LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
sveikatos reikalų komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS SISTEMOS ĮSTATYMO NR. I-552 2, 9, 10, 12, 26, 32, 381, 41, 46, 49, 62, 63, 64, 65, 68 IR 69 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. xivp-2808
2023-09-20 Nr. 111-P-29
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas A. Matulas, Komiteto pirmininko pavaduotojas R. Žemaitaitis, Komiteto nariai M. Danielė, P. Kuzmickienė, O. Leiputė, M. Puidokas, J. Sejonienė, L. Slušnys, Z. Streikus, R. Šalaševičiūtė, A. Veryga.
Komiteto biuras: vedėja J. Bandzienė, patarėjai K. Civilkienė, E. Jankauskas, B. Sesickienė, V. Valainytė, padėjėjos M. Neverkevičienė, D. Žukauskė.
Kviestieji asmenys: Respublikos Prezidento patarėjas P. Gradeckas, Ministro Pirmininko patarėja sveikatos apsaugos ir neįgaliųjų klausimais Ž. Gudlevičienė, sveikatos apsaugos viceministrai A. Pečkauskas, D. Jankauskienė, Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos atstovai A. Storpirštienė, G. Namajūnaitė, A. Šimkus, J. Mackevičienė, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos atstovai V. Kalinauskas, V. Pėčė, Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos atstovai R. Mitkevičius, J. Bimbirienė, Lietuvos šeimos gydytojų profesinės sąjungos pirmininko pavaduotoja A. Astafjeva, Lietuvos bendrosios praktikos (šeimos) gydytojų asociacijos prezidentas J. Kalibatas, Lietuvos išplėstinės slaugos praktikos asociacijos prezidentė A. Dubosienė, Lietuvos greitosios medicinos pagalbos darbuotojų profesinės sąjungos „Solidarumas“ pirmininkė J. Keburienė, Lietuvos sveikatos mokslų universiteto ligoninės Kauno klinikų Šeimos medicinos klinikos atstovai R. Micevičienė, V. Neverauskė, L. Valius, Vilniaus universiteto ligoninės Santaros klinikų Šeimos medicinos centro vadovė L. Vencevičienė, slaugytoja V. Jankienė, Pagalbos onkologiniams ligoniams asociacijos direktorė N. Čiakienė, Nacionalinės sveikatos tarybos pirmininkas A. Utkus.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos savivaldybių asociacija, 2023-07-25
|
|
|
|
Lietuvos savivaldybių asociacija išanalizavo Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo Nr. I-552 2, 9, 12, 26, 32, 381, 49, 63, 64, 65, 68 ir 69 straipsnių pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos slaugos praktikos ir akušerijos praktikos įstatymo Nr. IX-413 11, 111 ir 12 straipsnių pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo Nr. I-1343 5 ir 43 straipsnių pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos ligos ir motinystės socialinio draudimo įstatymo Nr. IX-110 5 straipsnio pakeitimo įstatymo projektus. Teikiame pastabas bei pasiūlymus Sveikatos sistemos įstatymo Nr. I-552 2, 9, 12, 26, 32, 381, 49, 63, 64, 65, 68 ir 69 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui (toliau – projektas). 1. Atkreipiame dėmesį į projekto 65 str. pakeitimą, kuriame išplečiamos sveikatos reikalų koordinatoriaus funkcijos. Pažymime, kad nei aiškinamajame rašte, nei pridedamuose dokumentuose nėra informacijos, ar buvo įvertintas administracinės naštos didėjimas savivaldybėms. Siūlome įvertinti administracinės naštos augimo mąstą, atsižvelgiant į papildomas laiko, darbo krūvio sąnaudas, įgyvendinant numatytas papildomas sveikatos reikalų koordinatoriaus funkcijas. 