AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO STATUTO NR. I-399

 25, 73, 75 IR 76 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai

Lietuvos Respublikos Seimo statuto pakeitimo projektas parengtas siekiant patikslinti Seimo statuto 25, 73, 75, 76 straipsnius, kuriuose reglamentuoti Seimo kontrolės, tyrimo ir kitų laikinųjų komisijų sudarymas ir veikla, jų priimtų sprendimų  pateikimo Seimui santykiai. Atitinkama šių santykių dalis, kiek tai susiję su laikinosios tyrimų komisijos, sudarytos ypatingos valstybinės svarbos klausimui ištirti įgaliojimais, jos sudarymo, darbo tvarkos pagrindais, veiklos rezultatų pateikimu Seimui yra reglamentuojami ir Lietuvos Respublikos Seimo laikinųjų tyrimo komisijų įstatyme. Tačiau nuorodos į tai Seimo Statute nėra. Pažymėtina, kad kai kurie analogiški santykiai šiuose dviejuose  teisės aktuose nėra reglamentuoti vienodai (antai, Seimo Statuto 75 straipsnio 3 dalyje numatyta: “Laikinųjų kontrolės arba tyrimo komisijų įgaliojimus nustato įstatymas“ nenurodant, kad jau dabar galiojančiame Lietuvos Respublikos Seimo laikinųjų tyrimo komisijų įstatyme numatyti šios komisijos uždaviniai, jos sudarymo, darbo tvarkos pagrindai, komisijos teisės (įgaliojimai) ir kt., šio  įstatymo naujos redakcijos projekte tai taip pat numatoma.  Atsižvelgiant į tai, kad minėtas įstatymas yra specialus teisės aktas, todėl siekiant išvengti teisės normų taikymo klaidų, būtina Seimo Statute pateikti nuorodas į specialųjį įstatymą, kartu nurodant konkrečių santykių reguliavimo sritį.

Atsižvelgtina ir į tai, kad šiuo metu Seimui teikta nauja Lietuvos Respublikos Seimo laikinųjų tyrimo komisijų įstatymo redakcija, be kita, joje detaliau reglamentuojant laikinosios tyrimo komisijos, sudarytos ypatingos valstybinės svarbos klausimui ištirti, įgaliojimai, veiklos rezultatų  pateikimo Seimui santykiai, atskirosios nuomonės pateikimo ypatumai.

 

2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai

Seimo statuto projekto iniciatorius ir rengėjas – Seimo narys Jurgis Razma.

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai

Pagal Seimo Statuto 25, 73, 75 ir 76 straipsnius tam tikra santykių dalis, kiek tai susiję su laikinosios tyrimų komisijos sudarytos ypatingos valstybinės svarbos klausimui ištirti įgaliojimais, jos sudarymo, darbo tvarkos pagrindais, veiklos rezultatų pateikimo Seimui santykiai, atskirosios nuomonės pateikimo ypatumai, yra reglamentuojami ir Lietuvos Respublikos Seimo laikinųjų tyrimo komisijų įstatyme, ir kai kurie santykiai nėra reglamentuoti vienodai ir tokiais išliks ateityje priėmus Lietuvos Respublikos Seimo laikinųjų tyrimo komisijų įstatymo redakciją.

Seimo laikinųjų tyrimo komisijų įstatymo naujoje redakcijoje yra patikslinta laikinosios tyrimo komisijos, sudarytos ypatingos valstybinės svarbos klausimui ištirti, įgaliojimai, veiklos rezultatų  pateikimo Seimui santykiai (prašant Seimo kanceliarijos Teisės padalinio išvados pateikimo), detalizuojama atskirosios nuomonės pateikimo tvarka, nevaržoma Seimo nario teisė vienam teikti atskirąją nuomonę (Seimo Statute reikalaujama trijų Seimo narių).

 

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Šis projektas skirtas vienodam teisės taikymo užtikrinimui, klaidų išvengimui pateikiant Seimo  Statuto 25, 73, 75 ir 76 straipsniuose nuorodą (įvardijant konkrečių santykių rūšį) į  Lietuvos Respublikos Seimo laikinųjų tyrimo komisijų įstatymą, Statute nurodomi minėtos Komisijos veiklą reglamentuojančiame įstatyme reguliuojamų santykių ypatumai.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Neigiamų priimto Seimo statuto pasekmių nenumatoma. Bus aiškesnis Statuto taikymas.

 

 6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

Seimo statuto priėmimas kriminogeninei situacijai ir korupcijai įtakos neturės.

 

 7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Seimo statuto įgyvendinimas neturės neigiamos įtakos verslui ir jo plėtrai.

 

 8. Ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams

Seimo statuto projektas strateginio lygmens planavimo dokumentams neprieštarauja.

 9. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios

Priėmus Seimo statutą  nereikės koreguoti jokių kitų teisės aktų. Tikslinga šį Statutą priimti kartu su Lietuvos Respublikos Seimo laikinųjų tyrimo komisijų įstatymo nauja redakcija.

 

10. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Seimo statuto projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos ir Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimų.

 11. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus

Seimo statuto projektas neprieštarauja Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos dokumentams.

 12. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti

Seimo statutui įgyvendinti nereikia priimti papildomų įgyvendinamųjų teisės aktų.

 13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)

Seimo statutui įgyvendinti papildomų biudžeto lėšų nereikės.

 14. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Vertinimų ir išvadų negauta. 

 15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis

Laikinoji tyrimo komisija, valstybinės svarbos klausimai

16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

Nėra.

 

Teikia: Seimo narys

Jurgis Razma