LIETUVOS RESPUBLIKOS

EKONOMIKOS KOMITETAS

 

PAGRINDINIO  KOMITETO IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVENTOSIOS JŪRŲ UOSTO ĮSTATYMO NR. X-910

4, 5, 7 IR 10 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO XIVP-703

 

2023-04-05 Nr. 108-P-08

 

                                                                                                                         Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje (nuotoliniu būdu) dalyvavo: komiteto pirmininkas K. Starkevičius, komiteto pirmininko pavaduotojas G. Paluckas; komiteto nariai: A. Bagdonas,  A. Kupčinskas, D. Labanavičius, L. Mogenienė, A. Nekrošius, I. Pakarklytė, J. Pinskus, P. Saudargas, M. Skritulskas. Komiteto biuro: vedėja R. Petkūnienė; patarėjai: D. Šaltmeris, R. Duburaitė, R. Danė, L. Jasiukėnienė, I. Jurkšuvienė, Ž. Klimka; padėjėja Z. Jodkonienė. Kviestieji asmenys: Susisiekimo ministerijos Vandens ir geležinkelių transporto politikos grupės patarėja V. Ubartaitė, Palangos miesto savivaldybės administracijos Juridinio ir personalo skyriaus vedėjas P. Kaminskas.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-07-08

2

 

 

1. Šventosios jūrų uosto įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 5 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad Šventosios jūrų uosto žemė, akvatorija ir uosto infrastruktūra yra Lietuvos valstybės turtas, kuris Vyriausybės nutarimu perduodamas valdyti, naudoti ir disponuoti juo patikėjimo teise Palangos miesto savivaldybei reikmėms, nurodytoms šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalyje ir 7 straipsnio 1 dalyje. Uosto akvatoriją ir uosto infrastruktūrą Palangos miesto savivaldybės taryba perduoda jos įsteigtai savivaldybės įmonei pagal turto patikėjimo sutartį. Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 5 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad uosto žemė, akvatorija ir uosto infrastruktūra yra Lietuvos valstybės turtas, kuris Vyriausybės nutarimu perduodamas valdyti, naudoti ir disponuoti juo patikėjimo teise Palangos miesto savivaldybės įsteigtai įmonei reikmėms, nurodytoms šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalyje ir 7 straipsnio 1 dalyje. Taigi galiojančiame įstatyme jau yra įtvirtinta, kad Palangos miesto savivaldybė uosto akvatoriją ir uosto infrastruktūrą patikėjimo sutartimi perduoda savivaldybės įsteigtai įmonei (uosto direkcijai). Tuo tarpu teikiamu įstatymo projektu tą patį valstybės turtą savivaldybės įsteigtai įmonei ir toms pačioms reikmėms perduotų Vyriausybė nutarimu.

Siūlomas teisinis reguliavimas svarstytinas šiais aspektais:

Pirma, projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad pagrindinis projekto tikslas – nustatyti įstatyminį pagrindą, leidžiantį Šventosios jūrų uosto akvatoriją ir uosto infrastruktūrą patikėjimo teise valdyti, naudoti ir ja disponuoti Palangos miesto savivaldybės tarybos sprendimu įsteigtai įmonei – uosto direkcijai, kurios savininko teises ir pareigas įgyvendina Palangos miesto savivaldybės administracija. Atkreipiame dėmesį, kad, kaip jau buvo minėta, pagal galiojantį teisinį reguliavimą aukščiau minėtas valstybės turtas pagal patikėjimo sutartį yra perduodamas Palangos miesto savivaldybės tarybos sprendimu įsteigtai įmonei – uosto direkcijai, todėl nėra aiškūs argumentai, dėl kurių tą patį valstybės turtą Vyriausybės nutarimu reikėtų perduoti patikėjimo teise Palangos savivaldybės įmonei (uosto direkcijai), jeigu jis remiantis keičiamame įstatyme įtvirtintu teisiniu reguliavimą patikėjimo sutartimi gali būti perduotas minėtai savivaldybės įmonei. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projektu siūlomo teisinio reguliavimo nereikėtų atsisakyti kaip perteklinio.

