PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS NACIONALINIO RADIJO IR TELEVIZIJOS ĮSTATYMO NR. I-1571 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-3010

 

2019-01-29

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10, 11, 12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15

 

 

 

 

 

 

 

 

16

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

17

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

18, 19

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

20

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

21

 

 

 

 

 

 

22

 

 

 

 

 

 

23

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

Argumentai:

 

Registruotoje naujoje Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos įstatymo redakcijoje yra atveriamas kelias LRT politizacijai ir palikta daugybė netikslumų, kuriuos savo išsamioje išvadoje aptarė ir Seimo Teisės departamentas.

 

Įstatymo projektas buvo teikiamas prisidengiant ,,depolitizavimo” siekiu, tačiau iš tiesų jis pasieks tik tiek, kad LRT valdymas bus paliktas siauro profilio ir patirties žmonėms, bus sukurta nauja painiava valdysenoje, o kuriama nauja ombudsmeno pareigybė, sukurta išimtinai LRT reguliavimui, apskritai turės neaiškų teisinį statusą ir taps įrankiu kontroliuoti LRT turinį.

Teikiamais įstatymo pasiūlymais siūlome:

·         Atsisakyti Seimo Kultūros komiteto vaidmens organizuojant naujos LRT Tarybos sudarymą ir pirmojo Tarybos posėdžio sušaukimą. Tai gali padaryti LRT vadovybė be politikų įsikišimo.

·         Atsisakyti siaurų reikalavimų Tarybos nariams. Įstatymas nėra darbo skelbimas, kuriame taip detaliai, ir siaurai būtų apibrėžiami pareigybių reikalavimai. Pavyzdžiui, į Tarybos nario pareigas, įstatymas numato, kad galės pretenduoti tik humanitarinių ar socialinių mokslų išsilavinimą turintys asmenys, dirbę 5 metus pagal įgytą specialybę. Siūlau atsisakyti visų šių kriterijų, nes ne turimas diplomas ir ne darbas pagal turimą diplomą nusprendžia žmogaus profesionalumo lygį ir gebėjimą eiti pareigas.

·         Atsisakyti Valdybos įvedimo idėjos, nes jau šiuo metu yra galimybė atskirti ūkinius ir su LRT turiniu susijusius klausimus, už juos atsakingais paskiriant tam tikrus LRT Tarybos narius ar sukuriant jų komitetus. Valdybos įvedimas tik įves naują painiavą valdysenoje. Taip veikia Didžiosios Britanijos nacionalinio transliuotojo BBC modelis.

·         Ypatingai abejotina yra LRT ombudsmeno pareigybė ir jos teisinis statusas bei nepriklausomumas. Dėl šios priežasties siūlome apskritai atsisakyti tokios pareigybės idėjos. Atkreiptinas dėmesys, kad šiuo metu nacionalinio transliuotojo veiklą reguliuoja Žurnalistų etikos inspektoriaus tarnyba bei Lietuvos radijo ir televizijos komisija. Nėra pateikiama argumentų, kodėl nacionaliniam transliuotojui turi būti sukurta atskira reguliavimo institucija.

·         Abejonių kelia ir ombudsmeno atrankai skirti kriterijai: humanitarinių arba socialinių mokslų krypties išsilavinimas ir 10 metų darbo patirtis pagal įgytą specialybę. Viso to siūlome atsisakyti.

·         Jeigu vis dėlto būtų pasilikta prie Valdybos ir Ombudsmeno pareigybių įvedimo idėjos, siūlome atsisakyti į jų atranką įtraukti audito kompaniją, turinčią „bent 10 metų tarptautinės veiklos patirtį“. Tikslingiau būtų, jog atranką įgyvendintų konkurso būdu pasirinkta personalo atrankos įmonė.

·         Siūlome Lietuvos vyskupų konfederacijos atstovus pakeisti į Medijų tarybos atstovus. Lietuvos Respublikos Konstitucijos 43 straipsnis skelbia, jog Lietuvoje nėra valstybinės religijos. Dėl šios priežasties manytina, kad ir nacionalinio transliuotojo valdyme nėra būtina dalyvauti religinės bendruomenės atstovams.  Tuo tarpu medijų tarybos atstovai galėtų užtikrini platesnį požiūrių atstovavimą.

