LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Ekonomikos komitetas

 

Papildomo komiteto IŠVADOS

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS KELIŲ PRIEŽIŪROS IR PLĖTROS PROGRAMOS FINANSAVIMO ĮSTATYMO NR.VIII-2032 4 IR 9 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIIIP-1703

 2018-10-10 Nr. 108-P-37

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto nariai: R.Sinkevičius, D.Kreivys, A.Baura, E.Gentvilas, Z.Jedinskij, A.Kupčinskas, G.Landsbergis, B.Markauskas, B.Matelis, R.Miliūtė, J.Razma, V.Ačienė (pavaduojanti V.Sinkevičių). Komiteto biuro: vedėja R.Petkūnienė; patarėjai: D.Šaltmeris, R.Duburaitė, R.Danė, L.Jasiukėnienė, I.Jurkšuvienė, Ž.Klimka; padėjėja Z.Jodkonienė.

Kviestieji asmenysKviestieji asmenys: Asociacijos „Lietuvos keliai“ atstovas R.Gradauskas, Susisiekimo ministerijos atstovas V.Kondratovič.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-03-01

1

 

 

1.         Projekto 1 straipsniu siūloma pakeisti Lietuvos Respublikos kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo (toliau- keičiamas įstatymas) 4 straipsnio 1 dalį ir nustatyti, kad programai finansuoti nuo 2019 m. sausio 1 d. – 65 procentai, nuo 2020 m. sausio 1 d. – 70 procentų, o nuo 2021 m. sausio 1 d. – 75 procentai akcizo pajamų, gautų už realizuotą benziną, dyzelinius degalus, suskystintas dujas, skirtas automobiliams, ir energetinius produktus, kurie pagaminti iš biologinės kilmės medžiagų ar su jų priedais ir skirti naudoti kaip variklių degalai. Nepaisant to, kad galiojančioje keičiamo įstatymo 4 straipsnio 1 dalies redakcijoje yra numatytas fiksuotas 48 procentų dydžio Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo šaltinis iš valstybės biudžeto, mūsų nuomone, galiojančios keičiamo įstatymo redakcijos nuostatos ir projektu teikiamos nuostatos galimai neatitinka Konstitucinio Teismo suformuluotos valstybės biudžeto konstitucinės doktrinos.

Pažymėtina, kad išimtinė Vyriausybės kompetencija rengti valstybės biudžeto projektą ir teikti jį Seimui yra nustatyta Konstitucijos 94 straipsnio 4 punkte ir 130 straipsnyje: Vyriausybė rengia valstybės biudžeto projektą ir ne vėliau kaip prieš 75 dienas iki biudžetinių metų pabaigos teikia jį Seimui. Konstitucinis Teismas, nagrinėdamas aplinkybes dėl įstatymuose nustatomo fiksuoto vienos ar kitos srities finansavimo, yra konstatavęs, kad tokiu teisiniu reguliavimu yra ribojami Vyriausybės konstituciniai įgaliojimai rengti valstybės biudžeto projektą biudžetiniams metams, atsižvelgiant į esamą socialinę ir ekonominę situaciją, visuomenės ir valstybės poreikius bei galimybes, turimus bei numatomus gauti finansinius išteklius ir valstybės įsipareigojimus, kitus svarbius veiksnius. Vyriausybė – ir tik ji – turi įgaliojimus valstybės biudžeto projekte numatyti, kiek lėšų ir iš kokių pajamų šaltinių turėtų būti gauta, kiek lėšų ir kokiems tikslams turėtų būti skirta, ir kt. (Konstitucinio Teismo 2002 m. liepos 11 d. nutarimas).

Todėl manytina, kad projekto nuostatos, kuriose nustatomas fiksuotas Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo šaltinis iš valstybės biudžeto, galimai suvaržytų Vyriausybės kaip biudžeto planuotojos įgaliojimus rengiant ir vykdant atitinkamų metų valstybės biudžeto projektą, todėl siūlytina minėtas nuostatas tikslinti.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nepritarti.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jau ir šiuo metu galiojantis reguliavimas nustato fiksuotą Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo šaltinį iš valstybės biudžeto (48 proc. akcizo pajamų už realizuotą benziną, dyzelinius degalus...). Įstatymo projektu nesiūloma įvesti naujų finansavimo šaltinių, siūloma pamečiui keisti procentinę dalį.

