LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Energetikos IR Darnios plėtros komisija

 

 

PAPILDOMOS KOMISIJOS IŠVADA

DĖL Elektros energetikos įstatymo Nr. VIII-1881 21 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-1971

 

2022-11-23  Nr. 117-P-17

Vilnius

 

 

1. Komisijos posėdyje dalyvavo: Komisijos nariai, prisijungę elektroninėmis ryšio priemonėmis: Kasparas Adomaitis, Zigmantas Balčytis, Vytautas Gapšys, Ligita Girskienė, Kęstutis Masiulis, Laima Nagienė, Arvydas Nekrošius, Audrius Petrošius, Jonas Pinskus, Paulius Saudargas, Justinas Urbanavičius, Romualdas Vaitkus.

Seimo kanceliarijos patarėjos, aptarnaujančios Seimo komisijas:  Rūta Bėčiūtė, Jolanta Žaltkauskienė.

Kviestieji asmenys, prisijungę elektroninėmis ryšio priemonėmis: Energetikos ministerija: Inga Žilienė, viceministrė, Daiva Garbaliauskaitė, viceministrė, Aušra Grėbliūnaitė, Energetikos konkurencingumo grupės patarėja, Karolis Švaikauskas, Energetikos konkurencingumo grupės vadovas; Sergej Garbar, Klimato kaitos valdymo grupės vyr. specialistas, Jevgenija Jankevič, Klimato kaitos valdymo grupės patarėja; Valstybinė kainų reguliavimo taryba:  Renatas Pocius, pirmininkas, Jelena Dilienė, narė, Rimas Valungevičius, Dujų ir elektros departamento vyriausiasis patarėjas, Anastasija Skunčikaitė, Elektros skyriaus patarėja, laikinai vykdanti Elektros skyriaus vedėjo funkcijas; AB „Ignitis grupė“: Andrius Kavaliauskas, Privačių klientų tarnybos direktorius, Karolis Dargis, Ignitis produktų vadovas; Paulius Kozlovas, Ignitis grupės inovacijų vadovas, Mantas Mikalajūnas, Verslo plėtros vadovas; AB „ESO“: Virgilijus Žukauskas, Tinklų eksploatavimo tarnybos vadovas, Renaldas Radvila, valdybos narys, Paslaugų tarnybos direktorius, Ovidijus Martinonis, Tinklų vystymo tarnybos vadovas, Audrius Ruseckas, Tinklo strategijos departamento vadovas, Lukas Čibiras, Inovacijų ir paslaugų vystymo skyriaus Paslaugų vystymo vadovas; Domantas Tracevičius, VšĮ "Žiedinė ekonomika".

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komisijos nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

       1.             

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-09-15

P

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Projekto pavadinime nurodoma, jog siūloma keisti Elektros energetikos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 21 straipsnį. Pastebėtina, jog keičiamo įstatymo 21 straipsnis yra pripažintas netekusiu galios Elektros energetikos įstatymo Nr. VIII-1881 16, 18, 20, 70 straipsnių pakeitimo ir 21 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymu Nr. XII-1665, todėl negali būti keičiamas.

Pritarti

Siūlytina pritarti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2022 m. lapkričio 10 d. pateiktam Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatymo Nr. VIII-1881 2, 7, 9, 16, 17, 20, 43, 44, 46, 51, 69, 71, 721, 751 straipsnių ir vienuoliktojo skirsnio pavadinimo pakeitimo, įstatymo papildymo 463 ir 721 straipsniais ir 711 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo projektui Nr. XIVP-2231 (toliau – projektas Nr. XIVP-2231).

       2.             

