LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

sveikatos reikalų komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS SISTEMOS ĮSTATYMO NR. I-552 2, 9, 10, 12, 26, 32, 381, 41, 46, 49, 62, 63, 64, 65, 68 IR 69 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. xivp-2808

 

 

2023-09-20  Nr. 111-P-29

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas A. Matulas, Komiteto pirmininko pavaduotojas R. Žemaitaitis, Komiteto nariai M. Danielė, P. Kuzmickienė, O. Leiputė, M. Puidokas, J. Sejonienė, L. Slušnys, Z. Streikus, R. Šalaševičiūtė, A. Veryga.

Komiteto biuras: vedėja J. Bandzienė, patarėjai K. Civilkienė, E. Jankauskas, B. Sesickienė, V. Valainytė, padėjėjos M. Neverkevičienė, D. Žukauskė.

Kviestieji asmenys: Respublikos Prezidento patarėjas P. Gradeckas, Ministro Pirmininko patarėja sveikatos apsaugos ir neįgaliųjų klausimais Ž. Gudlevičienė, sveikatos apsaugos viceministrai A. Pečkauskas, D. Jankauskienė, Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos atstovai A. Storpirštienė, G. Namajūnaitė, A. Šimkus, J. Mackevičienė, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos atstovai V.  Kalinauskas, V. Pėčė, Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos atstovai R. Mitkevičius, J. Bimbirienė, Lietuvos šeimos gydytojų profesinės sąjungos pirmininko pavaduotoja A. Astafjeva, Lietuvos bendrosios praktikos (šeimos) gydytojų asociacijos prezidentas J. Kalibatas, Lietuvos išplėstinės slaugos praktikos asociacijos prezidentė A. Dubosienė, Lietuvos greitosios medicinos pagalbos darbuotojų profesinės sąjungos „Solidarumas“ pirmininkė J. Keburienė, Lietuvos sveikatos mokslų universiteto ligoninės Kauno klinikų Šeimos medicinos klinikos atstovai R. Micevičienė, V. Neverauskė, L. Valius, Vilniaus universiteto ligoninės Santaros klinikų Šeimos medicinos centro vadovė L. Vencevičienė, slaugytoja V. Jankienė, Pagalbos onkologiniams ligoniams asociacijos direktorė N. Čiakienė, Nacionalinės sveikatos tarybos pirmininkas A. Utkus.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-06-05

 

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.         Projekto 1 straipsnio 1 dalies pakeitimų esmėje po žodžio „papildyti“ įrašytini skaičius ir žodis „2 straipsnį“.

 

Pritarti

Pakeisti projekto 1 straipsnio 1 dalies pakeitimų esmę ir ją išdėstyti taip:

„1. Papildyti 2 straipsnį 41 dalimi:“

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-06-05

 

7, 8

 

 

2.         Projekto 7 straipsnis tikslintinas vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 (2021 m. lapkričio 18 d. įsakymo Nr. 1R-388 redakcija, 54.1 papunktis), t. y. tuo atveju, kai yra kelios tos pačios struktūrinės dalies redakcijos su skirtingu įsigaliojimu, kiekviena jų turi būti dėstoma atskiru straipsniu. Pritarus šiai pastabai, atitinkamai tikslintina projekto straipsnių numeracija ir 17 straipsnyje pateiktos nuorodos į šio įstatymo atitinkamus straipsnius ar jų dalis.

 

Pritarti

Pakeisti projekto 7 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

7 straipsnis. 381 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 381 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Valstybinį visuomenės sveikatos stiprinimo fondą administruoja Sveikatos apsaugos ministerija, vadovaudamasi Valstybinio visuomenės sveikatos stiprinimo fondo nuostatais. Valstybinio visuomenės sveikatos stiprinimo fondo administravimo išlaidos negali viršyti 4 procentų metinio Valstybinio visuomenės sveikatos stiprinimo fondo biudžeto.“

2. Pakeisti 381 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Valstybinį visuomenės sveikatos stiprinimo fondą administruoja sveikatos apsaugos ministro įgaliota įstaiga, vadovaudamasi Valstybinio visuomenės sveikatos stiprinimo fondo nuostatais. Valstybinio visuomenės sveikatos stiprinimo fondo administravimo išlaidos negali viršyti 4 procentų metinio Valstybinio visuomenės sveikatos stiprinimo fondo biudžeto.“

3. 2. Pakeisti 381 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:

„7. Valstybinio visuomenės sveikatos stiprinimo fondo lėšos negali būti naudojamos kitoms valstybės reikmėms finansuoti, išskyrus atvejus, kai einamaisiais kalendoriniais metais susidaro Valstybinio visuomenės sveikatos stiprinimo fondo lėšų ekonomija, kuri nebus naudojama Valstybinio visuomenės sveikatos stiprinimo fondo veikloms finansuoti, – ji gali būti perskirstoma Sveikatos apsaugos ministerijos strateginiame veiklos plane numatytų programų veiklų susidariusiems įsiskolinimams dengti.“

 

Papildyti projektą nauju 8 straipsniu (buvusius 8–17 straipsniu laikyti atitinkamai 9–18 straipsniais):

8 straipsnis. 381 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 381 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Valstybinį visuomenės sveikatos stiprinimo fondą administruoja sveikatos apsaugos ministro įgaliota įstaiga, vadovaudamasi Valstybinio visuomenės sveikatos stiprinimo fondo nuostatais. Valstybinio visuomenės sveikatos stiprinimo fondo administravimo išlaidos negali viršyti 4 procentų metinio Valstybinio visuomenės sveikatos stiprinimo fondo biudžeto.

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-06-05

 

9

 

 

3.         Atsižvelgiant į tai, kad pagal Vietos savivaldos įstatymo 3 straipsnio 6 dalį savivaldybė yra įstatymo nustatytas valstybės teritorijos administracinis vienetas, siūlytume projekto 9 straipsniu keičiamo įstatymo 46 straipsnio 3 dalyje vietoj žodžio „savivaldybės“ įrašyti žodžius ,,savivaldybių institucijos ir įstaigos“.

 

Pritarti

Pakeisti projekto 9 straipsniu keičiamo įstatymo 46 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

3. Ministerijos, Regionų plėtros tarybos, kitos valstybės institucijos ir įstaigos, savivaldybės savivaldybių institucijos ir įstaigos, prisidedančios įgyvendinant nacionalinės sveikatinimo veiklos strateginius tikslus ir (arba) pažangos uždavinius, rengia arba dalyvauja rengiant pažangos uždaviniams įgyvendinti skirtų nacionalinių plėtros programų ir regionų plėtros planų pažangos priemones.“

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-06-05

 

11

1

 

4.         Projekto 11 straipsnio 1 dalies pakeitimų esmėje vietoj žodžių „antraštę ir ją“ įrašytini žodžiai „pavadinimą ir jį“.

 

Pritarti

Pakeisti projekto 11 straipsnio 1 dalies pakeitimų esmę ir ją išdėstyti taip:

1. Pakeisti 62 straipsnio antraštę ir ją pavadinimą ir jį išdėstyti taip:“

 

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-06-05

 

13

2

3

5.         Projekto 11 straipsniu keičiamo įstatymo 64 straipsnio 2 dalies 3 punkte tikslintina nuoroda į šio straipsnio 1 dalį, nes minėtoje dalyje jokios sveikatinimo veiklos sutartys nėra nurodytos (sveikatinimo veiklos sutarčių sudarymo tvarka ir jų sąlygos reglamentuojamos keičiamo įstatymo 58 straipsnyje).

 

Pritarti

Pakeisti projekto 13 straipsniu keičiamo įstatymo 64 straipsnio 2 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:

„3) kontroliuoja, kaip laikomasi šio straipsnio 1 dalyje šio įstatymo 58 straipsnyje nurodytų sveikatinimo veiklos sutarčių;“

 

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-06-05

 

11

 

 

6.         Projekto 11, 13 ir 14 straipsniais keičiamuose atitinkamai keičiamo įstatymo 62, 64 ir 65 straipsnių pavadinimuose vartojamos formuluotės „sveikatinimo veiklos valdymo klausimai“, „sveikatinimo veiklos klausimai“ bei „sveikatinimo veiklos reikalų klausimai“ derintinos tarpusavyje.

 

Pritarti iš dalies

Įvertinus keičiamo įstatymo 62-65 straipsnių pavadinimus ir ministerijų bei kitų valstybės institucijų ir įstaigų, savivaldybės tarybos, savivaldybės mero ir savivaldybės administracijos, taip pat savivaldybės sveikatos reikalų   koordinatoriaus kompetenciją ir funkcijas sveikatinimo veiklos klausimais, siūlytina palikti siūlomus keičiamo įstatymo 62-63 straipsnių pavadinimus („sveikatinimo veiklos valdymo klausimai“) bei suvienodinti keičiamo įstatymo 64-65 straipsnių pavadinimus („sveikatinimo veiklos klausimai“).

