PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO

NR. XII-1869 39 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO

PROJEKTO NR. XIVP-416(2)

 

2022-09-15

Vilnius

                                                                                                     

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

39

597

611

1, 2

 

 

7

Argumentai:

Siekiant užtikrinti, kad tais atvejais, kai dėl Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) 611 straipsnyje numatytų administracinių nusižengimų administracinio nusižengimo protokolas automatiškai suformuojamas Administracinių nusižengimų registre arba šie nusižengimai užfiksuojami stacionariomis ar mobiliosiomis teisės pažeidimų fiksavimo sistemomis, transporto priemonių savininkai ar valdytojai informaciją apie užfiksuotą nusižengimą gautų per kiek įmanoma trumpesnį laiką, siūloma nustatyti ne ilgesnį kaip 90 kalendorinių dienų (toks terminas iš esmės atitinka 60 darbo dienų terminą, tačiau jo skaičiavimas būtų paprastesnis) terminą per kurį privalėtų transporto priemonės savininkui arba valdytojui (bent vienam iš jų) būti išsiųstas administracinio nusižengimo protokolas ar pranešimas apie administracinio nusižengimo požymių turinčios veikos padarymą. Per šį terminą  protokolo ar pranešimo apie administracinio nusižengimo požymių turinčios veikos padarymą transporto priemonės savininkui arba valdytojui neišsiuntus, administracinė nuobauda negalėtų būti paskirta ir, vadovaujantis ANK 591 str. 7 p., administracinio nusižengimo teisena būtų nutraukta.

Toks siūlymas leistų ne tik užtikrinti, kad transporto priemonės savininkas ar valdytojas per trumpą terminą sužinotų apie užfiksuotą nusižengimą, tačiau eliminuotų galimybes piktybiškai apsunkinant tyrimą (neteikiant duomenų ar nurodant nepilnus, netikslius duomenis apie transporto priemonę naudojusį asmenį, nurodant, kad transporto priemonę vairavo užsienietis ir pan.), vilkinant nuobaudos paskyrimo laiką, skundžiant priimtus sprendimus ir pan. išvengti atsakomybės už padarytą administracinį nusižengimą. Šiuo metu Administracinių nusižengimų registre gaunami duomenys iš 353 pažeidimų fiksavimo sistemų ir jų skaičius nuolat didėja. 2020 m. Administracinių nusižengimų registre iš šių sistemų užregistruoti 720 794 Kelių eismo taisyklių pažeidimų atvejai, 2021 m. – 1 293 768, o 2022 m. iki liepos 1 d. – 1 018 645. Siekiant įstatymo projekto tikslų (per kuo trumpesnį laiką informuoti transporto priemonės savininką ar valdytoją apie užfiksuotą nusižengimą), tačiau pasirenkant sureguliuoti ne protokolo ar pranešimo apie nusižengimą išsiuntimo terminą, o nuobaudos skyrimo (tyrimo, bylos nagrinėjimo) terminą, galimai nuobaudų išvengtų apie 60-70 proc. nusižengimus padariusių asmenų, nes automatinio proceso metu nusižengimų duomenys apdorojami ir procesiniai dokumentai išsiunčiami tik apie 30 proc. visų gautų nusižengimų. Apie 50 procentų atvejų sudaro, kai yra užfiksuojamos transporto priemonės, kurios priklauso juridiniams asmenims, todėl protokolo iš karto suformuoti nėra galimybių.

Tuo pačiu šiuo pasiūlymu būtų išvengta ANK sistemiškumo požiūriu ydingo skirtingų senaties terminų nustatymo, kai toks terminas priklausytų iš esmės tik nuo nusižengimo fiksavimo būdo, t. y. ar nusižengimas užfiksuotas stacionariomis ar mobiliosiomis teisės pažeidimų fiksavimo sistemomis ar įprastu būdu.  Pažymėtina, kad stacionarių ar mobiliųjų teisės pažeidimų fiksavimo sistemų taikymas užtikrinant eismo saugumą leido pasiekti, kad žuvusių žmonių keliuose gerokai sumažėtų. Lietuva yra vienintelė Europos Sąjungos valstybė, nuo 2011 m. iki 2021 m. perpus sumažinusi žūčių keliuose skaičių. 2021 metais Lietuvos keliuose žuvo 147 žmonės – tai yra 51 proc. mažiau nei 2011 m., kai šalies keliuose žuvo 296 eismo dalyviai. Dėl to, sudarius palankias sąlygas išvengti administracinės atsakomybės dėl labai trumpo senaties termino, tai galėtų turėti neigiamų pasekmių pažeidimų fiksavimo sistemų efektyvumui ir atitinkamai eismo saugumui.

