LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Ekonomikos komitetas
Papildomo komiteto IŠVADOS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS KELIŲ PRIEŽIŪROS IR PLĖTROS PROGRAMOS FINANSAVIMO ĮSTATYMO NR.VIII-2032 4 IR 9 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIIIP-1703
2018-10-10 Nr. 108-P-37
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto nariai: R.Sinkevičius, D.Kreivys, A.Baura, E.Gentvilas, Z.Jedinskij, A.Kupčinskas, G.Landsbergis, B.Markauskas, B.Matelis, R.Miliūtė, J.Razma, V.Ačienė (pavaduojanti V.Sinkevičių). Komiteto biuro: vedėja R.Petkūnienė; patarėjai: D.Šaltmeris, R.Duburaitė, R.Danė, L.Jasiukėnienė, I.Jurkšuvienė, Ž.Klimka; padėjėja Z.Jodkonienė.
Kviestieji asmenys: Kviestieji asmenys: Asociacijos „Lietuvos keliai“ atstovas R.Gradauskas, Susisiekimo ministerijos atstovas V.Kondratovič.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-03-01 |
1 |
|
|
1. Projekto 1 straipsniu siūloma pakeisti Lietuvos Respublikos kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo (toliau- keičiamas įstatymas) 4 straipsnio 1 dalį ir nustatyti, kad programai finansuoti nuo 2019 m. sausio 1 d. – 65 procentai, nuo 2020 m. sausio 1 d. – 70 procentų, o nuo 2021 m. sausio 1 d. – 75 procentai akcizo pajamų, gautų už realizuotą benziną, dyzelinius degalus, suskystintas dujas, skirtas automobiliams, ir energetinius produktus, kurie pagaminti iš biologinės kilmės medžiagų ar su jų priedais ir skirti naudoti kaip variklių degalai. Nepaisant to, kad galiojančioje keičiamo įstatymo 4 straipsnio 1 dalies redakcijoje yra numatytas fiksuotas 48 procentų dydžio Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo šaltinis iš valstybės biudžeto, mūsų nuomone, galiojančios keičiamo įstatymo redakcijos nuostatos ir projektu teikiamos nuostatos galimai neatitinka Konstitucinio Teismo suformuluotos valstybės biudžeto konstitucinės doktrinos. Pažymėtina, kad išimtinė Vyriausybės kompetencija rengti valstybės biudžeto projektą ir teikti jį Seimui yra nustatyta Konstitucijos 94 straipsnio 4 punkte ir 130 straipsnyje: Vyriausybė rengia valstybės biudžeto projektą ir ne vėliau kaip prieš 75 dienas iki biudžetinių metų pabaigos teikia jį Seimui. Konstitucinis Teismas, nagrinėdamas aplinkybes dėl įstatymuose nustatomo fiksuoto vienos ar kitos srities finansavimo, yra konstatavęs, kad tokiu teisiniu reguliavimu yra ribojami Vyriausybės konstituciniai įgaliojimai rengti valstybės biudžeto projektą biudžetiniams metams, atsižvelgiant į esamą socialinę ir ekonominę situaciją, visuomenės ir valstybės poreikius bei galimybes, turimus bei numatomus gauti finansinius išteklius ir valstybės įsipareigojimus, kitus svarbius veiksnius. Vyriausybė – ir tik ji – turi įgaliojimus valstybės biudžeto projekte numatyti, kiek lėšų ir iš kokių pajamų šaltinių turėtų būti gauta, kiek lėšų ir kokiems tikslams turėtų būti skirta, ir kt. (Konstitucinio Teismo 2002 m. liepos 11 d. nutarimas). Todėl manytina, kad projekto nuostatos, kuriose nustatomas fiksuotas Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo šaltinis iš valstybės biudžeto, galimai suvaržytų Vyriausybės kaip biudžeto planuotojos įgaliojimus rengiant ir vykdant atitinkamų metų valstybės biudžeto projektą, todėl siūlytina minėtas nuostatas tikslinti. |
Nepritarti. |
Jau ir šiuo metu galiojantis reguliavimas nustato fiksuotą Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo šaltinį iš valstybės biudžeto (48 proc. akcizo pajamų už realizuotą benziną, dyzelinius degalus...). Įstatymo projektu nesiūloma įvesti naujų finansavimo šaltinių, siūloma pamečiui keisti procentinę dalį. Juridinės technikos prasme 1 straipsnyje nėra ką tikslinti.
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2017-03-01 |
2 |
|
|
2. Projekto 2 straipsniu keičiamoje įstatymo 9 straipsnio 5 dalyje siūlytina išbraukti perteklinius žodžius ir skaičius „25 procentai, nuo 2015 m. sausio 1 d. –“, kadangi šios nuostatos jau yra įsigaliojusios. |
Pritarti. |
Juridinės technikos pobūdžio pastaba. |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2017-03-01 |
|
|
|
3. Projekto nuostatos įsigaliotų kitą dieną po oficialaus paskelbimo Teisės aktų registre. Vadovaujantis Biudžeto sandaros įstatymo 17 straipsnio 2 dalies nuostatomis, kad „trejų biudžetinių metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų konsoliduotos visumos planuojamų rodiklių projektas rengiamas remiantis Vyriausybės programa, Lietuvos stabilumo programa, Valstybės pažangos strategija <...>“, manytina, kad turėtų būti gauta Vyriausybės, kaip biudžeto planuotojos, nuomonė dėl siūlomo teisinio reguliavimo. |
Pritarti. |
Vyriausybės nuomonės paprašyta ir ji gauta (2018-06-13 Vyriausybės nutarimas Nr.580). |
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2017-03-01 |
|
|
|
4. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 patvirtintose Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose nustatytais teisės technikos reikalavimais, siūlytina teisės akto projekte dėstyti kelias keičiamo įstatymo 4 straipsnio 1 dalies redakcijas ir keičiamo įstatymo 9 straipsnio 5 dalies redakciją be datų, o teisės akto projekto pabaigoje nustatyti šių keičiamo įstatymo 4 straipsnio 1 dalies pakeitimo redakcijų ir keičiamos 9 straipsnio 5 dalies skirtingus įsigaliojimo terminus. |
Pritarti. |
Spręsti Seimo paskirtam pagrindiniam komitetui. |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Europos teisės departamentas, prie Teisingumo ministerijos, 2018-02-27 |
|
|
|
Išnagrinėję Lietuvos Respublikos kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo Nr. VIII-2032 4 ir 9 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-1703 (toliau – Projektas), pažymime, kad pastabų ar pasiūlymų dėl Projekto atitikties Europos Sąjungos teisei neturime. |
Atsižvelgti. |
|
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
6.1. Sprendimas: pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui ir siūlyti Seimo paskirtam pagrindiniam komitetui jį tobulinti pagal pastabas ir pasiūlymus, kuriems pritarė Ekonomikos komitetas.
6.2. Pasiūlymai: nėra.
7. Balsavimo rezultatai: 8 „už“; - „prieš“; 2 „susilaikė“.
8. Komiteto paskirti pranešėjai: A.Baura.
Komiteto pirmininkas Rimantas Sinkevičius
Ekonomikos komiteto biuro patarėjas Darius Šaltmeris