image001

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBA

 

Biudžetinė įstaiga, A. Jakšto g. 6, LT-01105 Vilnius,

tel. 8 706 63 335, el. p. dokumentai@stt.lt

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188659948

 

Viešajai įstaigai Vilniaus universiteto ligoninė Santaros klinikos

El. p. info@santa.lt          

 

 

 

 

 

 

ANTIKORUPCINIO VERTINIMO IŠVADA

DĖL SANTAROS KLINIKŲ TEISĖS AKTŲ, REGLAMENTUOJANČIŲ ASMENŲ, PAGEIDAUJANČIŲ GAUTI ASMENS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS PASLAUGAS, REGISTRACIJĄ, ASMENS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS PASLAUGŲ LAUKIMO EILIŲ SUDARYMĄ IR ŠIŲ EILIŲ VALDYMĄ

 

2023 m. birželio  d. Nr. 4-01-

 

Vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 5 dalies 2, 4 ir 5 punktų nuostatomis, atlikome antikorupcinį vertinimą šių teisės aktų:

1. Procedūros P18-2017 „Mokamos paslaugos“, patvirtintos Viešosios įstaigos Vilniaus universiteto ligoninė Santaros klinikos (toliau – Santaros klinikos arba Klinikos) generalinio direktoriaus 2017 m. lapkričio 10 d. įsakymu Nr. V-856, (toliau – Klinikų mokamų paslaugų teikimo procedūra).

2. Darbo organizavimo procedūros VL-DOP7-2019 „Priėmimo-skubios pagalbos skyriaus darbo organizavimas“, patvirtintos Santaros klinikų generalinio direktoriaus 2019 m. rugpjūčio 8 d. įsakymu Nr. V-270, (toliau – Priėmimo-skubios pagalbos skyriaus darbo organizavimo procedūra).

3. VšĮ Vilniaus universiteto ligoninės Santaros klinikų vidaus tvarkos taisyklių, patvirtintų Santaros klinikų generalinio direktoriaus 2020 m. lapkričio 25 d. įsakymu Nr. V- 1133, (toliau – Vidaus tvarkos taisyklės).

4. Santaros klinikų generalinio direktoriaus 2022 m. spalio 28 d. įsakymo Nr. V-1046 „Dėl gydytojų specialistų etatinio krūvio specializuotoms ambulatorinėms paslaugoms teikti Vaikų konsultacijų poliklinikoje“.

5. Darbo organizavimo procedūros DOP 154-2022 „Pacientų registravimo ir informavimo skyriaus darbo organizavimas“, patvirtintos Santaros klinikų generalinio direktoriaus 2022 m. gruodžio 5 d. įsakymu Nr. V-1149.

 

Siekdami mažinti korupcijos rizikos veiksnių atsiradimo tikimybę, taip pat siekdami teisinio reguliavimo išsamumo, nuoseklumo, skaidrumo ir atsparumo korupcijai, teikiame žemiau išdėstytas pastabas ir pasiūlymus.

 

1. Kritinės antikorupcinės pastabos ir pasiūlymai:

1.1. Santaros klinikų nustatytu teisiniu reglamentavimu atskiriems asmenims sudaromos sąlygos asmens sveikatos priežiūros paslaugas gauti išskirtinėmis sąlygomis.

1.1.1. Vidaus tvarkos taisyklių 17 punkte nustatyta: „17. Planine tvarka hospitalizuojami pacientai privalo turėti Santaros klinikų šeimos gydytojų ar gydytojų specialistų siuntimą. Suderinus paciento hospitalizavimą su atitinkamo Santaros klinikų centro vadovu ar stacionaro skyriaus vedėju – kitos asmens sveikatos priežiūros įstaigos gydytojo siuntimą.“ Prievolė papildomai derinti hospitalizavimo klausimą su atitinkamo skyriaus vedėju nustatoma ir Priėmimo-skubios pagalbos skyriaus darbo organizavimo procedūros 5.9.1 papunktyje.

Darytina prielaida, kad papildomo derinimo procedūra reikalinga planuojant ir organizuojant stacionarinių asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimą. Tačiau, nekvestionuodami minėto poreikio, nustatėme, kad:

- Teisiniu reglamentavimu nėra nustatoma, kaip turėtų būti įgyvendinama prievolė papildomai derinti hospitalizavimo klausimą su atitinkamu centro vadovu ar stacionaro skyriaus vedėju, t. y. ar tokiam derinimui turi būti registruojamasi taip pat, kaip ir vizitui asmens sveikatos priežiūros paslaugoms gauti, ar derinimas vyksta privataus susitikimo metu. Manytina, kad toks neapibrėžtumas didina prielaidas, kad atskirų asmenų atžvilgiu teisės normų taikymo praktika gali skirtis.