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-09-15

1

 

 

2. Projekto 1 straipsniu siūloma pakeisti keičiamo įstatymo 19 straipsnio 3 dalies 1 punktą. Pastebėtina, kad keičiamo įstatymo 19 straipsnis reguliuoja patikimumo stebėseną ir turi tik vieną dalį. Siūloma keisti teisės norma yra išdėstyta keičiamo įstatymo 16 straipsnio 21 dalyje. Projektu siūlomos keičiamo įstatymo 16 straipsnio 21 dalies nuostatos tobulintinos:

2.1. 1 punkte siūloma nustatyti, kad leidimas vykdyti nepriklausomo elektros energijos tiekimo veiklą, nepriklausomo paklausos telkėjo veiklą išduodamas asmenims, kurie turi finansinį pajėgumą, leidžiantį vykdyti nepriklausomo elektros energijos teikimo veiklos sąlygas, vertinamą atsižvelgiant į Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos nustatytus minimalius finansinio pajėgumo rodiklius. Atkreiptinas dėmesys, jog keičiamo įstatymo 9 straipsnio 3 dalies 2 punkte įtvirtinta, kad Valstybinė energetikos reguliavimo taryba nustato elektros energetikos įmonių technologinius, finansinius ir vadybinius pajėgumus ir jų įvertinimo tvarką, o keičiamo įstatymo 15 straipsnio 5 dalyje yra įtvirtinti minimalūs kriterijai, į kuriuos atsižvelgdama Valstybinė energetikos reguliavimo taryba nustato asmenų, kuriems išduodamos licencijos, technologinius, finansinius ir vadybinius pajėgumus ir jų įvertinimo tvarką. Atsižvelgus į tai, manytina, jog projektu siūlant įgalioti Valstybinę energetikos reguliavimo tarybą nustatyti nepriklausomo elektros energijos tiekimo veiklą, nepriklausomo paklausos telkėjo veiklą vykdantiems asmenims finansinio pajėgumo rodiklius, įstatymu turėtų būti reglamentuoti minimalūs kriterijai, kuriais vadovaujantis Valstybinė energetikos reguliavimo taryba nustatytų rodiklius. Be to, atsižvelgus į tai, kad sistemiškai susieti yra technologiniai, finansiniai ir vadybiniai pajėgumai, svarstytina, ar pagrįstai projektu siūloma išskirti tik finansinius pajėgumus, o 2 punkte atskirai nurodyti vadybinį ir kompetencijų pajėgumą netgi nereglamentuojant, kaip tokie rodikliai nustatomi.

Pritarti iš dalies

Siūloma atsisakyti nuostatų dėl finansinio pajėgumo rodiklių, o nustatyti reikalavimus, kuriuos turi atitikti asmuo.

Pritarti reikalavimams, nustatytiems projekto Nr. XIVP-2231  4 straipsnio 2 dalyje dėstomo Elektros energetikos įstatymo 16 straipsnio 211–212 dalyse.

       3.             

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-09-15

 

 

 

2.2. 2 punkte reikėtų nurodyti, kokia institucija įgaliojama nustatyti kriterijus, pagal kuriuos būtų vertinamas asmens vadybinis ir kompetencijų pajėgumas, arba šiuos kriterijus įtvirtinti įstatyme.

Nepritarti

Siūloma atsisakyti nuostatų nustatyti  kriterijus, pagal kuriuos būtų vertinamas asmens vadybinis ir kompetencijų pajėgumas išduodant leidimą, o nustatyti reikalavimus, kuriuos turi atitikti asmuo.

 Pritarti reikalavimams nustatytiems projekto Nr. XIVP-2231 4 straipsnio 2 dalyje dėstomo Elektros energetikos įstatymo 16 straipsnio 211–212 dalyse.

       4.             

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-09-15

 

 

 

2.3. 3 punkte siūloma nustatyti, jog asmuo turi atitikti Lietuvos Respublikos akcinių bendrovių įstatymo 38 straipsnyje nustatytus reikalavimus (TD pastaba – šis straipsnis nustato akcinės bendrovės nuosavo kapitalo reikalavimus). Atkreiptinas dėmesys, kad įstatymas nenustato asmens, kuris nori verstis nepriklausoma elektros energijos tiekimo veikla, privalomos teisinės formos. Taigi neaišku, kokie reikalavimai turėtų būti taikomi asmeniui, kuris nori verstis nepriklausoma elektros energijos tiekimo veikla, jeigu jo teisinė forma kita nei akcinė bendrovė. Projektas tikslintinas, pašalinant šį neaiškumą.