Juridinės technikos prasme 1 straipsnyje nėra ką tikslinti.

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2017-03-01

2

 

 

2.         Projekto 2 straipsniu keičiamoje įstatymo 9 straipsnio 5 dalyje siūlytina išbraukti perteklinius žodžius ir skaičius „25 procentai, nuo 2015 m. sausio 1 d. –“, kadangi šios nuostatos jau yra įsigaliojusios.

Pritarti.

Juridinės technikos pobūdžio pastaba.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2017-03-01

 

 

 

3.         Projekto nuostatos įsigaliotų kitą dieną po oficialaus paskelbimo Teisės aktų registre. Vadovaujantis Biudžeto sandaros įstatymo 17 straipsnio 2 dalies nuostatomis, kad „trejų biudžetinių metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų konsoliduotos visumos planuojamų rodiklių projektas rengiamas remiantis Vyriausybės programa, Lietuvos stabilumo programa, Valstybės pažangos strategija <...>“, manytina, kad turėtų būti gauta Vyriausybės, kaip biudžeto planuotojos, nuomonė dėl siūlomo teisinio reguliavimo.

Pritarti.

Vyriausybės nuomonės paprašyta ir ji gauta (2018-06-13 Vyriausybės nutarimas Nr.580).

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2017-03-01

 

 

 

4.         Vadovaujantis Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 patvirtintose Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose nustatytais teisės technikos reikalavimais, siūlytina teisės akto projekte dėstyti kelias keičiamo įstatymo 4 straipsnio 1 dalies redakcijas ir keičiamo įstatymo 9 straipsnio 5 dalies redakciją be datų, o teisės akto projekto pabaigoje nustatyti šių keičiamo įstatymo 4 straipsnio 1 dalies pakeitimo redakcijų ir keičiamos 9 straipsnio 5 dalies skirtingus įsigaliojimo terminus.

Pritarti.

Spręsti Seimo paskirtam pagrindiniam komitetui.

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Europos teisės departamentas, prie Teisingumo ministerijos, 2018-02-27

 

 

 

Išnagrinėję Lietuvos Respublikos kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo Nr. VIII-2032 4 ir 9 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-1703 (toliau – Projektas), pažymime, kad pastabų ar pasiūlymų dėl Projekto atitikties Europos Sąjungos teisei neturime.

Atsižvelgti.

 

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2018-06-13

 

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2018 m. balandžio 11 d. sprendimo Nr. SV-S-658 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 11 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Nepritarti Lietuvos Respublikos kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo Nr. VIII-2032 4 ir 9 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-1703 (toliau – Įstatymo projektas) dėl šių priežasčių:

