PASIŪLYMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ATLIEKŲ TVARKYMO ĮSATYMO NR. VIII-787 5 PRIEDO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-4853
2020-06-01
Vilnius
Eil. Nr. |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
|||||||||||
|
Straipsnis |
Straipsnio dalis |
Punktas |
|
|||||||||
1.
2.
3.
4.
5. |
Pavadinimas
33
2
2
2 |
11
531
541 |
|
Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad šiuo pasiūlymu keičiamas ir papildomas Įstatymo projektas Nr. XIIIP-4853, būtina pakeisti ir projekto pavadinimą.
Pasiūlymas: Pakeisti Įstatymo projekto Nr. XIIIP-4853 pavadinimą ir jį išdėstyti taip: ,,LIETUVOS RESPUBLIKOS ATLIEKŲ TVARKYMO ĮSATYMO NR. VIII-787 2 STRAIPSNIO PAKEITIMO IR PAPILDYMO ANTRU2 SKIRSNIU BEI 5 PRIEDU ĮSTATYMAS
Argumentai: Pasiūlymas parengtas atsižvelgiant į taršos aplinkai grėsmę, ypatingą dėmesį skiriant aerobiškai skaidžių pirkinių maišelių keliamą pavojų, kuris, įvertinus per greitesnio suirimo prizmę, aplinkai galimai padaro daug daugiau žalos. Taip pat Europos Komisija išreiškė susirūpinimą dėl deklaruojamo aerobiškai skaidaus plastiko biologinio skaidymosi poveikio aplinkai, ypač jūros aplinkai, taip iškeliant klausimą apie jo didesnę nei kitų plastikų žalą. Negana to, užprogramuotas aerobiškai skaidaus plastiko skilimas plastiko atliekų srautuose veikiant oksidatoriams gali turėti neigiamą poveikį plastiko perdirbimui, nes pramonė šiuo metu neturi būdų šiam plastikui identifikuoti. Šis plastikas trukdo ir kompostavimo procesui, o sąvartynuose, kur skilimo procesas vyksta anaerobinėmis sąlygomis, jis visiškai nesuyra. Dar didesne problema gali būti laikomas šio plastiko irimas jūroje: pirminio irimo proceso metu suskilęs į daugybę mikrodalelių, šis plastikas jūros ekosistemai padaro daugiausiai žalos, nes patenka į jūrinės gyvūnijos mitybos grandinės schemą. Įvertinus šiuos aspektus, atliktos studijos išvadose skelbiama, kad nėra patikimų įrodymų, galinčių pagrįsti teiginius dėl tariamos aerobiškai skaidaus plastiko naudos. Neginčytina, kad aerobiškai skaidus plastikas, įskaitant plastikinius pirkinių maišelius, atviroje aplinkoje gali suirti greičiau nei įprastinis plastikas. Tačiau nėra įrodymų, kad vėliau atviroje aplinkoje, sąvartynuose, o ypač jūros aplinkoje, jis visiškai biologiškai suirs per pagrįstą laikotarpį. Dėl šios priežasties, daugybė mokslininkų, tarptautinių ir vyriausybinių institucijų, bandymų laboratorijų, plastiko gamintojų prekybos asociacijų, perdirbėjų ir kitų šios pramonės ekspertų priėjo išvadą, kad aerobiškai skaidus plastikas nėra aplinkai draugiškas sprendimas, bei nėra tinkamas naudoti ilgą laiką, perdirbti ar kompostuoti. Kyla didelė rizika, kad į daleles suskilęs plastikas nebus visiškai biologiškai suskaidytas, ir dėl to aplinkoje, ypač jūros aplinkoje, dar greičiau kaupsis mikroplastiko pavidalu. Mikroplastikas jau seniai pripažįstamas kaip visuotinė problema, kuriai spręsti reikia skubių priemonių. Nesant patikimų naudos aplinkai įrodymų, kylant vis daugiau abejonių ir pavojaus signalų, vyraujant gana prieštaringiems įrodymas ir vartotoją klaidinantiems teiginiams apie aerobiškai skaidaus plastiko skilimą, galima pagrįstai kalbėti apie grėsmę, kylančią dėl netinkamos šiukšlinimo elgsenos susiformavimo ir didėjančios aplinkos taršos. Atsižvelgdama į tai, Europos Komisija Parlamentui teiktoje ataskaitoje pateikė rekomendaciją apsvarstyti visoje ES galimas taikyti priemones, orientuotas į aerobiškai skaidaus plastiko naudojimo ribojimą. Šio įstatymo tikslas, sprendžiant taršos plastikais mažinimo problemą, yra pirmiausiai pradėti nuo labiausiai taršių plastikų, trikdančių kitų plastikų perdirbimą ir kitokį tvarkymą, bei kovoti su klaidingai formuojamu vartotojų ekologiniu sąmoningumu, galinčiu padaryti daug daugiau žalos.
Pasiūlymas: Papildyti įstatymą Antruoju2 skirsniu ir jį išdėstyti taip: „ANTRASIS2 SKIRSNIS DRAUDIMAS PATEIKTI RINKAI TAM TIKRUS VIENKARTINIUS PLASTIKINIUS GAMINIUS 33 straipsnis. Draudimas pateikti rinkai tam tikrus vienkartinius plastikinius gaminius Draudžiama pateikti rinkai iš aerobiškai skaidaus plastiko pagamintus gaminius, vienkartinius plastikinius ausų krapštukus, išskyrus, jei jiems taikoma Tarybos direktyva 90/385/EEB arba Tarybos direktyva 93/42/EEB, stalo įrankius (šakutes, peilius, šaukštus, lazdeles), lėkštes, šiaudelius, išskyrus, jei jiems taikoma Direktyva 90/385/EEB arba Direktyva 93/42/EEB, gėrimų maišiklius, prie oro balionėlių, išskyrus pramoniniam ir kitam profesiniam naudojimui ar paskirčiai skirtus balionus, kurie neplatinami vartotojams, tvirtinamas ir jiems laikyti skirtas lazdeles, jų detales.“
Argumentai:
Siekiant aiškumo dėl gaminių, kuriems bus taikomas draudimas, taip pat siūloma keisti Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymą papildant 2 straipsnį 11, 531 ir 541 dalimis.
Pasiūlymas: Papildyti 2 straipsnį 11 dalimi ir ją išdėstyti taip: „11. Aerobiškai skaidus plastikas – plastikas, kurio sudėtyje yra priedų, kuriems oksiduojantis plastikas susiskaido į mikrodaleles arba vyksta cheminis skilimas.”
Pasiūlymas: Papildyti 2 straipsnį 531 dalimi ir ją išdėstyti taip: ,,531. Pateikimas rinkai – gaminio tiekimas valstybės narės rinkai pirmą kartą.”
Pasiūlymas: Papildyti 2 straipsnį 541 dalimi ir ją išdėstyti taip: ,,541. Plastikas – medžiaga, kurią sudaro polimeras, kaip apibrėžta Reglamento (EB) Nr. 1907/2006 3 straipsnio 5 punkte, į kurią gali būti pridėta priedų ar kitų medžiagų ir kuri gali būti galutinių produktų pagrindinė struktūrinė sudedamoji dalis, išskyrus chemiškai nemodifikuotus gamtinius polimerus.“
|
Seimo narė Virginija Vingrienė