 

Pasiūlymas:

 

Įstatymo projekto 1 straipsnį išdėstyti taip:

„Pakeisti 39 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„1. Administracinė nuobauda gali būti paskirta ne vėliau kaip per dvejus metus nuo administracinio nusižengimo padarymo dienos, o trunkamojo administracinio nusižengimo atveju – per dvejus metus nuo jo paaiškėjimo dienos, išskyrus šio straipsnio 2 dalyje nurodytą atvejį.

2. Administracinė nuobauda negali būti paskirta, jeigu per šio kodekso 611 straipsnio 5 dalyje nustatytą terminą transporto priemonės savininkui ar valdytojui nebuvo išsiųstas administracinio nusižengimo protokolas su administraciniu nurodymu arba administracinio nusižengimo protokolas.“

 

Papildyti įstatymo projektą nauju 2 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

 

2 straipsnis. 591 straipsnio pakeitimas.

Pakeisti 591 straipsnio 7 punktą ir jį išdėstyti taip:

„7) iki administracinio nusižengimo bylos nagrinėjimo pasibaigia šio kodekso 39 straipsnyje nurodytas terminas arba per šio kodekso 611 straipsnio 5 dalyje nustatytą terminą transporto priemonės savininkui ar valdytojui nebuvo išsiųstas                      administracinio nusižengimo protokolas su administraciniu     nurodymu arba administracinio nusižengimo protokolas;“.

 

Papildyti įstatymo projektą 3 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

3 straipsnis. 611 straipsnio pakeitimas.

Papildyti 611 straipsnį 5 dalimi:

5. Kai už šiame straipsnyje numatytus administracinius nusižengimus administracinio nusižengimo protokolas su administraciniu nurodymu (tais atvejais, kai pagal šio kodekso 610 straipsnio 2 dalį administracinis nurodymas negali būti surašomas, – tik administracinio nusižengimo protokolas) automatiškai suformuojamas Administracinių nusižengimų registre arba šie nusižengimai užfiksuojami stacionariomis ar mobiliosiomis teisės pažeidimų fiksavimo sistemomis, administracinio nusižengimo protokolas ar pranešimas apie administracinio nusižengimo požymių turinčios veikos padarymą transporto priemonės savininkui ar valdytojui turi būti išsiųstas ne vėliau kaip per devyniasdešimt kalendorinių dienų nuo administracinio nusižengimo padarymo dienos.“

2

 

 

 

Argumentai:

Įstatymo pakeitimai pareikalautų Administracinių nusižengimų registro tobulinimo darbų, nes nepatobulinus šio registro funkcionalumo, protokolai ar pranešimai būtų automatiškai rašomi ir pasibaigus naujai nustatytam 90 kalendorinių dienų terminui. Taip pat, reikalingiems automatizuotiems procesams įdiegti reikalingas papildomas finansavimas minėto registro tobulinimui (250 tūkst. eurų).

Patobulinus minėto registro funkcionalumą, atitinkamai turės būti keičiami ir veiklos efektyvumui gerinti Policijos departamento prie Vidaus reikalų ministerijos pastangomis įdiegti robotizavimo procesai, kas pareikalautų ne tik papildomų lėšų, bet ir laiko. Atsižvelgiant į tai, kad Administracinių nusižengimų registrui tobulinti bus būtinos viešųjų pirkimų procedūros, o automatinio bei robotizuoto proceso algoritmų tobulinimo darbams atlikti reikalingos atitinkamos laiko sąnaudos, siūloma numatyti vėlesnį įstatymo įsigaliojimo terminą, t. y. ne 2023 m. sausio 1 d., o 2024 m. sausio 1 d.

 

Pasiūlymas:

 

Įstatymo projekto buvusį 2 straipsnį laikyti 4 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

4 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas

Šis įstatymas įsigalioja 2023 2024 m. sausio 1 d.“

 

 

Teikia:

Seimo nariai                                                                                                          

 

Agnė Bilotaitė

Edmundas Pupinis

Justinas Urbanavičius

Irena Haase

Stasys Šedbaras

Matas Maldeikis

Dalia Asanavičiūtė