AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS AVIACIJOS ĮSTATYMO NR. VIII-2066                 2 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

 

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai:

 

Šių metų lapkričio mėnesį, iš Lietuvos sklandymo sporto federacijos (toliau - LSSF) buvo gautas kreipimasis dėl eksperimentinių orlaivių kategorijos reglamentavimo tobulinimo. 2018 m. liepos 4 d. priėmus Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą Nr. (ES) 2018/1139 (toliau – Reglamentas), 2 straipsnio 8 dalyje buvo numatyta galimybė Valstybei narei nuspręsti Reglamento reikalavimų netaikyti vienos ar kelių, Reglamento 2 straipsnio 8 dalyje išvardytų kategorijų orlaivių projektavimo, gamybos, techninės priežiūros ir naudojimo veiklai. LSSF pažymėjo, jog:

- Dauguma naujai pagaminamų lengvųjų bendrosios aviacijos orlaivių (pvz.: lengvi vienmotoriai dviviečiai lėktuvai, sklandytuvai, kurių maksimali kilimo masė iki 600 kg) gaminami valstybėse kurios jau yra paskelbusios išimtį pagal Reglamento 2 str. 8 dalį (pvz. Vokietija, Čekija, Slovakija) ir šiems orlaiviams nėra privalomas sertifikavimas Europos Sąjungos Aviacijos Saugos Agentūroje (toliau – EASA);

- Jeigu serijiniu būdu gamykloje naujai pagamintas lengvasis orlaivis neatitinka Reglamento (ES) 2018/1139 I priede nustatytų kriterijų arba neturi EASA išduoto/pripažinto orlaivio tipo pažymėjimo, jam deja, šiuo metu pagal Lietuvoje galiojantį teisinį reguliavimą negalima išduoti tinkamumo skraidyti pažymėjimo, o tuo pačiu ir įregistruoti orlaivio į Lietuvos Respublikos Civilinių orlaivių registre;

-  Orlaivių savininkai įsigiję naujai pagamintus orlaivius, kurie yra žymiai tobulesni, saugesni skrydžiams ir turintys šiuolaikiškesnę įrangą deja, susiduria su problema, kad norint skraidyti naujai pagamintu ir saugesniu orlaiviu, siekti geresnių sportinių rezultatų atstovaujant Lietuvą aukščiausio lygio tarptautinėse varžybose deja, bet orlaivį tenka įregistruoti kitose valstybėse, kuriose yra priimtos išimtys (pvz. Čekija, Lenkija);

- Orlaivių savininkai įsigiję naujai pagamintus orlaivius, kurie yra žymiai tobulesni, saugesni skrydžiams ir turintys šiuolaikiškesnę įrangą deja, susiduria su problema, kad norint skraidyti naujai pagamintu ir saugesniu orlaiviu, siekti geresnių sportinių rezultatų atstovaujant Lietuvą aukščiausio lygio tarptautinėse varžybose deja, bet orlaivį tenka įregistruoti kitose valstybėse, kuriose yra priimtos išimtys (pvz. Čekija, Lenkija);

 

2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai:

 

Teikia Seimo narys Andrius Kupčinskas ir kolegos  

 

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai:

 

Šiuo metu Lietuvos aviacijos įstatymo VIII-2066 2 straipsnio 13 dalis nurodo jog eksperimentinės kategorijos orlaiviai yra orlaiviai, išvardyti Reglamento (ES) 2018/1139 I priede.

 

 

 

 

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:

 

Šiuo įstatymo pakeitimu yra siūloma išplėsti eksperimentinių orlaivių kategoriją, remiantis ES Reglamento 2018/1139 suteikta galimybe valstybei narei nuspręsti kuriems orlaivių tipams netaikyti šio reglamento (taip išplečiant eksperimentinių orlaivių sampratą). Siūloma išplėsti eksperimentinių orlaivių kategorijos sąvoką pridedant jog į eksperimentinių orlaivių kateogriją patektų ir orlaiviai išvardinti šio Reglamento (ES) 2018/1139 2 straipsnio 8 dalyje.  

Po šio įstatymo priėmimo Lietuvos aviacijos entuziastai ir sportininkai nebeturės registruoti ir prižiūrėti savo orlaivių kitose šalyse (pvz. Čekijoje, Slovakijoje ir t.t.). Orlaivius bus patrauklu registruoti Lietuvoje, todėl tokiu būdu padidės Transporto kompetencijų agentūros surenkamų rinkliavų kiekis.  Taip pat, Lietuvos aviacijos sportininkai galės pilnavertiškai išnaudoti orlaivių galimybes pagal gamintojo pateiktas technines rekomendacijas - taip užtikrinant sklandų naujų pilotų ugdymą, ir konkuencingumą aviacijos sporto varžybose. 

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:

 

Neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:

 

Priimtas įstatymas kriminogeninei situacijai įtakos neturės.

 

7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:

 

Įstatymo įgyvendinimas verslo sąlygoms neatsilieps.

 

8. Ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams:

 

Įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams.

 

9. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:

 

Papildomų teisės aktų priimti, pakeisti ar pripažinti netekusiais galios - nereikia.

 

10. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:

 

Įstatymo projektas parengtas laikais LR valstybinės kalbos ir  Teisėkuros pagrindų įstatymų reikalavimų.

 

11. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus:

 

Atitinka.

 

12. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti:

 

Transporto kompetencijų agentūra (TKA) ir Susisiekimo ministerija turėtų koreguoti vidinius nuostatus ir tvarkas reglamentuojančius dokumentus, jeigu eksperimentinių orlaivių kategorija būtų išplėsta.

 

13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):

 

Po šio įstatymo priėmimo, išaugus Lietuvoje registruojamų orlaivių skaičiui, Transporto kompetencijų agentūra surinktų papildomai nuo kelių iki keliolikos tūkstančių eurų orlaivių registravimo ir su tuo susijusių rinkliavų. Taip pat Lietuvai tapus pirmąja iš Baltijos šalių išplėtus eksperimentinių orlaivių kategoriją, būtų galima tikėtis orlaivių registravimo Lietuvoje augimo iš Latvijos ir Estijos dėl geografinio patogumo.

 

14. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:

 

Projekto rengimo metu buvo konsultuotasi su Lietuvos Sklandymo Sporto Federacija.

 

15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis:

 

 

Eksperimentiniai orlaiviai, EASA.

 

16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:

 

     

 

 

 

 

 

Teikia                                 

 

Seimo narys                                                                             Andrius Kupčinskas

                                                                                                                                                       Parašas