- Atliekant antikorupcinį vertinimą ir analizuojant Išankstinės pacientų registracijos informacinė sistemoje (E. sveikata) esamas parinktis, darytina išvada, kad Išankstinės pacientų registracijos informacinė sistemoje (E. sveikata) nėra galimybių registruotis vizitui, kurio paskirtis būtų – derinti hospitalizavimo klausimą su Santaros klinikų centro vadovu ar stacionaro skyriaus vedėju. O tai reiškia, kad asmeniui, siekiančiam derinti hospitalizavimo klausimą, yra sukuriamas poreikis dar iki tiesioginio derinimo su atitinkamu vadovu ar vedėju bendrauti su kitu personalu, kas didina rizikas dėl procedūrų neapibrėžtumo.

- Iš esamo teisinio reglamentavimo nėra aišku, kokios galėtų būti atliekamos procedūros, jeigu hospitalizavimo klausimo su atitinkamo Santaros klinikų centro vadovu ar stacionaro skyriaus vedėju suderinti nepavyktų. Laikytina, kad tokių procedūrinių klausimų nepakankamas reglamentavimas, skatina hospitalizavimo klausimus derinti neformaliai.

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, darytina išvada, kad esamu reglamentavimu ne visiems asmens sveikatos priežiūros paslaugas pageidaujantiems gauti asmenims sudaromos vienodos sąlygos šias paslaugas gauti, kas savo ruoštu sudaro sąlygas piktnaudžiauti priimant atitinkamus sprendimus, ir skatina ieškoti būdų paveikti šiuos sprendimus.

 

Siekdami skaidrinti asmenų, pageidaujančių gauti asmens sveikatos priežiūros paslaugas, registracijos, asmens sveikatos priežiūros paslaugų laukimo eilių sudarymo ir šių eilių valdymo procedūras ir didinti paslaugų prieinamumą, siūlome tobulinti teisinį reglamentavimą pagal pateiktas pastabas.

 

1.2. Išankstinės pacientų registracijos informacinėje sistemoje (E. sveikata) nesudaromos galimybės registruotis visoms asmens sveikatos priežiūros paslaugoms.

Atliekant antikorupcinį vertinimą ir išanalizavus Išankstinės pacientų registracijos informacinėje sistemoje (E. sveikata) esamas registracijos asmens sveikatos priežiūros paslaugoms gauti galimybes, nustatyta, kad pagal Ministerijos mokamų paslaugų teikimo tvarką mokamoms asmens sveikatos priežiūros paslaugoms internetu registruojama tik tuo atveju, jeigu asmuo, pageidaujantis gauti mokamas asmens sveikatos priežiūros paslaugas, neturi asmens sveikatos priežiūros įstaigos gydytojo siuntimo. Tai yra, internetu neįmanoma užsiregistruoti, jeigu pageidaujama gauti papildomų ar brangesnių paslaugų, arba pageidaujama asmens sveikatos priežiūros paslaugas ar slaugos ir palaikomojo gydymo paslaugas gauti ne eilės tvarka[1].

Pažymėtina, kad tokia praktika turi įtakos statistikai, būtinai vertinant pacientų eilių sudarymą, kadangi visi pacientai, kuriems suteiktos mokamos paslaugos, traktuojami, kaip neturintys asmens sveikatos priežiūros įstaigos gydytojo siuntimo, ir nefiksuojami tie pacientai, kurie turėdami asmens sveikatos priežiūros įstaigos gydytojo siuntimą, paslaugas pageidavo gauti greičiau nei būtų gavę iš PSDF biudžeto lėšų apmokamas paslaugas.

Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad pagal Išankstinės pacientų registracijos informacinės sistemos (E.sveikata) duomenis, pas dalį specialistų galima užsiregistruoti tik mokamoms paslaugoms. Pavyzdžiui, 2023 m. gegužės 23 dieną Išankstinės pacientų registracijos informacinėje sistemoje (E.sveikata) nebuvo galimybės užsiregistruoti šioms iš PSDF biudžeto lėšų apmokamoms paslaugoms (t. y. turint asmens sveikatos priežiūros įstaigos gydytojo siuntimą): burnos, veido ir žandikaulių chirurgija, endokrinologija, hematologija (Krešėjimo sutrikimai, giliųjų venų trombozė), kardiologija (Suaugusiems), ortopedija ir traumatologija (Suaugusiems), otorinolaringologija (LOR (burnos, gerklės, nosies) onkologinės ligos), otorinolaringologija (Suaugusiems), pilvo chirurgija (Tulžies pūslės ir latakų ligos), plastinė ir rekonstrukcinė chirurgija (Suaugusiems), reumatologija (informacija apie visas registracijos galimybes pateikiama šios išvados priede „Sąrašas 2023 m. gegužės 23 dieną Išankstinės pacientų registracijos informacinėje sistemoje (E.sveikata) pateikiamų Santaros klinikų teikiamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų laisvų laikų išankstinei registracijai“).

