AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

TABAKO, TABAKO GAMINIŲ IR SU JAIS SUSIJUSIŲ GAMINIŲ KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. I-1143 10, 11, 12, 14, 15 161, 171 IR 26 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

IR 162 STRAIPSNIO PANAIKINIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai:

Pagrindinis Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo Nr. I-1143 (toliau – Įstatymas) 10, 11, 12, 14, 15 161, 171, 18 ir 26 straipsnių pakeitimo ir 162 straipsnio panaikinimo įstatymo projekto (toliau – Įstatymo projektas) tikslas – mažinti elektroninių cigarečių ir jų pildyklių prieinamumą, efektyvinant nuotolinės prekybos draudimo įgyvendinimą bei suteikiant valstybės institucijoms galimybę kontroliuoti gamybą, didmeninę ir  mažmeninę prekybą su tabako gaminiais susijusiais gaminiais  šią veiklą licencijuojant.

Pažymėtina, kad elektroninės cigaretės pastaruoju metu kelia itin daug diskusijų ne tik Lietuvoje, bet ir visame pasaulyje. Jungtinių Amerikos Valstijų sveikatos apsaugos pareigūnai pateikė duomenis apie neįtikėtinai dažnus sunkius plaučių ligų susirgimo atvejus tarp žmonių, kurie naudojo e-cigaretes. Naujausiais duomenimis 38 valstijose nustatyti apie 530 sunkių plaučių ligų atvejų asmenims, kurie naudojosi elektroninėmis cigaretėmis, tarp minėtų asmenų 7 pacientai mirė. Dauguma susirgusių asmenų – jaunesni nei 25 metai. Sutinkama, kad tai nauja ir sparčiai auganti rinka, o toks jos suaktyvėjimas rodo, kad žmonėms reikėjo alternatyvų įprastiems tabako gaminiams. Nors šios alternatyvos, kaip ir įprasti tabako gaminiai, buvo ir yra skirti vartoti tik vyresniems nei 18 metų asmenims, deja, jų paplitimas tarp nepilnamečių tapo didele problema. Kaip nurodo ir pati Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento dabartinė vadovė, didžiausią įtaką šiam neigiamam reiškiniui daro būtent šių gaminių prekyba internetu (https://www.lrt.lt/naujienos/tavo-lrt/15/192174/ivardijo-tikraji-elektroniniu-cigareciu-poveiki), nors, vadovaujantis Įstatymo dabartinėmis nuostatomis, tokia prekyba yra draudžiama. Todėl šiuo Įstatymo projektu siūloma didinti baudas už nuotolinės prekybos draudimo pažeidimą - (nuo dabartinių 289 EUR – 868 EUR iki 1448 EUR – 8688 EUR), už pakartotiną pažeidimą – licencijų verstis mažmenine prekyba su tabako gaminiais susijusiais gaminiais galiojimo panaikinimas, už pardavimo nepilnamečiams pažeidimą (iki 1448 EUR – 2896 EUR, atitinkamai 2896 EUR – 5792 EUR už pakartotinį pažeidimą) ir taip pat riboti galimybę juridiniams asmenims gauti mažmeninės prekybos licencijas, nes dažnu atveju tie patys mažmeninės prekybos subjektai vykdo ir prekybą internetu, todėl licencijos netekimo/negalėjimo jos gauti susiejimas su nuotolinės prekybos pažeidimais, tikėtina, bus efektyvi kontrolės priemonė.

Kaip jau minėta aukščiau, Įstatymo projekto rengėjai taip pat siūlo licencijuoti su tabako gaminiais susijusių gaminių veiklą visose grandyse – gamybą, didmeninę ir mažmeninę prekybą. Šią prieinamumo mažinimo priemonę taip pat įvardina ir Higienos instituto mokslininkai, atlikę tyrimą „Elektroninės cigaretės: poveikis sveikatai ir teisinis reglamentavimas Europoje“. Tyrime pabrėžiama, kad nežiūrint į tai, kad Tabako produktų direktyva nereikalauja, kad su elektroninių cigarečių ir jų pildyklių gamyba ar pardavimu susijusi veikla būtų licencijuojama, kai kurios šalys šią veiklą licencijuoja, pvz. Vengrija elektroninių cigarečių gamybą ir mažmeninę prekybą, Latvija – gamybą, Suomija didmeninę ir mažmeninę prekybą, Slovėnija – mažmeninę prekybą. Surinkta tyrime medžiaga leidžia įžvelgti tam tikrą šalių elgsenos tendenciją – nors Tabako produktų direktyva su elektroninių cigarečių veikla susijusių aspektų nereglamentuoja, didelė dalis apklausoje dalyvavusių šalių yra linkusios taikyti gana griežtus elektroninių cigarečių pateikimo į rinką ir rinkodaros reikalavimus.