·         Taip pat siūlome keičiamo įstatymo 5 straipsnio 10 dalį suderinti su Savivaldybių tarybų rinkimų įstatymu, numatančiu, kad savivaldybių tarybų rinkimuose gali dalyvauti ne tik politinės partijos ir jų kandidatai.

 

Apskritai atkreiptinas dėmesys į tai, jog XXI amžiaus pažangioje organizacijoje yra vertinamas tarpdiscipliniškumas ir įvairovė, tuo tarpu nauja įstatymo redakcija siūlo LRT valdymą patikėti žmonėms, kurių kompetenciją parodys tik turimas diplomas ir tai, ar jie dirba pagal specialybę.

Ombudsmenas gali tapti įrankiu politizuoti ir valdyti LRT turinį.

Taip pat iki šiol neaišku, ar sutaps Valdybos ir Tarybos narių kadencijos su politiniais ciklais. Tai buvo viena pagrindinių problemų atmestose LRT tyrimo išvadose ir tai nėra aišku iš šio įstatymo projekto.

 

 

Pasiūlymas Nr. 1: Pakeisti Įstatymo projekto 1 straipsnio 1 dalį ir jį išdėstyti taip:

1 straipsnis. 1 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 1 straipsnio 1 dalį ir jį išdėstyti taip:

1 straipsnis. Įstatymo paskirtis

1. Šis įstatymas nustato Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos (toliau – LRT) steigimo, valdymo, veiklos, reorganizavimo ir likvidavimo tvarką, LRT pareigas, teises ir atsakomybę.“

 

 

Pasiūlymas Nr. 2: Pakeisti Įstatymo projekto 5 straipsnio 10 dalį ir ją išdėstyti taip:

           2 straipsnis. 5 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 5 straipsnio 10 dalį ir ją išdėstyti taip:

10. LRT suteikia laiką rinkimų metu kandidatams į Respublikos Prezidentus, politinėms partijoms ir jų kandidatams į Seimo narius, ar politinėms partijoms, visuomeniniams rinkimų komitetams, kandidatams į  savivaldybių tarybų narius Prezidento rinkimų, Seimo rinkimų ir Savivaldybių tarybų rinkimų įstatymų nustatytomis sąlygomis ir tvarka.“

 

 

Pasiūlymas Nr. 3: Pakeisti Įstatymo projekto 6 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

           3 straipsnis. 6 straipsnio 3 dalies pakeitimas

Pakeisti 6 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Kultūrinė, socialinė ir šviečiamoji informacija – už užmokestį ar kitokį atlygį arba nemokamai viešai skleidžiama informacija, kuria siekiama propaguoti kultūrinę, sporto, socialinę ir (ar) šviečiamąją veiklą ir politiką arba tokios veiklos ir politikos iniciatyvas. Kultūrinės, socialinės ir šviečiamosios informacijos skleidimo už užmokestį ar kitokį atlygį arba nemokamai tvarką bei sąlygas nustato LRT Taryba Valdyba.“

 

 

 

Pasiūlymas Nr. 4: Pakeisti Įstatymo projekto 9 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

           4 straipsnis. 9 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 9 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„9 straipsnis. LRT organai

LRT organai yra Valdyba, Taryba, ir generalinis direktorius.“

 

 

Pasiūlymas Nr. 5: Išbraukti 10, 11 ir 12 straipsnius:

           5 straipsnis. 10, 11, 12 straipsnių išbraukimas

Išbraukti 10, 11 ir 12 straipsnius:

10 straipsnis. LRT valdyba

1. Valdyba yra kolegialus LRT valdymo organas. Ji sudaroma 4 metams iš 7 asmenų. Valdybos narys savo pareigas eiti gali ne daugiau kaip dvi kadencijas iš eilės.  Jeigu Valdybos narys atšaukiamas iš užimamų pareigų esant šio straipsnio 5 dalyje nustatytoms sąlygoms arba jo įgaliojimai nutrūksta kaip tai nustatyta šio straipsnio 6 dalyje ir yra  skiriamas kitas valdybos narys, jis renkamas tik iki veikiančios Valdybos kadencijos pabaigos.

