LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMAS
VIII (PAVASARIO) SESIJOS
NENUMATYTO posėdžio NR. 327
STENOGRAMA
2016 m. balandžio 1 d.
Pirmininkauja Lietuvos Respublikos Seimo Pirmininkė L. GRAUŽINIENĖ
PIRMININKĖ. Gerbiamieji kolegos, pradėsime balandžio 1 dienos nenumatytą posėdį. (Gongas) Registruojamės.
Užsiregistravo 69 Seimo nariai, bet matau, kad dar atėjo. Dar kartą noriu paprašyti pakartoti registraciją. Registruojamės iš naujo, registruojamės!
Užsiregistravo 76 Seimo nariai.
Gerbiamieji Seimo nariai, tai dar kartą rodo, kad mes antrą kartą galime operatyviai susirinkti, už tai jums nuoširdžiai dėkoju. Jūs, demonstruodami atsakingumą, mums leidote suprasti, kad jūs ir ypatingu atveju taip pat sėkmingai susirinksite, todėl atskirų pratybų nedarysime. Seimas du kartus tvarkingai susirinko į neeilinę sesiją. Mes atlikome du darbus. Labai ačiū. Pradėsime darbą.
10.04 val.
2016 m. balandžio 1 d. (penktadienio) nenumatyto posėdžio darbotvarkės tvirtinimas
Ar galime pritarti darbotvarkei? Iš tiesų privaloma dabar mums tai atlikti. Galime bendru sutarimu? Pritarta bendru sutarimu. (Balsai salėje) Aš suteiksiu žodį, tik noriu informuoti.
Yra Teisės ir teisėtvarkos komiteto pirmininko kreipimasis į Etikos ir procedūrų komisiją dėl Seimo priimto įstatymo Nr. XIIP-4158, dėl galimai pažeistų priėmimo procedūrų. Seimo statuto 160 straipsnio 2, 3, 4 ir 5 dalys apie tai kalba, ir aš noriu jus dar kartą supažindinti.
„Jeigu yra gautas toks kreipimasis, Etikos ir procedūrų komisija ne vėliau kaip per 5 darbo dienas turi pateikti Seimui išvadas ir pasiūlymus.
Kol Etikos ir procedūrų komisija nepateikė savo išvadų, Seimo Pirmininkas neperduoda įstatymo pasirašyti Respublikos Prezidentui.
Jei Etikos ir procedūrų komisija konstatuoja, kad buvo šiurkščiai pažeista įstatymų leidybos procedūra ar kitos svarbios šio Statuto nuostatos ir tai lėmė Seimo sprendimą, arba Etikos ir procedūrų komisija nepateikė savo išvados šio straipsnio 2 dalyje nustatyta tvarka, Seimas balsuoja, ar pripažinti netekusiu galios, ar palikti galioti ginčijamą įstatymą.“
5 dalis. „Jeigu Seimas šiuo atveju pripažįsta ginčijamą įstatymą netekusiu galios, jo projekto svarstymas paprastai kartojamas nuo tos stadijos, kai buvo padarytas pažeidimas.“
165 straipsnis sako, jeigu… (Balsas salėje) Čia jau procedūros, taip.
Kadangi pagal terminus kitos savaitės mes negalėjome laukti, nes būtų pažeisti dar kiti Statuto straipsniai, todėl šiandien valdybos sprendimu ir buvo sukviestas neeilinis, nenumatytas posėdis.
Prašom. A. Kubilius.
A. KUBILIUS (TS-LKDF*). Gerbiamoji Pirmininke, aš suprantu, kad dėl balandžio 1-osios svarbos ir dėl manevrų, pasirengimo galimoms karinėms grėsmėms jūs galite mus sukviesti bet kada ir mes visada susirinksime. Bet pagrįstumas susirinkti būtent šiuo atveju, mano įsitikinimu, yra labai labai miglotas, nes 160 straipsnis labai aiškiai nurodo, kad jeigu yra gautos Etikos ir procedūrų komisijos išvados, tai pasirašymas yra sustabdomas, ir niekur nėra pasakyta, kad po to reikėtų verstis per galvą, rinktis į neeilinį posėdį ir ypač skubiai svarstyti visą problemų paketą.
Mes lygiai taip pat pagal Statutą galėjome susirinkti antradienį, skirti normalų laiką, dar komitetuose pasitikrinti dėl turinio. Pažiūrėkite, ką mes čia galėsime nutarti, kai yra Europos teisės departamento išvados, kurios yra griežtai neigiamos ir teigiančios, kad šis įstatymas prieštarauja visam paketui Europos teisės normų.
Vienas dalykas, kad nereikėjo skubėti, jau vieną kartą buvo pridaryta klaidų skubant, antras dalykas – nors mes šiandien susirinkome, mano įsitikinimu, mes nieko čia toliau spręsti negalime.
PIRMININKĖ. Labai ačiū. Iš tiesų Statutas Seimo Pirmininkui numato tik septynias dienas dėl pasirašymo. (Balsai salėje) Nė viename Statuto straipsnyje nėra pasakyta, kad Etikos ir procedūrų komisijos priimtas sprendimas sustabdo man dienų skaičių arba pailgina jį.
A. KUBILIUS (TS-LKDF). Pirmininke…
PIRMININKĖ. Aš tikrai nenoriu diskutuoti, bet noriu informuoti, kad nereikia klaidinti. Man teisininkai išaiškino, kad tos septynios dienos galioja, todėl yra neeilinė sesija. Noriu priminti, kad pagal Konstituciją Seimo nariai dirba nenutrūkstamai. Ir penktadienis nėra darbo su rinkėjais diena, o darbo Seime diena, tik komitetų diena, noriu priminti, komitetų ir komisijų diena. Todėl iš ryto mes plenarinį posėdį galime turėti.
J. Sabatauskas. (Balsai salėje) Valdyba bet kada sesijos metu gali sušaukti neeilinį posėdį.
J. SABATAUSKAS (LSDPF). Ačiū, gerbiamoji Pirmininke. Gerbiamieji kolegos, iš tikrųjų norėjau dėl vedimo tvarkos. Iš tiesų raginčiau pritarti Etikos ir procedūrų komisijos išvadoms, bet po to mūsų pagrindinis darbas, aš įsivaizduoju, paskirti pagrindinį, jeigu reikės, ir papildomus komitetus, kad jie išanalizuotų šį įstatymo projektą. Tuo labiau kad bus siūlymų, kurie po Etikos ir procedūrų komisijos išvados patvirtinimo bus registruojami. Mūsų šiandien pagrindinis darbas ir bus pats išmintingiausias sprendimas turbūt bent jau šioje pavasario sesijoje.
