PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

CIVILINIO KODEKSO 3.246, 3.250, 3.253, 3.254, 3.2541, 3.257, 3.261, 3.262, 3.264, 3.268, 3.269 IR 3.2761 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIIIP-4820

 

2021-10-22

Vilnius

 

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

str.

str. d.

p.

1.

1

 

N

Argumentai:

Lietuvos Respublikos civilinio kodekso (toliau – CK) 3.219 straipsnio 1 dalis numato, kad Asmenų, norinčių įvaikinti vaikus, ir galimų įvaikinti vaikų apskaitą Vyriausybės nustatyta tvarka tvarko valstybinė vaiko teisių apsaugos institucija. Šio teisės akto reguliavimo sritis apima pakankamai siaurą įvaikinimo procedūrų organizavimo sritį, t. y. asmenų, norinčių įvaikinti vaikus įrašymą ir išbraukimą iš atitinkamų sąrašų, tačiau įstatyminiame lygmenyje nėra numatytas teisinis pagrindas sureguliuoti visas įvaikinimo procedūras (pvz. pasirengimo įvaikinti, įvaikintojų parinkimą ir t.t.). Atsižvelgiant į tai, atskiras įvaikinimo procedūras reguliuoja net keletas skirtingų įstaigų priimtų poįstatyminių teisės aktų, kas neatitinka teisės aiškumo bei sistemiškumo principų, o kai kurios nuostatos reguliuojančios itin svarbias įvaikinimo procedūras, kaip pvz. asmenų pasirengimo įvaikinti vaiką vykdymo bei tikrinimo ir pan., nesant teisinio pagrindo jas tvirtinti įstatyminiame lygmenyje, yra tik rekomendacinio pobūdžio.

Atsižvelgiant į tai, siūloma papildyti Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 3.246, 3.250, 3.253, 3.254, 3.2541, 3.257, 3.261, 3.262, 3.264, 3.268, 3.269 ir 3.2761 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą (toliau – Įstatymo projektas) nauju straipsniu.

 

Pasiūlymas:

Papildyti Įstatymo projektą nauju 1 straipsniu (atitinkamai pernumeruojant kitus projekto straipsnius) ir jį išdėstyti taip:

1 straipsnis. 3.210 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 3.210 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Įvaikintojais gali būti pilnamečiai abiejų lyčių darbingo amžiaus asmenys, Vyriausybės tvirtinamų Įvaikinimo organizavimo nuostatų nustatyta tvarka tinkamai pasirengę įvaikinti. Išimtiniais atvejais teismas gali leisti įvaikinti ir vyresnio amžiaus asmenims.“.“

 

2.

 

 

2

 

N

Argumentai:

CK 3.224 straipsnio 2 dalis numato sąlygas, kurioms egzistuojant įvaikinimas yra galimas asmenims, kurių gyvenamoji vieta yra užsienio valstybėse. Šio straipsnio 2 dalies 2 punktas numato vieną iš sąlygų, kad vaiko, kuriam paskirtas nuolatinis globėjas (rūpintojas) ir nustatyta globa (rūpyba) šeimoje, globėjas (rūpintojas) turi duoti teismui rašytinį sutikimą įvaikinti. Atsisakymas duoti sutikimą įvaikinti turi būti motyvuotas.

Tuo tarpu tos pačios straipsnio dalies 3 punktas, numato, kad įvaikinimas galimas, kai atsisakymo duoti šios dalies 2 punkte nurodytą rašytinį sutikimą įvaikinti motyvai yra pagrįsti. Tokia formuluotė prieštarauja loginei įstatymo sekai.

 

Pasiūlymas:

Papildyti Įstatymo projektą nauju 2 straipsniu (atitinkamai pernumeruojant kitus projekto straipsnius) ir jį išdėstyti taip:

2 straipsnis. 3.224 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 3.224 straipsnio 2 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:

„3) atsisakymo duoti šios dalies 2 punkte nurodytą rašytinį sutikimą įvaikinti motyvai yra pagrįsti nepagrįsti.“.“

 

3.

4

(6)

 

 

Argumentai:

CK 3.158 straipsnio 2 ir 3 dalyse numatyta, kad nepilnamečiai neveiksnūs ar ribotai veiksnūs tėvai turi teisę kartu su savo vaiku gyventi ir dalyvauti jį auklėjant. Tokiais atvejais vaikui yra skiriamas globėjas (rūpintojas) šios knygos nustatyta tvarka, o sulaukę pilnametystės ar tapę veiksnūs, tėvai įgyja vaikams visas teises ir pareigas. Taigi atvejais, kai kūdikio susilaukia nepilnamečiai, jie, iki sulauks pilnametystės, turi ribotas teises savo vaiko atžvilgiu, o kūdikiui privalo būti skiriamas laikinasis globėjas. Tačiau šiuo metu galiojantis teisinis reguliavimas numato, kad nepaisant aiškios situacijos ir nesant alternatyvų, tokiu atveju prieš nustatant vaikui laikinąją globą, turi būti gautas teismo leidimas paimti vaiką iš tėvų ar kitų vaiko atstovų pagal įstatymą. Tokiais atvejais vaikui atstovas pagal įstatymą yra skiriamas vėliau, nei galėtų būti atsisakius šio formalumo, o tinkamas ir savalaikis vaiko atstovavimas gali būti itin svarbus, užtikrinant kitas vaiko teises.