2. Neaišku, kaip sveikatos reikalų koordinatorius turės įgyvendinti 65 str. 4 d. 5 p. numatytą funkciją „koordinuoti savivaldybės teritorijoje esančių sveikatos juridinių asmenų, turinčių teisę verstis sveikatinimo veikla, veiklą ligų prevencijos ir kitais sveikatinimo veiklos klausimais“. Atkreipiame dėmesį, kad Sveikatos sistemos įstatymo 2 str. 12 d. sveikatinimo veikla apibrėžiama kaip asmens sveikatos priežiūra, visuomenės sveikatos priežiūra, papildomoji ir alternatyvioji sveikatos priežiūra, medicinos priemonių rinkos subjektų veikla, farmacinė ir kita veikla. Pagal Vietos savivaldos ir kitus įstatymus savivaldybės neturi jokių teisių koordinuoti tokių veiklų, kaip pvz., alternatyvioji sveikatos priežiūra, medicinos priemonių rinkos subjektų veikla ir kt. Taip pat pažymime, kad sveikatos sistemos teisės aktai, kuriais sveikatos reikalų koordinatoriui pavedamos atitinkamos sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumo planavimo ir koordinavimo užtikrinimo funkcijos (visos savivaldybės mastu ir dėl visų ASPĮ) nesuteikia teisinio pagrindo šių funkcijų įgyvendinti ne savivaldybės pavaldumo ASPĮ. Todėl SAM pavaldumo, privačios, NVO įsteigtos ASPĮ, nors ir yra asmens sveikatos priežiūros įstaigos pagal Lietuvos Respublikos sveikatos priežiūros įstaigų įstatymą, tačiau jos neprivalo vykdyti savivaldybės gydytojų (būsimų sveikatos reikalų koordinatorių) pavedimų, pvz., dėl duomenų teikimo, dėl paslaugų tolygaus išdėstymo savivaldybės teritorijoje, dėl šių įstaigų dalyvavimo bendroje sveikatinimo veikloje, kadangi to nenumato jokie teisės aktai. Siūlome išbraukti projekto 65 str. 4 dalies 5 punktą arba jame nustatyti, kad koordinavimo funkcija vykdoma savivaldybės pavaldumo įstaigose, kurios turi tokią teisę. Tokiu būdu bus galima pilnai įgyvendinti numatytą funkciją.
|
Nepritarti |
Atkreiptinas dėmesys, kad siūlomame keičiamo įstatymo 65 straipsnio 4 dalies 5 punkte numatyta sveikatos reikalų koordinatorius funkcija nėra absoliuti. T. y. jis koordinuoja savivaldybės teritorijoje esančių juridinių asmenų, turinčių teisę verstis sveikatinimo veikla, veiklą ligų prevencijos ir kitais sveikatinimo veiklos klausimais tai reguliuojančių teisės aktų nustatytais atvejais ir tvarka. Atsižvelgiant į tai, sveikatos reikalų koordinatorius minėtas funkcijas vykdys ne visais atvejais, o tik tuomet ir tokia tvarka, kai tokios jo specialiosios funkcijos bus numatytos teisės aktuose (t. y. įstatymų, Vyriausybės nutarimų, sveikatos apsaugos ministro įsakymų nustatytais atvejais ir tvarka). Pvz., Žmonių užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės įstatymo 29 straipsnyje yra nustatytos savivaldybės gydytojo teisės užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės srityje. Kiti teisės aktai taip pat gali numatyti atvejus, kada ir kaip gali būti punkte nurodytų juridinių asmenų veikla ligų prevencijos ir kitais sveikatinimo veiklos klausimais. |
2. |
Lietuvos išplėstinės slaugos praktikos asociacija, 2023-07-26
|
|
|
|