2. Valdybos sudėčiai ex officio priklauso LRT generalinis direktorius, kuris kartu yra ir Valdybos pirmininkas, bei du jo pavaduotojai. 4 Valdybos nariai, kurie atitinka šio straipsnio 3 dalyje nustatytus reikalavimus, yra atrenkami viešo konkurso būdu. Juos iš 12 kandidatų į Valdybos narius daugiau kaip pusės visų Tarybos narių balsų dauguma paskiria Taryba. Viešą konkursą, kuriame atrenkama 12 kandidatų į Valdybos narius, vykdo Tarybos sprendimu paskelbto viešo konkurso būdu atrinkta audito kompanija, turinti bent 10 metų tarptautinės veiklos patirtį.

3. Valdybos nariais gali būti skiriami tik nepriekaištingos reputacijos asmenys. Valdybos nariais, išskyrus tuos, kurie Valdybos nario pareigas eina ex officio,  gali būti skiriami tik tie asmenys, kurie yra įgiję aukštąjį universitetinį ar jam prilygintą socialinių mokslų krypties teisės arba ekonomikos, arba vadybos ir administravimo srities  išsilavinimą, turi vienos iš šių mokslo sričių magistro kvalifikacinį laipsnį arba yra baigę vientisąsias vienos iš šių mokslo sričių studijas bei turi 5 metų vadovaujamojo darbo patirties. Asmenys Valdybos nariais yra skiriami tokiu būdu, kad Valdyboje būtų bent po vieną teisės, ekonomikos bei vadybos ir administravimo specialistą. Kriterijai, kada asmuo negali būti laikomas nepriekaištingos reputacijos yra apibrėžti Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatyme.

4. Jeigu asmuo, patvirtintas valdybos nariu, yra politinės partijos ar politinės organizacijos narys, jis sustabdo savo narystę šioje organizacijoje buvimo valdybos nariu laikotarpiui. Valdybos nariais negali būti Seimo, Vyriausybės, Lietuvos radijo ir televizijos komisijos nariai, politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojai, asmenys, dirbantys pagal darbo sutartis radijo ir televizijos stotyse, interneto portaluose, tarp jų LRT, išskyrus LRT generalinį direktorių ir du jo pavaduotojus, taip pat radijo stočių ir televizijos kanalų, interneto portalų savininkai ir bendraturčiai bei LRT Tarybos nariai, auditoriai ar audito įmonių darbuotojai, dalyvaujantys ir (ar) dalyvavę atliekant LRT auditą, nuo kurio atlikimo nepraėjo 2 metų laikotarpis.

5. Valdybos narys negali būti atšauktas iš pareigų, kol nesibaigė jo įgaliojimų laikas, išskyrus atvejus, kai:

1) Valdybos narys atsistatydina;

2) Valdybos narys be pateisinamos priežasties daugiau kaip 4 mėnesius nedalyvauja Valdybos darbe;

3) Valdybos nariui yra įsiteisėjęs apkaltinamasis teismo nuosprendis;

4) Valdybas narys netenka Lietuvos Respublikos pilietybės;

5) Valdybos narys netenka nepriekaištingos reputacijos arba paaiškėja, kad neatitinka šio straipsnio 4 dalies reikalavimų.

6. Valdybos nario įgaliojimai nutrūksta:

1) pasibaigus Valdybos nario kadencijos, kuriai jis buvo išrinktas, laikui;

2) Valdybos nariui mirus.

7. Valdyba turi teisę atsistatydinti nepasibaigus kadencijai. Jeigu Valdyba atsistatydina, Valdybos ir visų jos narių įgaliojimai nutrūksta naujai sudarytai Valdybai susirinkus į pirmąjį posėdį.  

8. Kai Valdyba atsistatydina, Taryba ne vėliau kaip per 10 darbo dienų šio straipsnio 2 dalyje nustatyta tvarka pradeda naujos Valdybos formavimą.