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, darytina išvada, kad Išankstinės pacientų registracijos informacinėje sistemoje (E. sveikata) nesudaromos galimybės registruotis visoms, tiek iš PSDF biudžeto lėšų apmokamoms, tiek kitoms, išskyrus „be siuntimo“ mokamoms, asmens sveikatos priežiūros paslaugoms. Kas savo ruoštu sukuria asmens, pageidaujančio gauti asmens sveikatos priežiūros paslaugas, poreikį ieškoti kitų būdų patekti pas gydytoją, dėl ko didėja piktnaudžiavimo galimybės. Todėl, siekdami mažinti korupcijos rizikos veiksnių atsiradimo tikimybę, siūlome, Išankstinės pacientų registracijos informacinėje sistemoje (E. sveikata) sudaryti galimybę registruotis visoms Klinikų teikiamoms asmens sveikatos priežiūros paslaugoms.

 

2. Kitos antikorupcinės pastabos ir pasiūlymai:

Ne visi Klinikų teisės aktai yra viešai prieinami.

Pažymėtina, kad Klinikų mokamų paslaugų teikimo procedūra vertinimui buvo pateikta raštu, o viešai, nei Klinikų, nei Teisės aktų registre ar kitose viešai prieinamose interneto svetainėse, ji neskelbiama.

Manytina, kad, nepaisant to, kad Klinikų mokamų paslaugų teikimo procedūros 5.2.4 papunktyje nustatoma, kad informacija apie mokamas paslaugas iškabinama matomoje vietoje su nurodytomis kainomis (arba nuoroda kur galima sužinoti kainas) bei nurodymu kaip ir kur sumokėti,  šio teisės akto viešas nepaskelbimas neužtikrina pakankamą informacijos sklaidą, mažina ratą asmenų, kurie žino apie mokamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų gavimo galimybes. Taip pat kelia klausimą dėl Teisės aktų registre nepaskelbtų teisės aktų galiojimo.

Siekdami užtikrinti procedūrų skaidrumą, siūlome Klinikų mokamų paslaugų teikimo procedūras reglamentuojančius ir kitus susijusius teisės aktus skelbti Klinikų interneto svetainėje ir Teisės aktu registre.

 

3. Kitos pastabos ir pasiūlymai

Kitų pastabų ir pasiūlymų neteikiame.

 

Atlikus antikorupcinį vertinimą darytina išvada, kad kai kurios Santaros klinikų teisės aktų, reglamentuojančių asmenų, pageidaujančių gauti asmens sveikatos priežiūros paslaugas, registracijos, asmens sveikatos priežiūros paslaugų laukimo eilių sudarymą ir šių eilių valdymą, nuostatos yra mažinančios procedūrų skaidrumą ir galinčios sudaryti sąlygas piktnaudžiauti.

Vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 8 dalies nuostatomis, prašome per du mėnesius nuo antikorupcinio vertinimo išvados gavimo dienos Lietuvos Respublikos Seimo teisės aktų informacinėje sistemoje paskelbti informaciją apie tai, kaip atsižvelgta (planuojama atsižvelgti) į pateiktas pastabas ir pasiūlymus arba, jeigu į antikorupcinio vertinimo išvadoje pateiktas pastabas ir pasiūlymus neatsižvelgta, nurodyti priežastis ir motyvus, užpildant antikorupcinio vertinimo išvados įgyvendinimo pažymą[2], ir pateikti Specialiųjų tyrimų tarnybai nuorodą į ją.

 

PRIDEDAMA:

Priedas „Sąrašas 2023 m. gegužės 23 dieną Išankstinės pacientų registracijos informacinėje sistemoje (E. sveikata) pateikiamų Santaros klinikų teikiamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų laisvų laikų išankstinei registracijai“, 17 lapų.

 

Direktoriaus pavaduotojas                                                                                       Elanas Jablonskas

 

 

 

 

 

 

Andrius Andrejus Fominas, tel. 8 706 63 300, mob. tel. 8 634 05 935, el. p. andrius.fominas@stt.lt



[1] Remiantis Mokamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimo ir apmokėjimo tvarkos, patvirtintos Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 1999 m. liepos 30 d. įsakymu Nr. 357, (toliau – Ministerijos mokamų paslaugų teikimo tvarka), 7 punktu, už asmens sveikatos priežiūros paslaugas asmenys moka šiais atvejais:

- pacientas, neturėdamas asmens sveikatos priežiūros įstaigos gydytojo siuntimo, savo iniciatyva kreipiasi dėl stacionarinės ar specializuotos ambulatorinės asmens sveikatos priežiūros paslaugos suteikimo į jo pasirinktą asmens sveikatos priežiūros įstaigą;

- pacientas, teikiant jam iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo (toliau – PSDF) biudžeto lėšų apmokamas paslaugas ir leidus gydančiajam gydytojui, pageidauja gauti papildomas, t. y. pagrindinei ligai diagnozuoti ar gydyti nebūtinas paslaugas, medžiagas, tyrimus, medikamentus, medicinos pagalbos priemones, procedūras;

- pacientas nori gauti paslaugą ne eilės tvarka;

- pacientas nori gauti slaugos ir palaikomojo gydymo paslaugas ne eilės tvarka;

- pacientas pasirenka brangiau kainuojančias asmens sveikatos priežiūros paslaugas.

 

[2] Prieiga: https://e-tar.lt/portal/lt/legalAct/0e8f85904cf811ec862fdcbc8b3e3e05.