LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA

DĖL GAUTŲ NAUJŲ PASTABŲ IR PASIŪLYMŲ DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo Nr. VIII-2043 2, 10 ir 25 straipsnių pakeitimo įstatymo projektO Nr. XIVP-2866(2)

 

2023-10-18 Nr. 102-P-49

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Irena Haase, komiteto pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė, nariai: Arvydą Anušauską pavaduojanti Liuda Pociūnienė, Aušrinę Armonaitę pavaduojantis Tomas Vytautas Raskevičius, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Vilius Semeška, Andrius Vyšniauskas.

Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjai: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, vyriausioji specialistė Aidena Bacevičienė, padėjėjos: Meile Čeputienė, Rivena Zegerienė.

Aplinkos ministerijos Taršos prevencijos politikos grupės vyriausioji specialistė R. Gagienė, Susisiekimo ministerijos Kelių ir oro transporto politikos grupės Transporto saugos klausimais patarėjai: G. Pilipavičius, A. Karnilavičius, Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus pavaduotojas T. Kolendo, Lietuvos kelių policijos tarnybos Administracinės veiklos ir eismo priežiūros skyriaus vyriausiasis tyrėjas R. Vosylius.

 

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto sprendimas

Argumentai,

pagrindžiantys sprendimą

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-10-11

1

1

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projekto 1 straipsnio 1 dalimi Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 2 straipsnio 8 dalyje dėstomame sąvokos „didelis transporto priemonės trūkumas“ apibrėžime siūloma nustatyti, kad dideliems transporto priemonės trūkumams priskiriama „transporto priemonės neatitiktis kitiems reikalavimams, susijusiems su leidimu motorinei transporto priemonei ir (ar) jos priekabai dalyvauti viešajame eisme“. Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 44 dalyje pateiktos sąvokos „nedidelis transporto priemonės trūkumas“ apibrėžime vartojama analogiška nuostata, t.y. nedideliu transporto priemonės trūkumu taip pat būtų laikoma „transporto priemonės neatitiktis kitiems reikalavimams, susijusiems su leidimu motorinei transporto priemonei ir (ar) jos priekabai dalyvauti viešajame eisme“. Iš abiejų sąvokų apibrėžimų nėra aišku, kokia transporto priemonės neatitiktis kitiems reikalavimams, susijusiems su leidimu motorinei transporto priemonei ir (ar) jos priekabai dalyvauti viešajame eisme, būtų laikoma dideliu transporto priemonės trūkumu, o kokia - nedideliu transporto priemonės trūkumu. Svarstytina, ar tiek projekto 1 straipsnio 1 dalyje dėstomo keičiamo įstatymo 2 straipsni 8 dalyje, tiek projekto 1 straipsnio 2 dalyje dėstomo keičiamo įstatymo  2 straipsnio 44 dalyje nereikėtų nurodyti papildomų požymių, kuriems esant, transporto priemonės neatitiktis kitiems reikalavimams, susijusiems su leidimu motorinei transporto priemonei ir (ar) jos priekabai dalyvauti viešajame eisme, būtų laikoma dideliu, o kuriems esant, - nedideliu transporto priemonės trūkumu.

 

 

Pritarti

Argumentai:

Šiuo metu visi Transporto priemonių ir jų priekabų trūkumų sąraše (toliau – trūkumų sąrašas), kurį, vadovaudamasi  Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo (toliau – SEAKĮ) 10 straipsnio 1 dalies 1 punkto nuostatomis  ir susisiekimo ministro 2008 m. sausio 21 d. įsakymo Nr. 3-13  „Dėl Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo įgyvendinimo“ 2.2 punktu suteiktais įgaliojimais, nustato Lietuvos transporto saugos administracija (toliau – LTSA) (LTSA direktoriaus 2022 m. spalio 20 d. įsakymas Nr. 2BE-260 „Dėl Motorinių transporto priemonių ir jų priekabų reikalavimų patvirtinimo“), nurodyti trūkumai, susiję su leidimu transporto priemonei ar jos priekabai dalyvauti viešajame eisme (pvz., neatlikta ar negalioja privalomoji transporto priemonės ar priekabos techninė apžiūra, transporto priemonė ir (ar) priekaba neapdrausta transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomuoju draudimu, nesumokėti valstybės nustatyti su transporto priemone ar jos dalyvavimu viešajame eisme susiję mokesčiai (SEAKĮ 27 straipsnio 4 dalis)) klasifikuojami kaip dideli trūkumai, todėl sąvokos „didelis transporto priemonės trūkumas“ tikslinti nesiūlome.

