LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
kultūros komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS AUTORIŲ TEISIŲ IR GRETUTINIŲ TEISIŲ ĮSTATYMO NR. VIII-1185
20, 201, 65, 78 STRAIPSNIŲ, 1 IR 2 PRIEDŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO
PROJEKTO nR. XIIIP-2415(3)es
2018-11-06 Nr. 121-P-33
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Ramūnas Karbauskis, komiteto nariai: Raminta Popovienė, Vytautas Kernagis, Gediminas Kirkilas, Stasys Tumėnas, Ona Valiukevičiūtė; komiteto biuras: biuro vedėja Agnė Jonaitienė, patarėjos Milda Gureckienė ir Deimantė Žegunė, padėjėja Deimantė Pukytė; kviestieji asmenys: Lietuvos Respublikos kultūros viceministras Gytis Andrulionis, Lietuvos Respublikos kultūros ministerijos Visuomenės informavimo ir autorių teisių politikos skyriaus vedėjas Deividas Velkas, Lietuvos Respublikos kultūros ministerijos Visuomenės informavimo ir autorių teisių politikos skyriaus patarėja Gabrielė Vorobjovienė, asociacijos INFOBALT direktorius Paulius Vertelka, „AAA Law“ advokatas, atstovaujantis asociacijai LATGA, Andrius Iškauskas, Lietuvos leidėjų asociacijos prezidentas Remigijus Jokubaitis, Lietuvos gretutinių teisių asociacijos AGATA direktorė Agnė Begetė.
2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos teisės departamentas 2018-10-23 |
1 (20) |
1 (4) |
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Projekto 1 straipsnio 1 dalyje dėstomoje keičiamo įstatymo 20 straipsnio 4 dalyje siūloma nustatyti, kad autorių teisių ir gretutinių teisių subjektai turi neatšaukiamą ir kitiems asmenims sutartimi neperduodamą teisę gauti kompensacinį atlyginimą. Siūlome išbraukti formuluotę „ir kitiems asmenims neperduodamą teisę“, nes ji, viena vertus, yra perteklinė, o kita vertus, klaidinanti, nes pilnai neatspindi neatšaukiamos teisės esmės, ir ja remiantis gali būti aiškinama, kad teisės „neatšaukiamumas“ yra ribotas (t.y. kad ji varžo tik autoriaus teisę perduoti teisę gauti kompensacinį atlyginimą). Pastebėtina, kad neatšaukiamos teisės terminas yra vartojamas įstatymuose, įskaitant keičiamą įstatymą (11 straipsnio 4 dalis, 15 straipsnio 4 dalis, 17 straipsnis) ir gerai suprantama jo paskirtis ir esmė. Neatšaukiamos autorių teisės negali būti autorinių sutarčių dalyku, šios teisės, net ir perdavus turtines autorių teises, leidžia autoriui gauti pajamų iš kūrinio naudojimo. Šių teisių negali atsisakyti ir pats autorius ar gretutinių teisių subjektas. Pastebėtina ir tai, kad pritarus projektu siūlomai nuostatai, gali tapti neaišku, ar neatšaukiama teisė įstatymo 20 straipsnio 4 dalyje turi būti aiškinama taip pat ar kitaip nei neatšaukiama teisė, nustatyta to paties įstatymo kituose straipsniuose. Be to, atkreiptinas dėmesys, kad pagal teisės aiškinimo taisykles (Civilinio kodekso 1.9 straipsnis), tuo atveju, kai įstatyme konkretaus žodžio (sąvokos) speciali reikšmė nepaaiškinta, reiškia, jog šis žodis vartojamas jo bendrine reikšme. Lietuvių kalbos žodyne pateikiama žodžio „neatšaukiamas“ reikšmė: „kurio negalima atšaukti, pakeisti, galutinis“. |
Iš dalies pritarti |
Pritarti iš dalies, nes šioje pastaboje yra techninio pobūdžio klaida (norėta pasakyti, kad brauktina formuluotė „ir kitiems asmenims sutartimi neperduodamą“). Pritariant pastabos esmei Komiteto siūloma formuluotė: Pakeisti 20 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip: „4. Autorių teisių ir gretutinių teisių subjektai turi neatšaukiamą
teisę gauti kompensacinį atlyginimą už šio straipsnio 1 dalyje numatytą
|
2. |
Seimo kanceliarijos teisės departamentas 2018-10-23 |
2 (201) |
2-3 (9-10) |
|
2. Projekto 2 straipsnio 2-3 dalių nuostatos taisytinos, atsižvelgiant į teisės technikos taisyklių reikalavimus. Vadovaujantis Teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 patvirtintų Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų 82 punktu, „pripažinus netekusiu galios teisės akto straipsnį, jo dalį (jei ji turi eilės numerį) ar punktą, po jų einančių straipsnių, jų dalių ar punktų pernumeruoti nereikia.“ |
