LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS
PINIGŲ PLOVIMO IR TERORISTŲ FINANSAVIMO PREVENCIJOS
ĮSTATYMO NR. VIII-275 2, 9, 10, 11, 15, 16, 21, 22, 23, 25, 29, 36, 39, 40, 48 IR 49 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO
PAPILDYMO 151, 152 IR 461 STRAIPSNIAIS PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
2023-12-13 Nr. XIVP-3357
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Projekto 3 straipsniu keičiamo Pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 10 straipsnio 4 dalyje siūloma nustatyti, kad tam tikrais keičiamame įstatyme nustatytais atvejais finansų įstaigos ir kiti įpareigotieji subjektai turėtų teisę nereikalauti kliento patvirtinimo, jei dokumentai, duomenys ar informacija būtų gauta tiesiogiai iš Lietuvos Respublikos ir (ar) kitų Europos sąjungos valstybių narių informacinių sistemų ir (ar) registrų. Svarstytina, ar šiuo aspektu neturėtų būti patikslintas ir keičiamo įstatymo 10 straipsnio 4 dalies pirmasis sakinys praplečiant dokumentų, duomenų ar informacijos gavimo (kai tai patvirtinama parašu) šaltinius, nurodant, jog dokumentai, duomenys ar informacija gauta „iš Lietuvos Respublikos ir (ar) kitų Europos sąjungos valstybių narių informacinių sistemų ir (ar) registrų“.
2. Atsižvelgus į tai, jog projekto 12 straipsniu keičiamo įstatymo 25 straipsnio 3 ir 31 dalyje nurodytiems asmenims nustatomi papildomi nepriekaištingos reputacijos reikalavimai, bei siekiant teisinio aiškumo, manytina, kad projektas turėtų būti papildytas nuostatomis dėl jo taikymo, nustatant, kad minėtieji nepriekaištingos reputacijos reikalavimai bus taikomi tik naujai skiriamiems valdymo ar priežiūros organų nariams arba tokių asmenų naudos gavėjams.
3. Projekto 12 straipsnio 6 dalimi keičiamo įstatymo 25 straipsnio 5 dalyje prieš žodžius „Lietuvos Respublikoje įsteigtas Europos Sąjungos valstybės narės ar užsienio valstybės juridinio asmens filialas“ vartojamas jungtukas „ir“ tikslintinas, rašant „arba“, taip aiškiau atskiriant alternatyvius subjektus.
4. Projekto 12 straipsnio 7 dalimi keičiamo įstatymo 25 straipsnio 6 dalies 1 punkte siūloma nustatyti reikalavimą juridiniams asmenims, vykdantiems virtualiųjų valiutų keityklos operatoriaus ir (ar) depozitinių virtualiųjų valiutų piniginių operatoriaus veiklą – kad akcinės bendrovės ir uždarosios akcinės bendrovės turėtų nuolat palaikyti ne mažesnį kaip 125 000 eurų dydžio nuosavą kapitalą. Pagal projekto 20 straipsnio 2 dalį teikiamas siūlymas įsigaliotų 2024 m. gegužės 1 d., o pagal projekto 20 straipsnio 8 dalį naujas reikalavimas būtų taikomas ir iki įstatymo įsigaliojimo pradėjusiems vykdyti veiklą operatoriams. Svarstytina, ar naujų reikalavimų nustatymas jau veiklą vykdantiems operatoriams neturėtų būti atidėtas vėlesniam terminui, kad būtų spėta pasiruošti (sukaupti reikalingas lėšas) šio reikalavimo įgyvendinimui.
5. Projekto 12 straipsnio 7 dalimi keičiamo įstatymo 25 straipsnio 6 dalies 1 punkte siūloma nustatyti, kad tam tikrus reikalavimus turi tenkinti ne tik ketinantys vykdyti virtualiųjų valiutų keityklos operatoriaus ir (ar) depozitinių virtualiųjų valiutų piniginių operatoriaus veiklą, tačiau ir ją vykdantys. Projekto 20 straipsnio 9 dalyje siūloma nustatyti, kad reikalavimo dėl 125 000 eurų dydžio nuosavo kapitalo iki 2024 m. gegužės 31 d. neatitinkantys arba įrodymų dėl atitikimo jiems nepateikę juridiniai asmenys 2024 m. birželio 1 d. netektų teisės toliau vykdyti atitinkamą veiklą. Teikiamas siūlymas svarstytinas keliais aspektais.