 

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-06-05

 

14

 

 

7.         Projekto 14 straipsniu keičiamo įstatymo 65 straipsnio 2 dalies nuostatos, numatančios, kad valstybės tarnautojas veiklą gali vykdyti savarankiškai, siūlome atsisakyti kaip nederančios su Valstybės tarnybos įstatymu, kuriame nėra numatyta tokia valstybės tarnautojo veiklos forma. Galbūt tikslinga šią dalį dėstyti taip: „Tuo atveju, kai savivaldybės administracijoje yra įsteigtas sveikatinimo veiklos struktūrinis padalinys, sveikatos reikalų koordinatorius vadovauja tokiam padaliniui“.

 

Pritarti

Pakeisti projekto 14 straipsniu keičiamo įstatymo 65 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Sveikatos reikalų koordinatorius vadovauja savivaldybės administracijos sveikatinimo veiklos struktūriniam padaliniui arba vykdo veiklą savarankiškai (jei nesteigiamas sveikatinimo veiklos padalinys) Tuo atveju, kai savivaldybės administracijoje yra įsteigtas sveikatinimo veiklos struktūrinis padalinys, sveikatos reikalų koordinatorius vadovauja tokiam padaliniui.

 

8.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-06-05

 

14

 

 

8.         Atsižvelgiant į Strateginio valdymo įstatymo 3 straipsnio 9 dalyje apibrėžtą sąvoką ,,planavimo dokumentai“ bei į tai, kad pagal Vietos savivaldos įstatymą, savivaldybių tarybos tvirtina strateginio planavimo savivaldybėje dokumentus, siūlytume projekto 14 straipsniu keičiamo įstatymo 65 straipsnio 4 dalies 2 punkte vietoj žodžių ,,strateginio valdymo dokumentų“ įrašyti žodžius „strateginio planavimo dokumentų“.

 

Pritarti

Pakeisti projekto 14 straipsniu keičiamo įstatymo 65 straipsnio 4 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:

„2) organizuoja savivaldybės tarybos patvirtintų sveikatinimo programų ir kitų savivaldybės strateginio valdymo planavimo dokumentų sveikatinimo srities priemonių įgyvendinimą ir dalyvauja jas įgyvendinant;“

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos savivaldybių asociacija, 2023-07-25

 

 

 

 

Lietuvos savivaldybių asociacija išanalizavo Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo Nr. I-552 2, 9, 12, 26, 32, 381, 49, 63, 64, 65, 68 ir 69 straipsnių pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos slaugos praktikos ir akušerijos  praktikos įstatymo Nr. IX-413 11, 111 ir 12 straipsnių pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo Nr. I-1343 5 ir 43 straipsnių pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos ligos ir motinystės socialinio draudimo įstatymo Nr. IX-110 5 straipsnio pakeitimo įstatymo projektus.

Teikiame pastabas bei pasiūlymus Sveikatos sistemos įstatymo Nr. I-552 2, 9, 12, 26, 32, 381, 49, 63, 64, 65, 68 ir 69 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui (toliau – projektas).

1.                        Atkreipiame dėmesį į projekto 65 str. pakeitimą, kuriame išplečiamos sveikatos reikalų koordinatoriaus funkcijos. Pažymime, kad nei aiškinamajame rašte, nei pridedamuose dokumentuose nėra informacijos, ar buvo įvertintas administracinės naštos didėjimas savivaldybėms. Siūlome įvertinti administracinės naštos augimo mąstą, atsižvelgiant į papildomas laiko, darbo krūvio sąnaudas, įgyvendinant numatytas papildomas sveikatos reikalų koordinatoriaus funkcijas.

2.                       Neaišku, kaip sveikatos reikalų koordinatorius turės įgyvendinti 65 str. 4 d. 5 p. numatytą funkciją „koordinuoti savivaldybės teritorijoje esančių sveikatos juridinių asmenų, turinčių teisę verstis sveikatinimo veikla, veiklą ligų prevencijos ir kitais sveikatinimo veiklos klausimais“. Atkreipiame dėmesį, kad Sveikatos sistemos įstatymo 2 str. 12 d. sveikatinimo veikla apibrėžiama kaip asmens sveikatos priežiūra, visuomenės sveikatos priežiūra, papildomoji ir alternatyvioji sveikatos priežiūra, medicinos priemonių rinkos subjektų veikla, farmacinė ir kita veikla. Pagal Vietos savivaldos ir kitus įstatymus savivaldybės neturi jokių teisių koordinuoti tokių veiklų, kaip pvz., alternatyvioji sveikatos priežiūra, medicinos priemonių rinkos subjektų veikla ir kt.

