LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

aplinkos apsaugos komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TERITORIJŲ PLANAVIMO, STATYBOS IR ŽEMĖS NAUDOJIMO VALSTYBINĖS PRIEŽIŪROS ĮSTATYMO NR. XII-459 7, 10, 11, 13, 14, 17, 18, 24, 31 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO, ĮSTATYMO PAPILDYMO 101, 341 STRAIPSNIAIS IR 8 STRAIPSNIO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS ĮSTATYMO NR. XIV-2414 13 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3464

 

2024-03-20  Nr. 107-P-07

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, Komiteto nariai: Aidas Gedvilas, Kasparas Adomaitis, Ligita Girskienė, Linas Jonauskas, Tomas Tomilinas, Justinas Urbanavičius, Romualdas Vaitkus.

Komiteto biuro vedėja Birutė Pūtienė, biuro patarėja Aistrida Latvėnė, biuro padėjėja Vida Katinaitė.

Kviestieji asmenys: aplinkos viceministrė Daiva Matusevičė.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil. Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-02-08

1(13)

(1)

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.             Projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 13 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad šioje dalyje nurodyti keičiamo įstatymo straipsniai, straipsnių dalys įsigalioja ne 2024 m. lapkričio 1 d., kaip yra nustatyta keičiamo įstatymo 13 straipsnyje, bet 2024 m. gegužės 1 d. Taigi, projektu siūloma paankstinti projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 13 straipsnio 2 dalyje nurodytų keičiamo įstatymo straipsnių, straipsnių dalių įsigaliojimą. Atkreiptinas dėmesys, kad projektu keičiamas įstatymas buvo priimtas tik 2023 m. gruodžio 19 d. Vertinant projektu siūlomą teisinį reguliavimą, pažymėtina, kad konstitucinis teisinės valstybės principas suponuoja įvairius reikalavimus įstatymų leidėjui, kitiems teisėkūros subjektams. Vienas iš tokių reikalavimų yra tai, kad teisinis reguliavimas turi būti santykinai stabilus, jog teisinių santykių subjektai galėtų savo elgesį orientuoti pagal teisės reikalavimus (Konstitucinio Teismo 2004 m. gruodžio 13 d., 2013 m. vasario 15 d. nutarimai). Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos svarstytinos aukščiau nurodytu aspektu. Be to, Teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 4 dalyje nustatyta, kad teisės aktai, keičiantys ar nustatantys naują ūkio subjektų veiklos ar jos priežiūros teisinį reguliavimą, paprastai įsigalioja gegužės 1 dieną arba lapkričio 1 dieną, tačiau visais atvejais ne anksčiau kaip po trijų mėnesių nuo jų oficialaus paskelbimo dienos. Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 13 straipsnio 2 dalyje nurodyti keičiamo įstatymo straipsniai, straipsnių dalys įsigaliotų 2024 m. gegužės 1 d., tačiau svarstytina, ar subjektai, kurių atžvilgiu būtų taikomas teisinis reguliavimas, atsižvelgiant į teisėkūros procedūrų trukmę priimant įstatymą, turėtų pakankamai laiko pasirengti naujo teisinio reguliavimo taikymui.

 

Pritarti iš dalies

Argumentai:

Atkreiptinas dėmesys į tai, kad projektu keičiamas Teritorijų planavimo, statybos ir žemės naudojimo valstybinės priežiūros įstatymo pakeitimo įstatymas buvo derinamas su suinteresuotomis institucijomis ir asmenimis du kartus: 2023 m. gegužės 17 d. – 2023 m. gegužės 31 d projektas pateiktas derinti 103 suinteresuotoms institucijoms; 2023 m. liepos 4 d. – 2023 m. liepos 26 d projektas pakartotinai pateiktas derinti 105 suinteresuotoms institucijoms ir asmenims. Įvertinus pateiktas pastabas, buvo organizuojami susitikimai pastabų įvertinimui aptarti. Atsižvelgiant į tai, laikytina, kad subjektai, kurių atžvilgiu bus taikomas teisinis reguliavimas, turėjo galimybę įsivertinti vykdomus Teritorijų planavimo, statybos ir žemės naudojimo valstybinės priežiūros įstatymo pakeitimus.

Pažymėtina, kad nuostatos, kurių įsigaliojimo terminas ankstinamas,  yra svarbios užtikrinant teritorijų planavimo ir statybos procesų efektyvumą, teisėtumą, skaidrumą, dėl šių nuostatų svarbos yra pasisakiusi  parlamentinė kontrolė ir darbo grupės. Atsižvelgiant į tai, kad dėl šių nuostatų įsigaliojimo reikalingi minimalūs poįstatyminių teisės aktų pakeitimai ir į poreikį kaip galima greičiau reglamentuoti nesureguliuotus santykius laikytina, kad šių nuostatų įsigaliojimo paankstinimas yra tikslingas.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-02-08

 

 

*

2. Atsižvelgiant į Teritorijų planavimo, statybos ir žemės naudojimo valstybinės priežiūros įstatyme nustatytą Vyriausybės kompetenciją, manytina, kad dėl teikiamo projekto reikėtų gauti Vyriausybės išvadą.

 

Nepritarti

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad projektu keičiamas įstatymas buvo kelis kartus derinamas su suinteresuotomis institucijomis ir asmenimis ir į tai, kad keičiamos tik įstatymo įsigaliojimo nuostatos, jas paankstinant, Komiteto nuomone, prašyti Vyriausybės išvados dėl pateikto projekto netikslinga.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-02-08

1(13)

(5)

 

3. Siekiant įstatyme vartojamų formuluočių suderinamumo, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 13 straipsnio 5 dalyje po žodžio „reikalingus“ įrašytinas žodis „įgyvendinamuosius“.

Pritarti

Pasiūlymas:

Patikslinti projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 13 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

35. Aplinkos ministras ir Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos vadovas iki 2024 m. rugpjūčio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus, išskyrus šio straipsnio 2 dalyje nurodytiems straipsniams įgyvendinti reikalingus įgyvendinamuosius teisės aktus.

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nepaskirta.

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: pritarti Komiteto pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas patobulintam įstatymo projektui ir Komiteto išvadai.

7.2. Pasiūlymai: nėra.

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Romualdas Vaitkus.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nepateikta.

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                           (Parašas)                                                                      Aistė Gedvilienė

 

 

 

 

 

 

Biuro patarėja

Aistrida Latvėnė