Lietuvos išplėstinės praktikos slaugytojų asociacija susipažino su derinimui pateiktu Sveikatos reikalų komiteto pateiktu sprendimu Nr. 111-S-19 „Dėl Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo Nr. I-552 2, 9, 10, 12, 26, 32, 38(1), 41, 46, 49, 62, 63, 64, 65, 68 IR 69 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2808 ir jo lydimųjų įstatymų projektų Nr. XIVP-2809–2811 svarstymo parengiamųjų darbų“. Palaikome projektus, kuriuos priėmus daugiau kompetencijų būtų suteikiama šeimos gydytojo komandos nariams. Pakeitus įstatymus būtų suteikiama teisė bendrosios praktikos slaugytojams pratęsti anksčiau paskirtą gydymą ir išrašyti pacientams receptus vaistiniams preparatams, skirtiems lėtinių ligų gydymui, tačiau norime atkreipti dėmesį, jog slaugytojams nebuvo ir nėra organizuojama oficialių mokymų, kaip tinkamai, vadovaujantis galiojančiais teisės aktais, atlikti šias funkcijas (vaistų išrašymo, tęsimo). Norime pabrėžti, jog vaistų tęsimas, kompensuojamųjų vaistų receptų išrašymas, tai nėra tik mechaninis veiksmas. Specialistai, vykdantys šias funkcijas turi išmanyti teisinę bazę, reglamentuojančią šią veiklą ir su šia veikla susijusią asmeninę atsakomybę. Palaikome projekto dalį dėl to, kad komandos nariai galėtų išrašyti siuntimus, kai tam nereikia specialaus ištyrimo kaip pvz.: prevencinės programos, slaugytojo diabetologo konsultacijai dėl mokymų ir pan. Įgalinus komandos narius tam tikrais atvejais konsultuoti pacientus ir atlikti nedarbingumo ekspertizę būtų mažinamos eilės pas šeimos gydytojus. Patvirtinus šį projektą, nelieka jokių skirtumų tarp bendrosios praktikos ir išplėstinės praktikos slaugytojų kompetencijų, tai kelia riziką naujai slaugytojo profesijai, todėl siekiant mažinti gydytojams tenkantį darbo krūvį bei racionaliai įgalinti kvalifikaciją įgijusius specialistus teikti paslaugas tikslinga inicijuoti Išplėstinės praktikos slaugytojų kompetencijų praplėtimą. Taip pat norime atkreipti dėmesį, kad išplėtus slaugytojų funkcijas būtina užtikrinti reikiamų kompetencijų įgijimo galimybes ir padidinti finansavimą slaugytojams/akušeriams už papildomų paslaugų teikimą. Tuo pačiu užtikrinti, kad rengiant poįstatyminius teisės aktus susijusius su įstatymų pakeitimais būtų įtrauktos atitinkamus specialistus atstovaujančios organizacijos.
|
Atsižvelgti |
|
3. |
Lietuvos šeimos gydytojų profesinė sąjunga, 2023-07-21
|
|
|
|
Lietuvos šeimos gydytojus atstovaujančios organizacijos susipažino su derinimui pateiktu Sveikatos reikalų komiteto pateiktu sprendimu Nr. 111-S-19 „Dėl Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo Nr. 1-552 2, 9, 10, 12, 26, 32, 38(1), 41, 46, 49, 62, 63, 64, 65, 68 IR 69 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2808 ir jo lydimųjų įstatymų projektų Nr. XIVP-2809-2811 svarstymo parengiamųjų darbų“. Palaikome projektus, kuriuos priėmus daugiau kompetencijų būtų suteikiama šeimos gydytojo komandos nariams. Pakeitus įstatymus būtų suteikiama teisė bendrosios praktikos slaugytojams pratęsti anksčiau paskirtą gydymą ir išrašyti pacientams receptus vaistiniams preparatams, skirtiems lėtinių ligų gydymui. Palaikome projekto dalį dėl to, kad komandos nariai galėtų išrašyti siuntimus, kai tam nereikia specialaus ištyrimo kaip pvz.: prevencinės programos, slaugytojo diabetologo konsultacijai dėl mokymų ir pan. Įgalinus komandos narius tam tikrais atvejais konsultuoti pacientus ir atlikti nedarbingumo ekspertizę būtų mažinamos eilės pas šeimos gydytojus. Taip pat norime atkreipti dėmesį, kad išplėtus slaugytojų funkcijas būtina užtikrinti reikiamų kompetencijų įgijimo galimybes ir padidinti finansavimą slaugytojams/akušeriams už papildomų paslaugų teikimą. Tuo pačiu užtikrinti, kad rengiant poįstatyminius teisės aktus susijusius su įstatymų pakeitimais būtų įtrauktos atitinkamus specialistus atstovaujančios organizacijos.