Pritarti iš dalies

Siūloma pritarti projekto Nr. XIVP-2231 4 straipsnio 2 dalyje dėstomo Elektros energetikos įstatymo 16 straipsnio 211  dalies 5 punkto nuostatoms:

5) atitinka šio įstatymo 46 straipsnio 6 dalies 1 punkte nurodytą reikalavimą.

       5.             

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-09-15

 

 

 

2.4. 5 punkte siūloma įtvirtinti reikalavimą asmeniui, kuris kreipiasi dėl leidimo vykdyti nepriklausomo tiekėjo veiklą išdavimo, turėti sutartimis užsitikrinus 20 proc. reikiamo metinio elektros energijos kiekio tiekimo vartotojams. Pastebėtina, kad asmuo, kuris nėra pradėjęs vykdyti nepriklausomo tiekimo veiklos, negali žinoti, kiek jis turės vartotojų, todėl būtų neaišku, koks būtų „reikiamas metinis elektros energijos kiekis“, reikalingas jo vartotojams. Be to, pagal keičiamo įstatymo 41 straipsnį, tiekėjai gali prekiauti elektros energija tik biržoje, t. y. jie nėra įpareigoti prekiauti pagal dvišales sutartis su gamintojais.

Pritarti iš dalies

Siūloma atsisakyti nuostatos ir pritarti projekto Nr. XIVP-2231 4 straipsnio 2 dalyje dėstomo Elektros energetikos įstatymo 16 straipsnio 211  dalies 1 punkto nuostatoms, kuriose įtvirtinta, kad asmuo turės turėti „galiojantį prievolių įvykdymo užtikrinimą, jeigu elektros energija tiekiama buitiniams vartotojams“.

Prievolių įvykdymo užtikrinimu buitiniams vartotojams bus iš dalies kompensuojami nuostoliai, jeigu jų nepriklausomas tiekėjas neįvykdys savo prievolių arba jas įvykdys netinkamai.

       6.             

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-09-15

 

 

 

2.5. manytina, kad projekto 6 punkte nustatyti reikalavimai dėl neišnykusio ar nepanaikinto teistumo turėtų būti taikomi ne tik juridinio asmens vadovui, bet ir valdymo organo nariui (nariams), ūkinės bendrijos tikrajam nariui (nariams). Be to, neaišku, kodėl šiame punkte nustatomus reikalavimus „per pastaruosius penkerius metus nebuvo priimtas ir įsiteisėjęs apkaltinamasis teismo nuosprendis už nusikalstamas veikas: dalyvavimą nusikalstamame susivienijime, nusikalstamų susivienijimų organizavimą arba vadovavimą jiems, kyšininkavimą, prekybą poveikiu, papirkimą, sukčiavimą, kreditinį sukčiavimą, nusikalstamu būdu gauto turto legalizavimą, neteisėtą vertimąsi ūkine, komercine, finansine ar profesine veikla“ siūloma taikyti tik juridiniam asmeniui, siekiančiam gauti leidimą, ar tokio juridinio asmens dalyviui – juridiniam asmeniui, turinčiam ne mažiau kaip 10 procentų akcijų, pajų, dalininkų įnašų.

Nepritarti

Siūloma atsisakyti nuostatos, numatant, kad asmuo turės „neturėti pradelstų įsipareigojimų, susijusių su mokesčių mokėjimu, asmeniui nėra pradėtų nemokumo, bankroto, reorganizavimo ir (ar) likvidavimo procedūrų.

Siūloma pritarti projekto Nr. XIVP-2231 4 straipsnio 2 dalyje dėstomo Elektros energetikos įstatymo 16 straipsnio 211  dalies 2 ir 3 punkto nuostatoms.

       7.             

