Projektas Nr. XIVP-3245(2)

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

ALTERNATYVIŲJŲ DEGALŲ ĮSTATYMO NR. XIV-196 2, 17 IR 18 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMAS

 

2024 m.     d. Nr.

Vilnius

 

1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 2 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

„5. DAEI apskaitos vienetų sistemos dalyvis – degalų ar transporto sektoriaus gamtinių dujų tiekėjas, kuriam taikomi Lietuvos Respublikos alternatyviųjų degalų įstatymo 16 straipsnyje nustatyti įpareigojimai, kitus degalus iš atsinaujinančių energijos išteklių tiekiantis subjektas, viešosios ar pusiau viešosios elektromobilių įkrovimo prieigos operatorius, keleivių ar krovinių vežėjas elektrinėmis transporto priemonėmis, geležinkelio įmonė (vežėjas).“

 

·   Seimo kanceliarijos teisės departamentas 2024-05-28:

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projekto 1 straipsnio 1 dalimi keičiamo Alternatyviųjų degalų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 2 straipsnio 5 dalyje pateikto termino apibrėžtyje vietoj žodžių „Lietuvos Respublikos alternatyviųjų degalų“ įrašytinas žodis „šio“. Be to, atsižvelgus į tai, kad į projekte vartojamas formuluotes vietoj žodžių „viešosios ar pusiau viešos“ įrašytini žodžiai „viešosios ar pusiau viešosios“.

Komiteto nuomonė - Pritarti.

Komiteto pasiūlymas:

pritarta bendru sutarimu.

 

2. Pakeisti 2 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip:

„8. Degalų iš atsinaujinančių energijos išteklių apskaitos vienetas (toliau – DAEI apskaitos vienetas) – apskaitos vienetas, kuris Degalų iš atsinaujinančių energijos išteklių apskaitos vienetų sistemoje skiriamas už vidaus rinkoje parduotus degalus iš atsinaujinančių energijos išteklių ir (ar) už elektros energiją iš atsinaujinančių energijos išteklių, patiektą į transporto priemones, ir naudojamas degalų ir transporto sektoriaus gamtinių dujų tiekėjų įpareigojimų įvykdymui vertinti.“

3. Papildyti 2 straipsnį 201 dalimi:

„201. Keleivių vežėjas elektrinėmis transporto priemonėmis – vežėjas, vykdantis profesinę keleivių vežimo veiklą elektrinėmis transporto priemonėmis ir turintis galiojančią licenciją, išduotą vadovaujantis Lietuvos Respublikos kelių transporto kodekso 8 straipsnio 2 dalies 1 arba 4 punktu.

4. Papildyti 2 straipsnį 202 dalimi:

„202. Krovinių vežėjas elektrinėmis transporto priemonėmis – vežėjas, vykdantis profesinę krovinių vežimo veiklą elektrinėmis transporto priemonėmis ir turintis galiojančią licenciją, išduotą vadovaujantis Kelių transporto kodekso 8 straipsnio 2 dalies 2, 3 arba 5 punktu.“

 

2 straipsnis. 17 straipsnio pakeitimas

Papildyti 17 straipsnį 10 dalimi:

„10. DAEI apskaitos vienetai viešųjų ir pusiau viešųjų įkrovimo prieigų operatoriams, keleivių ir krovinių vežėjams elektrinėmis transporto priemonėmis ir geležinkelio įmonėms (vežėjams) suteikiami už elektros energiją iš atsinaujinančių energijos išteklių, patiektą į elektrines transporto priemones, jeigu jie atitinka dalyvavimo DAEI apskaitos vienetų sistemoje ir elektros energijos, patiektos į elektrines transporto priemones, kiekio apskaičiavimo reikalavimus, nustatytus DAEI apskaitos vienetų sistemos administravimo tvarkos apraše. Viešųjų ir pusiau viešųjų elektromobilių įkrovimo prieigų operatoriams, keleivių ir krovinių vežėjams elektrinėmis transporto priemonėmis DAEI apskaitos vienetai suteikiami tik už elektros energiją iš atsinaujinančių energijos išteklių, patiektą į transporto priemones per jiems priklausančias elektromobilių įkrovimo prieigas.“

 

·   Seimo kanceliarijos teisės departamentas 2024-05-28:

2.    Siekiant suderinti įstatyme vartojamus terminus, projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 17 straipsnio 10 dalies pirmajame sakinyje po žodžių „pusiau viešųjų“ įrašytinas žodis „elektromobilių“.

Komiteto nuomonė - Pritarti.

