LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADOS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS ĮSTATYMO NR. I-464 6, 22, 26, 291, 30 IR 311 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-1597
2018-06-13 Nr. 113-P-22
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo:
Komiteto pirmininkas Povilas Urbšys, komiteto pirmininko pavaduotojas Algis Strelčiūnas, komiteto nariai: Guoda Burokienė, Ričardas Juška, Gintautas Kindurys, Vanda Kravčionok, Kęstutis Masiulis, Zenonas Streikus.
Komiteto biuras: vedėja Lina Milonaitė, patarėjai: Algirdas Astrauskas, Eglė Jonevičienė, Rasa Mačiulytė, Jurgita Marcinkutė, Kristina Šimkutė, padėjėja Genovaitė Jasaitienė.
Kviestieji asmenys: Vidaus reikalų viceministras Darius Urbonas, Vyriausybės kanceliarijos Politikos įgyvendinimo grupės vyriausioji patarėja Jurgita Domeikienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-03-06 |
7 (29 1) |
(8) |
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Kartu su šiuo projektu teikiamo Valstybės tarnybos įstatymo pakeitimo įstatymo projekto (Reg. Nr. XIIIP-1596) 1 straipsnyje dėstomos Valstybės tarnybos įstatymo naujos redakcijos 13 straipsnio 1 dalyje siūloma įtvirtinti, kad įstatymų nustatytais atvejais į įstaigų vadovų pareigas priimama politinio (asmeninio) pasitikėjimo pagrindu. Siūloma formuluotė suponuoja, kad jeigu įstatyme nenumatytas specialus priėmimo pagrindas, įstaigų vadovai į pareigas yra priimami bendrais pagrindais, numatytais Valstybės tarnybos įstatyme. Atsižvelgiant į tai, projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 291 straipsnio 8 dalyje brauktini pertekliniai žodžiai „ne politinio (asmeninio) pasitikėjimo pagrindu“. |
Pritarti |
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-03-06 |
9 |
|
|
2. Projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 311 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad „<...> Užsienio reikalų ministerijos kancleris gali būti ir diplomatas. Ministerijos kanclerį ketverių metų kadencijai konkurso būdu Valstybės tarnybos įstatymo nustatyta tvarka priima į pareigas ir atleidžia iš jų ministras <...>“. Pažymėtina, kad pagal kartu su šiuo projektu teikiamo Valstybės tarnybos įstatymo pakeitimo įstatymo projekto (Reg. Nr. XIIIP-1596) 1 straipsnyje dėstomos Valstybės tarnybos įstatymo naujos redakcijos 2 straipsnio 6 dalį ir 5 straipsnį diplomatams Valstybės tarnybos įstatymas apskritai nebūtų taikomas, o Diplomatinės tarnybos įstatymo pakeitimo įstatymo projekte (Reg. Nr. XIIIP-1622) kokia nors speciali Užsienio reikalų ministerijos kanclerio, turinčio diplomato statusą, priėmimo į pareigas ir atleidimo iš jų tvarka nesiūloma. |
Pritarti |
Pasiūlymas: Įstatymo projekto 9 straipsniu keičiamą 31(1) straipsnio 1 dalį išdėstyti taip: „1. Ministerijos kancleris yra karjeros valstybės tarnautojas, ministerijos administracijos vadovas, pavaldus ministrui. Užsienio reikalų ministerijos kancleris gali būti ir diplomatas. Ministerijos kanclerį ketverių metų kadencijai konkurso būdu Valstybės tarnybos įstatymo nustatyta tvarka priima į pareigas ir atleidžia iš jų ministras arba, kai Užsienio reikalų ministerijos kancleriu skiriamas diplomatas, - jį ketverių metų kadencijai Diplomatinės tarnybos įstatymo nustatyta tvarka į pareigas skiria ir iš jų atšaukia užsienio reikalų ministras. Ministerijos kancleris gali būti priimamas (ar skiriamas) eiti tos pačios ministerijos kanclerio pareigas ne daugiau nei dvi kadencijas iš eilės.“ |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo narys Algirdas Sysas, 2017-12-04 (pateiktas į įstatymo projektą Nr. XIIIP-973) |