PIRMININKĖ. K. Daukšys.
K. DAUKŠYS (DPF). Ačiū. Iš tikrųjų dar kartą reikia pasveikinti J. Sabatauską su gimtadieniu, kad šiandien priimsime rimtą sprendimą.
Bet aš noriu paklausti Seimo Pirmininkės. Mes susirūpinę. Iš tikrųjų A. Kubilių iš valdybos išmetėte, nes posėdį susirinkusi sušaukė valdyba? Kas čia atsitiko?
PIRMININKĖ. Dalis valdybos narių buvo komandiruotėje. Aš manau, kad jiems sugrįžus gal sunku iškart į posėdį, bet darbas yra darbas.
J. Razma.
J. RAZMA (TS-LKDF). Dėl vedimo tvarkos. Aš nežinau, gal Pirmininkė manė, jog tą įstatymą dėl pieno kainų reguliavimo yra svarbu priimti būtent Melagių dieną, nes gali taip atsitikti, kad bus skelbiama, kad kainos bus normalizuotos, o iš tikrųjų to neįvyks.
Bet aš dėl konkretaus turinio. Norėčiau paprašyti, kad kai svarstysime tą projektą, būtų suteiktas žodis Ministrui Pirmininkui. Kokia yra Vyriausybės pozicija, ar jie pritaria projektui, ar pritaria tiems pasiūlymams, kurie užregistruoti? Tada Seimo nariai galėtų racionaliau balsuoti.
PIRMININKĖ. Gerai. Labai ačiū už pasiūlymus. Iš tiesų Seimo Pirmininkė elgiasi taip, kaip numatyta Statute. Nesvarbu, kokia diena. Aš tikrai nemanau, kad reikia sureikšminti balandžio 1-ąją. Labai prašyčiau Seimą dirbti atsakingai savo darbą atmetant… Galima pajuokauti, bet kai dirbame, reikia rimtai dirbti.
Pirmiausia aš noriu paprašyti Etikos ir procedūrų komisijos pirmininką L. Talmontą pristatyti išvadą, kad visiems būtų aišku, dėl ko šiandien susirinkome.
10.11 val.
Etikos ir procedūrų komisijos išvada dėl Seimo statuto pažeidimų priimant Ūkio subjektų, perkančių–parduodančių žalią pieną ir prekiaujančių pieno gaminiais, nesąžiningų veiksmų draudimo įstatymo Nr. XII-1907 papildymo 31 straipsniu ir 12 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIP-4158 ypatingos skubos tvarka
L. TALMONT (LLRAF). Ačiū, Pirmininke. Gerbiamieji Seimo nariai, Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:
1. 2016 m. kovo 24 d., ypatingos skubos tvarka priimant Lietuvos Respublikos ūkio subjektų, perkančių–parduodančių žalią pieną ir prekiaujančių pieno gaminiais, nesąžiningų veiksmų draudimo įstatymo Nr. XII-1907 papildymo 31 straipsniu ir 12 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIP-4158, buvo pažeistos Seimo statuto 164 straipsnio 4 dalies nuostatos.
2. Atkreipti Seimo posėdžių sekretoriato dėmesį į tai, kad Seimo posėdžiai turi būti vedami pagal Seimo statuto nuostatas. Ačiū.
PIRMININKĖ. Labai ačiū. Viską sprendžia Seimas, ne Seimo sekretoriatas, todėl Etikos ir procedūrų komisija taip pat turėtų atsakingai pažiūrėti.
Dabar pagal procedūras dėl Etikos ir procedūrų komisijos išvados balsuoti nereikia. Mes turime pagal 160 straipsnio 5 dalį balsuoti. Jeigu Seimas šiuo atveju pripažįsta ginčijamą įstatymą netekusiu galios, jo projekto svarstymas paprastai kartojamas nuo tos stadijos, kai buvo padarytas pažeidimas.
10.13 val.
Ūkio subjektų, perkančių–parduodančių žalią pieną ir prekiaujančių pieno gaminiais, nesąžiningų veiksmų draudimo įstatymo Nr. XII-1907 papildymo 31 straipsniu ir 12 straipsnio pakeitimo įstatymas (Nr. XIIP-4158)
PIRMININKĖ. Vadinasi, dabar balsuosime, ar pripažinti ginčijamą įstatymą, kurį priėmėme, netekusiu galios.
Keturi – už, keturi – prieš. Nuomonė už – K. Daukšys. Nėra. Nuomonė už – J. Kondrotas.
J. KONDROTAS (DPF). Ačiū, gerbiama Pirmininke. Gerbiami kolegos, man labai kažkaip keistoka. Aš ir Etikos ir procedūrų komisijoje pasisakiau prieš, kad nebuvo pažeista tuo metu, kai visi Seimo nariai taip gausiai dalyvavo ir labai vieningai palaikė prieš žemdirbių streiką, o dabar kažkaip kaip kiškiai į krūmus. Bet čia kiekvieno parlamentaro sąžinės reikalas. Aš labai prašau visų gerbiamų Seimo narių įsigilinti į šitą problemą, kuri tikrai labai skaudi – 30 tūkst. smulkių pieno gamintojų, kuriems siūloma kaina 0,8 euro centų. Mes siūlome šiame įstatyme, kad minimali būtų ne mažesnė negu 13. Kai kas dabar diskutuoja, kad nebus superkama ir panašiai. Kažkoks absurdas. Vakar susitikus mūsų komitetui su eurokomisaru, atsakingu už žemės ūkį, aš neišgirdau jo aiškaus atsakymo, kada bus pagalba mūsų Lietuvos smulkiesiems pienininkams. Toks, kaip ir visą laiką, abstraktus… Mano buvo užduotas klausimas gerbiamam komisarui, ar ne per daug subiurokratėjo mūsų Europos Parlamento nariai, kai neduodamos, sumažinamos teisės mūsų valstybei spręsti. Aš manau, operatyviai jau turėjo ir šiuo metu turi įsikišti Vyriausybė. Labai ačiū.