Taip pat pažymime, kad sveikatos sistemos teisės aktai, kuriais sveikatos reikalų koordinatoriui pavedamos atitinkamos sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumo planavimo ir koordinavimo užtikrinimo funkcijos (visos savivaldybės mastu ir dėl visų ASPĮ) nesuteikia teisinio pagrindo šių funkcijų įgyvendinti ne savivaldybės pavaldumo ASPĮ. Todėl SAM pavaldumo, privačios, NVO įsteigtos ASPĮ, nors ir yra asmens sveikatos priežiūros įstaigos pagal Lietuvos Respublikos sveikatos priežiūros įstaigų įstatymą, tačiau jos neprivalo vykdyti savivaldybės gydytojų (būsimų sveikatos reikalų koordinatorių) pavedimų, pvz., dėl duomenų teikimo, dėl paslaugų tolygaus išdėstymo savivaldybės teritorijoje, dėl šių įstaigų dalyvavimo bendroje sveikatinimo veikloje, kadangi to nenumato jokie teisės aktai.

Siūlome išbraukti projekto 65 str. 4 dalies 5 punktą arba jame nustatyti, kad koordinavimo funkcija vykdoma savivaldybės pavaldumo įstaigose, kurios turi tokią teisę. Tokiu būdu bus galima pilnai įgyvendinti numatytą funkciją.

 

Nepritarti

Atkreiptinas dėmesys, kad siūlomame keičiamo įstatymo 65 straipsnio 4 dalies 5 punkte numatyta sveikatos reikalų koordinatorius funkcija nėra absoliuti. T. y. jis koordinuoja savivaldybės teritorijoje esančių juridinių asmenų, turinčių teisę verstis sveikatinimo veikla, veiklą ligų prevencijos ir kitais sveikatinimo veiklos klausimais tai reguliuojančių teisės aktų nustatytais atvejais ir tvarka. Atsižvelgiant į tai, sveikatos reikalų koordinatorius minėtas funkcijas vykdys ne visais atvejais, o tik tuomet ir tokia tvarka, kai tokios jo specialiosios funkcijos bus numatytos teisės aktuose (t. y. įstatymų, Vyriausybės nutarimų, sveikatos apsaugos ministro įsakymų nustatytais atvejais ir tvarka). Pvz., Žmonių užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės įstatymo 29 straipsnyje yra nustatytos savivaldybės gydytojo teisės užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės srityje. Kiti teisės aktai taip pat gali numatyti atvejus, kada ir kaip gali būti  punkte nurodytų juridinių asmenų veikla ligų prevencijos ir kitais sveikatinimo veiklos klausimais.

2.

Lietuvos išplėstinės slaugos praktikos asociacija, 2023-07-26

 

 

 

 

Lietuvos išplėstinės praktikos slaugytojų asociacija susipažino su derinimui pateiktu Sveikatos reikalų komiteto pateiktu sprendimu Nr. 111-S-19 „Dėl Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo Nr. I-552 2, 9, 10, 12, 26, 32, 38(1), 41, 46, 49, 62, 63, 64, 65, 68 IR 69 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2808 ir jo lydimųjų įstatymų projektų Nr. XIVP-2809–2811 svarstymo parengiamųjų darbų“. Palaikome projektus, kuriuos priėmus daugiau kompetencijų būtų suteikiama šeimos gydytojo komandos nariams.

