LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL Elektroninės atpažinties ir elektroninių operacijų patikimumo užtikrinimo paslaugų įstatymo Nr. XIII-1120 1, 2, 3, 12, 13, 16, 17, 18 straipsnių ir priedo pakeitimo ir Įstatymo papildymo 4(1), 4(2) straipsniais, V(1), V(2) skyriais įstatymo projektO NR. XIVP-2279

 

2022-12-09  Nr. 104-P-100

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto nariai: pirmininkas Laurynas Kasčiūnas, pirmininko pavaduotojas Dainius Gaižauskas, Virgilijus Alekna, Jonas Jarutis, Raimundas Lopata, Andrius Mazuronis, Arvydas Pocius, Valdas Rakutis, Saulius Skvernelis, Dovilė Šakalienė.

Komiteto biuras: vedėjas Evaldas Sinkevičius, patarėjai Justas Gaidys, Vilma Greckaitė, Vilma Kaminskienė, Gediminas Kazėnas, Mantas Lapinskas.

Kviestieji asmenys: Ekonomikos ir inovacijų ministrė Aušrinė Armonaitė, Ekonomikos ir inovacijų viceministrė Eglė Markevičienė, Ekonomikos ir inovacijų ministerijos Skaitmeninės darbotvarkės departamento vyresnysis patarėjas, atliekantis departamento direktoriaus pareigas Petras Jakavonis, Ekonomikos ir inovacijų ministerijos Skaitmeninės darbotvarkės departamento Skaitmeninės politikos skyriaus vedėja Aušra Kumetaitienė, Ryšių reguliavimo tarnybos Tarybos narė Kristina Mikoliūnienė, Susisiekimo ministerijos Ateities susisiekimo politikos grupės vadovas Darius Stravinskas, Susisiekimo ministerijos Ateities susisiekimo politikos grupės vyresnysis patarėjas Albertas Turonis, Asociacijos „Infobalt“ direktoriaus pavaduotojas, organizacijoje kuruojantis ES, teisėkūros klausimus ir tarptautinius santykius Virgilijus Dirma, Lietuvos Respublikos Prezidento kanceliarijos Nacionalinio saugumo grupės patarėjas Darius Urbonas, Informatikos ir ryšių departamento prie Vidaus reikalų ministerijos direktoriaus pavaduotoja Alvyda Pupkovienė, Vidaus reikalų ministerijos Strateginių sprendimų paramos grupės Vyriausiasis specialistas Vytautas Krasauskas.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-11-23

2(2)

1,

2

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

 

1. Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 1 ir 2 dalys keistinos vietomis, kadangi vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų, patvirtintų teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 (toliau – Rekomendacijų) 35 punktu, įstatyme vartojamos sąvokos (terminai ir jų apibrėžtys) straipsnyje dėstomos abėcėlės tvarka.

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-11-23

2(2)

2

 

2. Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 2 dalyje vietoj žodžių „šio įstatymo“ įrašytini žodžiai „šiame įstatyme nustatytus reikalavimus“.

Pritarti

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-11-23

3(3)

 

2,

3

 

 

1

 

3. Nėra aišku, kodėl projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 2 dalyje bei 3 dalies 1 punkte įvedamos skirtingos tos pačios valstybės įstaigos – Ryšių reguliavimo tarnybos, santrumpos: „priežiūros įstaiga“ bei „elektroninės atpažinties priežiūros įstaiga“. Pažymėtina, kad nepaisant to, kad ši valstybės įstaiga savo funkcijas vykdys keliose skirtingose valstybės politikos įgyvendinimo srityse, turėtų būti naudojama tik viena šią instituciją įvardijanti santrumpa.

