LIETUVOS RESPUBLIKOS

EKONOMIKOS KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS KELIŲ PRIEŽIŪROS IR PLĖTROS PROGRAMOS FINANSAVIMO ĮSTATYMO NR. VIII-2032 6, 8, 9 STRAIPSNIŲ, 2 IR 5 PRIEDŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO XIVP-2699

 

2023-05-24 Nr. 108-P-21

 

                                                                                                                         Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje (nuotoliniu būdu) dalyvavo: komiteto pirmininko pavaduotojas G. Paluckas; komiteto nariai: A. Bagdonas, V. Fiodorovas, D. Labanavičius, A. Kupčinskas, L. Mogenienė, I. Pakarklytė, P. Saudargas, L. Savickas, M. Skritulskas. Komiteto biuro: vedėja R. Petkūnienė; patarėjai: D. Šaltmeris, R. Duburaitė, R. Danė, L. Jasiukėnienė, I. Jurkšuvienė, Ž. Klimka; padėjėja Z. Jodkonienė.

Kviestieji asmenys:  Susisiekimo viceministras J. Skačkauskas, Susisiekimo ministerijos Kelių ir oro transporto politikos grupės vyriausiasis patarėjas T. Pilukas.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

1

LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-05-09

1

 

 

1. Projekto 1 straipsnyje dėstomos Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 6 straipsnio 1 dalies formuluotė „valdytojai moka šio įstatymo 2 priede nurodytą kelių naudotojo mokestį“ koreguotina, kadangi ji yra netiksli. Atkreiptinas dėmesys, jog keičiamo įstatymo 2 priede nurodomi ne konkretūs kelių naudotojo mokesčiai už naudojimąsi magistraliniais keliais, o kelių naudotojo mokesčio maksimalūs dydžiai.

Pritarti.

Siūloma formuluotė:

„1. M2, M3, N1, N2, N3 motorinių transporto priemonių  valdytojai moka šio straipsnio 2  dalyje nurodytą kelių naudotojo mokestį už naudojimąsi magistraliniais keliais. Už naudojimąsi valstybinės reikšmės krašto, rajoniniais ar vietinės reikšmės keliais kelių naudotojo mokestis nemokamas.“

2

LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-05-09

1

 

 

2. Projekto 1 straipsnyje dėstomoje keičiamo įstatymo 6 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad „kelių naudotojo mokesčio dydžius, neviršydama šio įstatymo 2 priede nustatytų maksimalių dydžių, šio mokesčio mokėjimo, administravimo ir priežiūros tvarką nustato Vyriausybė“.  Pažymėtina, jog projekte nesiūloma nustatyti kriterijų, kuriais vadovaujantis Vyriausybė nustatytų konkrečius kelių naudotojo mokesčio dydžius. Atkreiptinas dėmesys, jog pagal šiuo metu galiojančias keičiamo įstatymo nuostatas Vyriausybė taip pat nustato konkrečius kelių naudotojo mokesčio dydžius, tačiau keičiamo įstatymo II priede yra nustatyti ne tik maksimalūs kelių naudotojo mokesčio dydžiai, bet ir minimali šių mokesčių dydžių riba, o patys ribiniai tarifai nustatyti kiekvienai transporto priemonių klasei atskirai bei atsižvelgiant į didžiausiąją leidžiamąją masę, t. y. tarifų dydžių diferenciacija reglamentuojama įstatymu, o Vyriausybės nutarimu nustatomi konkretūs dydžiai. Šiame kontekste atkreiptinas dėmesys, jog Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas ne kartą konstatavo, kad tokie esminiai mokesčio elementai kaip mokesčio objektas, mokestinių santykių subjektai, jų teisės ir pareigos, mokesčio dydžiai (tarifai), mokėjimo terminai, išimtys ir lengvatos, baudos ir delspinigiai turi būti nustatomi įstatymu (Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2004 m. rugsėjo 2 d., 2006 m. rugsėjo 26 d., 2007 m. lapkričio 29 d. ir 2015 m. rugsėjo 22 d. nutarimai). Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar siekiant siūlomo teisinio reguliavimo suderinamumo su mokesčių nustatymo tik įstatymu principu, projektas neturėtų būti patobulintas nustatant bent jau kriterijus, kuriais vadovaujantis Vyriausybė nustatytų konkrečius kelių naudotojo mokesčio tarifus.