Pakeitus įstatymus būtų suteikiama teisė bendrosios praktikos slaugytojams pratęsti anksčiau paskirtą gydymą ir išrašyti pacientams receptus vaistiniams preparatams, skirtiems lėtinių ligų gydymui, tačiau norime atkreipti dėmesį, jog slaugytojams nebuvo ir nėra organizuojama oficialių mokymų, kaip tinkamai, vadovaujantis galiojančiais teisės aktais, atlikti šias funkcijas (vaistų išrašymo, tęsimo). Norime pabrėžti, jog vaistų tęsimas, kompensuojamųjų vaistų receptų išrašymas, tai nėra tik mechaninis veiksmas. Specialistai, vykdantys šias funkcijas turi išmanyti teisinę bazę, reglamentuojančią šią veiklą ir su šia veikla susijusią asmeninę atsakomybę. Palaikome projekto dalį dėl to, kad komandos nariai galėtų išrašyti siuntimus, kai tam nereikia specialaus ištyrimo kaip pvz.: prevencinės programos, slaugytojo diabetologo konsultacijai dėl mokymų ir pan. Įgalinus komandos narius tam tikrais atvejais konsultuoti pacientus ir atlikti nedarbingumo ekspertizę būtų mažinamos eilės pas šeimos gydytojus.

Patvirtinus šį projektą, nelieka jokių skirtumų tarp bendrosios praktikos ir išplėstinės praktikos slaugytojų kompetencijų, tai kelia riziką naujai slaugytojo profesijai, todėl siekiant mažinti gydytojams tenkantį darbo krūvį bei racionaliai įgalinti kvalifikaciją įgijusius specialistus teikti paslaugas tikslinga inicijuoti Išplėstinės praktikos slaugytojų kompetencijų praplėtimą.

Taip pat norime atkreipti dėmesį, kad išplėtus slaugytojų funkcijas būtina užtikrinti reikiamų kompetencijų įgijimo galimybes ir padidinti finansavimą slaugytojams/akušeriams už papildomų paslaugų teikimą. Tuo pačiu užtikrinti, kad rengiant poįstatyminius teisės aktus susijusius su įstatymų pakeitimais būtų įtrauktos atitinkamus specialistus atstovaujančios organizacijos.

 

Atsižvelgti

 

3.

Lietuvos šeimos gydytojų profesinė sąjunga, 2023-07-21

 

 

 

 

Lietuvos šeimos gydytojus atstovaujančios organizacijos susipažino su derinimui pateiktu Sveikatos reikalų komiteto pateiktu sprendimu Nr. 111-S-19 „Dėl Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo Nr. 1-552 2, 9, 10, 12, 26, 32, 38(1), 41, 46, 49, 62, 63, 64, 65, 68 IR 69 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2808 ir jo lydimųjų įstatymų projektų Nr. XIVP-2809-2811 svarstymo parengiamųjų darbų“. Palaikome projektus, kuriuos priėmus daugiau kompetencijų būtų suteikiama šeimos gydytojo komandos nariams. Pakeitus įstatymus būtų suteikiama teisė bendrosios praktikos slaugytojams pratęsti anksčiau paskirtą gydymą ir išrašyti pacientams receptus vaistiniams preparatams, skirtiems lėtinių ligų gydymui. Palaikome projekto dalį dėl to, kad komandos nariai galėtų išrašyti siuntimus, kai tam nereikia specialaus ištyrimo kaip pvz.: prevencinės programos, slaugytojo diabetologo konsultacijai dėl mokymų ir pan. Įgalinus komandos narius tam tikrais atvejais konsultuoti pacientus ir atlikti nedarbingumo ekspertizę būtų mažinamos eilės pas šeimos gydytojus. Taip pat norime atkreipti dėmesį, kad išplėtus slaugytojų funkcijas būtina užtikrinti reikiamų kompetencijų įgijimo galimybes ir padidinti finansavimą slaugytojams/akušeriams už papildomų paslaugų teikimą. Tuo pačiu užtikrinti, kad rengiant poįstatyminius teisės aktus susijusius su įstatymų pakeitimais būtų įtrauktos atitinkamus specialistus atstovaujančios organizacijos.

 

Atsižvelgti

 

4.

Pagalbos onkologiniams ligoniams asociacija, 2023-07-21

 

 

 

 

Pagalbos onkologiniams ligoniams asociacija (POLA) susipažino su Seimo Sveikatos reikalų komiteto (toliau – Komitetas) 2023 m. birželio 21 d. priimtu sprendimu Nr. 111-S-19 „Dėl Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo Nr. I-552 2, 9, 10, 12, 26, 32, 38(1), 41, 46, 49, 62, 63, 64, 65, 68 IR 69 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2808 ir jo lydimųjų įstatymų projektų Nr. XIVP-2809–2811 svarstymo parengiamųjų darbų“, kurio pagrindu pradedami svarstymo parengiamieji darbai dėl Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo Nr. I-552 2, 9, 10, 12, 26, 32, 38(1), 41, 46, 49, 62, 63, 64, 65, 68 ir 69 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2808 ir jo lydimųjų įstatymų projektų Nr. XIVP-2809–2811 (toliau – Įstatymo projektas) ir teikia žemiau nurodytus pastebėjimus ir komentarus.

