1.
|
2
|
2
|
|
Argumentai:
1. Lietuvos
Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės
įstatymo Nr. I-1143 11 ir 26 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto NR.
XIVP-3847 (toliau – Įstatymo projektas) 2 straipsnio 2 dalyje numatytas
siūlymas naikinti visų turimų licencijų verstis tabako gaminių, su tabako
gaminiais susijusių gaminių gamyba, didmenine ir mažmenine prekyba galiojimą, padarius Įstatymo 14 straipsnio 3 dalies 1, 2,
3 ar 4 punktuose nustatytų tabako gaminių, su tabako gaminiais susijusių
gaminių, neapdoroto tabako pardavimo, laikymo ar gabenimo draudimų pažeidimą
arba padarius 141 straipsnio 1, 2, 3, 4 dalyse nustatytų su
tabako gaminių atsekamumu susijusių reikalavimų pažeidimą.
Siūlymas naikinti
visas licencijas už prekybą falsifikuotais ar kontrabandiniais tabako
gaminiais, su tabako gaminiais susijusiais gaminiais, t.y. už Įstatymo 14 straipsnio 3 dalies 2 ir 3 punktuose numatytų
reikalavimų pažeidimą, yra proporcingas, nes šie pažeidimai yra ypač
pavojingi ir žalingi visuomenei, jais yra kėsinamasi ir į šalies finansus.
Tačiau licencijų panaikinimas visoms prekybos tinklo parduotuvėms nustačius
tik vienoje jų prekybos be įsigijimo dokumentų faktą (Įstatymo 14 straipsnio 3 dalies 1 punkto pažeidimas) arba
radus vieną cigarečių pakelį su nuplėšta banderole (Įstatymo 14 straipsnio 3 dalies 4 punkto pažeidimas) arba
be atsekamumo duomenų (Įstatymo 141
straipsnio 1, 2, 3, 4 dalyse numatytų reikalavimų pažeidimas) yra pažeidimui neproporcinga sankcija, nes tokie pažeidimai
paprastai yra susiję su konkrečia prekybos vieta (o ne su visu prekybos
tinklu) ir paprastai padaromi dėl neatsargumo bei dažniausiai sąlygojami
gamintojo klaida (pvz. cigarečių pakelis be atsekamumo duomenų), o ne
mažmeninę prekybą vykdančios įmonės tyčiniais veiksmais.
2. Lietuvos
Respublikos Vyriausybės 2012 m. gruodžio 5 d. nutarimu Nr. 1450 (Lietuvos
Respublikos Vyriausybės 2021 m. balandžio 21 d. nutarimo Nr. 261 redakcija)
Didmeninės ir mažmeninės prekybos tabako gaminiais ir su tabako gaminiais
susijusiais gaminiais, didmeninės prekybos neapdorotu tabaku licencijavimo
taisyklių 3 punkte nustatytos šių rūšių licencijos: licencija verstis
didmenine prekyba tabako gaminiais, licencija verstis mažmenine
prekyba tabako gaminiais, licencija
verstis didmenine prekyba su tabako gaminiais susijusiais gaminiais, licencija verstis mažmenine
prekyba su tabako gaminiais susijusiais gaminiais, licencija verstis didmenine
prekyba neapdorotu tabaku. Manytina, kad Įstatymo projekte numatyta minėta
sankcija yra neproporcinga ir neorientuota į pažeidimo pobūdį. Pavyzdžiui,
Įstatymo 141 straipsnio 1, 2, 3, 4 dalyse nustatyti
atsekamumo reikalavimai taikomi tik tabako gaminiams, todėl šių reikalavimo
nesilaikymas, logiškai, negali sąlygoti licencijos verstis su tabako
gaminiais susijusiais gaminiais panaikinimo. Ir atvirkščiai,
nustačius prekybos falsifikuotomis elektroninėmis cigaretėmis faktą, turėtų
būti panaikinama licencija verstis su
tabako gaminiais susijusiais gaminiais, o ne licencija verstis tabako
gaminiais. Atsižvelgiant į tai, siūloma Įstatymo projekte įtvirtinti, kad naikinamas tik tos licencijos galiojimas, kuria
verčiantis ir buvo padarytas pažeidimas.