PIRMININKĖ. Ačiū. Dabar prieš. Man atrodo, kad galbūt užsirašę prieš susipainiojo, bet nesvarbu jau. Atsirinksime. Nuomonė prieš – E. Gentvilas. Aš suprantu, kad jūs už tai, kad įstatymas liktų galioti? Ar atvirkščiai?
E. GENTVILAS (LSF). Aš atvirkščiai. Gal tikrai…
PIRMININKĖ. J. Kondrotas kalbėjo, kad liktų galioti, tai dabar J. Kondrotas kalbėjo prieš pripažinimą netekusiu galios, o E. Gentvilas kalbės už pripažinimą netekusiu galios.
E. GENTVILAS (LSF). Taip, tikrai.
PIRMININKĖ. Prašom.
E. GENTVILAS (LSF). Atsiprašau, kad buvo sunku suprasti iš anksto registruojantis. Aš manau, kad reikia pripažinti šį įstatymą netekusiu galios pirmiausia dėl Etikos ir procedūrų komisijos išvadų. Joms reikia pritarti, mes negalime ignoruoti teisės dalykų. Jeigu mes norime daryti populistinius žingsnius dėl žemdirbių, pieno gamintojų streiko, tai nereiškia, kad galime kūlversčiais priimti ignoruodami ir teisinius dalykus. Pritarti Etikos ir procedūrų komisijos išvadai.
Kalbant apie to įstatymo likimą. Supraskime, tokie sprendimai nieko negali pakeisti. Tai yra šiurkščiausias įsikišimas į rinkos santykius – vieno segmento rinkos reguliavimas paliekant nereguliuojamus dalykus kito segmento. Išeitis būtų totalus reguliavimas, kai jau nueitume į planinę ekonomiką. Mano manymu, šis įstatymas neturi jokios perspektyvos ir dėl padėties pieno rinkoje reikia spręsti visai kitais būdais. Ne dėl to, kad sesuo, bet dėl to, kad teisingai pasakė ministrė V. Baltraitienė. Kai 2014 metais ji tapo žemės ūkio ministre, maždaug rugsėjo mėnesį ji pasakė: žinodami, kad naikinamos pieno kvotos Europos Sąjungoje, mes, Lietuva, nieko nesame padarę savo pieno gamybos sektoriuje. Yra labai susmulkinti ūkiai – 74 % karvių augintojų augina iki penkių karvių, šitoje vietoje niekas nebuvo daroma. Tokie reguliavimai, kokie dabar į šį įstatymo projektą yra įtraukti, tikrai atves prie to, kad pieno perdirbėjai pirks pieną Latvijoje, Lenkijoje ar net dar tolesniuose kraštuose, o mūsų smulkieji pieno ūkiai visiškai sunyks.
PIRMININKĖ. Ačiū. Noriu paklausti R. Sargūno. Ar jūs už tai, kad įstatymas liktų galioti? Prašom.
R. SARGŪNAS (DPF). Atsiprašau, aš irgi būsiu prieš palaikydamas J. Kondroto nuomonę. Kai mes pateikėme šį įstatymo projektą, nenurodėme, kad būtų fiksuotos kainos už žalio pieno supirkimą žemdirbiams, tik nurodėme, kad būtų įvestos minimalios supirkimo lubos. Manau, kad dėl to nėra pažeidžiama Europos teisė, o išsaugomas subsidiarumo principas, kai priima įstatymus atskira Sąjungos valstybė.
Kitas dalykas. Praeitą posėdį už šį įstatymą balsavo visi buvę salėje parlamentarai, išskyrus vieną, kuris susilaikė, todėl keistoka dabar matyti, kad dalis Seimo narių pakeitė savo poziciją. Aš siūlyčiau, kad būtų atliktas visų pieno sektoriaus segmentų sąnaudų apskaičiavimas.
PIRMININKĖ. Gerai. Nuomonė prieš – K. Glaveckas. Prašom. V. Matulevičius – dėl vedimo tvarkos.
V. A. MATULEVIČIUS (MSNG). Gerbiami kolegos, mes susirenkame per mėnesį trečią kartą į neplanuotą sesiją. Seimo darbe tvyro chaosas. Ir dabar vėl žiūrėkite, kalbame dėl tokio aktualaus ir didžiules aistras sukėlusio įstatymo. Žmonės pasisako užsiregistravę už projektą, o pasisako… t. y. užsiregistravę prieš, pasisako už ir atvirkščiai. Tai už ką mes dabar balsuosime? (Balsai salėje) Tai mes vėl programuojame painiavą, kad mums vėl reikės rinktis į neeilinę sesiją. Man tai nesunku. Bet aš žiūriu į poną E. Gentvilą, ką jis galvoja atvažiavęs iš Klaipėdos kelioms valandoms?
PIRMININKĖ. Jis neturėjo grįžti į Klaipėdą, jis šiandien turėjo dirbti komitetuose. Jis tik penktadienį vakare galės išvažiuoti į Klaipėdą.
Gerai. Aš noriu… K. Glaveckas. Prašom.
K. GLAVECKAS (LSF). Gerbiamieji kolegos, kadangi eilė iš tikrųjų yra susikeitusi, tai aš noriu irgi kelis žodžius pasakyti. Visų pirma, Lietuvos Konstitucijoje numatyta, kad Lietuvoje yra rinkos ekonomika ir Kainų įstatyme, kuris yra, kaip žinote, yra 6 punktas, kuris numato išskirtinį atvejį, kada galimas kainų reguliavimas 6 mėnesiams, kada įvedamas. Visais kitais atvejais kainų reguliavimas yra negalimas. Todėl, kad turi būti rinka, konkurencija. Tai šiuo įstatymu iš esmės griautume ir Konstituciją, ir prieštarautume Kainų įstatymui.
O papildau savo kolegą E. Gentvilą. Iš tikro be gilaus kooperavimo visose srityse – ir auginimo, ir perdirbimo srityje, – kad tai būtų ne tiktai penkių, šešių karvių ūkiai, bet kad būtų stambūs karvių ūkiai, kurie turėtų ir savo kooperuotą perdirbimą, tik tada galima vienaip ar kitaip konkuruoti, sudaryti konkurenciją visoje rinkoje.