Antra, projekto aiškinamajame rašte taip pat nurodyta, kad Lietuvos Respublikos Klaipėdos valstybinio jūrų uosto įstatymas taip pat numato, kad, atitinkamai, Klaipėdos valstybinio jūrų uosto akvatoriją, žemę, uosto infrastruktūros objektus bei kitą priskirtą ar sukurtą turtą valdo, naudoja bei juo disponuoja turto patikėjimo teisėmis Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija. Numatoma, kad siūlomas atitinkamas uosto žemės, akvatorijos ir infrastruktūros valdymas turėtų teigiamą įtaką jo administravimui, efektyvesnei uosto vystymosi plėtrai. Atkreipiame dėmesį, kad pagal Klaipėdos valstybinio jūrų uosto įstatymo 10 straipsnyje nustatytą teisinį reguliavimą Klaipėdos valstybinio jūrų uosto žemę, akvatoriją ir uosto infrastruktūrą patikėjimo teise valdo, naudoja ir jomis disponuoja Uosto direkcija, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu įsteigta valstybės įmonė, kurios savininko teises ir pareigas įgyvendina Susisiekimo ministerija. Taigi pagal pastarajame įstatyme nustatytą teisinį reguliavimą Klaipėdos valstybinio jūrų uosto žemę, akvatoriją ir uosto infrastruktūrą patikėjimo teise valdo valstybės įmonė, kuri nuosavybės teise priklauso valstybei, o valstybės kaip įmonės savininkės teises ir pareigas įgyvendina valstybės institucija – Susisiekimo ministerija. Tuo tarpu pagal projektu siūlomą teisinį reguliavimą analogiškas Šventosios jūrų uosto turtas patikėjimo teise būtų perduodamas valdyti Palangos miesto savivaldybės įmonei, kurios savininkė yra Palangos miesto savivaldybė, t. y. įmonei, kurios valstybė nekontroliuoja. Atsižvelgiant į tai, teikiamu įstatymo projektu nėra nustatomas analogiškas teisinis reguliavimas nustatytajam Klaipėdos valstybinio jūrų uosto įstatyme.

Trečia, Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 9 straipsnio, kuriame nustatyti valstybės turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo principai, 2 punkte nustatyta, kad valstybės turtas turi būti valdomas, naudojamas ir juo disponuojama remiantis efektyvumo principu. Šis principas reiškia, kad sprendimais, susijusiais su valstybės turto valdymu, naudojimu ir disponavimu juo, turi būti siekiama maksimalios naudos visuomenei. Projekto aiškinamajame rašte nėra pateikti konkretūs argumentai, kad uosto žemę, akvatoriją ir uosto infrastruktūrą perdavus Palangos miesto savivaldybės įmonei (uosto direkcijai) ne pagal patikėjimo sutartį, bet patikėjimo teise Vyriausybės nutarimu, tokio valstybės turto valdymas taptų efektyvesnis, duodantis didesnę naudą visuomenei. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar projektu siūlomas teisinis reguliavimas atitinka Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 9 straipsnio 2 punkte nustatytą valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo efektyvumo principą.

Nepritarti.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Galiojančiame įstatyme yra įtvirtinta, kad Palangos miesto savivaldybė uosto akvatoriją ir uosto infrastruktūrą patikėjimo sutartimi perduoda savivaldybės įsteigtai įmonei (uosto direkcijai). Šiuo metu tai jau įvykęs faktas.

Pagal projektu siūlomą teisinį reguliavimą Šventosios jūrų uosto turtas patikėjimo teise būtų perduodamas valdyti savivaldybės įmonei, kurios savininkė yra Palangos miesto savivaldybė. Analogija yra su   Klaipėdos valstybinio jūrų uosto įstatymu, kuriame nustatyta, kad žemę, akvatoriją ir uosto infrastruktūrą patikėjimo teise valdo akcinė bendrovė, kuri nuosavybės teise priklauso valstybei.  Analogiška reguliavime būtų tai, kad atitinkamas valstybei priklausančio Šventosios uosto žemės, akvatorijos ir infrastruktūros valdymas turėtų teigiamą  įtaką jo administravimui, nes tik tokiu atveju uosto žemę valdytų ir disponuotų ja uosto direkcija.