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti Projektu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

 

„1) kvalifikuotos elektroninės atpažinties paslaugos teikėjų priežiūros įstaiga – Ryšių reguliavimo tarnyba (toliau – elektroninės atpažinties priežiūros įstaiga);

 

Atitinkamai santrumpos vartojimą patikslinti visame Projektu keičiamo įstatymo tekstą

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-11-23

3(3)

3

2

4. Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 dalies 2 punkte yra vartojama sąvoka „nacionalinė elektroninės atpažinties informacinė sistema“, kuri nėra apibrėžiama nei teikiamame projekte, nei keičiamame įstatyme. Pažymime, kad sąvokų įstatyminis turinys turi būti aiškus ir negali būti nustatomas poįstatyminiais teisės aktais. Atsižvelgiant į tai, siūlome įstatyme apibrėžti Nacionalinės elektroninės atpažinties informacinės sistemos paskirtį, pagrindines funkcijas bei jos valdytoją. Kitu atveju, projekte turėtų būti pateikta nuoroda į kitą įstatymą, kuriame šios informacinės sistemos steigimas ir (ar) veikla yra reglamentuota.

Pritarti iš dalies

Argumentai:

2015 m. rugsėjo 8 d. Europos Komisijos įgyvendinimo reglamente (ES) 2015/1501 dėl sąveikumo sistemos pagal Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 910/2014 dėl elektroninės atpažinties ir elektroninių operacijų patikimumo užtikrinimo paslaugų vidaus rinkoje 12 straipsnio 8 dalį yra apibrėžta sąvoka „mazgas“. Atkreiptinas dėmesys, kad Įgyvendinimo reglamentas (ES) 2015/1501 yra tiesioginio taikymo teisės aktas, todėl ši sąvoka Projekte atskirai neapibrėžiama.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projektu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:

„Nacionalinės elektroninės atpažinties informacinės sistemos (toliau – mazgas), kaip ji apibrėžiama Įgyvendinimo reglamente (ES) 2015/1501, tvarkytoja – Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliota institucija (toliau – mazgo operatorius).“

5..

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-11-23

4

5

 

 

5. Projekto 4 ir 5 straipsnių pavadinimuose brauktini romėniškas skaičius ir žodis „II skyriaus“.

Pritarti

 

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-11-23

4(41)

1

 

6. Atsižvelgiant į tai, kad kvalifikuotos elektroninės atpažinties paslaugos teikėjais gali būti ne tik Lietuvos Respublikos juridiniai asmenys ar užsienio juridinių asmenų padaliniai Lietuvos Respublikoje, tačiau ir fiziniai asmenys, projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 41 straipsnio 1 dalies  formuluotė „Lietuvos Respublikoje įsteigti kvalifikuotos elektroninės atpažinties paslaugos teikėjai“ tikslintina (fiziniai asmenys nėra steigiami; jie gali būti laikomi įsisteigę Lietuvos Respublikoje). Atitinkamai tikslintinos ir kitos analogiškos projekto nuostatos.

Pritarti

Pasiūlymas:

Papildyti Projekto 41 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Elektroninės atpažinties priežiūros įstaigos tikslas – užtikrinti, kad Lietuvos Respublikoje įsisteigę ar įsteigti kvalifikuotos elektroninės atpažinties paslaugos teikėjai ir šių teikėjų išduodamos prižiūrimos elektroninės atpažinties priemonės atitiktų Reglamente (ES) Nr. 910/2014, šiame įstatyme ir jų įgyvendinamuosiuose teisės aktuose nustatytus reikalavimus.“

 

Pasiūlymas:

Papildyti Projekto 41 straipsnio 2 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:

 

„2)       Lietuvos Respublikoje įsisteigusių ar įsteigtų elektroninės atpažinties paslaugos teikėjų prašymu vertina jų išduodamų ar ketinamų išduoti elektroninės atpažinties priemonių atitiktį Reglamento (ES) Nr. 910/2014 8 straipsnio 2 dalyje nurodytiems saugumo užtikrinimo lygiams ir priskiria joms saugumo užtikrinimo lygį, taip pat keičia ar panaikina Lietuvos Respublikoje įsteigtų kvalifikuotos elektroninės atpažinties paslaugos teikėjų išduodamoms prižiūrimoms elektroninės atpažinties priemonėms priskirtą saugumo užtikrinimo lygį;“

 