Peržiūrėjus Įstatymo projektą, palaikome ir pritariame, jog Įstatymo projektu slaugytojams būtų deleguojama daugiau atsakomybių. Manome, kad tokiu būdu bus tinkamiau paskirstomas darbo krūvis ir atsakomybės tarp gydytojų ir jų komandos narių, įgalinant slaugytojus atlikti labiau jų kompetenciją atliepiančius darbus, taip pat skatinamas efektyvesnis procesų organizavimas bei greitesnis paslaugų suteikimas pacientams.

Vis dėlto, reiškiame susirūpinimą dėl planuojamų pokyčių, susijusių su Valstybiniu visuomenės sveikatos stiprinimo fondu (toliau – VVSSF). Šiuo metu Įstatymo projektu yra siūloma, kad VVSSF lėšos, tais atvejais, kai einamaisiais kalendoriniais metais susidaro VVSSF lėšų ekonomija, kuri nebus naudojama VVSSF veikloms finansuoti, galėtų būti perskirstomos Sveikatos apsaugos ministerijos strateginiame veiklos plane numatytų programų veiklų susidariusiems įsiskolinimams dengti. Manome, kad atsižvelgus į VVSSF paskirtį, reikėtų dėti visas pastangas, jog VVSSF lėšos nebūtų naudojamos su fondo tikslais nesusijusioms išlaidoms finansuoti. Atkreipiame dėmesį, kad praktikoje konkursai VVSSF lėšomis finansuojamoms iniciatyvoms yra skelbiami per vėlai, pvz. net ir šiemet sutartys buvo sudaromos tik birželio mėn., paliekant iniciatyvų įgyvendinimui tik 6 mėn. Nuogąstaujame, kad įteisinus siūlomus pokyčius, siekiant spręsti kitas sveikatos sektoriaus problemas, nebus siekiama spręsti organizacinius iššūkius, nebus imamasi visų įmanomų priemonių, kad tikslinis finansavimas, paskirstomas per VVSSF projektus, laiku pasiektų šias iniciatyvas siekiančias įgyvendinti organizacijas. Atsižvelgiant į aukščiau pateiktus argumentus, siūlymui nepritariame, manome, kad šios tikslinės lėšos, net ir esant sutaupymams, turėtų būti naudojamos tik su VVSSF tikslu susijusiai veiklai finansuoti, t. y. didinti visuomenės sveikatos raštingumą, socialines iniciatyvas, skirtas ligų prevencijai ir geresniam žinomumui apie rizikos veiksnius bei apie atsirandančius sveikatos sutrikimus įspėjančius simptomus.

 

Nepritarti

Vadovaujantis Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo 6 straipsniu, asignavimų valdytojas turi teisę biudžetiniais metais keisti patvirtintų jo vadovaujamos įstaigos, jam pavaldžių biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų vykdomoms programoms patvirtintų biudžetų lėšų pagal ekonominę klasifikaciją paskirtį neviršydamas patvirtintų tam tikrai programai bendrųjų asignavimų, iš jų darbo užmokesčiui, sumų. Nepanaudota asignavimų tęstinei veiklai, išskyrus asignavimus darbo užmokesčiui, suma, jeigu nėra įsiskolinimų, gali būti naudojama investicijų projektams, kurie finansuojami iš tęstinės veiklos lėšų, o kai investicijų projektų nėra, – pažangos priemonėms, jeigu investicijų projektams ar pažangos priemonėms numatyta skirti lėšų atitinkamų metų valstybės arba savivaldybių biudžetuose, papildomai finansuoti, išskyrus kituose įstatymuose, reglamentuojančiuose savivaldybių biudžetų lėšų naudojimą, nustatytus atvejus.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų pasiūlymai: nėra.

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: pritarti Komiteto išvadai ir Komiteto patobulintam įstatymo projektui.