9. Valdyba, įskaitant Valdybos narių atlyginimą, finansuojama iš LRT lėšų, gaunamų iš valstybės biudžeto. Lėšos, skirtos Valdybai, turi būti numatytos LRT metinėje pajamų ir išlaidų sąmatoje ir naudojamos tik įstatymų numatytoms Valdybos funkcijoms atlikti.

 

11 straipsnis. Valdybos funkcijos, teisės ir atskaitomybė

1. Valdyba svarsto ir tvirtina:

 1)   LRT kūrybinių darbuotojų, dirbančių pagal terminuotas darbo sutartis, taip pat darbuotojų, priimamų viešo konkurso tvarka, pareigybes, darbuotojų apmokėjimo ir skatinimo tvarką;

2) LRT generalinio direktoriaus ir jo pavaduotojų, LRT ombudsmeno darbo sutarties sąlygas, pareiginius nuostatus, atlyginimą, juos skatina ir skiria nuobaudas;

3) LRT veiklos perspektyvinius ir kasmetinius planus;

4) LRT administracijos teikiamas LRT metines pajamų ir išlaidų sąmatas bei jų vykdymo ataskaitas;

5) informacijos, kuri laikoma bendrovės komercine (gamybine) paslaptimi ir konfidencialia informacija, sąrašą. Komercine (gamybine) paslaptimi ir konfidencialia informacija negali būti laikoma informacija, kuri teisės aktų nustatyta tvarka turi būti vieša.

2. Valdyba priima sprendimus:

1) dėl sutarčių  sudarymo, jei sandorio suma yra didesnė kaip 29 000 eurų;

2) dėl bankų kreditų, garantijų suteikimo bei įsipareigojimų vykdymo;

3) teikti LRT Tarybai tvirtinti LRT struktūrą, kurią nustatant atsižvelgiama į tai, kad LRT privalo nuolat visuomenę informuoti apie LRT, jos Valdybos, Tarybos, LRT administracijos bei LRT ombudsmeno veiklą;

4) dėl vidaus audito veiklos organizavimo ir vidaus auditų atlikimo.  

3. Valdyba analizuoja ir vertina LRT generalinio direktoriaus pateiktą medžiagą apie:

1) LRT veiklos organizavimą;

2) LRT finansinę būklę;

3) LRT ūkinės veiklos rezultatus, pajamų ir išlaidų sąmatas, inventorizacijos ir kitus turto pasikeitimo apskaitos duomenis.

4. Valdyba teikia siūlymus LRT generaliniam direktoriui atšaukti jo sprendimus, kurie prieštarauja įstatymams ir kitiems teisės aktams, LRT įstatams, Tarybos ar Valdybos sprendimams;

 5. Prižiūri LRT generalinio direktoriaus veiklą, pateikia Tarybai atsiliepimus ir pasiūlymus dėl LRT generalinio direktoriaus veiklos;

6. Valdyba privalo pateikti Tarybai jos prašomus su LRT veikla susijusius dokumentus, duomenis ir kitą informaciją;

 7. Valdybos nariai privalo saugoti LRT komercines (gamybines) paslaptis, konfidencialią informaciją, kurias sužinojo būdami valdybos nariais.

8. Valdybos darbo tvarką nustato jos priimtas Valdybos darbo reglamentas.

 

12 straipsnis. Valdybos sprendimų priėmimas

1. Valdybos posėdžio šaukimo iniciatyvos teisę turi kiekvienas valdybos narys.

2. Balsavimo metu kiekvienas narys turi vieną balsą. Balsams „už“ ir „prieš“ pasiskirsčius po lygiai, lemia valdybos pirmininko balsas.

3. Valdybos narys savo valią – už ar prieš balsuojamą sprendimą, su kurio projektu jis susipažinęs, – gali pranešti balsuodamas iš anksto raštu ar elektroninių ryšių priemonėmis, jeigu užtikrinamas perduodamos informacijos saugumas ir galima nustatyti balsavusio asmens tapatybę.