Projektu tikimasi sukurti palankias sąlygas vykdyti nuoseklias investicijas uoste, tokiu būdu didinant uosto konkurencingumą Baltijos jūros regione, užtikrinti stabilias uosto plėtros ir veiklos sąlygas. Įstatymų projektais siūlomas naujas teisinis reglamentavimas turėtų turėti teigiamą ekonominę ir socialinę įtaką vystant verslą uoste.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-07-08

2

 

 

Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 5 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, kad ,,Uostui priskirtu valstybės turtu negali būti užtikrinamas trečiųjų asmenų prievolių vykdymas“. Pažymėtina, kad iš projekto nuostatų nėra pakankamai aišku, kuris konkrečiai valstybės turtas būtų laikomas ,,uostui priskirtu valstybės turtu”, t. y. ar uosto žemė, akvatorija ir uosto infrastruktūra, ar turimas omenyje ir kitas uostui priskiriamas valstybės turtas. Projektą reikia papildyti nuostatomis, pašalinančiomis šį neaiškumą.

Pritarti.

Siūloma tikslinti nurodant, kad uosto žemė, akvatorija ir uosto infrastruktūra yra Lietuvos Respublikos nuosavybė ir šiuo  valstybės turtu negali būti užtikrinamas trečiųjų asmenų prievolių vykdymas.

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-07-08

3

 

 

Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, kad šio straipsnio 2 dalies 6–9 punktuose nustatytas funkcijas uosto direkcija įgyvendina kartu su Palangos miesto savivaldybe. Atkreiptinas dėmesys, kad iš projektu siūlomo teisinio reguliavimo nėra aiškus nuostatos „kartu įgyvendina“ turinys. Projekto nuostatos turėtų būti pildomos detalizuojant bendrų funkcijų įgyvendinimą, keičiamame įstatyme nurodant savivaldybės sprendimų (ar kitos teisinės formos „suderinimo“ išraiškos) priėmimą ir jo įgyvendinimo tvarką.

Pritarti.

Nuostatos siūloma atsisakyti.

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-07-08

4

 

 

Projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 10 straipsnio 2 ir 3 dalyse atitinkamai siūloma nustatyti, kad uosto žemės nuomos viešosios procedūros tvarkos aprašą, žemės nuomos sutarties formą ir uosto žemės nuomos mokesčio apskaičiavimo tvarkos aprašą Palangos miesto savivaldybės tarybos siūlymu tvirtina Vyriausybė. Nėra aišku, kokiais konkrečiai argumentais remiantis siūloma nustatyti, kad minėtus aprašus tvirtina Vyriausybė Palangos miesto savivaldybės tarybos siūlymu. Pažymėtina, kad iš projekto nuostatų nėra aišku, iki kada Palangos miesto savivaldybės turėtų parengti siūlymus Vyriausybei tvirtinti minėtus aprašus, todėl nėra aišku, kokia tvarka būtų vykdomos viešosios procedūros iki minėtų aprašų patirtinimo. Projektą reikėtų papildyti nuostatomis, pašalinančiomis šiuos neaiškumus. Kartu, svarstytina, ar nuostatos, kad minėtus aprašus Vyriausybei siūlo patvirtinti Palangos miesto savivaldybės taryba, nereikėtų atsisakyti, nes valstybės turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo tvarkos aprašus paprastai rengia ir tvirtina valstybės institucijos, o savivaldybių turto – atitinkamos savivaldybių institucijos.