1.1. Įstatymo projektu nustačius, kad konkretus procentas „akcizo pajamų, gautų už realizuotą benziną, dyzelinius degalus, suskystintas dujas, skirtas automobiliams, ir energetinius produktus, kurie pagaminti iš biologinės kilmės medžiagų ar su jų priedais ir skirti naudoti kaip variklių degalai“ būtų skiriamas Kelių priežiūros ir plėtros programai finansuoti, būtų daroma įtaka valstybės biudžeto formavimui. Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas 2002 m. liepos 11 d. nutarime konstatavo, kad „Konstitucijos nuostata, kad įgaliojimus rengti valstybės biudžeto projektą turi Vyriausybė, reiškia, jog Vyriausybė – ir tik ji – turi įgaliojimus valstybės biudžeto projekte numatyti, kiek lėšų ir iš kokių pajamų šaltinių turėtų būti gauta, kiek lėšų ir kokiems tikslams turėtų būti skirta, ir kt. <...> Pažymėtina, kad konstitucinis atviros, teisingos, darnios pilietinės visuomenės imperatyvas, būtinumas užtikrinti konstitucines asmens teises ir laisves bei apsaugoti kitas Konstitucijoje įtvirtintas vertybes suponuoja Vyriausybės pareigą rengiant valstybės biudžeto projektą atsižvelgti į Konstitucijoje įtvirtintas valstybės funkcijas, į esamą ekonominę ir socialinę padėtį, į visuomenės ir valstybės poreikius bei galimybes, į turimus ir numatomus gauti finansinius išteklius bei valstybės įsipareigojimus, kitus svarbius veiksnius“. Siūlomu teisiniu reguliavimu ribojami Lietuvos Respublikos Vyriausybės konstituciniai įgaliojimai rengti valstybės biudžeto projektą biudžetiniams metams atsižvelgiant į esamą socialinę ir ekonominę situaciją, į visuomenės ir valstybės poreikius ir galimybes, į turimus ir numatomus gauti finansinius išteklius ir valstybės įsipareigojimus, kitus svarbius veiksnius. Be to, 2002 m. liepos 11 d. nutarime Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas pažymėjo, kad tai, kiek lėšų kiekvienais biudžetiniais metais turi būti skiriama atitinkamai sričiai finansuoti, turi būti nustatoma ne iš anksto apibrėžiant fiksuotą lėšų dalį, bet rengiant ir tvirtinant atitinkamų metų valstybės biudžetą.

1.2. Kelių priežiūros ir plėtros programai finansuoti skiriamų akcizo pajamų dalies didinimas atitinkamomis sumomis kasmet reikalautų mažinti iš valstybės biudžeto kitoms programoms finansuoti skiriamas lėšas.

1.3. Atkreipiame dėmesį, kad 2017 m. gruodžio 5 d. priimtu Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo Nr. VIII-2032 1 ir 4 straipsnių pakeitimo įstatymu jau buvo keista Kelių priežiūros ir plėtros programai finansuoti skiriama akcizo pajamų dalis, gauta už realizuotą benziną, dyzelinius degalus, suskystintas dujas, skirtas automobiliams, ir energetinius produktus, kurie pagaminti iš biologinės kilmės medžiagų ar su jų priedais ir skirti naudoti kaip variklių degalai, ir sumažinta nuo 65 iki 48 procentų.

2. Jeigu Įstatymo projektas vis dėlto būtų svarstomas, pasiūlyti jį svarstyti sistemiškai ir valstybės finansines galimybes įvertinti rengiant Lietuvos Respublikos 2019 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektą, kurį Lietuvos Respublikos Vyriausybė pateiks Lietuvos Respublikos Seimui 2018 m. IV ketvirtį, ir tobulinti atsižvelgiant į tai, kad Įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnio 5 dalies nuostata, reglamentuojanti, kad nuo 2015 m. sausio 1 d. Kelių priežiūros ir plėtros programos metinėje lėšų naudojimo sąmatoje numatoma 30 procentų Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo lėšų valstybei, savivaldybėms vietinės reikšmės keliams (gatvėms) tiesti, taisyti, prižiūrėti ir saugaus eismo sąlygoms užtikrinti, jau įsigaliojo, todėl siūlytina išbraukti žodžius ir skaičius „25 procentai, nuo 2015 m. sausio 1 d.“

 

 

 

 

 

 

Pritarti iš dalies.

 

 

 

 

 

 

Nepritarti siūlymui atmesti įstatymo projektą.

 

Pritarti siūlymui įstatymo projektą įvertinti rengiant Lietuvos Respublikos 2019 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektą.

Pritarti siūlymui tobulinti įstatymo projektą ir išbraukti žodžius ir skaičius „25 procentai, nuo 2015 m. sausio 1 d.“.

 

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui ir siūlyti Seimo paskirtam pagrindiniam komitetui jį tobulinti pagal pastabas ir pasiūlymus, kuriems pritarė Ekonomikos komitetas.

6.2. Pasiūlymai: nėra.

7. Balsavimo rezultatai: 8 „už“; - „prieš“; 2 „susilaikė“.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: A.Baura.

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                 Rimantas Sinkevičius

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ekonomikos komiteto biuro patarėjas Darius Šaltmeris