8 |
1 |
|
|
Argumentai: Įstatymo projekto 8 ir 10 straipsniais keičiamuose Vyriausybės įstatymo atitinkamai 30 ir 311 straipsniuose nustatoma, kad įstaigos vadovai ir ministerijų kancleriai gali būti priimami eiti tas pačias pareigas ne daugiau kaip dvi kadencijas iš eilės. Aiškinamajame rašte pateikta informacija leidžia manyti, kad siūlomos teisės normos reiškia, kad antrai kadencijai iš eilės asmuo priimamas konkurso būdu, nors vadovaujantis galiojančia Vyriausybės įstatymo 30 straipsnio redakcija, įstaigos vadovas antrai kadencijai iš eilės skiriamas be konkurso (skyrimas suprantamas kaip kitas nei priėmimo konkurso būdu institutas). Siūlomas pakeitimas, manytina, neatitinka racionalaus ir efektyvaus valdymo metodų, t.y. nepaisant tiesioginio vadovo – ministro – valios atitinkamose pareigose turėti tą asmenį, kurio darbo rezultatai jį tenkina, turėtų būti organizuojamas žmogiškųjų ir finansinių valstybės išteklių panaudojimo reikalaujantis konkursas. Manytina, kad ministras, siekdamas užtikrinti strateginių veiklos planų vykdymo tęstinumą (pažymėtina, kad ministerijų kancleriai organizuoja ir koordinuoja ministerijos strateginių veiklos planų įgyvendinimą) ir institucinės atminties bei kompetencijų, reikalingų užtikrinti šiuose planuose nustatytų užduočių įgyvendinimą išsaugojimą, turi turėti teisę pats priimti sprendimą (ne konkurso būdu) konkretų vadovą skirti antrai kadencijai iš eilės. Atsižvelgiant į tai, kad konstitucinėje doktrinoje įtvirtinta ministro atsakomybė už ministerijos personalą (Konstitucinis Teismas 1999 m. lapkričio 23 d. nutarime pasisakė inter alia kad „Konstitucijos 98 straipsnio 1 dalies nuostatos „ministras vadovauja ministerija“ turinį sudaro šie elementai: ministras turi teisę įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka pasirinkti ministerijos darbuotojus ir priimti juos į darbą bei atleisti iš darbo; ministras turi teisę organizuoti ministerijos darbuotojų darbą, kad būtų vykdomos įstatymais ir kitais teisės aktais ministerijai nustatytos funkcijos...“), siūlytina įstatymo projekte nustatyti ministro diskreciją antrai iš eilės kadencijai asmenį skirti be konkurso.
Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 8 straipsnio 1 dalimi keičiamą Vyriausybės įstatymo 30 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip: „5. Įstaigos prie ministerijos vadovą konkurso būdu Valstybės
tarnybos įstatymo nustatyta tvarka ketverių metų kadencijai priima į pareigas
ir atleidžia iš jų atitinkamos valdymo srities ministras. Įstaigos prie
ministerijos vadovas atitinkamos valdymo srities ministro sprendimu gali
būti |
Nepritarti |
Komiteto patobulintame Valstybės tarnybos įstatymo projekte Nr. XIIIP-1596(2) numatyta įstaigų vadovų, tame tarpe ir įstaigų prie ministerijų vadovų, bendra skyrimo tvarka (5 metų kadencijai, ne daugiau nei 2 kadencijoms iš eilės ir po 1 kadencijos teisė vėl dalyvauti konkurse antrai kadencijai). Sujungus įstatymų projektus XIIIP-973 ir XIIIP-1597, šiame patobulintame Vyriausybės įstatymo pakeitimo įstatymo projekte XIIIP-1597(2) siekiant teisėkūros ekonomiškumo pateikiama, tik nuoroda į Valstybės tarnybos įstatymą. |
2. |
Seimo narys Algirdas Sysas, 2017-12-04 (pateiktas į įstatymo projektą Nr. XIIIP-973) |
9 |
1 |
|
|
Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 10 straipsnio 1 dalimi keičiamą Vyriausybės įstatymo 311 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1.
