Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos atliekamo teisės aktų ar jų projektų antikorupcinio vertinimo tvarkos aprašo

3 priedas

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBOS ANTIKORUPCINIO VERTINIMO IŠVADOS

ĮGYVENDINIMO PAŽYMA

 

STT pastabos ir pasiūlymai[1]

Informacija apie pastabų ir pasiūlymų įgyvendinimą[2]

Specialiųjų tyrimų tarnybos vertinimas

Kritinės antikorupcinės pastabos ir pasiūlymai

1.1. Remiantis Mokamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimo ir apmokėjimo tvarkos, patvirtintos Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 1999 m. liepos 30 d. įsakymu Nr. 357, (toliau – Mokamų paslaugų teikimo ministerijos tvarka), 7 punktu, už asmens sveikatos priežiūros paslaugas asmenys moka šiais atvejais:

- pacientas, neturėdamas asmens sveikatos priežiūros įstaigos gydytojo siuntimo, savo iniciatyva kreipiasi dėl stacionarinės ar specializuotos ambulatorinės asmens sveikatos priežiūros paslaugos suteikimo į jo pasirinktą asmens sveikatos priežiūros įstaigą;

- pacientas, teikiant jam iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo (toliau – PSDF) biudžeto lėšų apmokamas paslaugas ir leidus gydančiajam gydytojui, pageidauja gauti papildomas, t. y. pagrindinei ligai diagnozuoti ar gydyti nebūtinas paslaugas, medžiagas, tyrimus, medikamentus, medicinos pagalbos priemones, procedūras;

- pacientas nori gauti paslaugą ne eilės tvarka;

- pacientas nori gauti slaugos ir palaikomojo gydymo paslaugas ne eilės tvarka;

- pacientas pasirenka brangiau kainuojančias asmens sveikatos priežiūros paslaugas.

Tos pačios nuostatos yra perkeltos į Poliklinikos mokamų paslaugų teikimo tvarkos aprašą.

Pacientų kreipimosi ir apmokėjimo už paslaugas tvarkos aprašo 1 punkte nustatyta: „1. Pacientas, pageidaujantis gauti mokamas paslaugas Poliklinikoje, užsiregistruoti apsilankymui kreipiasi į įstaigą įprasta tvarka (per Skambučių centrą, registratūrą ar internetu).

Tačiau išanalizavus Išankstinės pacientų registracijos informacinėje sistemoje (E.sveikata) ir Poliklinikos elektroninėje registracijos sistemoje esamas registracijos, asmens sveikatos priežiūros paslaugoms gauti, galimybes, nustatyta, kad mokamoms asmens sveikatos priežiūros paslaugoms internetu registruojama tik tuo atveju, jeigu asmuo, pageidaujantis gauti mokamas asmens sveikatos priežiūros paslaugas, neturi asmens sveikatos priežiūros įstaigos gydytojo siuntimo. Tai yra, internetu neįmanoma užsiregistruoti, jeigu pageidaujama gauti papildomų ar brangesnių paslaugų, arba pageidaujama asmens sveikatos priežiūros paslaugas ar slaugos ir palaikomojo gydymo paslaugas gauti ne eilės tvarka. Todėl darytina išvada, kad mokamos asmens sveikatos priežiūros paslaugos kitais pagrindais Poliklinikoje neteikiamos, arba kad minėta Pacientų kreipimosi ir apmokėjimo už paslaugas tvarkos aprašo 1 punkto nuostata praktikoje visa apimtimi nėra įgyvendinama.

Pažymėtina, kad tokia praktika taip pat turi įtakos statistikai, būtinai vertinant pacientų eilių sudarymą, kadangi visi pacientai, kuriems suteiktos mokamos paslaugos, traktuojami, kaip neturintys asmens sveikatos priežiūros įstaigos gydytojo siuntimo, ir nefiksuojami tie pacientai, kurie turėdami asmens sveikatos priežiūros įstaigos gydytojo siuntimą, paslaugas pageidavo gauti greičiau nei būtų gavę iš PSDF biudžeto lėšų apmokamas paslaugas.

Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad pagal Išankstinės pacientų registracijos informacinės sistemos (E.sveikata) duomenis, pas dalį specialistų galima užsiregistruoti tik mokamoms paslaugoms. Pavyzdžiui, 2023 m. vasario 28 dieną Išankstinės pacientų registracijos informacinėje sistemoje (E.sveikata) nebuvo galimybės užsiregistruoti šioms iš PSDF biudžeto lėšų apmokamoms paslaugoms (t. y. turint asmens sveikatos priežiūros įstaigos gydytojo siuntimą): alergologija ir klinikininė imunologija (vaikams), dermatovenerologija (bendroji dermatologija, suaugusiems, vaikams), gastroenterologija, neurologija, pulmonologija (informacija apie visas registracijos galimybes pateikiama šios išvados priede „Sąrašas 2023 m. vasario 28 dieną Išankstinės pacientų registracijos informacinėje sistemoje (E.sveikata) pateikiamų Poliklinikos teikiamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų laisvų laikų išankstinei registracijai“).

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, darytina išvada, kad Išankstinės pacientų registracijos informacinėje sistemoje (E.sveikata) nesudaromos galimybės registruotis visoms, tiek iš PSDF biudžeto lėšų apmokamoms, tiek kitoms, išskyrus „be siuntimo“ mokamoms, asmens sveikatos priežiūros paslaugoms. Kas, savo ruoštu, sukuria asmens, pageidaujančio gauti asmens sveikatos priežiūros paslaugas, poreikį tiesiogiai kreiptis į Poliklinikos darbuotojus, dėl ko didėja piktnaudžiavimo galimybės.

Todėl, siekdami mažinti korupcijos rizikos veiksnių atsiradimo tikimybę, siūlome, (i) vidaus teisės aktais nustatyti tvarką, kaip nustatomas iš PSDF biudžeto lėšų apmokamų paslaugų ir mokamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų santykis, t. y. kokie duomenys įvertinami planuojamus PSDF biudžeto lėšų apmokamų ir mokamų paslaugų kiekius, kas atlieka šį vertinimą, kas priima galutinį sprendimą ir kaip jis įforminamas, (ii) Išankstinės pacientų registracijos informacinėje sistemoje (E.sveikata) sudaryti galimybę registruotis visoms Poliklinikos teikiamoms asmens sveikatos priežiūros paslaugoms.

1.  Atnaujintas Mokamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimo ir apmokėjimo tvarkos aprašas, be kitų pakeitimų taip pat įtvirtinant nuostatą, kad mokamoms paslaugoms gauti gali registruotis nedrausti privalomuoju sveikatos draudimu asmenys, asmenys, neturintys siuntimo, asmenys pageidaujantys gauti papildomų ar brangesnių paslaugų arba pageidaujantys paslaugas gauti ne eilės tvarka ir kt. atvejais, kaip nurodyta šio Aprašo 13 punkte ir jo papunkčiuose. Pastarąja nuostata apie mokamų paslaugų gavėjus taip pat papildytos įstaigos Vidaus tvarkos taisyklės;

2.  Įstaigos internetinėje svetainėje detaliau paaiškinta, kas gali registruotis mokamoms sveikatos priežiūros paslaugoms gauti;

VšĮ Centro poliklinikos direktoriaus 2023-04-19 įsakymu Nr. V-105 patvirtintas Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų apmokamų konsultacijų ir mokamų konsultacijų santykis, jo vertinimas ir vykdymo kontrolė.

Įgyvendinta

 

1.2. Nepakankamai išsamiai reglamentuojama registracijos asmens sveikatos priežiūros paslaugoms gauti tvarka.

Poliklinikos pateikti ir viešai prieinami Poliklinikos teisės aktai nereglamentuoja procedūrų, aiškiai nustatančių asmenų, pageidaujančių gauti asmens sveikatos priežiūros paslaugas, registracijos tvarką. Dėl to nėra aišku, kaip įgyvendinamos Pacientų registravimo asmens sveikatos priežiūros paslaugoms gauti tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2018 m. liepos 16 d. įsakymu Nr. V-812, (toliau – Pacientų registravimo ministerijos tvarka) nuostatos. Pavyzdžiui:

- Kaip užtikrinama, kad pacientas būtų informuotas apie registracijos per Išankstinės pacientų registracijos informacinę sistemą (E.sveikata) ir Poliklinikos elektroninę registracijos sistemą patvirtinimą (Pacientų registravimo ministerijos tvarkos 5 punktas).

- Kaip įgyvendinamas reikalavimas visus pacientus registruoti jų kreipimosi momentu, neribojant registravimosi terminų, nepriklausomai nuo to, ar Išankstinės pacientų registracijos informacinėje sistemoje (E.sveikata) paskelbti paslaugų teikimo grafikai (Pacientų registravimo ministerijos tvarkos 11 punktas).