Pirma, atkreiptinas dėmesys, jog nuostatos dėl pasekmių, kurios kyla, kai virtualiųjų valiutų keityklos operatoriaus ir (ar) depozitinių virtualiųjų valiutų piniginių operatoriaus veiklą vykdantys subjektai nebetenkina keičiamo įstatymo 25 straipsnio 6 dalyje nustatytų reikalavimų, turėtų būti nustatytos ne tik projekto 20 straipsnyje, tačiau ir keičiamo įstatymo 25 straipsnyje. Pažymėtina, jog projekto 20 straipsnyje reglamentuojami tik tie atvejai, kai atitinkama veikla pradėta vykdyti iki įstatymo įsigaliojimo ir tęsiama po jo įsigaliojimo, tačiau atitinkamos pasekmės turėtų būti nustatytos ir tais atvejais, kai veikla pradedama vykdyti ir po 2024 m. gegužės 1 d.
Antra, pastebėtina, jog subjektams, vykdantiems aptariamą veiklą ir nebeturintiems keičiamo įstatymo 25 straipsnio 6 dalies 2 punkte nurodyto laidavimo ar garantijos dokumento, taip pat turėtų kilti tam tikros pasekmės.
Trečia, keičiamo įstatymo 25 straipsnyje taip pat turėtų būti nustatytos ne tik pačios pasekmės, kurios kiltų nebetenkinant keičiamo įstatymo 25 straipsnio 6 dalyje nustatytų reikalavimų, tačiau ir subjektai bei tvarka, kaip toks teisinis reguliavimas įgyvendinamas.
6. Projekto 14 straipsniu keičiamo įstatymo 36 straipsnio 1 dalis papildoma naujais 8 ir 9 punktais, o projekto 17 straipsniu keičiamas įstatymas papildomas nauju 461 straipsniu, kuriuose numatomas laikinas uždraudimas ir uždraudimas kitiems įpareigotiesiems subjektams teikti vieną ar kelias paslaugas. Pastebėtina, kad projekto 14 straipsniu keičiamo įstatymo 36 straipsnio 1 dalies 8 punkte ir projekto 17 straipsniu keičiamo įstatymo 461 straipsnio 2 dalyje yra numatyta, kad laikinas uždraudimas (apribojimas) kitam įpareigotajam subjektui teikti vieną arba kelias paslaugas gali būti taikomas tol, kol tęsiamas šio įstatymo pažeidimas. Pastebėtina, kad projekto 14 straipsniu keičiamo įstatymo 36 straipsnio 1 dalies 9 punkte ir projekto 17 straipsniu keičiamo įstatymo 461 straipsnio 3 dalyje yra kalbama apie konkretų terminą, kurį nustato priežiūros institucija (ne ilgesnį nei 4 mėnesiai), kuris gali būti pratęstas. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina projekto 14 straipsniu keičiamo įstatymo 36 straipsnio 1 dalies 8 punkte ir projekto 17 straipsniu keičiamo įstatymo 461 straipsnio 2 dalyje atsisakyti formuluotės „tol, kol tęsiamas šio įstatymo pažeidimas“.
7. Projekto 14 straipsniu keičiamo įstatymo 36 straipsnio 1 dalies 8 punkte siūloma nustatyti, kad viena iš priemonių, taikomų už šio įstatymo pažeidimus, gali būti kai „šį įstatymą pažeidžia pakartotinai per vienus metus nuo poveikio priemonės paskyrimo“. Siekiant teisinio aiškumo bei atsižvelgus į tai, kad tai naujai projektu nustatoma priemonė, manytina, jog projekto 20 straipsnis turėtų būti papildytas nuostatomis dėl šios nuostatos taikymo, kadangi iš projekto nuostatų nėra aišku, kaip būtų vertinamas pakartotinumas – ar iki 2023 m. gruodžio 31 d. paskirtos poveikio priemonės būtų įtraukiamos vertinant pakartotinumo kriterijų, ar vertinant pakartotinumą būtų skaičiuojamos tik nuo 2024 m. sausio 1 d. paskirtos poveikio priemonės.
Ši pastaba atitinkamai taikytina ir keičiamo įstatymo 36 straipsnio 1 dalies 10 punktui.
