AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

PENSIJŲ KAUPIMO ĮSTATYMO NR. IX-1691 1, 6, 8, 12 STRAIPSNIŲ IR JO PRIEDO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai:

Registruoti įstatymo projektą paskatino keletas priežasčių;

·         Per 18 gyvavimo metų pensijų kaupimo įstatymas nepasiekė užsibrėžto tikslo, išmokas gauna tik maža dalis buvusių dalyvių; nemažina skurdo, o atvirkščiai didina ir didins ateityje atskirtį.

·         Išmokų dydis sudaro mažiau, nei 10% gaunančiųjų pensijos (anuiteto vidurkis 2022 m. yra lygus ~65 eurus, periodinės išmokos  ~25 eurus per mėnesį).

·         Nors PF registre ~1400 tūkst., aktyviai dalyvauja virš ~500 tūkst., ~300 tūkst. moka kartais arba labai mažai, virš 500 tūkst. neturi draudžiamųjų pajamų ir įmokų nemoka.

·         Iš biudžeto 2023 metams pensijų įmokoms skirta 225 mln.eurų, kuriomis bus paskatinta tik dalis būsimųjų pensininkų, kurių pensijos bus ir taip didesnės, nes II PF kai taisyklė dalyvauja didesnį darbo užmokestį gaunantys darbuotojai.

·         Vyriausybės mokesčių pakeitimo pakete yra GPM lengvatos naikinimas kaupiantiems III pensijų pakopoje ir turintiems investicinį gyvybės draudimą. Todėl logiška būtų naikinti ir II pensijų pakopos rėmimą.

·         Kiekvienais metais pervedimai iš biudžeto į II pensijų pakopos fondus didėja dešimtimis milijonų eurų.

 

 

2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai:

 

Seimo narys Algirdas Sysas ir Lietuvos piliečiai rašantys laiškus Seimo nariams.

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai:

Šiuo metu valstybė iš valstybės biudžeto už pensijų fondo dalyvį moka 1,5 procento nuo Lietuvos statistikos departamento paskelbto užpraeitų metų keturių ketvirčių šalies ūkio darbuotojų vidutinio mėnesinio bruto darbo užmokesčio vidurkio pensijų įmoką..      part_5ec3b536f2c2442f9370bd002aed3a2f

    

    

    

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:

Kadangi pensijų kaupimo įstatymo tikslas buvo užtikrinti didesnes pensijas visiems Lietuvos piliečiams, o dalyvavimas yra tik dalinis, neteisinga visų mokesčių mokėtojų pinigais remti tik dalį pensijų fondų dalyvių. Todėl siūloma nuo 2024 m. sausio 1 d. nutraukti II pensijų pakopos finansavimą iš valstybės biudžeto (visų mokesčių mokėtojų pinigais). Lėšas tikslingiau panaudoti visų pensijų gavėjų pensijų didinimui.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:

 

Poveikio vertinimo nebuvo atlikta. Neigiamų įstatymo pasekmių nenumatoma.

 

6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:

 

Priimtas įstatymas neturės įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai.

 

7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:

 

Priimtas įstatymas neturės įtakos verslo sąlygoms ir verslo plėtrai.

 

8. Ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams:

Priimtam įstatymui inkorporuoti į teisinę sistemą priimti naujų, pakeisti galiojančių ar pripažinti netekusiais galios įstatymų nereikės.

 

9. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:

Priėmus įstatymo projektą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliota institucija turės priimti šio Įstatymo projekto įgyvendinamuosius teisės aktus. Priėmus įstatymo projektą, Lietuvos Respublikos Priimtam įstatymui gali prireikti įgyvendinamųjų aktų, kuriuos turės priimti Lietuvos respublikos vyriausybė ir VSDF, kurie turės būti priimti iki įstatymo įsigaliojimo.

 

 

10. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:

Įstatymo projektas parengtas laikantis nustatytų reikalavimų.

 

11. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus:

Įstatymo projektas neprieštarauja Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos dokumentams.

 

12. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti:

Priėmus įstatymo projektą Lietuvos Respublikos vyriausybė ar jos įgaliota institucija iki 2023 m. gruodžio 31 d. turėtų priimti įgyvendinamuosius teisės aktus.

 

13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):

Įstatymui įgyvendinti papildomų valstybės biudžeto lėšų nereikės, nes kasmet bus sutaupyta šimtai milijonai eurų.

 

14. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:

Negauta.

 

15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis:

 

„Pensijų fondas“, „Pensijų kaupimas fonde“. 

 

16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:

Nėra.

 

 

Teikia

 

Seimo narys                                                                                                              Algirdas Sysas