Pažymėtina, kad nepakankamas reglamentavimas sudaro prielaidas selektyviai vykdyti procedūras ir pasielgti nesąžiningai atliekant asmenų, pageidaujančių gauti asmens sveikatos priežiūros paslaugas, registraciją, bei neskaidriai sudarinėti ir valdyti asmens sveikatos priežiūros paslaugų laukimo eiles.

Siekdami mažinti galimybes piktnaudžiauti registruojant asmenis, pageidaujančius gauti asmens sveikatos priežiūros paslaugas, bei sudarant asmens sveikatos priežiūros paslaugų laukimo eiles, siūlome, vidaus teisės aktais detalizuoti Pacientų registravimo ministerijos tvarkos taikymą, bei šiuos teisės aktus skelbti Poliklinikos interneto svetainėje ir Teisės aktu registre.

Siekiant įgyvendinti Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2018 m. liepos 16 d. įsakymu Nr. V-812 patvirtinto Pacientų registravimo asmens sveikatos priežiūros paslaugoms gauti tvarkos aprašo (toliau - Aprašas) nuostatas, atlikta:

1. įstaigos informacinėje sistemoje ir Išankstinėje pacientų registracijos informacinėje sistemoje (toliau - IPR sistema) registruoti pacientai apie registracijos patvirtinimą gauna el. paštu laišką apie registraciją bei SMS žinutę - priminimą likus 2 dienoms iki vizito (Aprašo 5 p.: paslaugas teikianti ASPĮ turi patvirtinti paciento registraciją ne vėliau kaip per vieną darbo dieną nuo paciento registracijos IPR informacinėje sistemoje arba ASPĮ elektroninėje registracijos sistemoje bei ryšių ir (ar) informacinių technologijų priemonėmis informuoti pacientą ir (ar) registruojančią ASPĮ apie registracijos patvirtinimą). Pridedamas el. laiško pavyzdys bei įstaigos IS formuojamo žurnalo vaizdas;

2. įstaigos informacinėje sistemoje sukurtas Registracijų eilių pas specialistus žurnalas, į kurį registruojami visi pacientai (Aprašo 11 p.: nustatyta tvarka visus pacientus registruoti jų kreipimosi į ASPĮ momentu, neribodama registravimosi terminų, nepriklausomai nuo to, ar IPR informacinėje sistemoje paskelbti paslaugų teikimo grafikai.). Pridedamas Registracijų eilių pas specialistus žurnalo vaizdas;

3. Įstaigoje rengiamas vidaus teisės aktas, reglamentuosiantis pacientų registravimo įstaigoje tvarką.

Įgyvendinta

 

Kitos antikorupcinės pastabos ir pasiūlymai

 

Esama pacientų papildomų apsilankymų (priėmimų) galimybė nėra pakankamai reglamentuota, dėl ko atsiranda prielaidos atskiriems asmenims asmens sveikatos priežiūros paslaugas gauti apeinant paslaugų laukimo eiles.

Poliklinikos direktoriaus 2022 m. birželio 2 d. įsakymu Nr. V-66 „Dėl Centro poliklinikos direktoriaus 2013-04-26 įsakymo Nr. V-93 „Dėl pirminės asmens sveikatos priežiūros gydytojų darbo grafikų“ pakeitimo“ ir 2022 m. rugpjūčio 25 d. įsakymu Nr. V-111 „Dėl Centro poliklinikos direktoriaus 2022-06-02 įsakymo Nr. V-66 „Dėl pirminės asmens sveikatos priežiūros gydytojų darbo grafikų“ pakeitimo“ yra patvirtinti:

- Apylinkės šeimos gydytojo darbo grafiko tinklelis dirbant 1,0 etato darbo krūviu;

- Apylinkės vidaus ligų gydytojo darbo grafiko tinklelis dirbant 1,0 etato darbo krūviu;

- Apylinkės vaikų ligų gydytojo darbo grafiko tinklelis dirbant 1,0 etato darbo krūviu;

- Apylinkės bendrosios praktikos slaugytojo, dirbančio komandoje su šeimos, vidaus ligų ar vaikų ligų gydytoju, darbo grafiko tinklelis dirbant 1,0 etato darbo krūviu;

- Pirminės asmens sveikatos priežiūros centrų/skyriaus budinčio gydytojo komandos darbo grafiko tinklelis dirbant 1,0 etato darbo krūviu.