Nepritarti

Keičiamo straipsnio nuostata nekeičiama, perkeliama iš galiojančio įstatymo 10 straipsnio, kuriame ir dabar Palangos miesto savivaldybės taryba uosto žemę gali išnuomoti tik konkurso tvarka, o šios tvarkos aprašą Palangos miesto savivaldybės tarybos teikimu tvirtina Vyriausybė. Šio straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad uosto žemės nuomos sutarties formą ir uosto žemės nuomos mokesčio apskaičiavimo tvarkos aprašą Palangos miesto savivaldybės tarybos teikimu tvirtina Vyriausybė.

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-07-08

 

 

 

Projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad įstatymo įgyvendinimui „Lietuvos Respublikos Vyriausybė turės atnaujinti Šventosios jūrų uosto žemės nuomos konkurso tvarką; Šventosios jūrų uosto žemės nuomos sutarties formą ir žemės nuomos mokesčio apskaičiavimo tvarkos aprašą. Palangos miesto savivaldybės taryba turės atnaujinti Šventosios jūrų uosto naudojimo taisykles, kitus susijusius įgyvendinamuosius teisės aktus“. Atsižvelgiant į tai, reikėtų įvertinti, ar šio įstatymo įgyvendinimui reikės keisti poįstatyminius teisės aktus ir, jeigu reikės, tai tokiu atveju projektą papildyti atskiru straipsniu, reglamentuojančiu vėlesnį įstatymo įsigaliojimą ir įgyvendinimą.

Pritarti

Nustatyti įstatymo įsigaliojimą nuo 2024 m. sausio 1 d.

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-07-08

 

 

 

 Teikiamu įstatymo projektu siūloma reglamentuoti disponavimą valstybės turtu. Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 7 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad valstybės turto savininko funkcijas įgyvendina Seimas ir Vyriausybė įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka. Atsižvelgus į tai, dėl teikiamo įstatymo projekto reikėtų gauti Vyriausybės išvadą.

Atsižvelgti

Išvados paprašyta, ji gauta ir įvertinta.

 

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-07-08

 

 

 

 Atsižvelgiant į imperatyvią Korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 1 punkto nuostatą, jog „Teisės akto projekto rengėjas atlieka teisės akto projekto antikorupcinį vertinimą, jeigu rengiamame teisės akte numatoma reguliuoti visuomeninius santykius, susijusius su valstybės ar savivaldybių turto patikėjimo teisės perleidimu, valstybės ar savivaldybių turto nuosavybės ar valdymo teisės perleidimu privatiems asmenims“, turi būti atliktas teikiamo įstatymo projekto antikorupcinis vertinimas. Projekto aiškinamajame rašte nėra nurodoma, ar toks vertinimas buvo atliktas.

Susipažinta.

 

 

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Specialiųjų tyrimų tarnyba, 2021-10-04

 

 

 

Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba (toliau – Specialiųjų tyrimų tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio nuostatomis, Lietuvos Respublikos Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto prašymu atliko Lietuvos Respublikos Šventosios jūrų uosto įstatymo Nr. X-910 4, 5, 7 ir 10 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr.  XIVP-703, Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo Nr. VIII-729 7, 10 ir 11 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-704 ir Lietuvos Respublikos žemės įstatymo Nr. I 446 7 ir 9 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-705 antikorupcinį vertinimą.

Atlikus teisės aktų projektų antikorupcinį vertinimą nustatyta, kad jais siekiama nustatyti teisinį reglamentavimą, leisiantį Palangos miesto savivaldybės tarybos sprendimu įsteigtai savivaldybės įmonei Šventosios jūrų uosto direkcija patikėjimo teise tiesiogiai perduoti valdyti, naudoti ir disponuoti valstybės turtą, reikalingą užtikrinant Šventosios jūrų uosto naudojimą pagal paskirtį ir Šventosios jūrų uosto valdytojo funkcijų įgyvendinimą. Tačiau minėtais teisės aktų projektais siūlomas teisinis reglamentavimas neatitinka jais siekiamų tikslų, kadangi pernelyg išplėstų subjektų (savivaldybės įmonių), kuriems patikėjimo teise galėtų būti perduodamas valdyti, naudotis ir disponuoti juo valstybės turtas, ratą. Be to, subjektams galėtų būti perduodamas ne tik konkretus valstybės turtas (t. y. reikalingas Šventosios jūrų uosto naudojimui pagal paskirtį ir uosto valdytojo funkcijų įgyvendinimui), bet ir kiti valstybės turto objektai.