Trečias dalykas, kadangi iš tikrųjų pas mus sąlyginai yra aukšta monopolizacija, arba oligopolinė situacija, prekybos, prekybos tinklų, kurie kaip tik ir gauna didžiausią maržą, tai vertėtų pagalvoti apie apribojimą tos maržos ne įstatymu, bet viršpelnio reguliavimu, nes viršpelnis, kuris yra gaunamas tuo atveju, galėtų būti papildomai apmokestinamas ir taip būtų sumažinama jų galimybė taip beatodairiškai didinti kainas. Jeigu paimsime kaštų analizę tarp Lietuvos ir Lenkijos tų pačių pieno kainų, tai pamatysime, kad žemesnė kaina Lenkijos parduotuvėse yra ne vien dėl to, kad ten yra mažesnis PVM, bet visų pirma dėl to, kad žymiai mažesnė marža, didesnė konkurencija prekybos tinklų, galų gale stambesni ūkiai.
Ir ketvirtas veiksnys – tai yra kurso galimybė vykdyti savo monetarinę politiką. Todėl aš manau, kad tokiam įstatymui pritarti negalima, o reikia parengti priemones ir panaudoti Europos Sąjungos lėšas skatinant gilią kooperaciją, stambinant ūkius, nes jeigu mes to nepadarysime dabar, mes turėsime tą problemą visą laiką. Todėl siūlau, kokia čia buvo pozicija, aš neatsimenu, pritarti ar nepritarti, bet tą, kurią sakė E. Gentvilas. Ačiū.
PIRMININKĖ. Iš tiesų anuliuoti mūsų priimtą įstatymą ir pritarti Etikos ir procedūrų komisijai, taip turbūt Kęstutis norėjo pasakyti.
R. Baškienė. Nežinau, kokia nuomonė. Prašom. Tuoj, minutę!
R. BAŠKIENĖ (MSNG). Labai ačiū. Aš užsirašiau kalbėti už pripažinimą, kad šitas įstatymas netektų galios.
PIRMININKĖ. Teisingai.
R. BAŠKIENĖ (MSNG). Ir manau, kad užsirašiau į teisingą eilutę.
PIRMININKĖ. Taip.
R. BAŠKIENĖ (MSNG). Iš tikrųjų visų pirma tai aš nesidžiaugiu Seimo darbo organizavimu ir klaidomis, kurias darome nuolat ypatingos skubos tvarka priimdami įstatymus, ir patys tai matome, nes ypatingos skubos prasmė ir tikslas šitoje situacijoje ir priešrinkiminėje pozicijoje, mieli kolegos, net nesuprantamas ir tampa juokingas. Ne mums juokingas, o Lietuvos žmonėms.
Tie kolegos, kurie nepabijojo susitikti su žemdirbiais, kai žemdirbiai rengė mitingą, girdėjo esminę ir pagrindinę nuostatą – būtinybę suderinti visą grandinę, ne atskirai nustatyti pieno kainą, o įvertinti ir prekybininkus, ir perdirbėjus, ir žemdirbius. Jeigu mes šiandien skubame ir tai darome chaotiškai, jeigu mes šiandien šitą žingsnį darysime vėl skubos tvarka, tikrai įvesime ir Seimą, ir Vyriausybę į labai keistą padėtį, kad neįsigilinę, neišdiskutavę, neišgirdę žemdirbių organizacijos nuomonės ir pozicijos, vėl priimsime sprendimą. Tai gėda bus mums – visam Seimui. Todėl atsikvošėkime, kolegos, nereikia vien pykčio, priešrinkiminių agonijų ar matymo Valstiečių partijos, į kurią atėjo S. Skvernelis, priežastimi bandyti daryti tokias klaidas.
Manau, tikslinga tikrai pripažinti netekus galios šitą įstatymą, surengti rimtas diskusijas, kalbėtis su žemdirbiais, išgirsti visos grandinės, viso proceso poziciją, nuomonę ir tik tada priimti šitą įstatymą. Aš balsuosiu už pripažinimą netekus galios.
PIRMININKĖ. Labai ačiū. Aš tik noriu priminti, kad visas Seimas labai vieningai balsavo, 90 Seimo narių, tik vienas buvo prieš ar susilaikęs, neprisimenu. Todėl vieni kitų galbūt nemoralizuokime. Buvo priimtas įstatymas.
Aš noriu informuoti Seimą, kad aš buvau susitikusi su žemdirbių atstovais ir jų pagrindinis reikalavimas buvo reguliuoti antkainius ir prekybininkų, ne tik perdirbėjų. Tai turbūt reikalavimas irgi nevisiškai pagal teisines mūsų sistemos galimybes.
Taip. J. Sabatauskas. Prašom. (Balsas salėje: „A. Kubilius.“) Atsiprašau, A. Kubilius.
A. KUBILIUS (TS-LKDF). Gerbiamieji kolegos, aš jau sakiau, kad, mano įsitikinimu, tai čia turime, pirma, pripažinti patys sau, kad elgiamės chaotiškai ir priimtas įstatymas yra visiškai nekokybiškas. Čia tiesiog Seimas turi pripažinti savo gėdą. Aš pats asmeniškai tame nedalyvavau, tai bent tiek galiu pats sau pasakyti, kad gerai padariau.
Antras dalykas, mano manymu, tikrai reikia pripažinti, kad įstatymas turi negalioti, nes reikia atkreipti dėmesį į tai, kad svarstant įstatymą nebuvo net gauta Europos teisės departamento išvada, kuri trimis punktais labai aiškiai pasako, kad toks reguliavimas, koks siūlomas priimti įstatymu, prieštaraus Europos Sąjungos teisei.
Kitas dalykas, bent jau aš nematau jokių išvadų, kaip suprantu, iniciatoriai net nepasirūpino, kad įstatymo projektą apsvarstytų Kaimo reikalų komitetas. Tai ką tai reiškia? Tai reiškia, kad bandant, taip sakant, greičiau atbėgti, negu tos karvės ateis į Vilniaus centrą, buvo bėgama jau visiškai pametus sveiką protą. Kiek dabar suprantu iš spaudoje pateikiamos informacijos, tai nei perdirbėjai, nei ūkininkai nėra pritarę tokiam įstatymo tekstui, ir į tai irgi reikia atkreipti dėmesį.
