ ĮSTATYMO NR. I-2721 9 STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
NR. XIIIp-3576
2019-07-17 Nr. 113-P-23
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo:
Komiteto pirmininkė Guoda Burokienė, komiteto pirmininko pavaduotojas Algis Strelčiūnas, komiteto nariai: Valentinas Bukauskas, Ričardas Juška, Gintautas Kindurys, Vanda Kravčionok, Zenonas Streikus.
Komiteto biuro darbuotojai: biuro vedėja Lina Milonaitė, patarėjai: Algirdas Astrauskas, Eglė Jonevičienė, Rasa Mačiulytė, padėjėja Genovaitė Jasaitienė.
Kviestieji asmenys: Vyriausiosios rinkimų komisijos pirmininkė Laura Matjošaitytė, Seimo narys Stasys Tumėnas, Pasaulio lietuvių bendruomenės atstovė Lietuvoje Vida Bandis, Užsienio reikalų ministerijos konsulinio departamento direktorius Giedrius Kazakevičius, Užsienio reikalų ministerijos Užsienio lietuvių departamento direktorius Marijus Gudynas.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-06-25 |
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams bei teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Projektu siūloma nustatyti, kad tuo atveju, kai paskutiniuose rinkimuose dalyvavusių ir balsavusių užsienyje esančių rinkėjų skaičius yra didesnis nei 0,9 vidutinio rinkėjų visose vienmandatėse apygardose skaičiaus, sudaroma Pasaulio lietuvių vienmandatė rinkimų apygarda ir kitose valstybėse esantys Lietuvos Respublikos piliečiai įrašomi į jos rinkėjų sąrašą. Pažymime, kad, pavyzdžiui, paskutiniuose Prezidento rinkimuose, kaip ir nurodyta projekto aiškinamajame rašte, užsienyje balsavusių rinkėjų skaičius (52 812 rinkėjai) viršija vidutinį vienos vienmandatės Seimo rinkimų apygardos rinkėjų skaičių (kuris yra apie 35 000), todėl jau artimiausiuose – 2020 m. Seimo rinkimuose pagal projekto nuostatas turėtų būti sudaroma Pasaulio lietuvių vienmandatė rinkimų apygarda. Pagal projekto nuostatas į ją turėtų būti įrašomi visi kitose valstybėse esantys Lietuvos Respublikos rinkėjai. Konstitucijos 55 straipsnio 1 dalyje įtvirtintas lygios Seimo rinkimų teisės principas. Konstitucinis Teismas 2015 m. spalio 20 d. nutarime pažymėjo, kad „iš Konstitucijos 55 straipsnio 1 dalies, kurioje įtvirtinta inter alia lygi rinkimų teisė, įstatymų leidėjui kyla pareiga, atsižvelgus į visas turinčias reikšmės rinkimų apygardų sudarymui aplinkybes (inter alia rinkėjų migraciją, kitus demografinius veiksnius, rinkimų apygardų vientisumą), nustatyti tokį teisinį reguliavimą, pagal kurį rinkimų apygardos būtų sudaromos taip, kad jose būtų užtikrintas tolygus, kiek tai įmanoma, rinkėjų skaičiaus pasiskirstymas; tolygus, kiek tai įmanoma, rinkėjų skaičiaus pasiskirstymas rinkimų apygardose yra svarbi prielaida užtikrinti visų rinkėjų balsų lygiavertiškumą ir vienodą visų rinkėjų balsų reikšmę nustatant balsavimo rezultatus.“ Taigi, jei dėl migracijos dinamikos ar kitokių priežasčių rinkėjų skaičius Pasaulio lietuvių vienmandatėje rinkimų apygardoje daugiau nei 10 procentų skirtųsi nuo vienos vienmandatės rinkimų apygardos vidurkio, tokia situacija galėtų neatitikti Konstitucinio Teismo suformuluotos doktrinos dėl Konstitucijos 55 straipsnio 1 dalyje įtvirtinto lygios rinkimų teisės principo. |
Nepritarti |
Konstitucinis Teismas 2015 m. spalio 20 d. nutarime yra pažymėjęs, kad, vertinant situaciją nutarimo priėmimo metu Lietuvoje nebuvo „aplinkybių, kurias teritorijos vientisumo ar joje gyvenančių tam tikrų asmenų grupių aspektu būtų galima traktuoti kaip ypatingas ir dėl to būtų būtina taikyti didesnį nei 10 procentų rinkėjų skaičiaus nuokrypį.