Svarbu yra ir tai, kad tiek pagal galiojančio Lietuvos Respublikos šventosios jūrų uosto įstatymo 5 ir 7 straipsnius) (toliau – Šventosios jūrų uosto įstatymas), tiek ir pagal Šventosios jūrų uosto įstatymo 4, 5, 7 ir 10 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr.  XIVP-703 nuostatas (dėl Šventosios jūrų uosto įstatymo 5 straipsnio 1 dalies ir 7 straipsnio 1 – 3 dalių) uosto žemė, akvatorija ir infrastruktūra patikėjimo teise perduodama su uosto paskirtimi ir uosto valdytojo funkcijų įgyvendinimu susijusioms reikmėms, tačiau pagal Projekto siūlymus valstybinės žemės sklypai patikėjimo teise savivaldybės įmonėms galėtų būti perduodami reikmėms, kurios niekaip nesusijusios su Šventosios jūrų uosto veikla arba Šventosios jūrų uosto direkcijos (kaip uosto valdytojos) funkcijų įgyvendinimu (pavyzdžiui: valstybinės žemės sklypai galėtų būti patikėjimo teise perduodami viešosios paskirties rekreacijai ir poilsiui; gyvenamiesiems namams statyti ir (ar) eksploatuoti ir kt.).

Atsižvelgdami į aukščiau išdėstytas pastabas manytume, kad Projektu siūlomos nuostatos neatitinka (arba atskirais atvejais gali neatitikti) teisės aktų projektų Nr. XIVP-703 – XIVP-705 aiškinamajame rašte nurodytų tikslų, todėl galimai sudarytų sąlygas nepagrįstam (pavyzdžiui: kitiems tikslams negu siekiama) valstybinės žemės perdavimui patikėjimo teise savivaldybės įmonėms.

Siekdami mažinti korupcijos rizikos veiksnių atsiradimo tikimybę, taip pat siekdami teisinio reguliavimo išsamumo, nuoseklumo, skaidrumo ir atsparumo korupcijai, dėl minėtų teisės aktų projektų teikiame šias pastabas ir pasiūlymus:

1.                   Kritinių antikorupcinių pastabų Projektui neturime.

2.                   Kitos antikorupcinės pastabos ir pasiūlymai:

2.1.             Projekto 2 straipsniu siūlomose nuostatose vartojama „uostui priskirto valstybės turto“ formuluotė, tačiau neaišku, ar omenyje turimi uosto žemė, akvatorija ir uosto infrastruktūra   (tokią nuomonę suponuoja projektu siūlomos Šventosios jūrų uosto įstatymo 5 straipsnio 1 ir 2 dalių nuostatos, kuriose nurodoma, kad uosto žemė, akvatorija ir uosto infrastruktūra yra Lietuvos valstybės turtas), ar kitas turtas. Siekiant teisinio aiškumo ir išvengiant dviprasmiškumų manytume, kad minėtos Projektu siūlomos nuostatos turėtų būti konkretinamos. 

3.                  Kitų pastabų Projektui Nr. XIVP-703 neturime.

Pritarti iš dalies.

 

Lydinčiuosius įstatymų projektus XIVP-704 ir XIVP-705 siūloma atmesti.

Taip pat siūloma nustatyti, kad uosto žemė, akvatorija ir uosto infrastruktūra yra Lietuvos Respublikos nuosavybė ir šiuo  valstybės turtu negali būti užtikrinamas trečiųjų asmenų prievolių vykdymą.

