LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VYSTOMOJO BENDRADARBIAVIMO IR HUMANITARINĖS PAGALBOS ĮSTATYMO NR. XII-311 7 IR 13 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2023-09-25 Nr. XIVP-3083

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1. Projekto 2 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos vystomojo bendradarbiavimo ir humanitarinės pagalbos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 13 straipsnio 4 dalyje siūloma nustatyti: „Fondo lėšas taip pat sudaro už Lietuvos Respublikos tarptautinių sankcijų įstatyme nustatytų tarptautinių sankcijų pažeidimus ir už Lietuvos Respublikos įstatymuose nustatytų ribojamųjų priemonių pažeidimus sumokėtos baudos, už Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso 1231 straipsnyje įtvirtintos nusikalstamos veikos ar už Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 515 straipsnyje įtvirtinto administracinio nusižengimo padarymą sumokėtos baudos, taip pat lėšos, gautos iš konfiskuoto turto realizavimo, jei tokia poveikio priemonė paskirta už šioje dalyje numatytus pažeidimus. Šios lėšos naudojamos 6 straipsnio 2 dalyje numatytoms dvišalės ir daugiašalės paramos vystymuisi priemonėms, išskirtinai susijusioms su Ukrainos atstatymu ir atkūrimu, reikalingu dėl Rusijos Federacijos agresijos prieš Ukrainą, įgyvendinti.“ Šios projekto nuostatos svarstytinos keliais aspektais.

Pirma, kartu su projektu pateiktame aiškinamajame rašte nurodoma, kad „projektas parengtas siekiant nustatyti, kad biudžeto lėšos, gautos iš sumokėtų baudų, paskirtų už tarptautinių sankcijų ir Lietuvos Respublikos įstatymais nustatytų ribojamųjų priemonių pažeidimus, taip pat už pažeidimus, numatytus Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso (toliau – BK) 1231 straipsnyje ir Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) 515 straipsnyje, patektų į Vystomojo bendradarbiavimo fondą, numatytą Lietuvos Respublikos vystomojo bendradarbiavimo ir humanitarinės pagalbos įstatymo 13 straipsnyje, ir būtų naudojamos su Ukrainos atstatymu susijusiems projektams įgyvendinti.“ Pažymėtina, jog iš teikiamo projekto nuostatų iki galo nėra aišku, kaip siūlomos lėšos patektų į Fondą – projekte nėra siūloma nustatyti mechanizmo, kuris būtų taikomas Fondo lėšoms gauti. Atkreiptinas dėmesys, kad aptariamoje dalyje minimais atvejais teisinis reguliavimas nustato, jog atitinkamos baudos yra pervedamos į valstybės biudžetą: Tarptautinių sankcijų įstatymo 18 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad juridinis asmuo poveikio priemones taikančios institucijos sprendimu paskirtą baudą privalo sumokėti į valstybės biudžetą per tam tikrą terminą; Bausmių vykdymo kodekso 6 straipsnio 2 ir 3 dalyse nustatyta, kad baudą privaloma sumokėti į valstybės biudžeto surenkamąją sąskaitą; Biudžeto sandaros įstatymo 28 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad baudos už administracinius nusižengimus įskaitomos į tą biudžetą, iš kurio išlaikoma institucija ar įstaiga, kurios įgaliotas pareigūnas surašė administracinio nusižengimo protokolą arba skyrė baudą, išskyrus kituose įstatymuose nustatytus atvejus. Siekiant teisinio aiškumo, projektas tobulintinas.

Antra, kaip matyti iš aptariamos projekto nuostatos, Fondo lėšas sudarytų baudos už visų Lietuvos Respublikoje taikomų tarptautinių sankcijų ar ribojamųjų priemonių pažeidimus, o šios lėšos būtų naudojamos dvišalės ir daugiašalės paramos vystymuisi priemonėms, išskirtinai susijusioms su Ukrainos atstatymu ir atkūrimu, reikalingu dėl Rusijos Federacijos agresijos prieš Ukrainą. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad Tarptautinių sankcijų įstatymo 2 straipsnio 3 dalyje tarptautinės sankcijos yra apibrėžiamos kaip „Europos Sąjungos teisės aktais, Jungtinių Tautų ir kitų tarptautinių organizacijų, kurių narė yra arba kuriose dalyvauja Lietuvos Respublika, sprendimais <...> nustatytų priemonių visuma.“ Pagal Tarptautinių sankcijų įstatymo 3 straipsnį Lietuvoje gali būti įgyvendinamos įvairios tarptautinės sankcijos: ekonominės, finansinės, politinės, susisiekimo, socialinės, taip pat kitokius apribojimus ir įpareigojimus nustatančios tarptautinės sankcijos, už kurių pažeidimus gali būti taikomos poveikio priemonės pagal Tarptautinių sankcijų įstatymą, Administracinių nusižengimo kodeksą bei Baudžiamąjį kodeksą. Šiame kontekste pažymėtina, kad, pavyzdžiui, Europos Sąjunga yra patvirtinusi apie 30 įvairių sankcijų režimų prieš trečiąsias šalis, kurios yra susijusios su situacija Sirijoje, Irane, Kongo Demokratinėje Respublikoje, Venesueloje, Libijoje, Šiaurės Korėjoje ir pan. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar baudos, kurios galimai būtų paskirtos, sumokėtos ir pervestos į Fondą už įvairių tarptautinių sankcijų pažeidimus, vienareikšmiškai galėtų būtų naudojamos tik projekte nurodytais tikslais. Kita vertus, kaip matyti iš projekto 3 straipsnio 2 dalies, aptariama projekto nuostata galiotų (būtų taikoma) pakankamai ilgą laikotarpį – 10 metų, per kurį galėtų atsirasti poreikis skirti Fondo lėšas paramos vystymuisi priemonėms, susijusioms ir su kita (kitomis) valstybėmis, nei nurodyta projekte.

