PASIŪLYMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PILIEČIŲ NUOSAVYBĖS TEISIŲ Į IŠLIKUSĮ NEKILNOJAMĄJĮ TURTĄ ATKŪRIMO ĮSTATYMO NR. VIII-359 4, 17 IR 21 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2772
2023-06-02
Vilnius
Eil. Nr. |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
||
str. |
str. d. |
p. |
||
1. |
3 (21) |
4 |
|
Argumentai: Įstatymo projekto 3 straipsniu keičiamo Įstatymo 21 straipsnio 4 dalis leidžia piliečiams „iki nuosavybės teisių atkūrimo procedūrų visiško ir tinkamo įvykdymo“ pakeisti savo valią dėl atlyginimo būdo į žemę, esančią miestams priskirtose teritorijose, įskaitant žemę, esančią miestams priskirtose teritorijose po 1995 m. birželio 1 d., jeigu sprendimas dėl nuosavybės teisių atkūrimo nepriimtas arba priimtas, bet iki prašymo pakeisti valią dėl atlyginimo būdo pateikimo dienos neįvykdytas arba įvykdytas iš dalies, ir prašyti už valstybės išperkamą žemę arba jos dalį, už kurią neatlyginta, atlyginti lygiaverčiu kitos paskirties žemės sklypo plotu.
Siūlau išbraukti iš šios dalies pirmą sąlygą – valios dėl atlyginimo būdo, kurios galimumas siejamas su „iki nuosavybės teisių atkūrimo procedūrų visiško ir tinkamo įvykdymo“, nes pacituota nuostatos formuluotė yra neaiški, sudaranti prielaidas ginčyti teisme realiai įvykusį „visišką ir tinkamą įvykdymą“, kad jo nebuvo, taip vilkinant nuosavybės teisių atkūrimo procesą. Be to, minėta sąlyga yra perteklinė, nes kita sąlyga (antroji) – „jeigu sprendimas dėl nuosavybės teisių atkūrimo nepriimtas arba priimtas, bet iki prašymo pakeisti valią dėl atlyginimo būdo pateikimo dienos neįvykdytas arba įvykdytas iš dalies“ yra pakankama ir jau taikyta atkuriant nuosavybės teises į turėtą žemės sklypą mišku. Tik šią nuostatos sąlygą siūlome po formuluotės „įvykdytas iš dalies“ papildyti nurodant „kai sprendimo neįvykdymas susijęs su valstybės institucijų neatliktais veiksmais ir nepriklausė nuo pretendento valios“, atsižvelgiant į tai, kad priimti sprendimai gali būti neįvykdomi ir dėl pretendentų, kuriam atkurtos nuosavybės teisės, atsisakymo vykdyti sprendimą. Be to, šio straipsnio 4 dalyje siūlau nustatyti terminą per kurį asmenys turi priimti sprendimą pakeisti atkūrimo būdą – per šešis mėnesius nuo atskiro Institucijos pranešimo apie galimybę už valstybės išperkamą žemę arba jos dalį, už kurią neatlyginta, atlyginti lygiaverčiu kitos paskirties žemės sklypo plotu, gavimo. Pasiūlymas: Pakeisti Projektu keičiamą Įstatymo 21 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip: „4. Piliečiai,
pateikę prašymus atkurti nuosavybės teises į žemę, esančią miestams
priskirtose teritorijose, įskaitant žemę, esančią miestams priskirtose
teritorijose po 1995 m. birželio 1 d.,
|
2. |
3 (21) |
7 |
|
Argumentai: Projekto 3 straipsniu keičiamoje Įstatymo 21 straipsnio 7 dalyje nėra jokių kriterijų, kuriais vadovaujantis piliečiai bus kviečiami rinktis iš konkrečiame mieste suformuotų naujų žemės sklypų (nurodoma tik tai, kad Vyriausybė nustato tvarką). Siekiant nesudaryti prielaidų piktnaudžiavimui siūlome nustatyti, kad piliečiai kviečiami rinktis iš šiame mieste suformuotų naujų žemės sklypų prioritetine tvarka pagal pirminį prašymo atkurti nuosavybės teises į konkretų turėtą žemės sklypą mieste pateikimo datą iš anksto viešai savivaldybei ir įgaliotai Vyriausybės institucijai (Nacionalinei žemės tarnybai) informavus apie formuojamus naujus žemės sklypus. Pasiūlymas: Pakeisti Projektu keičiamą Įstatymo 21 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip: „7. Savivaldybės
meras ar jo įgaliotas asmuo, Nacionalinė žemės tarnyba iš anksto viešai internetiniame puslapyje praneša
apie formuojamus naujus žemės sklypus, į kuriuos piliečiams gali būti
atkurtos nuosavybės teisės. Piliečiai
rinktis iš šiame mieste suformuotų naujų žemės sklypų kviečiami prioritetine tvarka pagal pirminį
prašymo atkurti nuosavybės teises į konkretų turėtą žemės sklypą mieste
pateikimo datą. Jeigu mieste suformuotų naujų žemės
sklypų bendras plotas yra toks, kad visiems
piliečiams, turintiems teisę pagal šį įstatymą šiame mieste atkurti
nuosavybės teises, perduodant neatlygintinai nuosavybėn naujus žemės sklypus,
būtų galima perduoti neatlygintinai nuosavybėn po naują žemės
sklypą ar jo dalį, tačiau šie piliečiai Vyriausybės nustatyta
tvarka kviečiami Vyriausybės nustatyta tvarka rinktis iš šiame mieste
suformuotų naujų žemės sklypų, kvietime nurodytu laiku neatvyksta (išskyrus
neatvykimą dėl ne nuo jų valios priklausančių aplinkybių) rinktis arba atvykę
per vieną mėnesį nuo kvietime nurodytos datos nepasirenka iš siūlomų naujų
žemės sklypų, arba jiems naujų žemės sklypų perduoti neatlygintinai
nuosavybėn nėra galimybių dėl laisvos žemės fondo žemės šiame mieste trūkumo,
naujų žemės sklypų nepasirinkusiems ar (ir) negavusiems neatlygintinai
nuosavybėn
|
3. |
4 |
3 |
|
Argumentai: Priėmus Projektą reikės keisti ne tik Vyriausybės nutarimą, bet ir kitus teisės aktus, susijusius su nuosavybės atkūrimu (kaip antai, kriterijai, prioritetas, terminai, išankstinis viešas pranešimas apie formuojamus naujus žemės sklypus mieste). Todėl siūlau tai numatyti Projekto 4 straipsnio 3 dalyje.
Pasiūlymas: Pakeisti Projekto 4 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„4 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas.
3. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir šiame įstatyme nurodytos kitos institucijos iki 2023 m. spalio 1 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“ |
Teikia
Seimo narys
Jurgis Razma