3. Atsižvelgiant į
tai, kad prekyba falsifikuotais ar kontrabandiniais tabako
gaminiais, su tabako gaminiais susijusiais gaminiais yra labiau pavojingi ir
žalingi visuomenei pažeidimai, siūlytina Įstatymo projekte diferencijuoti
atsakomybę ir didesnes baudas (visų turimų licencijų galiojimo panaikinimas)
nustatyti būtent už šiuos pažeidimus.
Pasiūlymas:
Pakeisti Įstatymo
projekto 2 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2.
Pakeisti 26 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:
„5. Už šio
Įstatymo 14 straipsnio 3 dalies 1, 2, 3 ar 4 punktuose nustatytų
tabako gaminių, su tabako gaminiais susijusių gaminių, neapdoroto tabako
pardavimo, laikymo ar gabenimo draudimų, išskyrus šio straipsnio 6 dalyje
nustatytą atvejį, pažeidimą, už šio Įstatymo 141 straipsnio
1, 2, 3, 4 dalyse nustatytų su tabako gaminių atsekamumu susijusių
reikalavimų pažeidimą, jeigu tai neužtraukia baudžiamosios atsakomybės,
juridiniai asmenys ir užsienio juridinių asmenų filialai baudžiami nuo
dvidešimt tūkstančių eurų iki keturiasdešimt tūkstančių eurų bauda ir
panaikinamas licencijos galiojimas. visų turimų licencijų verstis
tabako gaminių, su tabako gaminiais susijusių gaminių gamyba, didmenine ir
mažmenine prekyba galiojimas, taip pat visų turimų licencijų verstis
neapdoroto tabako didmenine prekyba galiojimas. Už
šio Įstatymo 14 straipsnio 3 dalies 2 ar 3 punktuose nustatytų tabako
gaminių, su tabako gaminiais susijusių gaminių, neapdoroto tabako pardavimo,
laikymo ar gabenimo draudimų pažeidimą, jeigu tai neužtraukia baudžiamosios
atsakomybės, juridiniai asmenys ir užsienio juridinių asmenų filialai
baudžiami nuo dvidešimt tūkstančių eurų iki keturiasdešimt tūkstančių eurų
bauda ir panaikinamas visų turimų licencijų
verstis tabako gaminių, su tabako gaminiais susijusių gaminių gamyba,
didmenine ir mažmenine prekyba galiojimas, taip pat visų turimų licencijų
verstis neapdoroto tabako didmenine prekyba galiojimas.“
|
2.
|
2
|
3
|
|
Argumentai:
1.
Siūlytina keičiamame
įstatyme nustatyti tokį teisinį reguliavimą, pagal kurį pažeidimo dalykas –
elektroninės cigaretės ar elektroninių cigarečių pildyklės – būtų
traktuojamas kaip veiką kvalifikuojantis požymis ir, atitinkamai, užtrauktų
griežtesnę atsakomybę lyginant su atvejais, kai nepilnamečiams yra parduodami
įprasti tabako gaminiai. Atkreiptinas dėmesys, kad būtent tokiam teisiniam
reguliavimui Sveikatos reikalų komitetas 2024 m. spalio 16 d. posėdyje jau
buvo pritaręs, tačiau vėliau, svarstant įstatymo projektą Seimo plenariniame
posėdyje, atsakomybė už elektroninių cigarečių, elektroninių cigarečių
pildyklių ir įprastų tabako gaminių pardavimą nepilnamečiams buvo nepagrįstai
suvienodinta. Pakeitimus būtina padaryti dėl šių priežasčių:
a) Lietuva gerokai viršija Europos mokyklų
alkoholio ir narkotikų vartojimo tyrime (angl. European School Survey Project
on Alcohol and Other Drugs) (toliau – ESPAD) dalyvaujančių šalių vidurkį
pagal įvairius rodiklius: naujųjų psichoaktyviųjų medžiagų (Lietuvos rodiklis
siekia 7 proc., ESPAD šalių vidurkis – 4 proc.), rūkiusiųjų elektronines
cigaretes (Lietuvos rodiklis siekia 65 proc., ESPAD šalių vidurkis – 40
proc.), mokinių, kurie būdami 13 metų ar jaunesni surūkė pirmąją cigaretę