|
Atsižvelgti |
|
4. |
Pagalbos onkologiniams ligoniams asociacija, 2023-07-21
|
|
|
|
Pagalbos onkologiniams ligoniams asociacija (POLA) susipažino su Seimo Sveikatos reikalų komiteto (toliau – Komitetas) 2023 m. birželio 21 d. priimtu sprendimu Nr. 111-S-19 „Dėl Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo Nr. I-552 2, 9, 10, 12, 26, 32, 38(1), 41, 46, 49, 62, 63, 64, 65, 68 IR 69 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2808 ir jo lydimųjų įstatymų projektų Nr. XIVP-2809–2811 svarstymo parengiamųjų darbų“, kurio pagrindu pradedami svarstymo parengiamieji darbai dėl Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo Nr. I-552 2, 9, 10, 12, 26, 32, 38(1), 41, 46, 49, 62, 63, 64, 65, 68 ir 69 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2808 ir jo lydimųjų įstatymų projektų Nr. XIVP-2809–2811 (toliau – Įstatymo projektas) ir teikia žemiau nurodytus pastebėjimus ir komentarus. Peržiūrėjus Įstatymo projektą, palaikome ir pritariame, jog Įstatymo projektu slaugytojams būtų deleguojama daugiau atsakomybių. Manome, kad tokiu būdu bus tinkamiau paskirstomas darbo krūvis ir atsakomybės tarp gydytojų ir jų komandos narių, įgalinant slaugytojus atlikti labiau jų kompetenciją atliepiančius darbus, taip pat skatinamas efektyvesnis procesų organizavimas bei greitesnis paslaugų suteikimas pacientams. Vis dėlto, reiškiame susirūpinimą dėl planuojamų pokyčių, susijusių su Valstybiniu visuomenės sveikatos stiprinimo fondu (toliau – VVSSF). Šiuo metu Įstatymo projektu yra siūloma, kad VVSSF lėšos, tais atvejais, kai einamaisiais kalendoriniais metais susidaro VVSSF lėšų ekonomija, kuri nebus naudojama VVSSF veikloms finansuoti, galėtų būti perskirstomos Sveikatos apsaugos ministerijos strateginiame veiklos plane numatytų programų veiklų susidariusiems įsiskolinimams dengti. Manome, kad atsižvelgus į VVSSF paskirtį, reikėtų dėti visas pastangas, jog VVSSF lėšos nebūtų naudojamos su fondo tikslais nesusijusioms išlaidoms finansuoti. Atkreipiame dėmesį, kad praktikoje konkursai VVSSF lėšomis finansuojamoms iniciatyvoms yra skelbiami per vėlai, pvz. net ir šiemet sutartys buvo sudaromos tik birželio mėn., paliekant iniciatyvų įgyvendinimui tik 6 mėn. Nuogąstaujame, kad įteisinus siūlomus pokyčius, siekiant spręsti kitas sveikatos sektoriaus problemas, nebus siekiama spręsti organizacinius iššūkius, nebus imamasi visų įmanomų priemonių, kad tikslinis finansavimas, paskirstomas per VVSSF projektus, laiku pasiektų šias iniciatyvas siekiančias įgyvendinti organizacijas. Atsižvelgiant į aukščiau pateiktus argumentus, siūlymui nepritariame, manome, kad šios tikslinės lėšos, net ir esant sutaupymams, turėtų būti naudojamos tik su VVSSF tikslu susijusiai veiklai finansuoti, t. y. didinti visuomenės sveikatos raštingumą, socialines iniciatyvas, skirtas ligų prevencijai ir geresniam žinomumui apie rizikos veiksnius bei apie atsirandančius sveikatos sutrikimus įspėjančius simptomus.
|
Nepritarti |
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo 6 straipsniu, asignavimų valdytojas turi teisę biudžetiniais metais keisti patvirtintų jo vadovaujamos įstaigos, jam pavaldžių biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų vykdomoms programoms patvirtintų biudžetų lėšų pagal ekonominę klasifikaciją paskirtį neviršydamas patvirtintų tam tikrai programai bendrųjų asignavimų, iš jų darbo užmokesčiui, sumų. Nepanaudota asignavimų tęstinei veiklai, išskyrus asignavimus darbo užmokesčiui, suma, jeigu nėra įsiskolinimų, gali būti naudojama investicijų projektams, kurie finansuojami iš tęstinės veiklos lėšų, o kai investicijų projektų nėra, – pažangos priemonėms, jeigu investicijų projektams ar pažangos priemonėms numatyta skirti lėšų atitinkamų metų valstybės arba savivaldybių biudžetuose, papildomai finansuoti, išskyrus kituose įstatymuose, reglamentuojančiuose savivaldybių biudžetų lėšų naudojimą, nustatytus atvejus. |
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų pasiūlymai: nėra.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: pritarti Komiteto išvadai ir Komiteto patobulintam įstatymo projektui.
7.2. Pasiūlymai:
8. Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 0, susilaikė – 4.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: A. Matulas, Z. Streikus.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas Antanas Matulas
Seimo Sveikatos reikalų komiteto biuro patarėja (ES) Vesta Valainytė