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-09-15

 

 

 

3. Jeigu būtų pritarta šio projekto nuostatoms dėl reikalavimų asmenims, kurie siekia verstis nepriklausoma elektros energijos tiekimo veikla, įtvirtinimo, manytina, jog turėtų būti padaryti atitinkami pakeitimai keičiamo įstatymo 17 straipsnyje. Šiame kontekste atkreiptinas dėmesys, kad pagal keičiamo įstatymo 17 straipsnio 1 dalį, asmenys, siekiantys įgyti leidimą vykdyti nepriklausomo elektros energijos tiekimo veiklą ar leidimą vykdyti nepriklausomo paklausos telkėjo veiklą, pateikia Tarybai deklaraciją dėl jų atitikimo įstatymo 16 straipsnio 21 dalyje nustatytiems reikalavimams. Taryba privalo patikrinti deklaracijoje pateiktą informaciją ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo asmens teisės vykdyti nepriklausomo elektros tiekimo veiklą ar nuo asmens teisės vykdyti nepriklausomo paklausos telkėjo veiklą įgijimo dienos. Pagal keičiamo įstatymo 21 straipsnio 1 dalį, asmeniui, siekiančiam gauti energetikos veiklos leidimą, teisės aktų nustatyta tvarka pateikusiam deklaraciją, teisė verstis šia veikla suteikiama kitą dieną po deklaracijos pateikimo leidimus išduodančiai institucijai dienos arba nuo deklaracijoje nurodytos dienos, jeigu ši diena yra vėlesnė negu kita diena po deklaracijos pateikimo leidimus išduodančiai institucijai dienos.

Pritarti iš dalies

Pritarti projekto Nr. XIVP-2231 5 straipsnio dėstomo Elektros energetikos įstatymo 17 straipsnio 1, 2, 3 dalių nuostatų dėl leidimo vykdyti nepriklausomo elektros energijos teikimo veiklą patikslinimo, kuriose nustatyta, kad leidimas išduodamas pateikus ne deklaraciją, o prašymą. 

       8.             

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-09-15

 

 

 

4. Atsižvelgus į keičiamo įstatymo 6, 7 ir 9 straipsniuose nustatytą Lietuvos Respublikos Vyriausybės, jos įgaliotos institucijos, Lietuvos Respublikos energetikos ministerijos ir Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos kompetenciją, dėl projekto turėtų būti gautos Vyriausybės ir Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos išvados.

Nepritarti

Lietuvos Respublikos Vyriausybė parengė (suderintą su suinteresuotomis institucijomis) ir LR Seimui pateikė  projektą Nr. XIVP-2231. 

       9.             

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-09-15

 

 

 

5. Vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose, patvirtintose Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, nustatytais teisės technikos reikalavimais, projektas koreguotinas:

5.1. atsižvelgus į 1 ir 2 pastabas projekto pavadinime vietoj „21“ įrašytina „16“, projekto 1 straipsnio pavadinime vietoj „19“ įrašytina „16“ ir šio straipsnio pakeitimų esmė dėstytina taip: „Pakeisti 16 straipsnio 21 dalį ir ją išdėstyti taip:“;

Pritarti

Siūloma pritarti projekto Nr. XIVP-2231 4 straipsnio 1 ir 2 dalyse dėstomo Elektros energetikos įstatymo 16 straipsnio 211 dalies nuostatoms.

   10.             

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-09-15

 

 

 

5.2. keičiamo įstatymo 16 straipsnio 21 dalies 1 punkte vietoj „Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos“ įrašytina „Tarybos“, kadangi trumpinio vartojimas įvestas jau keičiamo įstatymo 5 straipsnio 2 dalies 3 punkte;

Pritarti

Siūloma pritarti projekto Nr. XIVP-2231 4 straipsnio 2 dalyse dėstomo Elektros energetikos įstatymo 16 straipsnio 212 dalies nuostatoms.

   11.             

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-09-15

 

 

 

5.3. atsižvelgus į tai, kad projektu siūlomoms nuostatoms įgyvendinti Valstybinė energetikos reguliavimo tarnyba turės priimti įstatymo įgyvendinamąjį teisės aktą, projektas pildytinas nuostatomis dėl jo įgyvendinimo nustatant ankstesnę nuostatų dėl įgyvendinimo įsigaliojimo datą. Be to, atsižvelgus į projekto 2 turinį tikslintinas šio straipsnio pavadinimas išbraukiant formuluotę „ir taikymas“ ir jei nebus atsižvelgta į siūlymą papildyti dėl įstatymo įgyvendinimo – vienintelės šio straipsnio dalies nenumeruoti.

Pritarti iš dalies

Siūloma pritarti projekto Nr. XIVP-2231 19 straipsnio dėstomoms Įstatymo įsigaliojimo, įgyvendinimo ir taikymo nuostatoms.