(Lietuvos rodiklis siekia 33 proc., ESPAD šalių vidurkis – 18 proc.) ir pirmąją
elektroninę cigaretę (Lietuvos rodiklis siekia – 19,5 proc., ESPAD šalių
vidurkis – 11 proc.);
b) ypač neigiamas su tabako gaminių ir su jais
susijusių gaminių apyvarta susijusias tendencijas rodo statistiniai duomenys
apie administracinius nusižengimus padariusius asmenis. Elektroninių
cigarečių apyvartos taisyklių pažeidimų, vienaip ar kitai susijusių su
nepilnamečiais, skaičius išaugo kartais ar dešimtimis kartų. Apskritai, apie
90 proc. visų tabako apyvartos taisyklių pažeidimų dalykas yra elektroninės cigaretės;
c) 2021–2022 m. HBSC tyrimą (
paauglių gyvensenos ir sveikatos stebėsenos tyrimas Europoje) vykdžiusiose
šalyse ar jų regionuose bent kartą per paskutines 30 dienų elektronines
cigaretes vartojo kas dešimtas 11–15 m. mokinys, o Lietuvoje – kas penktas
mokinys (2014 m. – 12 %, 2018 m. – 18 %, 2022 m. – 21 %). Lyginant su kitomis
šalimis ir regionais, pagal elektroninių cigarečių vartojimo per paskutines
30 dienų paplitimą tarp 11 m. ir 13 m. mokinių Lietuva buvo antroje vietoje
(po Bulgarijos), o tarp 15 m. mokinių – pirmoje vietoje. Lietuvoje 13 m.
amžiaus mokinių grupėje elektroninių cigarečių vartojimas per paskutines 30
dienų buvo didesnis tarp merginų (20 %) nei tarp vaikinų (13 %), o kitose
amžiaus grupėse reikšmingų skirtumų pagal lytį nenustatyta. Pastebima, kad
Lietuvoje elektroninių cigarečių vartojimo per paskutines 30 dienų paplitimas
buvo didesnis tarp merginų, kurių šeimos socialinė ekonominė padėtis buvo
prastesnė;
d) Prokuratūra atkreipia dėmesį į tai, kad
elektroninės cigaretės tampa ne tik tabako, bet ir kitų psichoaktyvių
medžiagų vartojimo įrankiu;
e) naujausi PSO atlikto tyrimo rezultatai
(paskelbti 2024-06-03 publikacijoje „Kas trečias penkiolikmetis Lietuvoje
rūko elektronines cigaretes“) rodo, jog blogiausia padėtis augant
elektroninių cigarečių vartojimui tarp paauglių yra Lietuvoje. Tyrimas
atskleidė, kad šiuo metu rūkantys elektronines cigaretes 15 metų amžiaus
grupėje nurodė 36 proc. mergaičių ir 34 proc. berniukų, t. y. daugiausiai iš
visų 44 tyrime dalyvavusių valstybių.
2.
Siūlytina nustatyti, kad
už pakartotinį elektroninių cigarečių ar elektroninių cigarečių pildyklių
pardavimą nepilnamečiams būtų panaikinamas visų turimų licencijų verstis
mažmenine prekyba su tabako gaminiais susijusiais gaminiais galiojimas, o ne
tik licencijų konkrečioms mažmeninės prekybos vietoms, kuriose buvo
nustatytas pakartotinis pažeidimas, galiojimas. Pabrėžtina, kad toks reguliavimas reikalingas, nes:
a) kaip jau minėta, elektroninių cigarečių
paplitimo mąstas tarp nepilnamečių, jų naudojimas kaip įrankio kitoms
psichoaktyvioms medžiagoms vartoti, kelia milžiniškų iššūkių siekiant užtikrinti
vartojimo prevenciją, todėl teisinis reguliavimas, nustatantis licencijų
atėmimo taisykles, šiuo atveju turi būti ženkliai griežtesnis;
b) visų turimų licencijų verstis mažmenine
prekyba su tabako gaminiais susijusiais gaminiais atėmimas grėstų tik už
pakartotinį elektroninių cigarečių ar elektroninių cigarečių pildyklių
pardavimą nepilnamečiams. Kitaip tariant, ši sankcija būtų taikoma ne
atsitiktinai, o sistemingai pažeidimus darantiems juridiniams asmenims.