 

Pritarti iš dalies.

Įstatymo projektu, įgyvendinat 2022 m. vasario 24 d.  Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos (ES) 2022/362 II priedo „Naudojo mokesčių maksimalūs dydžiai eurais, įskaitant 7a straipsnio 2 dalyje nurodytas administracines išlaidas“ nuostatas, nustatomi maksimalūs kelių naudotojo mokesčių (vinjetės) dydžiai.

Taip pat Įstatymo projektu pavedama Lietuvos Respublikos Vyriausybei nustatyti kelių naudotojo mokesčio dydžius.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė kelių naudotojo mokestį, pagal Įstatyme nustatytus kriterijus, nustatys vadovaujantis šiais kriterijais,  t. y.: proporcingai naudojimosi keliais trukmei; neviršijant maksimalių kelių naudotojo maksimalių dydžių; pagal motorinių transporto kategorijas, kurios nustatytos  2018 m. gegužės 30 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (ES) 2018/858 „Dėl motorinių transporto priemonių ir jų priekabų bei tokioms transporto priemonėms skirtų sistemų, komponentų ir atskirų techninių mazgų patvirtinimo ir rinkos priežiūros, kuriuo iš dalies keičiami reglamentai (EB) Nr. 715/2007 ir (EB) Nr. 595/2009 bei panaikinama Direktyva 2007/46/EB“; transporto emisijos klasę; transporto priemonės ašių skaičių ir kitus proporcingumo, sąžiningumo kriterijus.

3

LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-05-09

7

 

 

3. Projekto 7 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad šis įstatymas įsigalios 2024 m. sausio 1 d. Pažymėtina, kad 2024 m. sausio 1 d. įsigalios Lietuvos Respublikos neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymo Nr. I-2044 pakeitimo įstatyme Nr. XIV-1722 išdėstytas Lietuvos Respublikos asmens su negalia teisių apsaugos pagrindų įstatymas, kuriuo sąvoka „neįgalusis“ keičiama į sąvoką „asmuo su negalia“. Vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų, patvirtintų teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, 140 punktu, nustatančiu teisėkūros subjekto pareigą pirmą kartą keičiant tuos teisės aktus dėl kitų priežasčių patikslinti nebeaktualias nuorodas, siūlytina projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 3 dalies 2 punkte vietoj žodžio ,,neįgaliesiems“ įrašyti žodžius ,,asmenims su negalia“. Atitinkamai keistinos ir kitos keičiamo įstatymo nuostatos, kuriose vartojamas žodis „neįgalusis“ (keičiamo įstatymo 5 straipsnio 4 dalies 2 punktas ir 9 straipsnio 9 dalies 1 punktas).

Pritarti.

 

4

LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-05-09

1

 

 

4. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnis dėstomas nauja redakcija. Pastebėtina, kad 2023 m. liepos 1 d. įsigalios Lietuvos Respublikos kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo Nr. VIII-2032 2 ir 6 straipsnių pakeitimo įstatymas Nr. XIV-1704, kuriuo keičiamo įstatymo 6 straipsnio 3 dalis papildyta 10 punktu. Atsižvelgus į tai, projekto nuostatos atitinkamai pildytinos.

 

Pritarti.

Siūloma redakcija:

„10) grynaisiais elektromobiliais ir vandenilio dujomis varomais automobiliais.“

5

LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-05-09

7

 

 

