LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TRANSPORTO LENGVATŲ ĮSTATYMO NR. VIII-1605 PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2023-06-19 Nr. XIVP-2902

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Pagal Vietos savivaldos įstatymo 15 straipsnio 2 dalies 14 punktą savivaldybės tarybos kompetencijai priskirtas „sprendimų teikti mokesčių, rinkliavų ir kitas įstatymų nustatytas lengvatas savivaldybės biudžeto lėšomis, sprendimų dėl sumokėtų mokesčių, rinkliavų (ar jų dalies) kompensavimo tvarkos nustatymo ir šių kompensacijų teikimo savivaldybės biudžeto lėšomis priėmimas“, o šio straipsnio 4 dalyje pasakyta, kad jeigu teisės aktuose yra nustatyta papildomų įgaliojimų savivaldybei, sprendimų dėl tokių įgaliojimų vykdymo priėmimo iniciatyva, neperžengiant nustatytų įgaliojimų, priklauso savivaldybės tarybai. Atsižvelgiant į tai ir siekiant teisinio aiškumo, siūlytume projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 4 straipsnio 2 dalies paskutinį sakinį dėstyti taip: „Su šiomis lengvatomis susijusios išlaidos kompensuojamos iš savivaldybės biudžeto lėšų.“

2.    Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 2 dalies 2 punkto pradžioje reikėtų atsisakyti perteklinio žodelio „arba“.

3.    Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 8 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad „Teisę naudotis važiavimo viešuoju keleiviniu transportu lengvata turi asmenys, įsigydami bilietą su nuolaida pateikę šio įstatymo 5, 6 ir 7 straipsnyje nurodytą statusą ar aplinkybes patvirtinančius dokumentus (pažymėjimus) (toliau – statusą patvirtinantys dokumentai), išskyrus atvejus, kai nėra abejonių dėl vaiko amžiaus“. Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 1 dalies 1, 2 ir 3 punktuose yra numatyta, kad įsigyti važiavimo bilietą vykti viešuoju keleiviniu transportu su 80 procentų nuolaida turi teisę ir asmenis su negalia lydintieji asmenys, kurie neturi jokių jų statusą ar aplinkybes patvirtinančių dokumentų. Atsižvelgus į tai, siūlytina atitinkamai patikslinti projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 8 straipsnio 1 dalies nuostatas.

4.    Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnis tikslintinas, kadangi iš siūlomo reguliavimo neaišku, iš kurios savivaldybės biudžeto bus atlyginamos vežėjų išlaidos, kai keleiviai vietinio (miesto ar priemiestinio) susisiekimo maršrutais bus vežami per gretimų savivaldybių (įskaitant miestų savivaldybių) teritorijas. Pažymėtina, kad šiuo metu galiojančiame reguliavime numatyta, kad tokiu atveju yra atlyginama iš savivaldybių biudžetų solidariai pagal tarpusavio susitarimą.

5.    Atsižvelgiant į tai, kad projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo priede yra tik vienas įgyvendinamas Europos Sąjungos teisės aktas, jis neturėtų būti numeruojamas.

6.    Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo straipsnio pavadinimas turi atitikti jame dėstomo turinio esmę, siūlytina patikslinti projekto 2 straipsnio pavadinimą (šis straipsnis reguliuoja ne tik įstatymo įsigaliojimą, bet ir įgyvendinimą). Be to, atkreiptinas dėmesys į tai, kad ne tik Vyriausybė, bet ir savivaldybių tarybos turės priimti šiam įstatymui įgyvendinti reikalingus teisės aktus.

7.    Atsižvelgiant į tai, kad projektu yra keičiamas Transporto lengvatų įstatymo pavadinimas ir siekiant išvengti kitų teisės aktų, kuriuose yra nuorodų į Transporto lengvatų įstatymo pavadinimą, neatidėliotino keitimo vien šiuo tikslu, siūlytina papildyti projekto 2 straipsnį nuostata, kad kituose teisės aktuose nuoroda į Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatymą reiškia nuorodą į Lietuvos Respublikos viešojo keleivinio transporto lengvatų įstatymą.

8.    Projektu siūlomas teisinis reglamentavimas susijęs su papildomų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų poreikiu, nes praplečiamas subjektų, turinčių teisę įsigyti važiavimo viešuoju keleiviniu transportu bilietą su nuolaida ratas, todėl manytume, kad dėl siūlomo teisinio reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės, kaip biudžeto planuotojos, nuomonė.

9.    Atkreiptinas dėmesys, kad 2022 m. gruodžio 22 d. Seime buvo priimtas Transporto lengvatų įstatymo Nr. VIII-1605 7 ir 71 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymas Nr. XIV-1739, kuris įsigalios 2024 m. sausio 1 d. Atsižvelgus į tai, kad projektas taip pat įsigaliotų 2024 m. sausio 1 d., siūlytina projektą papildyti atskiru straipsniu, kuriame būtų numatytas minėto įstatymo pripažinimas netekusiu galios.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

 

R. Dirgėlienė, tel. (8 5) 239 6350, el. p. [email protected]

J. Meškienė, tel. (85) 239 6089, el. p. [email protected]

J. Raškauskaitė, tel. (8 5) 239 6842, el. p. [email protected]

I. Šambaraitė, tel. (8 5) 239 6850, el. p. [email protected]