Būtent toks „verslo“ modelis, kuris yra orientuotas į sveikatai ir gyvybei
grėsmę galinčių kelti dalykų pardavinėjimą jauniausiems ir patiems
pažeidžiamiausiems visuomenės nariams, yra netoleruotinas, nes jis rodo visišką
itin svarbių konstitucinių vertybių (nepilnamečių asmenų interesų, visuomenės
sveikatos ir t. t.) ignoravimą. Atitinkamai, juridinio asmens turimų
licencijų verstis mažmenine prekyba su tabako gaminiais susijusiais gaminiais
tolimesnis galiojimas net ir tose mažmeninės prekybos vietose, kuriose
pažeidimai nebuvo nustatyti, keltų pernelyg didelę pakartotinių panašaus
pobūdžio pažeidimų padarymo riziką.
3.
Siūlytina nuo trejų iki
vienų metų sutrumpinti pakartotinumo terminą, skirtą atvejams, kuomet
juridinis asmuo pakartotinai parduoda elektronines cigaretes ar elektroninių
cigarečių pildykles nepilnamečiams. Šio termino sutrumpinimas yra tam tikra
atsvara teikiamu pasiūlymu griežtinamoms licencijų atėmimo taisyklėms, pagal
kurias už pakartotinį elektroninių cigarečių ar elektroninių cigarečių
pildyklių pardavimą nepilnamečiams grėstų licencijų verstis su tabako
gaminiais susijusių gaminių mažmenine prekyba atėmimas visam prekybos
tinklui, o ne konkrečiai prekybos vietai, kaip kad numatyta galiojančioje
keičiamo įstatymo redakcijoje ir svarstomame įstatymo projekte. Taip pat
pažymėtina, kad siūlomas pakartotinumo termino sutrumpinimas dera ir su
įprastu administraciniams nusižengimams taikomu vienų metų pakartotinumo
terminu (Administracinių nusižengimų kodekso 40 straipsnis), ir su
pakartotinumo terminu, kuris taikomas padarius kitus keičiamame įstatyme
numatytus pažeidimus (pvz., vienų metų pakartotinumo terminas numatytas
galiojančios redakcijos keičiamo įstatymo 26 straipsnio 11, 3 ir
kt. dalyse).
4.
2024 m. spalio 17 d.
vykusiame Seimo plenariniame posėdyje pritarus Seimo narės Morganos Danielės
pasiūlymui, keičiamame įstatyme atsirado juridinės technikos klaida. Antai
formuluotėje „Už šio Įstatymo 14 straipsnio 5 dalies 3 punkte nustatyto
tabako gaminių, rūkomųjų žolinių gaminių, su tabako gaminiais susijusių
gaminių pardavimo draudimo pažeidimą <…>” kaip du skirtingi bei
visiškai savarankiški pažeidimo dalykai išskiriama ir rūkomieji žoliniai
gaminiai, ir su tabako gaminiais susiję gaminiai, nepaisant to, kad rūkomieji
žoliniai gaminiai yra viena iš su tabako gaminiais susijusių gaminių rūšių
(galiojančios redakcijos keičiamo įstatymo 2 straipsnio 35 dalis). Šį
netikslumą būtina ištaisyti (past. – jis bus savaime ištaisytas, jei
už elektroninių cigarečių ir elektroninių cigarečių pildyklių pardavimą
nepilnamečiams bus nustatyta griežtesnė atsakomybė).