5. Projekto 7 straipsnio 1, 3 ir 4 dalyse siūloma nustatyti, kad įstatymo nuostatų, įsigaliosiančių 2024 m. sausio 1 d., įgyvendinamieji teisės aktai turi būti priimti iki 2023 m. gruodžio 31 d. Atkreiptinas dėmesys, jog tiek Vyriausybės nutarimo, kuriuo bus patvirtinti konkretūs kelių naudotojo mokesčio dydžiai, tiek susisiekimo ministro patvirtintos elektromobilio įkrovimo paslaugos kainos dydžio apskaičiavimo metodikos sklandžiam taikymui būtina pasirengti – pritaikyti informacines sistemas dėl pasikeitusių tarifų, pritaikyti kitą įrangą, kad būtų galima atsiskaityti už suteiktas elektromobilių įkrovimo paslaugas (tam reikalinga iš anksto žinoti ir tai, kaip apskaičiuojama tokių paslaugų kaina). Atsižvelgus į tai, projekto 7 straipsnio 3 ir 4 dalyje nustatyti terminai tikslintini, nustatant pakankamus terminus pasirengti pasikeisiančio teisinio reguliavimo taikymui. Be to, projekto 7 straipsnio 4 dalyje žodis „patvirtina“ keistinas žodžiu „priima“, kadangi susisiekimo ministras priims teisės aktą, o ne jį patvirtins (priims įsakymą dėl atitinkamos metodikos patvirtinimo).

 

Pritarti.

Siūlomos redakcijos:

„3. Lietuvos Respublikos Vyriausybė iki 2023 m. gruodžio 31 birželio 30 d. priima šio įstatymo 1 straipsnio įgyvendinamuosius teisės aktus.

4. Susisiekimo ministras iki 2023 m. gruodžio 31 rugsėjo 30 d. patvirtina priima šio įstatymo 2 straipsnio įgyvendinamuosius teisės aktus.“

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

1

Lietuvos nacionalinė vežėjų automobiliais asociacija LINAVA, 2023- 05-19

 

 

 

Išrašas iš 2023-05-19 d. rašto S-880:

Siekiant gerinti verslo vystymo sąlygas, gerinti šalies ekonominę situaciją, kuriant Lietuvos, kaip ekonomiškai stiprios valstybės gerovę, Asociacija išreiškia profesine patirtimi suformuotą nuomonę, jog šiai dienai kelių naudotojo mokestis neturėtų būti didinamas.“

Nepritarti

Efektyviai veikianti transporto sistema priklauso ne tik nuo transporto priemonių parko, bet ir nuo šalyje sukurtos transporto infrastruktūros.  

Lietuvos valstybinės reikšmės kelių tinklu naudojasi beveik 2 mln. Lietuvoje registruotų transporto priemonių (iš jų apie 64 tūkst. vykdo tarptautiniais vežimus ir apie 5 tūkst. – vidaus vežimus)  ir apie 500 tūkst. krovininių transporto priemonių Lietuvą kertą tranzitu.

Transporto priemonių daugėja, jos ne tik teikia socialinę ir ekonominę naudą, tačiau intensyviai naudodamos valstybinės reikšmės kelių infrastruktūrą ją dėvi, o tai reikalauja nuolatinės valstybinės reikšmės kelių infrastruktūros priežiūros, rekonstrukcijos, remonto ir plėtros.

Vidutiniškai per metus ji nusidėvi – apie 54,8 mln. eurų.

Siekiant kompensuoti transporto priemonių padaromą žalą ir užtikrinti kelių infrastruktūros priežiūrą bei plėtrą, būtina peržiūrėti kelių naudotojo mokesčio dydžius, kurie nebuvo peržiūrėti nuo 2015 metų.

 

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

1

Biudžeto ir finansų komitetas, 2023-05-17

 

 

 

Pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui ir pasiūlyti pagrindiniam Ekonomikos komitetui patobulinti projektą pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas.

Pritarti.

 

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

 

7.1. Sprendimas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.

 

7.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

1

Ekonomikos komitetas, 2023-05-24

1

 

 

Argumentai:

Siūloma sudaryti galimybę tikslinti (plėsti, keisti ir pan.) apmokestinamų kelių tinklą.

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 1 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. M2, M3, N1, N2, N3 motorinių transporto priemonių valdytojai moka kelių naudotojo mokestį už naudojimąsi magistraliniais keliais. Už naudojimąsi valstybinės reikšmės krašto, rajoniniais ar vietinės reikšmės keliais kelių naudotojo mokestis nemokamas.“

Pritarti.

 

 

8. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

 

9. Komiteto paskirti pranešėjai:  Ieva Pakarklytė, Jonas Pinskus.

 

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.

 

PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas.

 

Komiteto pirmininko pavaduotojas                                                                                                    Gintautas Paluckas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėjas Darius Šaltmeris