Komiteto pasiūlymas:

pritarta bendru sutarimu

 

·   Seimo kanceliarijos teisės departamentas 2024-05-28:

3.    Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 17 straipsnio 10 dalies antrajame sakinyje prieš žodžius „transporto priemones“ įrašytinas žodis „elektrines“.

Komiteto nuomonė - Pritarti.

Komiteto pasiūlymas:

pritarta bendru sutarimu

 

·   Seimo kanceliarijos teisės departamentas 2024-05-28:

4.     Svarstytina, ar, siekiant aiškumo, projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 17 straipsnio 10 dalies antrajame sakinyje po žodžių „jiems priklausančias“ nereikėtų įrašyti žodžių „viešąsias ar pusiau viešąsias“.

Komiteto nuomonė - Nepritarti.

Komiteto argumentai:

Keleivių ir krovinių vežėjai elektrines transporto priemones įkraus per jiems priklausančias įkrovimo prieigas, kurios nebus viešosios ar pusiau viešosios, todėl toks papildymas neatitiktų Įstatymo projektu siūlomų pakeitimų logikos.

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu

 

·   Seimo narys Justinas Urbanavičius 2024-05-23:

Papildyti projektą 3 str. 3 dalimi:

„3. Pakeisti 17 straipsnio 2 dalies 2 punktą ir išdėstyti jį taip:

„2) ne vėliau kaip iki kitų kalendorinių metų kovo 1 dienos. Tiekėjo prašymu Taryba turi teisę pratęsti šį terminą šešiems mėnesiams;“

Komiteto nuomonė - Nepritarti.

Komiteto argumentai:

Šiuo metu galiojantis Alternatyviųjų degalų įstatymas numato, kad audito ataskaitos turi būti pateiktos iki sekančių metų balandžio 30 d., taigi degalų tiekėjai nuo kalendorinių metų pabaigos ataskaitų pateikimui turi pilnus 4 mėnesius. Degalų tiekėjai savo įpareigojimų vykdymo statusą  gali sekti, stebėti ir prognozuoti DAEI apskaitos vienetų sistemoje metų eigoje ir realiu laiku, taigi atitinkamas metų uždarymas gali būti suplanuotas dar jiems nepasibaigus. Apskaitos vienetų perleidimai yra galimi iki pat kovo 1 d., todėl degalų tiekėjai dar metų gale susiplanavę poreikį papildomiems apskaitos vienetams turi pilnus du mėnesius jų įsigijimui.

Siūlymas pratęsti ataskaitų pateikimą dar papildomiems 6-iems mėn. nėra logiškas, nes visų pirma diskriminuoja degalų tiekėjus, vykdančius jiems nustatytus įpareigojimus įstatymo nustatytais terminais, antra, skatina degalų tiekėjus laiku nevykdyti įsipareigojimų siekiant dirbtinai nukelti jų terminus, ir trečia, komplikuoja degalų tiekėjų įpareigojimų vertinimo procedūras, kurias įstatymu pavesta atlikti Valstybinei energetikos reguliavimo tarybai (VERT), kadangi nukelti įpareigojimų vertinimo terminai iš esmės reikštų, kad nevykdantys įpareigojimų degalų tiekėjai, be jokių papildomų kriterijų, galėtų neribotai pratęsinėti įpareigojimų vykdymo terminus. Vertinant įpareigojimų vykdymo statistiką nėra pagrindo manyti, kad yra reikalingi terminų pratęsimai, kadangi absoliuti dauguma degalų tiekėjų įpareigojimus įvykdo laiku.

Balsavimo rezultatai: 2 - už,  0- prieš, 4 – susilaikė.

 

·   Seimo narys Justinas Urbanavičius 2024-05-23:

Papildyti projektą 3 str. 4 dalimi:

„3. Papildyti 17 straipsnį 10 dalimi ir išdėstyti ją taip:

10. DAEI apskaitos vienetų sistemos dalyviai, neįvykdę Įstatymo 16 straipsnio 1 dalies 1 punkte ir 2 punkte numatytų reikalavimų, atleidžiami nuo baudų, skirtų už neįvykdytus įsipareigojimus, sumokėjimo, jei per Tarybos sprendimu pratęstą terminą įsigyja trūkstamus DAEI apskaitos vienetus;“

Komiteto nuomonė - Nepritarti.