Ministerijos kancleris yra karjeros valstybės tarnautojas, ministerijos
administracijos vadovas., pavaldus ministrui. Užsienio reikalų ministerijos
kancleris gali būti ir diplomatas. Ministerijos kanclerį ketverių metų
kadencijai konkurso būdu Valstybės tarnybos įstatymo nustatyta tvarka priima
į pareigas ir atleidžia iš jų ministras. Ministerijos kancleris ministro sprendimu gali būti |
Nepritarti |
Atsižvelgiant į tai, jog ministerijos kancleris yra karjeros valstybės tarnautojas iš dalies atliekantis ir įstaigos vadovo funkcijas, netikslinga jam nustatyti specialios (skirtingos nei įstaigos vadovų) skyrimo antrai kadencijai tvarkos. |
3. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2017-12-18 (pateikta prie įstatymo projekto Nr. XIIIP-973) |
|
|
|
|
1. Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymo Nr. I-464 13, 18, 22, 24, 26, 291, 30, 311, 38, 45, 46 straipsnių pakeitimo, aštuntojo skirsnio pavadinimo pakeitimo ir Įstatymo papildymo 301 straipsniu įstatymo projektui Nr. XIIIP-973 (toliau – Vyriausybės įstatymo projektas) ir Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo Nr. VIII-1316 2, 18, 19, 20, 43 ir 44 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-974 (toliau – Valstybės tarnybos įstatymo projektas), tačiau pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui juos tobulinti pagal pateikiamas pastabas. Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2017 m. lapkričio 8 d. nutarimu Nr. 900 „Dėl Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymo Nr. IX-574 10, 11 ir 14 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 103 straipsniu įstatymo, Lietuvos Respublikos vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatymo Nr. IX-1253 2 ir 4 straipsnių pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo Nr. VIII-1234 12 straipsnio pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo Nr. VIII-1316 481 straipsnio pakeitimo įstatymo projektų pateikimo Lietuvos Respublikos Seimui“ pritarė Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymo Nr. IX-574 10, 11 ir 14 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 103 straipsniu įstatymo, Lietuvos Respublikos vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatymo Nr. IX-1253 2 ir 4 straipsnių pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo Nr. VIII-1234 12 straipsnio pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo Nr. VIII-1316 481 straipsnio pakeitimo įstatymo projektams (toliau – Projektai) ir pateikė juos Lietuvos Respublikos Seimui. Projektuose siūloma Lietuvos Respublikos Seimui įtraukti daugiau valstybės viešojo administravimo subjektų į vidaus administravimo funkcijų konsolidavimą ir aiškiau reglamentuoti viešojo administravimo subjektų kai kurių vidaus administravimo funkcijų centralizuotą atlikimą negu Vyriausybės įstatymo projekte. Be to, 2017 m. gruodžio 7 d. Lietuvos Respublikos Seime užregistruoti Lietuvos Respublikos Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto parengti Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymo Nr. I-464 papildymo 301 straipsniu įstatymo, Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatymo Nr. I-1113 papildymo 91 straipsniu įstatymo bei Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatymo Nr. I-1428 10 straipsnio pakeitimo ir Įstatymo papildymo 111 straipsniu įstatymo projektai, kuriuose taip pat, bet plačiau siūloma reguliuoti klausimus, susijusius su biudžetinės įstaigos, kuri centralizuotai atliktų bendrąsias funkcijas, steigimu arba paskyrimu. Atsižvelgiant į tai pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui išbraukti Vyriausybės įstatymo projekto 9 straipsniu pildomą 301 straipsnį ir patikslinti 15 straipsnį. |
Pritarti |
|
4. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2017-12-18 (pateikta prie įstatymo projekto Nr. XIIIP-973) |
|
|
|
|
2. Pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui nustatyti vėlesnį šio nutarimo 1 punkto pirmojoje pastraipoje nurodytų Vyriausybės įstatymo projekto ir Valstybės tarnybos įstatymo projekto nuostatų įsigaliojimo terminą – 2018 m. kovo 1 d., nes priėmus šiuos įstatymus Lietuvos Respublikos Vyriausybė iki jų įsigaliojimo turės priimti jų įgyvendinamuosius teisės aktus. |
Atsižvelgti |
|
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Teisės ir teisėtvarkos komitetas, 2018-05-16 |
|
|
|
|
Siūlyti pagrindiniam komitetui pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui XIIIP-1597 ir tobulinti pagal Teisės departamento pastabas, kurioms komitetas pritarė. Taip pat atkreipti pagrindinio komiteto dėmesį, kad yra įregistruoti Vyriausybės įstatymo Nr. I-464 pakeitimo įstatymo projektai Nr. XIIIP-1808, Nr. XIIIP-2102, todėl būtina į tai atsižvelgti realizuojant šių įstatymų projektų teisėkūros procedūras. |
Atsižvelgti |
|
2. |
Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2018-05-30 |
|
|
|
|
Iš esmės pritarti pateiktam įstatymo projektui ir siūlyti pagrindiniam Komitetui projektą patobulinti pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadas. |
Atsižvelgti |
|
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas:
1. sujungti įstatymų projektus Nr. XIIIP-1597 ir XIIIP-973;
2. pritarti sujungtam ir Komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr. XIIIP-1597(2) ir komiteto išvadoms.
7.2. Pasiūlymai:
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirta pranešėja: Guoda Burokienė.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.
PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas XIIIP-1597(2), jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkė Guoda Burokienė