LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SPORTO ĮSTATYMO NR. I-1151 2 IR 3 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2022-09-06  Nr. XIVP-1918(2)

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.              Įstatymo projekto 1 straipsniu siūloma pakeisti keičiamo įstatymo 2 straipsnio 16 dalyje įtvirtintą manipuliavimo aukšto meistriškumo sporto varžybomis apibrėžimą, nustatant, kad manipuliavimas aukšto meistriškumo sporto varžybomis yra „tyčinis susitarimas, veikimas arba neveikimas, įskaitant, bet neapsiribojant lošimais ar lažybomis, kada bet kokiu būdu bandoma paveikti aukšto meistriškumo sporto varžybų eigą ar rezultatą, siekiant visiškai arba iš dalies panaikinti šių sporto varžybų nenuspėjamumą ir taip sau ar kitiems suteikti nepelnytą pranašumą ir/arba gauti ir/arba suteikti sau ar kitiems, bet kokią turtinę arba neturtinę naudą”. Siūlomas teisinis reguliavimas diskutuotinas.

1.1. Pažymėtina, kad manipuliavimo sporto varžybomis sąvoka yra apibrėžta Europos Tarybos konvencijoje dėl kovos su manipuliavimu sporto varžybomis (toliau – Makolino konvencija) 3 straipsnio 4 dalyje. Remiantis Makolino konvencija, manipuliavimas sporto varžybomis suprantamas kaip sąmoningas susitarimas, veiksmas arba neveikimas, kuriuo bandoma nederamai pakeisti sporto varžybų rezultatą arba sporto varžybų eigą, siekiant visiškai arba iš dalies panaikinti minėtų sporto varžybų nenuspėjamumą ir taip sau arba kitiems suteikti nepelnytą pranašumą”. Būtent šios kovencijos pagrindu Seimas 2016 m. birželio 30 d. priėmė Lietuvos Respublikos kūno kultūros ir sporto įstatymo Nr. I-1151 2, 3, 15, 30, 41 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 461 straipsniu įstatymą Nr. XII-2591, kuriuo keičiamas įstatymas buvo papildytas Makolino konvencijoje pateiktą manipuliavimo sporto varžybomis sąvoką iš esmės pažodžiui atkartojančia manipuliavimo aukšto meistriškumo sporto varžybomis” sąvoka. Nors Lietuva Makolino konvenciją yra tik pasirašiusi, bet neratifikavusi, tačiau, mūsų nuomone, siūlymas įstatymo lygmens teisės akte nukrypti net ir nuo neratifikuoto Europos Tarybos teisės akto turėtų būti itin gerai pagrįstas bei argumentuotas. Tuo tarpu įstatymo projekto aiškinamajame rašte siūlomi keičiamo įstatymo pakeitimai apskritai nėra analizuojami jų suderinamumo su Makolino konvencija atžvilgiu.

1.2. Svarstytina, ar formuluotėje tyčinis susitarimas, veikimas arba neveikimas, įskaitant, bet neapsiribojant lošimais ar lažybomis, kada bet kokiu būdu bandoma paveikti <…> varžybų eigą ar rezultatus” žodžiai įskaitant, bet neapsiribojant lošimais ar lažybomis” struktūriškai dera su su žodžiais kada bet kokiu būdu bandoma paveikti <…> varžybų eigą ar rezultatus”. Nekyla abejonių dėl to, kad lošimai bei lažybos yra svarbi manipuliavimo veikos (plačiąja prasme) sudedamoji dalis, tačiau dalyvavimas lošimuose arba lažybose pats savaime kažin ar gali daryti kokį nors poveikį aukšto meistriškumo sporto varžybų eigai ar rezultatui. Šį poveikį, mūsų nuomone, paprastai bandoma padaryti dar iki dalyvavimo lažybose arba lošimuose, o dalyvavimas juose seka jau po atitinkamų sąžiningą aukšto meistriškumo sporto varžybų eigą ar rezultatą iškraipančių susitarimų ar kitokių veiksmų.

2.              Atsižvelgiant į tai, jog pagal galiojančios redakcijos keičiamo įstatymo 5 straipsnio 1 dalį valstybės sporto stebėseną vykdo Švietimo, mokslo ir sporto ministerija, siūlytina dėl šio įstatymo projekto paprašyti Vyriausybės išvados.

3.              Vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose nustatytais teisinės technikos reikalavimais, įstatymo projektas tobulintinas:

3.1.        įstatymo projekto pavadinime brauktini žodžiai ir skaitmuo IR 3 STRAIPSNIŲ”, o vietoje jų įrašytinas žodis STRAIPSNIO”, kadangi įstatymo projektu siūloma keisti tik keičiamo įstatymo 2 straipsnį;

3.2.        įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 16 dalyje žodžiai Manipuliavimas aukšto meistriškumo sporto varžybomis” rašytini paryškintai;

3.3.        įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 16 dalies tekstas tikslintinas kalbine prasme (pvz., alternatyvūs jungtukai ir” bei arba” turėtų būti atskiriami ne pasviruoju brūkšniu, o naudojant skliaustelius, ir pan.).

 

Privatinės teisės skyriaus vyresnysis patarėjas,

laikinai atliekantis departamento direktoriaus funkcijas                                       Dainius Zebleckis

 

 

J. Meškienė, tel. (85) 239 6089, el. p. [email protected]

S. Mikšys, tel. (8 5) 239 6891, el. p. [email protected]