Atsižvelgiant į tai kas išdėstyta, siūlytina keičiamo įstatymo 3.254 straipsnį papildyti 5 punktu.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projektas 4 straipsnį, jį pernumeruoti ir laikyti 6 straipsniu, ir išdėstyti taip:

4 6 straipsnis. 3.254 straipsnio pakeitimas

1. Papildyti 3.254 straipsnį 4 punktu ir jį išdėstyti taip:

„4) tėvai yra nežinomi (kol bus nustatyti tėvystės ar artimos giminystės ryšiai).“

2. Papildyti 3.254 straipsnį 5 punktu ir jį išdėstyti taip:

5) tėvai arba turimas vienintelis iš tėvų yra neveiksnūs ar ribotai veiksnūs nepilnamečiai.“.“

 

4.

10

(12)

2

 

Argumentai:

Projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad projektu siekiama nustatyti papildomą sąlygą, kad globėju (rūpintoju) gali būti skiriamas asmuo, kuris ir kurio sutuoktinis ar bendrai gyvenantis neįregistravus santuokos asmuo Vyriausybės nustatyta tvarka yra tinkamai pasirengę globoti (rūpinti) vaiką. Kaip matyti iš nurodyto siekio, sąlyga būti tinkamai pasirengus globoti (rūpinti) vaiką turi būti taikoma tik globėjui (rūpintojui) ir jo sutuoktiniui ar bendrai gyvenančiam santuokos neįregistravusiam asmeniui, tačiau ne visiems kartu gyvenantiems vyresniems nei 16 metų asmenims, kaip šiuo metu yra numatyta projekte, todėl siūlytina atitinkamai patikslinti Įstatymo projektu keičiamo įstatymo 3.268 straipsnio 3 dalį.

Be to, paskutinį šios dalies sakinį tikslinga dėstyti keičiamo įstatymo 3.269 straipsnyje (žr. pasiūlymą žemiau).

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 10 (pernumeruoto – 12) straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Papildyti 3.268 straipsnį 3 dalimi ir ją išdėstyti taip:

„3. Valstybinė vaiko teisių apsaugos institucija turi įvertinti, ar asmuo, norintis tapti vaiko globėju (rūpintoju), atitinka šio kodekso 3.269 straipsnyje nustatytus reikalavimus, jo sutuoktinis, ar kartu su juo gyvenantis santuokos neįregistravęs asmuo – šio kodekso 3.269 straipsnio 4–6, 8–10 punktuose numatytus reikalavimus, o kiti kartu su juo gyvenantys vyresni kaip šešiolikos metų asmenys – šio kodekso 3.269 straipsnio 4–6, ir 9-10 8–9 punktuose nustatytus reikalavimus, siekdama apsaugoti geriausius vaiko interesus. Dėl vaiko globėjo (rūpintojo), su kuriuo gyvenantys vyresni kaip šešiolikos metų asmenys neatitinka šio kodekso 3.269 straipsnio 8 punkte nustatyto reikalavimo, skyrimo valstybinė vaiko teisių apsaugos institucija sprendžia, įvertinusi šių asmenų sveikatos sutrikimo (sutrikimų) pobūdį, pavojingumą ir atsižvelgusi į vaiko interesus.“.“

 

5.

11 (13)

 

 

Argumentai:

Siekiant teisės akto sisteminio taikymo aiškumo, Įstatymo projektu keičiamo įstatymo 3.268 straipsnio 3 dalyje numatomo įvertinimo teisinius padarinius tikslinga įtvirtinti CK 3.269 straipsnyje. Toks teisinis reguliavimas maksimaliai užtikrintų tėvų globos netekusio vaiko teisę į kuo saugesnę aplinką ir sudarytų mažiau prielaidų galimai teisės akto taikymo interpretacijai, kai nėra numatyta, kokie sprendimai galimi valstybinei vaiko teisių apsaugos institucijai nustačius, kad su asmeniu, ketinančiu globoti (rūpinti) vaiką, gyvenantys kiti asmenys neatitinka kai kurių reikalavimų.

 

Pasiūlymas:

Papildyti Įstatymo projekto 11 (pernumeruoto – 13) straipsniu keičiamo įstatymo 3.269 straipsnį 11 punktu ir jį išdėstyti taip:

11) kurio sutuoktinis ar kartu gyvenantis santuokos neįregistravęs asmuo atitinka šio straipsnio 4–6, 8–10 punktuose numatytus reikalavimus, o kiti kartu gyvenantys vyresni kaip šešiolikos metų asmenys – šio straipsnio 4–6, 8–9 punktuose numatytus reikalavimus. Dėl vaiko globėjo (rūpintojo), kurio sutuoktinis, ar kartu gyvenantis santuokos neįregistravęs asmuo ar kiti kartu gyvenantys vyresni kaip šešiolikos metų asmenys neatitinka šio kodekso 3.269 straipsnio 8 punkte nustatyto reikalavimo, skyrimo valstybinė vaiko teisių apsaugos institucija sprendžia, įvertinusi šių asmenų sveikatos sutrikimo (sutrikimų) pobūdį, pavojingumą ir atsižvelgusi į vaiko interesus.

 

6.

 

 

I

Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad Įstatymo projektą siūloma papildyti naujais straipsniais, tikslintinas projekto pavadinimas.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

LIETUVOS RESPUBLIKOS

CIVILINIO KODEKSO 3.210, 3.224, 3.246, 3.250, 3.253, 3.254, 3.2541, 3.257, 3.261, 3.262, 3.264, 3.268, 3.269 IR 3.2761 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMAS

 

 

 

 

 

Teikia

Seimo narys                                                         (Parašas)                                       Mindaugas Lingė