Taip pat nustatoma, koks „uostui priskirtas valstybės turtas“  perduodamas, o būtent: uosto žemė, akvatorija ir infrastruktūra, bei patikslinama kad šis turtas patikėjimo teise perduodamas tik su uosto paskirtimi  ir uosto valdytojo funkcijų įgyvendinimu  susijusioms reikmėms.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė, 2021-07-29

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos Šventosios jūrų uosto įstatymo Nr. X-910 4, 5, 7 ir 10 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-703 atitiktį Europos Sąjungos teisei pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime.

Susipažinta.

 

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2022-02-02

2

3

 

1. Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos Šventosios jūrų uosto įstatymo Nr. X- 910 4, 5, 7 ir 10 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-703 (toliau – Įstatymo projektas Nr. XIVP-703) ir pateikti šias pastabas ir pasiūlymus dėl teisinio reguliavimo tobulinimo:

1.1. Įstatymo projekto Nr. XIVP-703 2 straipsniu keičiamo įstatymo 5 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, kad Šventosios jūrų uostui (toliau – uostas) priskirtu valstybės turtu negali būti užtikrinamas trečiųjų asmenų prievolių vykdymas. Siūlytina sukonkretinti formuluotę „uostui priskirtu valstybės turtu“, nes neaišku, ar ji apima tik uosto žemę, akvatoriją ir infrastruktūrą, ar ir kitą uostui priskirtą valstybės turtą.

 

Pritarti.

Pakeisti 2 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Uosto žemė, akvatorija ir uosto infrastruktūra yra Lietuvos valstybės turtas, kuris Vyriausybės nutarimu perduotas valdyti, naudoti ir disponuoti juo patikėjimo teise šio įstatymo 7 straipsnio 1 dalyje nurodytai savivaldybės įmonei reikmėms, nurodytoms šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalyje ir 7 straipsnio 2 dalyje.

2. Uosto žemė, akvatorija ir uosto infrastruktūra neprivatizuojamos.

3. Uostui priskirtu valstybės turtu, nurodytu šio straipsnio 1 dalyje, negali būti užtikrinamas trečiųjų asmenų prievolių vykdymas.“

2

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2022-02-02

3

 

 

1.2. Įstatymo projekto Nr. XIVP-703 3 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, kad šio straipsnio 2 dalies 6–9 punktuose nustatytas funkcijas uosto direkcija įgyvendina kartu su Palangos miesto savivaldybe.

Siūlytina Įstatymo projekte Nr. XIVP-703 detalizuoti formuluotę „įgyvendina kartu“ (reglamentuoti bendrų funkcijų įgyvendinimą, savivaldybės sprendimų priėmimą ir įgyvendinimo tvarką).

Pritarti.

Išbraukti 3 straipsnio 3 dalį:

„3. Šio straipsnio 2 dalies 6–9 punktuose nustatytas funkcijas uosto direkcija įgyvendina kartu su Palangos miesto savivaldybe.“

3

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2022-02-02

4

2

 

1.3. Įstatymo projekto Nr. XIVP-703 4 straipsnyje, kuriuo keičiamas galiojančio Lietuvos Respublikos Šventosios jūrų uosto įstatymo 10 straipsnis, būtų nustatoma, kad uosto direkcija uosto žemę gali išnuomoti tik viešosios procedūros tvarka. Galiojančio Šventosios jūrų uosto įstatymo    10 straipsnio     1 dalyje nurodoma, kad uosto žemė išnuomojama konkurso tvarka. Įstatymo projekto aiškinamajame rašte nenurodyti šio pakeitimo tikslas ir motyvai, todėl neaišku, kodėl „konkurso“ sąvoka keičiama į „viešosios procedūros“ sąvoką. Kadangi „viešosios procedūros“ sąvoka apima ir atvejus, kai valstybinė žemė išnuomojama ne konkurso tvarka, siūlytume Įstatymo projekte Nr. XIVP-703 nustatyti, kad uosto direkcija uosto žemę galėtų išnuomoti konkurso tvarka.

Pritarti.