Komiteto argumentai:

Alternatyviųjų degalų įstatyme nustatyti ambicingi transporto sektoriaus dekarbonizacijos tikslai, už kurių įgyvendinimą yra atsakingi degalų tiekėjai, todėl nėra aišku, kodėl siūloma ignoruoti ambicingus tikslus ir sudaryti sąlygas degalų tiekėjus atleisti nuo Alternatyviųjų degalų įstatyme numatytų sankcijų už įpareigojimų nevykdymą. Valstybė yra įsipareigojusi užtikrinti transporto sektoriaus tikslų įgyvendinimą, todėl šiuo pasiūlymu būtų sukeliama reikšminga rizika neįgyvendinti numatytų tikslų, kuomet degalų tiekėjai būtų atleidžiami nuo jiems gresiančių sankcijų be jokių papildomų reikalavimų ar kriterijų.

Pažymėtina ir tai, kad pasiūlymas suformuluotas nelogiškai ir negali būti praktiškai įgyvendintas, kadangi net ir atleidus degalų tiekėjus nuo sankcijų, jie praktiškai nebegalėtų įsigyti jokių papildomų apskaitos vienetų, kadangi jų prekyba būtų uždaryta kovo 1 d., kaip yra numatyta Alternatyviųjų degalų įstatymo 17 str. 2 d.

Pasiūolymas neįgyvendinamas dal ir todėl, kad juo numatyta atleisti sisitemos dalyvius nuo baudų už praėjusius 2022 ir 2023 metus.

 

Balsavimo rezultatai: 1 – už,  0- prieš, 6 – susilaikė.

 

3 straipsnis. 18 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 18 straipsnio 4 dalies 6 punktą ir jį išdėstyti taip:

„6) transporto sektoriaus gamtinių dujų tiekėjai, viešųjų ar pusiau viešųjų elektromobilių įkrovimo prieigų operatoriai, keleivių ir krovinių vežėjai elektrinėmis transporto priemonėmis ir geležinkelių įmonės (vežėjai), siekdami, kad jų tiekiama energija būtų laikoma atsinaujinančių išteklių energija, turi panaudoti atsinaujinančių išteklių energijos kilmės garantijas, įrodančias degalų iš atsinaujinančių energijos išteklių patiekimą galutiniam vartotojui;“.

 

·   Seimo kanceliarijos teisės departamentas 2024-05-28:

5.    Pagal projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 18 straipsnio 4 dalies 6 punktą „transporto sektoriaus gamtinių dujų tiekėjai, viešųjų ar pusiau viešųjų elektromobilių įkrovimo prieigų operatoriai, keleivių ir krovinių vežėjai elektrinėmis transporto priemonėmis ir geležinkelių įmonės (vežėjai), siekdami, kad jų tiekiama energija būtų laikoma atsinaujinančių išteklių energija, turi panaudoti atsinaujinančių išteklių energijos kilmės garantijas, įrodančias degalų iš atsinaujinančių energijos išteklių patiekimą galutiniam vartotojui“. Pažymėtina, kad Alternatyviųjų degalų įstatymo 18 straipsnio 4 dalies, kurios 6 punktą siūloma keisti projektu, nuostatoje iki dvitaškio nustatoma, kokia informacija turi būti nurodoma, deklaruojant vidaus rinkai patiektus degalus. Atsižvelgiant į tai, nėra aiškus Alternatyviųjų degalų įstatymo 18 straipsnio 4 dalies nuostatos iki dvitaškio ir projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 18 straipsnio 4 dalies 6 punkto nuostatos tarpusavio santykis. Kita vertus, nėra aišku, kaip atsinaujinančių išteklių energijos kilmės garantija, kuri pagal Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 2 straipsnio 4 dalį yra elektroninis dokumentas, kurio vienintelė paskirtis – įrodyti galutiniam vartotojui, kad visa arba tam tikra energijos dalis buvo pagaminta iš atsinaujinančių energijos išteklių, gali būti panaudota.

Komiteto nuomonė - Nepritarti.

Komiteto argumentai:

Atsinaujinančių išteklių energijos kilmės garantijų panaudojimo tvarka yra nustatyta Lietuvos Respublikos energetikos ministro įsakymuose reglamentuojančiuose kilmės garantijų išdavimą, perdavimą, galiojimą, panaudojimą ir panaikinimą. Paskirtieji kilmės garantijų administratoriai pripažįsta kilmės garantijas panaudotomis numatyta tvarka, o kilmės garantijų panaudojimo faktas gali būti įrodomas dokumentais išduodamais per kilmės garantijų administravimo sistemą.

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu

 

4 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2025 m. gegužės 1 d.

2. Energetikos ministras iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

 

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

 

Respublikos Prezidentas

 

 

Teikia

Aplinkos apsaugos komiteto pirmininkė                                                                  Aistė Gedvilienė