Pagal Pasaulio sveikatos organizacijos išreikštą poziciją, el. cigarečių reglamentavimas yra būtinas dėl nežinomo ilgalaikio el. cigarečių poveikio sveikatai ir vis didėjančio jų vartojimo paplitimo. Siekiant išvengti situacijų, kai dėl įstatymų spragų neužtikrinama efektyvi kontrolė, Pasaulio sveikatos organizacija rekomenduoja el. cigaretes atskirai reglamentuoti kaip tabako gaminius ir medicininės paskirties gaminius.

Taigi, elektroninių cigarečių pasiūlos mažinimui turėtų būti taikomos analogiškos priemonės, kaip ir tabako gaminių pasiūlos mažinimui. Viena iš jų – licencijavimas. Nesant licencijavimo mechanizmo, t. y. nežinant vietų, kuriose leidžiama verstis veikla su tabako gaminiais susijusiais gaminiais, procesą sunku sukontroliuoti ir identifikuoti subjektus, užsiimančius šia veikla. Valstybė, išduodama (arba ne) licencijas galės įsitikinti ir užtikrinti, kad šiuos ypatingus nikotino turinčius gaminius gamins, pardavinės tik patikimi asmenys, kadangi prieš išduodant licencijas bus tikrinama subjektų nepriekaištinga reputacija, t. y. subjekto atitiktis tam tikroms sąlygoms, tokioms kaip baustumas už Įstatymo ar kitų teisės aktų nusižengimus, mokestinių prievolių vykdymas.

Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento atstovai pažymi, kad nesant licencijavimui, jie neturi realių teisinių galimybių įgyvendinti kontrolės funkciją šių subjektų atžvilgiu, todėl rinkoje susidaro tokia chaotiška ir nereguliuojama situacija, kuri, tikėtina, pasikeis, kai ši veikla taps licencijuojama, t.y. prižiūrima. Šį teiginį pagrindžia skaičiai: 2018 metų duomenimis, į Europos Sąjungos sukurtą elektroninį registracijos portalą EU-CEG informaciją apie ketinamas tiekti Lietuvos rinkai elektronines cigaretes ir jų pildykles yra pateikę 274 el. cigarečių gamintojai iš 27 šalių ir 40 el. cigarečių importuotojų iš 14 šalių. 2019-09-30 duomenimis EU-CEG sistemoje yra 29385 įrašai apie Lietuvos rinkai skirtas el. cigaretes ir jų pildykles. Tuo tarpu pagal Valstybinės mokesčių inspekcijos 2019 m. rugsėjo mėnesio duomenis, kaip akcizų už elektroninių skysčius mokėtojai yra užsiregistravusios tik 8 bendrovės. Pažymėtina, kad pagal Lietuvos Respublikos akcizų įstatymą prievolė mokėti akcizą nesiejama su gamybos ar prekybos vietomis. Prievolė mokėti akcizą atsiranda  tuo atveju, kai subjektai patys įsiregistruoja kaip mokėtojai.

 

            Taip pat, siekiant aukščiau įvardintų tikslų, Įstatymo projekto rengėjai siūlo įtvirtinti ir kitus su tabako gaminiais susijusių gaminių mažmeninės prekybos ribojimus, kurie šiuo metu taikomi tabako gaminiams, t. y. drausti pardavimą automatuose, tose pardavimo vietose, kur vaikų prekės sudaro didžiąją dalį apyvartos, farmacijos įmonėse, sveikatos priežiūros ir kitose nurodytose vietose.

Be to, Įstatymo projekto rengėjai mano, kad reikėtų aiškiau įtvirtinti ir šiuo metu galiojantį reklamos draudimą, išplėtotą teismų praktikos. Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas yra pažymėjęs, kad bet kokių komercinių pasiūlymų (kainų ir kt.), susijusių su elektroninėmis cigaretėmis, nurodymas teikiant informacinės visuomenės paslaugas (t.y. internetu) yra draudžiamas (LVAT 2017 m. lapkričio 8 d. nutartis administracinėje byloje Nr. A-1327-261/2017). Nepaisant to, anot šiuo metu akivaizdžiai nuotolinės prekybos draudimus ignoruojančių subjektų paaiškinimų, jų valdomose interneto svetainėse nėra galimybės nusipirkti gaminių, o yra tik pateikiama informacija apie produktus. Tad šiuo Įstatymo projektu siūloma aiškiai nurodyti, kad bet kokia elektroninių cigarečių ar elektroninių pildyklių reklama yra draudžiama, įskaitant ir kainų nurodymą. Taip pat siūloma drausti kitas pardavimus galinčias skatinti priemones, kurios yra šiuo metu taikomos tabako gaminiams, t. y. drausti įvairias nuolaidas, kuponus, nemokamą gaminių platinimą, organizuoti žaidimus, akcijas ir pan.