4. Valdyba gali priimti sprendimus ir jos posėdis laikomas įvykusiu, kai jame dalyvauja 2/3 ir daugiau valdybos narių. Iš anksto balsavę valdybos nariai laikomi dalyvaujančiais posėdyje. Valdybos sprendimas yra priimtas, kai už jį gauta daugiau balsų negu prieš.

5. Valdybos narys neturi teisės balsuoti, kai valdybos posėdyje sprendžiamas su jo veikla valdyboje susijęs ar jo atsakomybės klausimas.  

6. Valdybos posėdžiai turi būti protokoluojami ir daromas posėdžio vaizdo įrašas.

7. Valdybos nutarimai LRT yra privalomi.

 

 

 

Pasiūlymas Nr. 6: Pakeisti Įstatymo projekto 13 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

           6 straipsnis. 13 straipsnio pakeitimas

Pakeisti Įstatymo projekto 13 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

 „10 13 straipsnis. LRT taryba

1. Taryba yra aukščiausiasis organas, atstovaujantis visuomenės interesams. Ji sudaroma  5 metams iš 12 asmenų – visuomenės, mokslo ir kultūros veikėjų, kurie skiriami 5 metų kadencijai. Tarybos narys savo pareigas eiti gali ne daugiau kaip dvi kadencijas iš eilės.

2. Tarybą sudaro: 2 Lietuvos Respublikos Prezidento paskirti asmenys; 2 Lietuvos Respublikos Seimo paskirti asmenys (1 skiriamas iš opozicinių frakcijų pasiūlytų kandidatų); 4 narius (po vieną) skiria šios organizacijos: Lietuvos mokslo taryba, Lietuvos švietimo taryba, Lietuvos meno kūrėjų asociacija, Medijų taryba Lietuvos vyskupų konferencija; 4 narius bendru sutarimu skiria universitetų, kuriuose vykdomos žurnalistikos krypties studijos, senatai.

3. Į Tarybos narius, kuriuos skiria Lietuvos Respublikos Prezidentas, Lietuvos Respublikos Seimas, Lietuvos mokslo taryba, Lietuvos švietimo taryba, Lietuvos meno kūrėjų asociacija, Medijų taryba Lietuvos vyskupų konferencija, gali būti skiriami tik tie nepriekaištingos reputacijos asmenys, kurie yra įgiję aukštąjį universitetinį ar jam prilygintą humanitarinių ar socialinių mokslų krypties išsilavinimą, turi vienos iš šių mokslo krypčių magistro kvalifikacinį laipsnį arba yra baigę vientisąsias studijas bei turi 5 metų darbo pagal įgytą specialybę patirties. Į Tarybos narius, kuriuos bendru sutarimu skiria universitetų, kuriuose vykdomos žurnalistikos studijos, senatai, gali būti skiriami tik tie nepriekaištingos reputacijos asmenys, kurie yra įgiję aukštąjį universitetinį ar jam prilygintą išsilavinimą ir turi žurnalistikos mokslo srities magistro daktaro laipsnį bei 5 metų pedagoginio darbo patirtį. Kriterijai, kada asmuo negali būti laikomas nepriekaištingos reputacijos, yra apibrėžti Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatyme.     

4. Jeigu asmuo, patvirtintas Tarybos nariu, yra politinės partijos ar politinės organizacijos narys, jis sustabdo savo narystę šioje organizacijoje buvimo Tarybos nariu laikotarpiui. Tarybos nariais negali būti  Seimo, Vyriausybės, Lietuvos radijo ir televizijos komisijos nariai, politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojai, asmenys, dirbantys pagal darbo sutartis radijo ir televizijos stotyse, interneto portaluose, tarp jų LRT, taip pat radijo stočių ir televizijos kanalų, interneto portalų savininkai ir bendraturčiai bei LRT Valdybos nariai, auditoriai ar audito įmonių darbuotojai, dalyvaujantys ir (ar) dalyvavę atliekant LRT auditą, nuo kurio atlikimo nepraėjo 2 metų laikotarpis.