Pasiūlymas: Pakeisti Projekto
2 straipsniu keičiamo įstatymo 26 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti
taip:
„7. Už šio Įstatymo 87 straipsnyje ir 14
straipsnio 5 dalies 1 ar 2 punkte nustatytų reikalavimų pažeidimą juridiniai
asmenys ir užsienio juridinių asmenų filialai baudžiami nuo dviejų šimtų
aštuoniasdešimt devynių eurų iki aštuonių šimtų šešiasdešimt aštuonių eurų
bauda, už šių draudimų pažeidimą, padarytą pakartotinai per vienus metus nuo
baudos paskyrimo, juridiniai asmenys ir užsienio juridinių asmenų filialai
baudžiami nuo aštuonių šimtų šešiasdešimt aštuonių eurų iki vieno tūkstančio
keturių šimtų keturiasdešimt aštuonių eurų bauda. Už šio Įstatymo 14 straipsnio
5 dalies 3 punkte nustatyto tabako gaminių, rūkomųjų žolinių gaminių, su
tabako gaminiais susijusių gaminių pardavimo draudimo pažeidimą
juridiniai asmenys ir užsienio juridinių asmenų filialai baudžiami nuo keturių
tūkstančių eurų iki šešių tūkstančių eurų bauda. Už šio draudimo pažeidimą,
padarytą pakartotinai per trejus metus nuo baudos paskyrimo, juridiniai
asmenys ir užsienio juridinių asmenų filialai baudžiami nuo šešių tūkstančių
eurų iki dešimt tūkstančių eurų bauda ir panaikinamas tik tos rūšies
licencijos verstis mažmenine prekyba, pagal kurią verčiantis šia prekyba
padarytas pažeidimas, galiojimas toje pačioje mažmeninės prekybos vietoje,
kurioje nustatytas pakartotinis pažeidimas per trejus metus nuo baudos
paskyrimo. vieno
tūkstančio keturių šimtų keturiasdešimt aštuonių eurų iki dviejų tūkstančių
aštuonių šimtų devyniasdešimt šešių eurų bauda, už šio draudimo pažeidimą,
padarytą toje pačioje mažmeninės prekybos vietoje pakartotinai per trejus
metus nuo baudos paskyrimo, juridiniai asmenys ir užsienio juridinių asmenų
filialai baudžiami nuo dviejų tūkstančių aštuonių šimtų devyniasdešimt šešių
eurų iki penkių tūkstančių septynių šimtų devyniasdešimt dviejų eurų bauda ir
panaikinamas licencijos galiojimas toje pačioje mažmeninės prekybos vietoje,
kurioje nustatytas pakartotinis pažeidimas per trejus metus nuo baudos
paskyrimo. Už šio Įstatymo 14 straipsnio 5 dalies 3 punkte nustatyto
elektroninių cigarečių, elektroninių cigarečių pildyklių pardavimo draudimo
pažeidimą juridiniai asmenys ir užsienio juridinių asmenų filialai baudžiami
nuo keturių tūkstančių eurų iki šešių tūkstančių eurų bauda. Už šio draudimo
pažeidimą, padarytą pakartotinai per vienus metus nuo baudos paskyrimo,
juridiniai asmenys ir užsienio juridinių asmenų filialai baudžiami nuo šešių
tūkstančių eurų iki dešimt tūkstančių eurų bauda ir panaikinamas visų turimų
licencijų verstis mažmenine prekyba su tabako gaminiais susijusiais gaminiais
galiojimas. Už šio Įstatymo
41 straipsnyje nustatytų tabako gaminių pateikimo rinkai draudimų
pažeidimą juridiniai asmenys ir užsienio juridinių asmenų filialai baudžiami
nuo vieno tūkstančio keturių šimtų keturiasdešimt aštuonių eurų iki dviejų
tūkstančių aštuonių šimtų devyniasdešimt šešių eurų bauda. Už šio Įstatymo 99 straipsnyje
nustatytų rūkomųjų žolinių gaminių ženklinimo reikalavimų pažeidimą
juridiniai asmenys ir užsienio juridinių asmenų filialai baudžiami nuo
aštuonių šimtų šešiasdešimt aštuonių eurų iki vieno tūkstančio keturių šimtų
keturiasdešimt aštuonių eurų bauda.“
|