Pasiūlymas

Papildyti projekto 181 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

„2. Lietuvos Respublikoje įsisteigęs ar įsteigtas elektroninės atpažinties paslaugos teikėjas, norintis, kad jo išduodama ar ketinama išduoti elektroninės atpažinties priemonė būtų pripažinta prižiūrima elektroninės atpažinties priemone, privalo raštu ar elektroninėmis priemonėmis kreiptis į elektroninės atpažinties priežiūros įstaigą elektroninės atpažinties priemonių priežiūros tvarkos apraše nustatyta tvarka ir pateikti pranešimą apie išduodamą ar ketinamą išduoti elektroninės atpažinties priemonę kartu su elektroninės atpažinties atitikties vertinimo įstaigos parengta atitikties vertinimo ataskaita.“

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-11-23

4(41)

11(181)

2

1

1

7. Derinant projekto terminiją tarpusavyje, projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 41 straipsnio 2 dalies 1 punkte reikia nurodyti, kad priežiūros įstaiga tvirtina ne elektroninės atpažinties priemonių priežiūros tvarką, o tvarkos aprašą (kaip nurodyta projekto 11 straipsniu pildomo įstatymo 181 straipsnio 1 dalyje).

Pritarti

 

8.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-11-23

6(12)

4

 

8. Projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 12 straipsnio 4 dalyje po žodžių „įgyto kvalifikuoto sertifikato panaudojimo šio“ brauktini žodis ir skaičius „įstatymo 12“.

Pritarti

 

9.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-11-23

7(13)

1

6

9. Projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 13 straipsnio 1 dalies 6 punkte po žodžių „gavę pranešimą, kad juridinis asmuo, kuriam“ įrašytinas žodis „išduotas“.

Pritarti

 

10.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-11-23

9(17)

1

 

10. Projekto 9 straipsniu keičiamo įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje prieš žodį „susijusių“ brauktinas skaičius „6“.

Pritarti

 

11.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-11-23

10(18)

4

 

11. Projekto 10 straipsniu yra keičiama galiojančio įstatymo 18 straipsnio 4 dalis. Atkreipiame dėmesį, kad Seime yra registruotas to paties keičiamo įstatymo tos pačios straipsnio dalies pakeitimo projektas (reg. Nr. XIVP-583(2)), kurio įsigaliojimas numatytas 2024 m. sausio 1 d., ir kuriame numatytas skirtingas keičiamo įstatymo 18 straipsnio 4 dalies reglamentavimas. Šiame kontekste atkreiptinas dėmesys į Seimo statuto 137 straipsnio 4 dalies nuostatas.

Pritarti

Siūlyti pagrindiniam komitetui apjungti projektus Nr. XIVP-2279 ir XIVP-583(2), inkorporuojant projekto Nr. XIVP-583(2) nuostatas.

12.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-11-23

11(183)

7

 

12. Projekto 11 straipsniu pildomo įstatymo 183 straipsnio 7 dalyje turi būti pateikta nuoroda ne į šio įstatymo 41 straipsnio 2 dalies 7 punktą, o į 41 straipsnio 2 dalies 6 punktą.

Pritarti

 

13.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-11-23

 

12(86)

3

 

13. Projekto 12 straipsniu pildomo įstatymo 186 straipsnio 3 dalyje turi būti pateikta nuoroda ne į šio straipsnio 1 dalies 2 punktą, o į šio straipsnio 1 dalies 1 punktą.

Pritarti

 

14.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-11-23

 

12(186),

14

4

 

2

 

14. Projekto 12 straipsniu pildomo įstatymo 186 straipsnio 4 dalyje vietoj žodžių „šioje dalyje“ įrašytina formuluotė „šio straipsnio 3 dalyje“. Projekto 14 straipsnio 2 dalyje vietoj žodžių „Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnyba ir mazgą administruojanti įstaiga“ įrašytini žodžiai „Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos direktorius ir mazgą administruojančios įstaigos vadovas“.

Pritarti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: Pritarti įstatymo projektui Nr. XIVP-2279 ir komiteto išvadai.

6.2. Pasiūlymai: pagrindiniam komitetui dėl įstatymo projekto surengti klausymus dalyvaujant už elektroninės atpažinties ir elektroninių operacijų patikimumo užtikrinimą, įskaitant kibernetinį saugumą,  atsakingų institucijų atstovams.

 

7. Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 1, susilaikė – 1.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Laurynas Kasčiūnas.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                             Laurynas Kasčiūnas

 

 

NSGK biuro patarėjas Justas Gaidys