image001

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBA

 

Biudžetinė įstaiga, A. Jakšto g. 6, LT-01105 Vilnius,

tel. 8 706 63 335, el. p. [email protected]

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188659948

 

Lietuvos Respublikos Seimo

Valdybai

El. p. [email protected]

 

 

 

Į 2022-06-02 Nr. Nr. SV-S-540

 

 

ANTIKORUPCINIO VERTINIMO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS KONCESIJŲ ĮSTATYMO NR. I-1510 3, 23, 66 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 101 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-4393

 

2022 m. birželio  d. Nr.

 

Vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 5 dalies nuostatomis ir atsižvelgdami į Lietuvos Respublikos Seimo Valdybos 2022 m. birželio 2 d. sprendimą Nr. SV-S-540, atlikome Lietuvos Respublikos koncesijų įstatymo Nr. I-1510 3, 23, 66 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 101 straipsniu įstatymo projekto Nr. XIIIP-4393[1] (tolau – Projektas) antikorupcinį vertinimą.

Projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad Projektas parengtas, siekiant Lietuvos Respublikos koncesijų įstatymo Nr. I-1510 ir Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 suderinamumo ir tokių pačių vidaus sandorių sudarymo galimybių vietos savivaldos institucijoms, kokios jau yra įtvirtintos Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo Nr. I-1491 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projekte Nr. XIIIP-3787(2) ir Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymo Nr. IX-32 19 straipsnio pakeitimo įstatymo projekte Nr. XIIIP-3788(2).

Atkreipiame dėmesį, kad Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba yra atlikusi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo Nr. I-1491 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-3787, Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymo Nr. XIII-328 19 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-3788 ir Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 9, 9(1) straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-3789 antikorupcinį vertinimą[2].

Siekdami mažinti korupcijos rizikos veiksnių atsiradimo tikimybę, taip pat siekdami teisinio reguliavimo išsamumo, nuoseklumo, skaidrumo ir atsparumo korupcijai, teikiame žemiau išdėstytas papildomas pastabas ir pasiūlymus.

 

1. Kritinės antikorupcinės pastabos ir pasiūlymai:

Kaip minėta, Projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad Projektas parengtas, siekiant Lietuvos Respublikos koncesijų įstatymo suderinamumo ir tokių pačių vidaus sandorių sudarymo galimybių vietos savivaldos institucijoms, kokios jau yra įtvirtintos Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatyme ir Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatyme.

Pažymėtina, kad lyginant minėtų įstatymų nuostatas dėl vidaus sandorių su Projektu, Projekte pasigendama nuostatų, kad vidaus sandoris gali būti sudaromas tik išimtiniu atveju, ir kai netaikant vidaus sandorio išimties būtų neįmanoma užtikrinti paslaugos teikimo nepertraukiamumo, geros kokybės ir prieinamumo, arba įsigyjamos viešosios paslaugos, administruojamos vadovaujantis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 9 straipsnio 2 dalimi. Taip pat Projekte nėra nuostatos, kad valstybės įmonės, akcinės bendrovės ir uždarosios akcinės bendrovės, kuriose valstybei nuosavybės teise priklausančios akcijos suteikia daugiau kaip 1/2 balsų visuotiniame akcininkų susirinkime, vidaus sandorių sudaryti negali.

Atsižvelgiant į tai, kas nurodyta, manome, kad Projekto nuostatomis būtų įtvirtintos itin plačios vidaus sandorių sudarymo galimybės, ir taip didinama korupcijos ir konkurencijos iškraipymo rizikos, bei mažinamos prielaidos viešąsias lėšas panaudoti efektyviausiu, racionaliausiu ir ekonomiškiausiu būdu.

Siekdami išvengti korupcijos rizikų ir užtikrinti konstitucinį sąžiningos konkurencijos laisvės principą, siūlome papildomai svarstyti, ar tikslinga Lietuvos Respublikos koncesijų įstatyme įtvirtinti vidaus sandorių institutą.

 

2. Kitos antikorupcinės pastabos ir pasiūlymai:

Kitų antikorupcinių pastabų neteikiame.

 

3. Kitos pastabos ir pasiūlymai:

Kitų pastabų neteikiame.

 

Atlikus antikorupcinį vertinimą darytina išvada, kad kai kurios Projekto nuostatos yra mažinančios koncesijų suteikimo skaidrumą ir galinčios sudaryti sąlygas piktnaudžiauti.

 

 

Direktorius                                                                                                                  Žydrūnas Bartkus

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Andrius Andrejus Fominas, tel. 8 706 63 300, mob. tel. 8 634 05 935, el. p. [email protected]



[1] Prieiga internete: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAP/61fde2b0231711eab86ff95170e24944?positionInSearchResults=0&searchModelUUID=bbaf7d7b-df94-4ada-ae25-32cdc0a5fd75.

[2] 2019 m. rugsėjo 10 d. antikorupcinio vertinimo išvada Nr. 4-01-7849 „Dėl įstatymų projektų, susijusių su vidaus sandoriais ir vietos savivalda“ (prieiga internete: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAK/04873800d39111e9978e9d8965748b45?positionInSearchResults=0&searchModelUUID=1e48de74-acfc-4ad9-ba85-f3df266a2c3c.