Pakeisti 4 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Uosto direkcija uosto žemę gali išnuomoti tik viešosios procedūros konkurso tvarka. Šios tvarkos aprašą Palangos miesto savivaldybės tarybos siūlymu tvirtina Vyriausybė.“

4

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2022-02-02

5N

 

 

1.4. Įstatymo projektui Nr. XIVP-703 įgyvendinti turėtų būti pakeisti įstatymo įgyvendinamieji teisės aktai: Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. rugsėjo 30 d. nutarimas Nr. 1197 „Dėl Šventosios jūrų uostui priskirtų žemės sklypų ploto ir akvatorijos ribų ir ploto nustatymo ir uostui priskirtų žemės sklypų ir akvatorijos perdavimo valdyti, naudoti ir disponuoti jais patikėjimo teise Palangos miesto savivaldybei“, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2018 m. gruodžio 27 d. nutarimas Nr. 1413 „Dėl Šventosios jūrų uosto žemės nuomos konkurso tvarkos aprašo, Šventosios jūrų uosto žemės nuomos sutarties pavyzdinės formos ir Šventosios jūrų uosto žemės nuomos mokesčio apskaičiavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. liepos 4 d. nutarimas Nr. 747 „Dėl Valstybinės žemės perdavimo laikinai neatlygintinai naudotis Klaipėdos valstybiniame jūrų uoste ir Šventosios jūrų uoste tvarkos aprašo patvirtinimo“. Todėl Įstatymo projektą Nr. XIVP-703 siūlytina papildyti nuostatomis, nustatančiomis vėlesnę įstatymo įsigaliojimo datą ir kad Vyriausybė iki priimto įstatymo įsigaliojimo turėtų priimti įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

Pritarti.

Įstatymo projektą siūloma papildyti nauju 5 straipsniu:

„5 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2024 m. sausio 1 d.

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Palangos miesto savivaldybės institucijos iki 2023 m. gruodžio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“

 

 

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas, 2022-02-02

 

 

 

Iš esmės pritarti įstatymo projektui Nr. XIVP-703 ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas, Vyriausybės pastabas ir suinteresuotų subjektų pasiūlymus, kuriems komitetas pritarė.

Pritarti.

 

2

Audito komitetas, 2022-04-07

 

 

 

Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo projektu, deklaruojant siekį sudaryti sąlygas efektyvesniai Šventosios jūrų uosto vystymo plėtrai, siekiama Šventosios jūrų uosto direkcijai suteikti teisę sudaryti uosto žemės nuomos sutartis, tačiau nėra atskleidžiama esamo teisinio reguliavimo problematika, dėl kurios turėtų būti keičiamas galiojantis reglamentavimas, pagal kurį sprendimą dėl Šventosios jūrų uosto žemės nuomos priima savivaldybės taryba, taip pat į tai, kad įstatymo projektu kuriamas precedentas ir išimtis iš teisėkūroje įtvirtintos tasyklės, kad valstybės turtas patikėjimo teise valdyti, naudoti ir disponuoti yra perduodamas savivaldybėms valstybės funkcijoms vykdyti, tačiau ne savivaldybių įmonėms tiesiogiai, taip pat į tai, kad įstatymo projektas neatskleidus jo tikslų neatitinkaValstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 9 straipsnyje įtvirtinto efektyvumo principo reiškiančio, kad sprendimais, susijusiais su valstybės turto valdymu, naudojimu ir disponavimu juo, turi būti siekiama maksimalios naudos visuomenei, siūlyti Šventosios jūrų uosto įstatymo Nr. X-910 4, 5, 7 ir 10 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-703 atmesti.

 

Nepritarti.

Siūloma pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui.

3

Biudžeto ir finansų komitetas, 2022-06-29

 

 

 

Iš esmės pritarti projektui ir siūlyti jį tobulinti atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento, Lietuvos Respublikos Vyriausybės, Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos ir atkreipiant dėmesį į Nacionalinės žemės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos pateiktą nuomonę.

Pritarti.

 

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

 

7.1. Sprendimas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.

 

7.2. Pasiūlymai: nėra.

 

8. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: K.Starkevičius.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.

PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                         Kazys Starkevičius

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėjas Darius Šaltmeris