Paskutinis dalykas, reikia suprasti, kad dėl šitokio įstatymo smulkieji ūkininkai gali patirti didelių nuostolių. Ir vėl kyla klausimas, kas iš valdančiųjų padengs tuos nuostolius?
PIRMININKĖ. Ačiū. Noriu priminti, kad ir opozicija balsavo, ne tik valdantieji. J. Sabatauskas. (Triukšmas salėje) Išskyrus liberalus. Taip, išskyrus liberalus. (Šurmulys salėje)
Taip. Aš suprantu, kad aš sukėliau šiek tiek triukšmo. Bet aš noriu pasakyti, mane informuoja, kad keturi už jau kalbėjo. Tai dabar P. Gražulis kaip kalbės?
Juliau, aš atsiprašau.
P. GRAŽULIS (TTF). Žinote, gerbiamoji Pirmininke, iš tikrųjų aš noriu pasakyti, pirmiausia išvydęs, kad yra neeilinė sesija, kaip ir daugelis Seimo narių pagalvojau, kad čia išvakarėse balandžio 1 dienos pokštas. Net ir šiandien klausydamas diskusijų nelabai suprantu, kam reikėjo sukviesti šį posėdį. Juk galėjome tuos klausimus paprasčiausiai išspręsti eilinėje sesijoje, antradienį susirinkti…
PIRMININKĖ. Jau mes išsiaiškinome, kad negalėjome, Petrai.
P. GRAŽULIS (TTF). Na, galbūt praklausiau, nes labai daug diskusijų. Iš principo problema yra gana didelė ir visi puikiai žinome, kokia problema. Tai yra pieno perteklius ir galbūt reikėtų sutikti, kad vien tik nustatymas minimalios kainos problemos visiškai neišspręs, yra ir kiti sektoriai – perdirbimas, prekyba. Jeigu Seimas turėtų politinės valios tuo klausimu kaip nors apimti visas tas tris grandis, būtų daug logikos, bet vargu ar čia užtektų tos politinės valios.
Kitas dalykas, štai į mane kreipėsi, užregistravau pataisą, kad yra ekologiniai ūkiai, o ekologinių ūkių pienas superkamas dvigubai didesne kaina negu paprastas pienas, nes yra daug brangesnė gamyba žalio pieno. Šitas klausimas neišspręstas.
Galbūt reikėtų steigti instituciją, kaip reguliuoja energetikos kainas ir dujų, ir kitas kuro kainas, tiesiog šilumos kainas Energetikos ir kainų komisija. Aš pateikiau pasiūlymą, kad gal būtų galima Rinkos reguliavimo agentūrai pavesti šitą darbą spręsti tokias problemas, tai gal nebūtų prieštaravimų ir taip nesipriešintų Teisės ir teisėtvarkos komiteto pirmininkas J. Sabatauskas. Manau, kad čia labai skubėti nereikėtų, o ieškoti išmintingo sprendimo.
PIRMININKĖ. Taip. Dabar keturi kalbėjo už tai, kad būtų pripažinta netekus galios, trys kalbėjo, kad būtų paliktas įstatymas galioti. Ar dar yra norinčių kalbėti, kad būtų paliktas įstatymas galioti? (Balsai salėje) Nėra. (Balsai salėje) Dėl vedimo tvarkos ar dėl pasisakymo? Prašom, gerbiamasis, dėl vedimo tvarkos. Bet tik dėl vedimo tvarkos!
K. STARKEVIČIUS (TS-LKDF). Aš iš tikrųjų noriu pailiustruoti, kaip ir praėjusį kartą, prašiau taip ramiai priėjęs dėl vedimo tvarkos, kad laikytumės to trijų valandų laiko, kuris nustatytas, jeigu mes darome ypatingos skubos tvarka, tačiau visiškai nebuvau išgirstas, kaip ir dabar. Aš seniai kėliau ranką, stovėjau, irgi nebuvau išgirstas. Čia yra akivaizdus pavyzdys, nes jūs nesakykite, kad ten visi balsavo. Daugelis nedalyvavo, kaip ir aš, tame balsavime, nes aš tada irgi sakiau…
PIRMININKĖ. Ar dėl vedimo tvarkos?
K. STARKEVIČIUS (TS-LKDF). Tai dėl vedimo. Sakau, jūs pastebėkite, tada nereikės…
PIRMININKĖ. Aš matau, kad jūs stovite, bet yra procedūra: keturi – už, keturi – prieš. Kada baigė kalbėti, aš jums suteikiau žodį. Viskas gerai, visi galite kalbėti.
Balsuojame. (Triukšmas salėje) Palaukite, jūs netriukšmaukite, o dabar mes turime pabaigti procedūrą. Dar kartą skaitau. Pirmiausia balsuosime dėl to, kad pripažintume netekusiu galios, tai reiškia, kad pritariame Etikos ir procedūrų komisijai, ką ji išaiškino, taip paprastai sakant. Dar kartą noriu pasakyti, jeigu Seimas šiuo atveju pripažįsta galiojantį įstatymą netekus galios, jo projekto svarstymas paprastai kartojamas nuo tos stadijos, kai buvo padarytas pažeidimas. Vadinasi, ypatingai skubai Seimas pritarė, bet nepadarė trijų valandų pertraukos. Tai konstatuoja Etikos ir procedūrų komisija. Taigi į tą vietą mes ir grįšime. Tos trys valandos bus tam, kad Seimo nariai galėtų užregistruoti pataisas.
Skelbiu balsavimą. Viskas, kad nesiblaškytume. Tie, kurie balsuoja už, balsuoja, kad įstatymas būtų pripažintas netekusiu galios, kurie balsuoja prieš arba susilaiko, balsuoja už tai, kad galiotų mūsų priimtas įstatymas. Ar visiems aišku? Balsuojame.
Balsavo 89 Seimo nariai: už – 62, prieš – 19, susilaikė 8. Mūsų buvęs priimtas įstatymas pripažintas netekusiu galios.
Prašom, nuomonės. Visiems iš eilės. Pirmiausia J. Sabatauskas, labai seniai laukia žodžio. Prašom.
J. SABATAUSKAS (LSDPF). Ačiū, gerbiamoji Pirmininke. Suprantu, kad gal bus sunku padaryti tokį sprendimą, bet aš siūlau balsuoti iš naujo, ar darome svarstymą ypatinga skuba.