Sąvoką „nedidelis transporto priemonės  trūkumas“, siūlome patikslinti, sudarant galimybę esant poreikiui papildyti trūkumų sąrašą nežymiais su transporto priemonės dalyvavimu viešajame eisme susijusiais  trūkumais (pvz., neatitiktis transporto priemonių ženklinimo reikalavimams), bet nesusijusiais su leidimu transporto priemonei ar jos priekabai dalyvauti viešajame eisme. Sprendimą dėl trūkumų, susijusių su transporto priemonės ar jos priekabos dalyvavimu viešajame eisme, įtraukimo į trūkumų sąrašą ir jų priskyrimo vienai ar kitai trūkumų kategorijai motyvuotai ir pagrįstai priima LTSA.

Pasiūlymas:

Atsižvelgiant į tai, siūloma Projekto 1 straipsnio 2 dalį, kuria keičiama Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 2 straipsnio 44 dalis, išdėstyti taip:

„44. Nedidelis transporto priemonės trūkumas (toliau – nedidelis trūkumas) techninio patikrinimo kelyje arba privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros metu nustatytas transporto priemonės trūkumas, nedarantis poveikio jos saugai arba aplinkai, taip pat kiti motorinių transporto priemonių ir jų priekabų trūkumų, aptinkamų privalomosios techninės apžiūros ir techninio patikrinimo metu, sąraše nustatyti neatitikimai neatitiktis techniniams transporto priemonių reikalavimams, nedaranti reikšmingo neigiamo poveikio šios transporto priemonės saugai arba kenksmingo (neigiamo) poveikio aplinkai, arba nežymi transporto priemonės neatitiktis kitiems reikalavimams, susijusiems su motorinės transporto priemonės ir (ar) jos priekabos dalyvavimu viešajame eisme.

 

Balsavimo rezultatai: už – 7, prieš – 0, susilaikė – 0.

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-10-12

1

3

 

 

1.           Atkreipiame dėmesį, kad pagal projekto 1 straipsnio 3 dalyje dėstomo keičiamo įstatymo 2 straipsnio 47 dalyje pateiktą sąvokos „pavojingas transporto priemonės trūkumas“ apibrėžimą pavojingais transporto priemonių trūkumais nebūtų laikomi tokių transporto priemonių priekabų trūkumai. Manytina, kad transporto priemonių priekabų trūkumai taip pat galėtų kelti tiesioginį ir neišvengiamą pavojų eismo saugumui arba daryti kenksmingą (neigiamą) poveikį aplinkai, t. y. būti vertinami kaip pavojingi transporto priemonės trūkumai. Pastebėtina ir tai, kad pagal projekto 1 straipsnio 1 dalyje dėstomas keičiamo įstatymo 2 straipsnio 8 dalies ir projekto 1 straipsnio 2 dalyje dėstomas keičiamo įstatymo 2 straipsnio 44 dalies nuostatas transporto priemonių priekabų neatitiktis reikalavimams, susijusiems su jų dalyvavimu viešajame transporte, atitinkamai būtų laikomi dideliu arba nedideliu transporto priemonės trūkumu. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projekto 1 straipsnio 3 dalyje dėstomo keičiamo įstatymo 2 straipsnio 47 dalies sąvokos „pavojingas transporto priemonės trūkumas” apibrėžimo nereikėtų papildyti, šalia transporto priemonių nurodant ir transporto priemonių priekabas. Tokiu būdu transporto priemonių priekabų neatitiktis techniniams reikalavimams taip pat būtų vertinama kaip pavojingas transporto priemonės trūkumas.

 

Nepritarti

Argumentai:

Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 2 straipsnio 55 dalyje pateiktoje sąvokos apibrėžtyje nustatyta, kad „Priekabatransporto priemonė, skirta tempti motorine transporto priemone. Priekabomis laikomos ir puspriekabės.“. Atsižvelgiant į tai, pavojingais transporto priemonių trūkumais laikomi ir transporto priemonių priekabų trūkumai.

 

 

Balsavimo rezultatai: už – 7, prieš – 0, susilaikė – 0.

 

 

 

 

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

 

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                                                                      Irena Haase

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja I. Leonavičiūtė