LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS KELIŲ PRIEŽIŪROS IR PLĖTROS PROGRAMOS FINANSAVIMO ĮSTATYMO  NR. VIII-2032 2, 3, 6, 9 STRAIPSNIŲ IR 2 PRIEDO

PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2020-11-06 Nr. XIIIP-1250(3)

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, Europos Sąjungos teisės aktams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.         Projekto 1 straipsniu siūloma papildyti keičiamo įstatymo 2 straipsnį nauja sąvoka „kelių rinkliava“, o projekto 2 - 4 straipsniuose sąvoka „kelių naudotojo mokestis“ keičiama naująja sąvoka „kelių rinkliava“. Atkreiptinas dėmesys, kad priėmus projektu siūlomas nuostatas, keičiamo įstatymo tekste nebebūtų vartojamos sąvokos „kelių naudotojas“ bei „kelių naudotojo mokestis“, tačiau šios sąvokos liktų įtvirtintos keičiamo įstatymo 2 straipsnyje. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar šių sąvokų nevertėtų atsisakyti kaip perteklinių.

2.         Atsižvelgiant į teisės technikos taisyklių reikalavimus, vienintelė projekto 3 straipsnio dalis yra nenumeruotina.

3.         Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 4 dalies 1 punkte numatyta, kad mažiausi kelių rinkliavos ribiniai tarifai būtų taikomi žemės ūkio veiklos subjektams, kurie verčiasi žemdirbyste. Atkreiptinas dėmesys, kad Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatyme žemės ūkio veiklos subjektas yra apibrėžtas kaip žemės ūkio veikla arba žemės ūkio ir alternatyviąja veikla užsiimantis fizinis ar juridinis asmuo arba fizinių ar juridinių asmenų grupė, taip pat Lietuvoje registruotas užsienio juridinio asmens filialas, kurių žemės ūkio valda yra įregistruota Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir kaimo verslo registre. Pastebėtina, kad šiame įstatyme nėra vartojama sąvoka žemdirbystė, todėl siekiant teisinio aiškumo, siūlytina patikslinti projektu teikiamą nuostatą.

4.         Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 4 dalies 1 punkte numatyta, kad mažiausi kelių rinkliavos ribiniai tarifai būtų taikomi tolimojo reguliaraus susisiekimo maršrutais važiuojančioms keleivinėms transporto priemonėms ir (ar) jų junginiams. Atkreiptinas dėmesys, kad remiantis projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 2 priedu yra apmokestinamos tik transporto priemonės. Atsižvelgiant į tai bei siekiant teisinio aiškumo, siūlytina formuluotės „ir (ar) jų junginiams“ atsisakyti kaip perteklinės.

5.         Atsižvelgiant į projekto 6 straipsnio turinį, jo pavadinimas pildytinas žodžiu „taikymas“.

6.         Siekiant teisinio aiškumo, projekto 6 straipsnio 1 dalies formuluotę „išskyrus 4 straipsnio 2 dalį, ir šio straipsnio 2 ir 3 dalis“ siūlytina išdėstyti taip: „šio straipsnio 2 ir 3 dalis ir 4 straipsnio 2 dalį“.

7.         Atsižvelgiant į projekto 6 straipsnio 3 – 5 dalių turinį, manytina, kad jos nėra projektu keičiamo įstatymo reguliavimo dalykas, todėl siūlytina šių nuostatų atsisakyti kaip perteklinių.

8.         Projekto 6 straipsnio 5 dalyje numatyta, kad gautos lėšos iš kelių rinkliavos yra valstybės įmonės Lietuvos automobilių kelių direkcijos pajamos. Atkreiptinas dėmesys į projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 4 punktą, kuriame numatyta, jog kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo šaltinis yra kelių rinkliava. Pažymėtina, jog iš projekto nuostatų nėra aiškus projekto 6 straipsnio 5 dalies nuostatų santykis su keičiamo įstatymo 3 straipsniu. Atitinkamai iš projekto nuostatų nėra aiškus ir projekto 6 straipsnio 5 dalies bei keičiamo įstatymo 9 straipsnio, kuriame išvardijama, kam naudojamos Programos finansavimo lėšos, santykis. Siekiant teisinio aiškumo, šios nuostatos derintinos tarpusavyje.

9.         Atsižvelgiant į tai, kad pagal šiuo metu galiojantį teisinį reguliavimą gali būti mokamas kelių naudotojo mokestis dienai, savaitei, mėnesiui ir metams, projekto 6 straipsnio 6 dalyje yra numatyta, kad iki šio įstatymo įsigaliojimo išduoti kelių naudotojo mokesčio sumokėjimą patvirtinantys dokumentai galioja Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka. Atkreiptinas dėmesys, jog Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas ne kartą yra konstatavęs, jog tokie esminiai mokesčio elementai kaip mokesčio objektas, mokestinių santykių subjektai, jų teisės ir pareigos, mokesčio dydžiai (tarifai), mokėjimo terminai, išimtys bei lengvatos turi būti nustatomi įstatymu (2000 m. kovo 15 d., 2002 m. birželio 3 d., 2007 m. lapkričio 29 d., 2012 m. gruodžio 14 d. Konstitucinio Teismo nutarimai). Atsižvelgiant į tai, kad siūlomas teisinis reguliavimas nėra aiškus, siūlytina jį tikslinti.

10.     Svarstytina, ar atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Teisingumo ministro 2020 m. kovo 6 d. įsakymą „Dėl nuorodų į Europos Sąjungos teisės aktus teikimo teisės aktuose reikalavimų aprašo patvirtinimo“, kartu projekte nevertėtų atitinkamai pakoreguoti ir keičiamo įstatymo 5 priedo.

 

Departamento direktorius                                                                                                   Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

R. Dirgėlienė, tel. (8 5) 239 6350, el. p. [email protected]

A. Dulevičiūtė – Akimovienė, tel. (8 5) 239 6164, el. p. [email protected]