7.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo Sveikatos reikalų komitetas, 2023-09-20

1

1

 

 

Argumentai: atsižvelgiant Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabą, Valstybinės lietuvių kalbos komisijos pasiūlymą bei tai, jog ilgalaikio pacientų, sergančių lėtinėmis ligomis, sveikatos būklės stebėjimo periodiškumą ir tvarką nustato sveikatos apsaugos ministras (Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2014 m. vasario 28 d. įsakymas Nr. V-288 „Dėl Ilgalaikio pacientų, sergančių lėtinėmis ligomis, sveikatos būklės stebėjimo tvarkos aprašo patvirtinimo“), tikslintina sąvokos „Ilgalaikis paciento sveikatos būklės stebėjimas“ apibrėžtis.

 

Pasiūlymas: pakeisti projekto 1 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Papildyti 2 straipsnį 41 dalimi:

„41. Ilgalaikis paciento sveikatos būklės stebėjimas – reguliarus paciento, kuriam diagnozuota sveikatos apsaugos ministro patvirtintame sąraše numatyta nurodyta lėtinė liga ir kuriam dėl tos lėtinės ligos ar jos paūmėjimo baigtos teikti stacionarinės aktyviojo gydymo asmens sveikatos priežiūros paslaugos arba specializuotos ambulatorinės asmens sveikatos priežiūros paslaugos, sveikatos būklės stebėjimas, kurį sveikatos apsaugos ministro gydytojo specialisto nustatytu periodiškumu ir tvarka vykdo gydytojas specialistas, pagal poreikį skirdamas pacientui tyrimus ir (ar) gydymą ir teikdamas rekomendacijas šeimos medicinos paslaugas teikiančiam gydytojui dėl paciento sveikatos priežiūros.“

 

Pritarti

 

2.

Seimo Sveikatos reikalų komitetas, 2023-09-20

18

 

 

 

Argumentai: tikslintinos projekto įsigaliojimo ir įgyvendinimo nuostatos, nukeliant įstatymo įsigaliojimo ir įgyvendinimo datas.

 

Pasiūlymas: pakeisti projekto 18 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„18 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas

1. Šio įstatymo 1 straipsnio 1 dalis ir 10 straipsnis įsigalioja 2023 m. rugpjūčio 1 d.

2. Šio įstatymo 5 straipsnis, 7 straipsnio 1 ir 3 dalys ir 14 straipsnis įsigalioja 2024 m. sausio 1 d.

3. Šio įstatymo 7 straipsnio 2 dalis įsigalioja 2025 m. sausio 1 d.

4. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir jos įgaliota institucija, sveikatos apsaugos ministras ir socialinės apsaugos ir darbo ministras iki šio įstatymo 1 straipsnio 1 dalies, 5, 7, 10 ir 14 straipsnių įsigaliojimo priima įgyvendinamuosius teisės aktus.

5. Įsigaliojus šio įstatymo 14 straipsniui, Lietuvos Respublikos žmonių užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės įstatyme vartojama sąvoka „sveikatinimo veiklos koordinatorius“ ir kituose teisės aktuose vartojama sąvoka „savivaldybės gydytojas“ atitinka šio įstatymo 14 straipsniu pakeistame Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo 65 straipsnyje vartojamą sąvoką „sveikatos reikalų koordinatorius“.

 

18 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas

1. Šio įstatymo 7 straipsnis įsigalioja 2024 m. sausio 1 d.

2. Šio įstatymo 1 straipsnio 1 dalis ir 11 straipsnis įsigalioja 2024 m. vasario 1 d.

3. Šio įstatymo 5 ir 15 straipsniai įsigalioja 2024 m. liepos 1 d.

4. Šio įstatymo 8 straipsnis įsigalioja 2025 m. sausio 1 d.

5. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir jos įgaliota institucija, sveikatos apsaugos ministras ir socialinės apsaugos ir darbo ministras iki šio įstatymo 1 straipsnio 1 dalies, 5, 7, 8, 11 ir 15 straipsnių įsigaliojimo priima įgyvendinamuosius teisės aktus.

6. Įsigaliojus šio įstatymo 15 straipsniui, Lietuvos Respublikos žmonių užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės įstatyme vartojama sąvoka „sveikatinimo veiklos koordinatorius“ ir kituose teisės aktuose vartojama sąvoka „savivaldybės gydytojas“ atitinka šio įstatymo 15 straipsniu pakeistame Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo 65 straipsnyje vartojamą sąvoką „sveikatos reikalų koordinatorius“.

 

Pritarti

 

 

8. Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 0, susilaikė – 4.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: A. Matulas, Z. Streikus.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                 Antanas Matulas

 

 

 

 

 

Seimo Sveikatos reikalų komiteto biuro patarėja (ES) Vesta Valainytė