Pritarti |
Komiteto siūloma formuluotė: „ 2. Pakeisti 201 straipsnio 9 dalį ir ją išdėstyti taip: „9. Iš
surinkto kompensacinio atlyginimo atskaičius 1) 60 procentų skiriama autoriams, iš jų: 20 procentų – mokslinės ir dalykinės literatūros kūrinių autoriams, 15 procentų – grožinės literatūros ir eseistikos kūrinių autoriams, 15 procentų – vaizduojamojo meno kūrinių autoriams, 10 procentų – publicistikos kūrinių autoriams (žurnalistams); 2) 20 procentų skiriama knygų leidėjams; 3) 20 procentų skiriama periodinės spaudos leidėjams.“ |
3. |
Seimo kanceliarijos teisės departamentas 2018-10-23 |
4 (78) |
(2) |
|
3. Projekto 4 straipsnyje dėstomo 78 straipsnio 2 dalies paskutiniame sakinyje po žodžio skliaustuose „toliau“ įrašytini žodžiai „šiame straipsnyje“. |
Pritarti |
Komiteto siūloma formuluotė: 2. Teisių subjektai, jų įgalioti asmenys ar kolektyvinio administravimo organizacijos (be atskiro kolektyviai administruojamų teisių subjektų įgaliojimo), gindami savo teises, pagal įgaliojimą atstovaujamų teisių subjektų teises ar kolektyviai administruojamas teises į kūrinius ar gretutinių teisių objektus, taip pat turi teisę kreiptis į Lietuvos radijo ir televizijos komisiją su prašymu taikyti privalomus nurodymus interneto prieigos paslaugų teikėjams, teikiantiems paslaugas tretiesiems asmenims, kurie šiomis paslaugomis naudojasi vykdydami veiklą, kuria kūriniai, gretutinių teisių ar sui generis teisių objektai (toliau šiame straipsnyje – autorių teisių saugomas turinys) neteisėtai viešai paskelbiami viešo naudojimo kompiuterių tinklais (internete). Šioje dalyje nurodytais interneto prieigos paslaugų teikėjais laikomi fiziniai arba juridiniai asmenys, įskaitant Lietuvos Respublikoje įregistruotus užsienio juridinio asmens filialus ar atstovybes, kurie teikia interneto prieigos paslaugas (toliau šiame straipsnyje – interneto prieigos paslaugų teikėjai). |
4. |
Seimo kanceliarijos teisės departamentas 2018-10-23 |
7 |
1 |
|
4. Tam, kad Vyriausybė ar jos įgaliota institucija iki įstatymo įsigaliojimo turėtų teisinį pagrindą parengti ir priimti įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus, projekto 7 straipsnio 3 dalis turėtų įsigalioti anksčiau nei visas įstatymas. Atsižvelgus į tai, projekto 7 straipsnio 1 dalį reikėtų papildyti išimtimi dėl projekto 7 straipsnio 3 dalies įsigaliojimo. |
Iš dalies pritarti |
Pritarti iš dalies, nes pritariant vėlesnei Teisės departamento pastabai Nr. 5, Projekto 7 straipsnio 4 dalies siūloma atsisakyti. Komiteto siūloma formuluotė: „1. Šis įstatymas, išskyrus šio įstatymo 4 straipsnį ir šio straipsnio 3 dalį, įsigalioja 2019 m. sausio 1 d.“ |
5. |
Seimo kanceliarijos teisės departamentas 2018-10-23 |
7 |
4 |
|
5. Projekto 7 straipsnio 4 dalyje, siekiant įstatyme vartojamų sąvokų suderinamumo, vietoj konkrečios ministerijos pavadinimo „Lietuvos Respublikos kultūros ministerija“ įrašytina „Vyriausybės įgaliota institucija. Be to, analizuojamoje straipsnio dalyje neaiškus terminas „iki einamųjų metų balandžio 1 dienos“. Jeigu turima omenyje konkretūs metai, jie turi būti aiškiai įvardinti. Jeigu turima omenyje, kad nurodyta kompensacinio atlyginimo dalis turi būti pervedama Lietuvos radijo ir televizijos komisijai kiekvienais metais iki balandžio 1 d., tai analizuojama nuostata, atitinkamai ją patikslinus, dėstytina keičiamo įstatymo 20 straipsnyje, o ne projekto 7 straipsnyje. |
Pritarti |
Projekto 7 straipsnio 4 dalies atsisakyti, o projekto 1 straipsnio 2 dalį patikslinti ir išdėstyti taip: „9. 25 procentai
Vyriausybės nustatyta tvarka surinkto kompensacinio atlyginimo |
3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
4. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
Komiteto pirmininkas Ramūnas Karbauskis
Kultūros komiteto
biuro patarėja Deimantė Žegunė