PIRMININKĖ. Negalime tokios procedūros…
J. SABATAUSKAS (LSDPF). Mano įsitikinimu, mes turime paskirti komitetus ir grįžti svarstyti į komitetus. Ir ne per tris valandas galima šį klausimą išspręsti. Susitikimuose su žmonėmis jie sako (štai, gavau laišką), iš manęs nepirks pieno. Gavome visi asociacijos kreipimąsi, visi gavome. Sakė, valstybinės institucijos deklaruoja, kad svarbi socialinių partnerių nuomonė, o šį kartą net nuomonės nepaklausė. Griežtai nepritaria šitam įstatymo projektui ir siūlo spręsti klausimą iš esmės. Iš esmės per tris valandas nieko neišspręsime, pridirbsime tik dar daugiau nesąmonių. Skubos darbą velnias neša. (Balsai salėje: „Gaudo!“)
PIRMININKĖ. Aš noriu pasakyti, daugiau niekas manęs neprašykite ypatingos skubos, dirbsime taip, kaip numato Statutas.
Prašom, K. Daukšys.
K. DAUKŠYS (DPF). Iš tikrųjų mes matome labai aiškų dalyką. Didieji gamintojai paspaudė tiek konservatorius, tiek socialdemokratus ir jie iš karto pakeitė savo nuomones. Dėl liberalų aš nieko nesakau, jų visą laiką tokia buvo. Žmonės turi suprasti, kad šantažuoja mažuosius pieno gamintojus vien tik dėl to, kad čia, salėje, paskui galėtų gauti atsaką atgal. Jeigu jūs pažiūrėtumėte, kiek yra žmonių, kurie turi iki 10 karvių, o kiek yra, kurie turi virš 100, jūs suprastumėte, kam dirbate su šiuo įstatymo atmetimu. Aš siūlau dabar neklausyti Juliaus (nors jo gimtadienis) su jo visais pasiūlymais. Seimas turi apsispręsti pirmiausia politiškai, ar mes remiame smulkiuosius pieno gamintojus, ar mes duodame jiems galimybę išgyventi šiuo krizės atveju, ar mes vaidiname gerus?
PIRMININKĖ. Supratome. P. Čimbaras laukia? Ne. Tada gerbiamasis G. Steponavičius.
G. STEPONAVIČIUS (LSF). Labai ačiū. Gerbiamoji Seimo Pirmininke, nepykstame dėl ypatingos skubos, gali būti pridaryta netyčia visokių dalykų, palikime galioti ypatingą skubą.
Liberalų frakcijos vardu mes siūlome šiandien nebaigti procedūros, o eiti normaliu, civilizuotu keliu, paliekant kad ir skubesnę procedūrą, bet su visomis apsvarstymo galimybėmis, įskaitant ir komitetų paskyrimą, šiandien neforsuoti po trijų valandų sprendimo. Jeigu bus norima dėl to balsuoti, mes prašome, kad dėl to būtų balsuojama, nes vėl pridarysime kvailysčių skubiai registruodami pataisas. Ir nelipkime ant šito grėblio.
PIRMININKĖ. Ačiū. A. Kubilius.
A. KUBILIUS (TS-LKDF). Gerbiamoji Pirmininke, aš nežinau, kas čia darosi, ar kadencijos pabaiga, ar dar kas nors, bet aš raginu preciziškai laikytis Statuto. Gerbiamoji ir Sekretoriato vadove, ir gerbiamoji Pirmininke, svarstant įstatymus yra trys stadijos: pateikimas, svarstymas Seimo salėje ir priėmimas. Šalia to dar yra svarstymas komitete. Svarstymo būdais gali būti normalus, skubus arba ypatinga skuba. Tai yra svarstymo būdai, bet ne stadijos. Pagal Statutą, jeigu po priėmimo Etikos ir procedūrų komisija pripažįsta, kad buvo pažeistas Statutas ir Seimas patvirtina tokią išvadą, yra grįžtama į stadiją, o ne į svarstymo būdą. Stadija buvo, kuri buvo pereita, pateikimas. Vadinasi, Seimas turi…
PIRMININKĖ. Priėmimas, kaipgi pateikimas?
A. KUBILIUS (TS-LKDF). Pateikimas, po kurio buvo (minutėlę!) sprendžiama, ar ypatinga skuba, ar neypatinga skuba. Paskutinė stadija, kurią įstatymas yra perėjęs Seime, yra pateikimas. Vėl turi būti grįžtama į stadiją po pateikimo. Ir toliau Seimas gali spręsti, kokiu būdu jis toliau svarstys visus klausimus. Statutas kategoriškai reikalauja grįžti į stadiją.
PIRMININKĖ. Labai ačiū. Kad kas nors iš naujokų šitaip aiškintų, gerbiamasis Andriau, tai suprasčiau, pirmą kadenciją. Bet jūs atmintinai mokate Statutą ir jį dabar bandote interpretuoti keistai. Yra galimybių, ir manau, kad gerbiamojo G. Steponavičiaus pasiūlymas yra labai statutinis ir logiškas.
A. KUBILIUS (TS-LKDF). Gerbiamoji Pirmininke, paskaitykime Statutą. „Jeigu Seimas pripažįsta ginčijamą įstatymą netekusiu galios (kas buvo padaryta), jo projekto svarstymas paprastai kartojamas nuo tos stadijos, kai buvo padarytas pažeidimas.“ Kokioje stadijoje buvo padarytas pažeidimas?
PIRMININKĖ. Etikos ir procedūrų komisija konstatavo, kad nebuvo padaryta per priėmimą trijų valandų pertrauka. Skaitykite išvadas.
A. KUBILIUS (TS-LKDF). Skaitykite Statutą, ne išvadas.
PIRMININKĖ. Aš skaitau viską. Komiteto pirmininkas S. Bucevičius.
S. BUCEVIČIUS (DPF). Gerbiamoji Pirmininke, kolegos, aš šiandien nekalbėsiu apie Statutą. Kreipiuosi į Pirmininkę, į visus jus, išgirskime, ką per tris valandas mes galime padaryti. Kolega K. Daukšys labai paprastai kalbėjo. Jeigu mes rūpinamės apie mažą… Mes, taip pat komitetas pagrindinis, aš manau, turėtume būti išgirsti, ar jiems priimto įstatymo iš tikrųjų reikia. Išgirsti perdirbėjus, ką jie parašė laiške, kad jie nesupirks iš vieno ir penkių karvių turėtojų, o tai sudaro 30 %.