Šiais darbo grafiko tinkleliais nustatomi šių tinklelių sudarymo principai, vienam pacientui skiriamas laikas, vizitų per darbo dieną pas vieną gydytoją skaičiai, ir kt.

Darbo grafiko tinklelių 4 punktuose (Apylinkės bendrosios praktikos slaugytojo, dirbančio komandoje su šeimos, vidaus ligų ar vaikų ligų gydytoju, darbo grafiko tinklelio dirbant 1,0 etato darbo krūviu 3 punkte) nustatyta, kad papildomi apsilankymai darbo grafiko tinklelio informacinėje sistemoje fiksuojami esant būtinybei praplečiant apsilankymo eilutę.

Iš šios nuostatos darytina išvada, kad nepaisant to, kad darbo grafiko tinkleliais nustatomos pacientų apsilankymų „rūšys“ (pavyzdžiui, pirminis, būtinosios medicininės pagalbos teikimas, pakartotinis, nuotolinės sveikatos priežiūros paslauga) ir jų skaičius pas vieną gydytoją per darbo dieną, Poliklinikoje egzistuoja papildomų, nustatytas normas galimai viršijančių, pacientų priėmimų ir aptarnavimų galimybės. Atsižvelgiant į tai, kad ši galimybė detaliau nereglamentuojama, laikytina, kad tokiu būdu teisės aktais neapibrėžtai Poliklinikos darbuotojų grupei yra sukuriama neribota diskrecija, spręsti, kuriam sveikatos priežiūros paslaugas pageidaujančiam gauti asmeniui Poliklinikoje paslaugos bus suteiktos papildomai, t. y. nesilaikant nustatytų pacientų apsilankymų „rūšių“ ir jų skaičiaus pas vieną gydytoją per darbo dieną limitų. Antikorupciniu požiūriu tokia diskrecija laikytina korupcijos riziką didinančiu veiksniu, kadangi sudaro sąlygas atskiriems asmenims asmens sveikatos priežiūros paslaugas gauti apeinant paslaugų laukimo eiles.

Siekdami mažinti galimybes piktnaudžiauti registruojant asmenis, pageidaujančius gauti asmens sveikatos priežiūros paslaugas, sudarant asmens sveikatos priežiūros paslaugų laukimo eiles, bei jas valdant, siūlome nustatyti aiškią ir nedviprasmišką tvarką dėl papildomų apsilankymų, reglamentuojant (bet neapsiribojant) kada galimi papildomi apsilankymai, kas priima sprendimą dėl jų, informacijos apie tokią galimybę sklaidą.

Atnaujintas VšĮ Centro poliklinikos direktoriaus 2022 m. birželio 2 d. įsakymo Nr. V-66 „Dėl pirminės asmens sveikatos priežiūros gydytojų darbo grafikų“ 1, 2, 3 priedai bei VšĮ Centro poliklinikos direktoriaus 2022 m. rugpjūčio 25 d. įsakymo Nr. V-111 „Dėl pirminės asmens sveikatos priežiūros gydytojų darbo grafikų“ 4, 5 priedai, detaliai reglamentuojant papildomus apsilankymus.

Įgyvendinta

 

 

Kitos pastabos ir pasiūlymai

Atkreipiame dėmesį, kad Vidaus tvarkos taisyklėse yra perrašytos kitų teisės aktų normos, pavyzdžiui: 6.1 papunktyje išvardintos privalomąjį sveikatos draudimą vykdančios institucijos, 6.4 papunktyje išvardinti asmenys, kurie draudžiami valstybės lėšomis, 7 punkte aprašoma tarpvalstybinės sveikatos priežiūros išlaidų kompensavimo tvarka. Abejotina, ar toks reglamentavimas yra tinkamas nustatant įstaigos vidaus darbo tvarką.

Įstaiga ruošiami šeimos medicinos paslaugos akreditavimui, todėl pasirengimo šiam procesui etape bus peržiūrėta daug vidaus teisės aktų, tame tarp - ir Vidaus tvarkos taisyklės, jas atnaujinant bus atsižvelgta į pastabą.

Įgyvendinta

 

 

____________



[1] Pildo subjektas, kuriam adresuota STT antikorupcinio vertinimo išvada.

[2] Pildo subjektas, kuriam adresuota STT antikorupcinio vertinimo išvada.