   12.             

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija, 2022-10-05

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatymo Nr. VIII-1881 21 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-1971 (toliau – Projektas) atitiktį Europos Sąjungos teisei teikiame pastabas ir pasiūlymus.

Projektu siūloma keisti Elektros energetikos įstatymo 16 straipsnio 21 dalį jos 3 punkte įtvirtinant, jog asmuo turi atitikti Lietuvos Respublikos akcinių bendrovių įstatymo 38 straipsnyje (nustatančiame akcinės bendrovės nuosavo kapitalo sudėties kriterijus) įtvirtintus reikalavimus. Pažymime, kad šia nuostata iš esmės įtvirtinamas reikalavimas asmenims norintiems verstis nepriklausoma elektros energijos tiekimo veikla turėti akcinės bendrovės arba uždaros akcinės bendrovės teisinę formą, kas vertintina kaip įsisteigimo laisvės ribojimas. Pažymėtina, kad tokio ribojimo taikymas būtų galimas tik tinkamai pagrindus jo būtinumą ir proporcingumą.

Pritarti iš dalies

Siūloma pritarti projekto Nr. XIVP-2231 4 straipsnio 2 dalyse dėstomo Elektros energetikos įstatymo 16 straipsnio 211 dalies 5 punkto nuostatoms, kuriose nustatyta, kad asmuo turi atitikti „šio įstatymo 46 straipsnio 6 dalies 1 punkte nurodytą reikalavimą“ – t.y. „užtikrinti, kad nepriklausomo tiekėjo – akcinės bendrovės ar uždarosios akcinės bendrovės – nuosavas kapitalas būtų ne mažesnis negu 1/2 įstatuose nurodyto įstatinio kapitalo dydžio. Jeigu nepriklausomo tiekėjo – juridinio asmens – teisinė forma kitokia negu akcinė bendrovė ar uždaroji akcinė bendrovė, visi nepriklausomo tiekėjo – juridinio asmens – turtiniai įsipareigojimai negali viršyti viso juridinio asmens turto. Šio punkto reikalavimas netaikomas nepriklausomam tiekėjui – fiziniam asmeniui“.

   13.             

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija, 2022-10-05

 

 

 

Projektu dėstomame Elektros energetikos įstatymo 16 straipsnio 21 dalies 5 punkte siūloma įtvirtinti reikalavimą asmeniui, kuris kreipiasi dėl leidimo vykdyti nepriklausomo tiekėjo veiklą išdavimo, turėti sutartimis užsitikrinus 20 proc. reikiamo metinio elektros energijos kiekio tiekimo vartotojams. Pažymime, kad asmuo, kuris nėra pradėjęs vykdyti nepriklausomo tiekimo veiklos, negali žinoti, kiek jis turės vartotojų, todėl neaišku, koks yra „reikiamas metinis elektros energijos kiekis“, reikalingas jo vartotojams. Atsižvelgiant į tai, šis reikalavimas turėtų būti tikslinamas.

Pritarti iš dalies

Siūloma atsisakyti nuostatos, numatant, kad asmuo turės turėti „galiojantį prievolių įvykdymo užtikrinimą, jeigu elektros energija tiekiama buitiniams vartotojams“.

Siūloma pritarti projekto Nr. XIVP-2231 4 straipsnio 2 dalyje dėstomo Elektros energetikos įstatymo 16 straipsnio 211  dalies 1 punkto nuostatoms.

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

 

6. Komisijos sprendimas ir pasiūlymai: Kadangi įstatymo projektu Nr. XIVP-1971, kaip ir Vyriausybės parengtu įstatymo projektu Nr. XIVP-2231, siekiama griežtinti nepriklausomų elektros energijos tiekėjų reglamentavimą, siūlyti pagrindiniam Ekonomikos komitetui šiuos projektus apjungti.

 

7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

8. Komisijos paskirti pranešėjai: Justinas Urbanavičius.

 

Komisijos pirmininkas                                                                                    (Parašas)                                                                      Justinas Urbanavičius

 

 

Seimo kanceliarijos patarėja, aptarnaujanti komisijas, Jolanta Žaltkauskienė