 

Įstatymo projekto rengėjų nuomone, siekiant išspręsti nepilnamečių elektroninių cigarečių vartojimo problemą, reikia imtis esminių pakeitimų, tokių kaip licencijavimas, mažmeninės prekybos ribojimai, didesnės baudos, galinčios atgrasyti nuo pažeidimų, o ne minimalių, tokių kaip skonių draudimas. Pastarieji, rengėjų nuomone, gali būti reikalingi tuo atveju, kai pagrindiniai draudimai yra neveiksmingi.

 

2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai:

Įstatymo projekto iniciatoriai ir rengėjai – Seimo narys Vytautas Kernagis

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai:

Šiuo metu su tabako gaminiais susijusių gaminių nei gamyba nei prekyba nėra licencijuojama, o tai lemia sudėtingą subjektų, parduodančių šiuos gaminius, kontrolę ir didelį šių gaminių prieinamumą. Taip pat šiuo metu nėra taikomi tokie mažmeninės prekybos ribojimai, kaip pardavimas automatuose, farmacijos įstaigose ir pan. bei nėra suvienodintas kuponų, akcijų, nuolaidų ir pan. draudimas ne tik tabako gaminiams, bet ir elektroninėms cigaretėms. Reklamos draudimas yra įtvirtintas, tačiau subjektams, nesusipažinusiems su teismų praktika, gali būti neaišku, jog kainos nurodymas (komercinio pasiūlymo patiekimas) taip pat yra laikomas reklama ir yra draudžiamas. Baudos už nuotolinės prekybos draudimo ir pardavimo nepilnamečiams draudimo pažeidimus yra numatytos, tačiau, Įstatymo projekto rengėjų nuomone, jos yra neadekvačiai mažos (ypač už nuotolinę prekybą).

 

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:

Įstatymo projektu siūloma:

1.      Licencijuoti su tabako gaminiais susijusių gaminių gamybą, didmeninę ir mažmeninę prekybą;

2.      Įtvirtinti su tabako gaminiais susijusių gaminių mažmeninės prekybos vietų ir būdų ribojimus;

3.      Įtvirtinti draudimą interneto svetainėse nurodyti su tabako gaminiais susijusių gaminių kainas;

4.      Didinti baudas už su tabako gaminiais susijusių gaminių nuotolinės prekybos draudimo pažeidimą ir už pardavimo nepilnamečiams draudimo pažeidimą.

 

Tikimasi, kad šios priemonės padės mažinti elektroninių cigarečių ir (ar) elektroninių cigarečių pildyklių prieinamumą nepilnamečiams.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:

Neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:

Įstatymo projekto priėmimas neturės neigiamos įtakos korupcijai ar kriminogeninei situacijai.

 

7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Įstatymo projekto priėmimas neturės neigiamos įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai, priešingai – lems sąžiningas ir objektyvias verslo sąlygas visiems elektroninių cigarečių rinkoje veikiantiems subjektams.

         

8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:

Priėmus Įstatymo projektą, reikės keisti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. gruodžio 5 d. nutarimą Nr. 1450 „Dėl didmeninės ir mažmeninės prekybos tabako gaminiais licencijavimo taisyklių patvirtinimo“ ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. spalio 2 d. nutarimą Nr. 1180 „Dėl tabako gaminių gamybos licencijavimo“, o taip pat pakeisti Administracinių nusižengimų kodeksą, jame numatant atsakomybę už naujai įtvirtintus draudimus.

 

9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:

Įstatymo projektais parengti laikantis nustatytų reikalavimų.

 

10. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus:

Įstatymo projektas neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisės aktams.

 

11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti:

Iki įstatymo įsigaliojimo Lietuvos Respublikos Vyriausybė turės pakeisti (arba priimti naujas) mažmeninės prekybos elektroninėmis cigaretėmis ir (ar) elektroninių cigarečių pildyklėmis taisykles, o Lietuvos Respublikos Seimas turės priimti atitinkamus Administracinių nusižengimų kodekso pakeitimus.

 

12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):

Valstybei papildomų lėšų iš biudžeto neprireiks, nes už administracinių paslaugų suteikimą (licencijų išdavimą) bus numatyta atitinkama rinkliava.

 

13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:

Nėra gauta.

 

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis:

 „elektroninė cigaretė“, „elektroninės cigaretės pildyklė“.

 

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

Įstatymo projektas notifikuotinas Europos Komisijai pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. gegužės 20 d. nutarimo Nr. 617 „Dėl Keitimosi informacija apie standartus, techninius reglamentus ir atitikties įvertinimo procedūras taisyklių patvirtinimo“ reikalavimus.

 

                                   

Teikia:

 

Seimo narys Vytautas Kernagis