“ Tačiau toks pažymėjimas daro prielaidą, kad gali atsirasti aplinkybių, kurios suponuos specifinės apygardos, nesusijusios su administraciniu teritoriniu padalijimu, sukūrimą ir kurioje esantis rinkėjų skaičius bus nestabilus ir neprognozuojamas. Paskutiniuose Lietuvoje vykusiuose rinkimuose (2019 m. gegužės 26 d. rinkimuose į Europos Parlamentą) balsavo virš 44 tūkstančių užsienyje esančių Lietuvos Respublikos piliečių, t. y. pareikšti savo valią rinkimuose panoro pakankamai didelis pilietiškai aktyvių užsienyje esančių rinkėjų skaičius. Atsižvelgiant į tai, kad užsienyje būsiančių ir per ateinančius rinkimus pareikšiančių norą rinkėjų skaičius yra nežinomas (tai priklauso nuo migracijos, stažuočių, atostogų, komandiruočių dinamikos ir kt.), tiksliai prognozuoti tokios specifinės rinkimų apygardos rinkėjų skaičių yra neįmanoma. Be to pažymėtina, kad 2016 m. Seimo rinkimuose užsienyje balsavo tik apie 16 tūkstančių rinkėjų, tad rinkėjų, balsuosiančių Pasaulio lietuvių vienmandatėje rinkimų apygardoje, skaičius yra sunkiai apskaičiuojamas. |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-06-25 |
|
|
|
2. Projekto pavadinime nenurodytas 2 straipsniu keičiamas Seimo rinkimų įstatymo 33 straipsnis. |
Pritarti |
|
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-06-25 |
|
|
|
3. Projekte atsisakius teritorinio vienmandatės rinkimų apygardos požymio ir numačius vienmandatę užsienio rinkimų apygardą, kuri nebūtų siejama su konkrečia teritorija, svarstytinas poreikis įvertinti ir tikslinti keičiamo įstatymo nuostatas, susijusias su apygardų rinkimų komisijų sudarymu, funkcijomis, darbo organizavimu, balsų skaičiavimu, balsų skaičiavimo protokolų surašymu ir pan. (arba nustatyti atskirą reguliavimą neteritorinės, t.y. užsienio rinkimų apygardos atveju). Pažymime, kad galiojančiame Seimo rinkimų įstatyme rinkimų apygarda siejama su konkrečia fizine teritorija, rinkimų organizavimas ir vykdymas šioje teritorijoje – su jose esančiomis rinkimų apylinkėmis ir jų komisijomis. Atsisakius teritorinio rinkimų apygardos požymio daugelis keičiamo įstatymo nuostatų, susijusių su rinkimų apygardomis kaip teritoriniais vienetais, ir tokių apygardų rinkimų komisijų funkcijomis, taptų netikslios ir neatitinkančios naujosios rinkimų apygardos koncepcijos. |
Pritarti |
Siūloma nustatyti, kad Pasaulio lietuvių vienmandatės rinkimų apygardos funkcijas vykdytų Vyriausioji rinkimų komisija. Atkreiptinas dėmesys, kad ir šiuo metu sudaromoje Naujamiesčio rinkimų apygardoje, į kurią įrašomi užsienyje balsuojantys Lietuvos Respublikos piliečiai, apygardos rinkimų komisija organizuoja balsavimą ir skaičiuoja balsus tik Lietuvos Respublikoje balsuojančių rinkėjų. Lietuvos Respublikos diplomatinėse atstovybėse ir konsulinėse įstaigose balsuojančių rinkėjų balsai yra skaičiuojami tose balsavimo vietose dirbančių balsavimo komisijų ir rezultatai elektroninio ryšio priemonėmis patenka į Vyriausiosios rinkimų komisijos duomenų bazę. Pasiūlymas: Papildyti keičiamo įstatymo 15 straipsnį 9 dalimi: „9. Jeigu pagal šio įstatymo 33 straipsnio 2 dalį yra sudaroma Pasaulio lietuvių vienmandatė rinkimų apygarda, šios apygardos rinkimų komisijos funkcijas vykdo Vyriausioji rinkimų komisija.“ |
4. |
Europos teisės departamentas prie Teisingumo ministerijos 2016-07-10 |
|
|
|
Išnagrinėję Lietuvos Respublikos Seimo rinkimų įstatymo Nr. I-2721 9 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-3576, pažymime, kad pastabų ar pasiūlymų dėl šio projekto atitikties Europos Sąjungos teisei neturime. |
Atsižvelgti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nepaskirta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: Pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr. XIIIP-3576(2) ir komiteto išvadoms.
7.2. Pasiūlymai: nėra.
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirtas pranešėjas: Guoda Burokienė.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.
PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas Nr. XIIIP-3576(2) ir jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkė Guoda Burokienė
Komiteto biuro patarėja Rasa Mačiulytė