Per tris valandas sukviesti žmones, kuriems skauda arba kurie nori pasakyti apie šį įstatymą, nėra galimybių. Priimkime teisingą sprendimą, leiskite komitetui padaryti bent du posėdžius, kad išgirstume ir pateiktume normalų, argumentuotą atsakymą į tuos… Ir gerbiamojo Jono, kur yra pataisa… Aš manau, ir pats Jonas pripažįsta, kad dar galime ją taisyti pagal europinius standartus. Aš manau, priimsime patį teisingiausią sprendimą. Kreipiuosi į visus jus.
PIRMININKĖ. Ačiū, supratau. Aš dar kartą perskaitau, ką sako Statutas, nes jūs čia visi kalbate, kad mes tikrai dirbtume racionaliai. 164 straipsnio 4 dalis sako… Noriu, kad paklausytumėte, nes vėl pradėsite interpretuoti. „Svarstant projektą ypatingos skubos tvarka 155 straipsnio reikalavimai netaikomi ir priėmimo procedūra po pateikimo gali būti pradėta ne anksčiau kaip po 3 valandų pertraukos.“ Tai ir buvo pažeista, tą konstatavo Etikos ir procedūrų komisija. Tai reiškia, kad ne anksčiau kaip po 3 valandų. Ne po valandos, ne po dviejų mes galime susirinkti, bet ne anksčiau kaip po trijų. Bet nepasako kada.
Gerbiamojo G. Steponavičiaus pasiūlymas yra tikrai logiškas ir atitinkantis Statuto reikalavimus. Todėl tikrai gal mes nesiginčykime. Dabar Seimas priėmė sprendimą priimtą įstatymą laikyti negaliojančiu, tai dabar yra daroma pertrauka. (Balsai salėje) Palaukite, gal aš galiu išsakyti nuomonę? Ar jūs pritarsite, ar ne, mes pasitarsime. Turėkite kantrybės. Turėkime kantrybės. Tą, ką siūlė Julius… Mes negalime grįžti į svarstymo stadiją, nes buvo priėmimo stadija. Nedarykime chaoso. (Balsai salėje) Nešaukite!
Pirmiausia, gerbiamasis Jurgi, aš jums suteiksiu žodį, bet išmokite išlaukti. Aš noriu pasakyti, kad galima daryti pertrauką, paskirti komitetą, ir komitetas, susirinkęs kitą savaitę, gali apsvarstyti visus jūsų siūlymus. Per tą laikotarpį jūs galite užregistruoti pataisas, ir viskas bus gerai. Jokių pažeidimo procedūrų nebus. Jei yra klausimas ir jūs nesutinkate su šiuo mano siūlymu, tada aš kreipiuosi į Etikos ir procedūrų komisiją, prašau susirinkti ir išaiškinti procedūrą, kaip mes turime elgtis.
Prašom. J. Razma.
J. RAZMA (TS-LKDF). Pirmininke, jau ne kartą citavome tą straipsnį, kuriame pasakyta: „paprastai grįžtama į tą stadiją“. Yra žodis „paprastai“, kuris palieka neapibrėžtumą. Iš tikrųjų pats Seimas turi nuspręsti, į kurią stadiją grįžtama. Aš siūlau grįžti į pateikimo stadiją ir tada spręsti, ar darome ypatingą skubą, ar ne. Jei nebūtų žodžio „paprastai“, gerai, grįžtame į tą stadiją, sutinku su jumis, kur buvo pažeidimas, nebuvo padaryta pertrauka. Yra žodis „paprastai“, reiškia pats Seimas turi tiksliai pasakyti, kur jis nori grįžti.
PIRMININKĖ. Aš vadovaujuosi Etikos ir procedūrų komisijos išaiškinimu, kur aiškiai parašė. (Balsai salėje) Ji aiškiai parašė: „Grįžtama į tą stadiją, kur buvo padarytas pažeidimas.“ Pažeidimas buvo padarytas priėmimo stadijoje nepadarius 3 valandų. Todėl yra mano siūlymas vadovautis 164 straipsniu ir Etikos ir procedūrų komisijos išsiaiškinimu ir išvada (164 straipsnio 4 dalimi) ir daryti pertrauką ne anksčiau kaip po 3 valandų. Tai reiškia, kad ta pertrauka gali būti ilgesnė. Aš siūlau paskirti komitetą ir šį klausimą svarstyti antradienį plenarinio posėdžio metu.
Taip, gerbiamasis E. Gentvilas.
E. GENTVILAS (LSF). Gerbiamoji Pirmininke, tik pasakykime arba akcentuokime vieną dalyką. Aš asmeniškai priimsiu vienokią ar kitokią poziciją, bet susitarkime, ar svarstymo stadija jau yra pasibaigusi?
PIRMININKĖ. Taip.
E. GENTVILAS (LSF). Lieka tik priėmimo stadija? Nes čia traktavimas tikrai gali būti toks, kad yra pasibaigusi pateikimo stadija ir prasidėtų svarstymo. Jūs traktuojate, kad pasibaigusi ir svarstymo stadija.
PIRMININKĖ. Taip. Ir Etikos ir procedūrų komisija tą patvirtino. Nes Seimas buvo pritaręs ypatingai skubai ir prasidėjusi priėmimo stadija. Bet priėmimo stadijoje taip pat galime daryti daugybę veiksmų, kuriuos numato mūsų Statutas. Mums Statutas nedraudžia tą klausimą svarstyti kitą savaitę. Priėmimo stadijoje galimi ir komiteto prašymai dėl pertraukų. Tikrai mes galime turėti pakankamai laiko išsamiai visoms pataisoms apsvarstyti.
Taigi noriu paprašyti, ar sutinkate, kad Kaimo reikalų komitetas būtų pagrindinis šiuo klausimu? K. Daukšys. Prašom.