8. Atkreiptinas dėmesys, jog keičiamo įstatymo 36 straipsnio 1 dalies 4 punkte nustatomas „laikinas ar visam laikui <...> veiklos uždraudimas (apribojimas)“. Projekto 14 straipsniu keičiamo įstatymo 36 straipsnio 1 dalies 8, 9 ir 10 punktuose nustatomas „laikinas uždraudimas (apribojimas)“, „uždraudimas“, „laikinas uždraudimas (apribojimas) ar uždraudimas“. Siekiant teisinio aiškumo siūlytina nuosekliai ir aiškiai vartoti šias formuluotes, t. y. kad būtų aiškiai įvardyta priemonės trukmė. Pavyzdžiui, projekto 14 straipsniu keičiamo įstatymo 36 straipsnio 1 dalies 10 punkto formuluotė „virtualiųjų valiutų keityklos operatoriaus ir (ar) depozitinių virtualiųjų valiutų piniginių operatoriaus veiklos laikinas uždraudimas (apribojimas) ar uždraudimas“ dėstytina pasirenkant keičiamo įstatymo 36 straipsnio 1 dalies 4 punkte vartojamą struktūrą.
Atitinkamai ši pastaba taikytina ir projekto 17 straipsniu keičiamo įstatymo 461 straipsniui. Be to, atsižvelgus į keičiamo įstatymo 461 straipsnio turinį, jo pavadinime vartotina formuluotė „laikinas uždraudimas (apribojimas)“.
9. Projekto 20 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad įstatymo 14 straipsnio 1 – 2 dalys ir 17 straipsnis įsigalioja 2024 m. sausio 1 d. Atsižvelgus į įstatymo priėmimo procedūras bei terminus, svarstytina, ar šis terminas yra realus.
10. Projekto 20 straipsnio 4 dalyje siūloma nustatyti įstatymo įgyvendinamųjų teisės aktų priėmimo terminus vieną dieną iki atitinkamų įstatymo nuostatų įsigaliojimo dienos (atitinkamai 2024 m. balandžio 30 d. ir 2024 m. birželio 30 d.). Pažymėtina, jog įstatymo įgyvendinamųjų teisės aktų įgyvendinimui taip pat reikia pasirengti ir tam turi būti nustatytas realus terminas, pavyzdžiui, Finansinių nusikaltimų tyrimų tarnybos direktoriui priėmus teisės aktą, kuriuo nustatoma informacijos apie klientą ir jo atstovą, kliento naudos gavėją, kliento, kuris yra juridinis asmuo, nuosavybės ir kontrolės struktūroje dalyvaujančius asmenis ir (ar) pinigines operacijas ar sandorius keitimosi tvarka, finansų įstaigoms reikės sukurti ir (ar) pakeisti naudojamų informacinių sistemų funkcionalumus. Atsižvelgus į tai, projekto 20 straipsnio 4 dalyje nustatyti terminai tikslintini.
11. Projekto 20 straipsnio 5 dalyje siūloma nustatyti, kad „iki šio įstatymo įsigaliojimo pradėtos, bet nebaigtos Pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo pažeidimų nagrinėjimo procedūros baigiamos pagal teisės normas, galiojusias iki šio įstatymo įsigaliojimo“. Teikiamas siūlymas tobulintinas. Pažymėtina, jog pagal projekto 20 straipsnį įstatymas įsigaliotų kitą dieną po jo oficialaus paskelbimo Teisės aktų registre, tačiau projekto nuostatos, kurios yra aktualios nagrinėjant pažeidimus, pagal projekto 20 straipsnio 1 ir 2 dalis įsigalios 2024 m. sausio 1 d. ir 2024 m. gegužės 1 d. Taigi dėstant projekto 20 straipsnio 5 dalies taisyklė turėtų būti atitinkamai patikslinta, kadangi aktualus terminas yra ne „iki šio įstatymo įsigaliojimo“, o projekto 20 straipsnio 1 ir 2 dalyse nurodyti terminai.
Atitinkamai ši pastaba taikytina projekto 20 straipsnio 6, 7 ir 8 dalims.
Departamento direktorius Dainius Zebleckis
R. Dirgėlienė, tel. +370 5 209 6350, el. p. [email protected]
E. Drėgvaitė, tel. +370 5 209 6891, el. p. [email protected]
A. Dulevičiūtė-Akimovienė, tel. +370 5 209 6164, el. p. [email protected]