Trečia, pagal aptariamą projekto nuostatą Fondo lėšos būtų naudojamos keičiamo įstatymo 6 straipsnio 2 dalyje numatytoms dvišalės ir daugiašalės paramos vystymuisi priemonėms. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad keičiamo įstatymo 13 straipsnio 3 dalyje yra nustatyta, kad „Siekiant užtikrinti daugiašalės ir dvišalės paramos vystymuisi konvergenciją, Fondui skiriami valstybės biudžeto asignavimai gali būti panaudojami tik kaip dvišalė parama vystymuisi <...>.“ Pažymėtina, kad projekto aiškinamajame rašte lėšos, gautos iš sumokėtų baudų, paskirtų už tarptautinių sankcijų ir Lietuvos Respublikos įstatymais nustatytų ribojamųjų priemonių pažeidimus, taip pat už pažeidimus, numatytus Baudžiamojo kodekso 1231 straipsnyje ir Administracinių nusižengimų kodekso 515 straipsnyje, bei lėšos, gautos už nurodytus pažeidimus paskyrus poveikio priemonę turto konfiskavimą, yra įvardijamos kaip biudžeto lėšos. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 5 dalyje, pateikiant nuorodas tiek į keičiamo įstatymo 13 straipsnio 3 dalį, tiek ir į šioje pastaboje aptariamą projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 13 straipsnio 4 dalį, yra įvardijami tik dvišalės paramos vystymuisi projektai, finansuojami Fondo lėšomis. Atsižvelgiant į tai, nėra aišku, kodėl projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 13 straipsnio 4 dalyje siūloma nustatyti, kad Fondo lėšos būtų naudojamos ne tik dvišalės, bet ir daugiašalės paramos vystymuisi priemonėms.

2. Projekto 3 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad „šio įstatymo 2 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos vystomojo bendradarbiavimo ir humanitarinės pagalbos įstatymo 13 straipsnio 4 dalies nuostatos taikomos 10 metų nuo šio įstatymo įsigaliojimo“. Pastebėtina, jog iš esmės projektu nustatomas terminuotas keičiamo įstatymo 13 straipsnio 4 dalies galiojimas. Atsižvelgus į tai bei siekiant teisinio aiškumo ir apibrėžtumo, manytina, jog projektas turėtų būti papildytas nauju 3 straipsniu, kuriuo keičiamo įstatymo 13 straipsnio 4 dalis būtų pripažinta netekusia galios, atitinkamai nustatant vėlesnę šio pakeitimo įsigaliojimo datą.

3. Projekto 3 straipsnis pildytinas nuostatomis dėl įstatymo taikymo, kadangi iš projekto nuostatų nėra aišku, kaip ir kokiai paskirčiai suėjus 10 metų laikotarpiui būtų naudojamos Fondo lėšos, kurios į Fondą būtų patekusios dar taikant projektu siūlomą teisinį reguliavimą.

4. Projekto 2 straipsnio 1 dalimi dėstomo keičiamo įstatymo 13 straipsnio 4 dalies antrame sakinyje prieš formuluotę „6 straipsnio“ įrašytina formuluotė „šio įstatymo“.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                          Dainius Zebleckis

 

 

E. Drėgvaitė, tel. +370 5 209 6891, el. p. egle.dregvaite@lrs.lt

A. Dulevičiūtė-Akimovienė, tel. +370 5 209 6164, el. p. [email protected]

L. Schulte-Ebbert, tel.  +370 5 209 6055, el. p. [email protected]