K. DAUKŠYS (DPF). Ačiū, gerbiamoji Seimo Pirmininke. Tada siūlau Kaimo reikalų komitetą, kad jis būtų tas, kuris svarstys, ir…
PIRMININKĖ. Balsuojame. Kas pritariate, kad pagrindinis būtų Kaimo reikalų komitetas ir kad svarstytume antradienį priėmimo stadijoje? Balsuojame.
Balsavo 83 Seimo nariai. Už – 78, prieš – 3, susilaikė 2. Taigi yra daroma pertrauka iki antradienio. Pagrindinis komitetas yra Kaimo reikalų komitetas. Jis susirinks ir turės galimybę apsvarstyti visus jūsų pasiūlymus, kuriuos jūs užregistruosite tuo metu. Labai ačiū.
J. Sabatauskas. Prašom.
J. SABATAUSKAS (LSDPF). Dėl papildomo komiteto. Aš siūlau, kad Ekonomikos komitetas, nes čia kainų reguliavimas, irgi būtų papildomas komitetas. Ekonomikos komitetas būtų papildomas komitetas. Ačiū.
PIRMININKĖ. Noriu paprašyti, kad vis dėlto Ekonomikos komiteto pirmininkas, jei nėra, pavaduotojas pasakytų, ar tikrai reikia, nes čia ne jų sritis. Kas yra Ekonomikos komiteto pavaduotojas?
K. DAUKŠYS (DPF). Nėra nieko ir nereikia.
PIRMININKĖ. Bet Seimas sprendžia. Yra pasiūlymas Ekonomikos komitetui dar pasvarstyti, nors Statutas to nenumato.
Balsuojame, kas pritariate, kad Ekonomikos komitetas būtų papildomas, balsuojate už, kas turite kitą nuomonę, balsuojate prieš arba susilaikote.
Balsavo 75 Seimo nariai. Už – 45, prieš – 18, susilaikė 12. Taigi papildomu paskirtas Ekonomikos komitetas. K. Daukšys.
K. DAUKŠYS (DPF). Gerbiamoji Pirmininke, tada aš siūlau Socialinės apsaugos ir darbo komitetą, nes tai liečia daug žmonių, kurių pragyvenimo pajamos iš to pienuko yra ir vienintelis šaltinis. Tai gal tada socialiniai reikalai galėtų apsvarstyti irgi iki antradienio ir pranešti, ar gerai tas įstatymas, ar blogai.
PIRMININKĖ. Gerai. Prašom. Gerbiamasis E. Jonyla.
E. JONYLA (LSDPF). Dėkoju, Pirmininke. Gana sudėtinga, jei jau mes antradienį renkamės į plenarinį posėdį, Kaimo reikalų komitetas kada turi rinktis? Reikia derintis su ūkininkais. Vėl skubus darbas. Ar čia ne per skubu? Man tai…
PIRMININKĖ. Jūs turite daugybę procedūrinių galimybių pratęsti savo darbą komitete.
E. JONYLA (LSDPF). Gerai, supratau.
PIRMININKĖ. Pagal Statutą turite tokių galimybių.
E. JONYLA (LSDPF). Tada prašysime pertraukos.
PIRMININKĖ. Prašom.
A. STRELČIŪNAS (TS-LKDF). Aš norėčiau pasiūlyti vis dėlto svarstyti ketvirtadienį. Trečiadienį galėtų apsvarstyti du komitetai, o ketvirtadienį ne skubos tvarka priimtume projektą.
PIRMININKĖ. Jūs turite, aš sakiau, komitetas turi daugybę procedūrinių galimybių pagal Statutą, ir priimti galėsime net ir kitą savaitę, jei mes tą atliksime tvarkingai.
S. Bucevičius. Prašom.
S. BUCEVIČIUS (DPF). Pirmininke, logiškas pasiūlymas yra trečiadienį. Bet jeigu jūs mums nesuteiksite galių, tai komitetas turės rinktis pirmadienį. Bet logiškiausia būtų informuoti visus (dar kartą kartoju) suinteresuotus asmenis per tą laikotarpį. Šiandien yra penktadienis, tai pirmadienį ar jie susirinks, ar pasiruoš pataisoms? Iš tikrųjų logiškiausia būtų trečiadienį ir ketvirtadienį, Pirmininke, įtraukti į plenarinį posėdį.
PIRMININKĖ. Prašom paruošti, komitete, raštą Seniūnų sueigai. Klausimas bus išspręstas. Kokios problemos? Kaimo reikalų komitetas.
P. ČIMBARAS (DPF). Gerbiamoji Pirmininke, bet mes ką tik paskyrėme papildomą komitetą. Tai pirma turi apsvarstyti papildomas komitetas, po to – pagrindinis. Tai kada dabar? Faktiškai mes dabar su papildomu komitetu stabdome pagrindinio komiteto…
PIRMININKĖ. Apie tai mes ir šnekame. Viskas gerai, gerbiamieji Seimo nariai, jūs ne pirmą kartą… Komitetų pirmininkai žino procedūras, ir viskas bus išspręsta. Prašom. Gerbiamasis V. A. Matulevičius.
V. A. MATULEVIČIUS (MSNG). Gerbiamieji kolegos, kadangi šis siūlymas gali prieštarauti Europos teisei, todėl aš siūlau įtraukti ir Teisės ir teisėtvarkos komitetą, kuris padėtų rasti tokią formuluotę, kuri po to nesikirstų su Europos Tarybos direktyva. Ačiū.
PIRMININKĖ. Aš manau, kad komitetai turėtų skaityti Teisės departamento išvadas. Ten viskas yra pasakyta. Ačiū visiems.
Yra dar Seimo narių pareiškimai. Pareiškimų užregistruotų nėra. Registruojamės.
Užsiregistravo 72 Seimo nariai.
Labai ačiū visiems, mes šiandien atlikome du darbus: išsprendėme procedūrinį klausimą ir pasitikrinome, ar galime pagal mūsų patvirtintą sistemą labai greitai susirinkti. Labai ačiū.
* Santrumpų reikšmės: DPF – Darbo partijos frakcija; LLRAF – Lietuvos lenkų rinkimų akcijos frakcija; LSDPF – Lietuvos socialdemokratų partijos frakcija; LSF – Liberalų sąjūdžio frakcija; MSNG – Mišri Seimo narių grupė; TS‑LKDF – Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų frakcija; TTF – frakcija „Tvarka ir teisingumas“.