5. Tarybos narys negali būti atšauktas iš pareigų, kol nesibaigė jo įgaliojimų laikas, išskyrus atvejus, kai:

1) Tarybos narys atsistatydina;

2) Tarybos narys be pateisinamos priežasties daugiau kaip 4 mėnesius nedalyvauja Tarybos Valdybos darbe;

3) Tarybos nariui yra įsiteisėjęs apkaltinamasis teismo nuosprendis;

4) Tarybos narys netenka Lietuvos Respublikos pilietybės;

5) Tarybos narys netenka nepriekaištingos reputacijos arba paaiškėja, kad neatitinka šio straipsnio 4 dalies reikalavimų.

6. Tarybos nario įgaliojimai nutrūksta:

1) pasibaigus Tarybos nario 5 metų kadencijai kadencijos, kuriai jis buvo išrinktas, laikui;

2) kai Tarybos narys atšaukiamas iš pareigų šio straipsnio 5 dalyje nurodytais atvejais;

32) Tarybos nariui mirus.

7. Kai Taryboje atsiranda laisva vieta, Tarybos pirmininkas kreipiasi į instituciją, paskyrusią ar delegavusią trūkstamą Tarybos narį, prašydamas paskirti naują Tarybos narį iki kadencijos, kuriai buvo paskirtas atsistatydinęs ar atšauktas Tarybos narys, pabaigos.

9. Kai Taryba atsistatydina, naujos Tarybos sudarymą organizuoja LRT generalinis direktorius Seimo Kultūros komitetas. LRT generalinis direktorius Seimo Kultūros komitetas ne vėliau kaip per 10 dienų kreipiasi į institucijas, paskyrusias ar delegavusias Tarybos narius, prašydamas paskirti ar deleguoti Tarybos narius. LRT generalinis direktorius Seimo Kultūros komitetas kviečia pirmąjį Tarybos posėdį, kuriame Tarybos nariai išsirenka ir daugiau kaip pusės visų Tarybos narių balsų dauguma 3 metams skiria išsirenka Tarybos pirmininką. Tarybos pirmininko pavaduotojas skiriamas renkamas ta pačia tvarka Tarybos pirmininko teikimu. Atsistatydinusiųjų Tarybos narių pareigose išbūtas laikas prilyginamas pilnai kadencijai. Asmuo Tarybos pirmininku ar jo pavaduotoju negali būti ilgiau nei dvi kadencijas iš eilės.

 

 

Pasiūlymas Nr. 7: Pakeisti Įstatymo projekto 14 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

           7 straipsnis. 14 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 14 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

11 14 straipsnis. Tarybos funkcijos, teisės ir atskaitomybė

1. Taryba:

1) formuoja LRT radijo ir televizijos programų valstybinę strategiją;

2) nustato LRT radijo ir televizijos programų mastus ir struktūrą, LRT radijo ir televizijos programų transliavimo trukmę; kasmet tvirtina LRT radijo ir televizijos programų sudėtį ir jos pakeitimus;

3) nustato radijo ir televizijos programų skaičių ir paskirtį;

4) tvirtina LRT įstatus;

5) Valdybos teikimu tvirtina LRT struktūrą;

56) prižiūri, kaip įgyvendinami LRT uždaviniai ir laikomasi teisės aktuose transliuotojams keliamų reikalavimų;

7) šiame įstatyme nustatyta tvarka ir atvejais skiria bei atšaukia iš pareigų Valdybos narius bei LRT ombudsmeną;

 68) svarsto ir tvirtina metinę LRT ataskaitą;

 79) skelbia viešą konkursą išorės audito atlikimui ir tvirtina šio konkurso rezultatus. 

810) viešo konkurso būdu 5 metams skiria ir atleidžia iš pareigų generalinį direktorių;

911) generalinio direktoriaus teikimu skiria ir atleidžia jo pavaduotojus. Generalinio direktoriaus pavaduotoju gali būti skiriamas tik nepriekaištingos reputacijos asmuo, kuris yra įgijęs aukštąjį universitetinį ar jam prilygintą išsilavinimą ir turi magistro kvalifikacinį laipsnį arba yra baigęs vientisąsias studijas bei turi 3 metų vadovaujamo darbo patirtį. Kriterijai, kada asmuo negali būti laikomas nepriekaištingos reputacijos yra apibrėžti Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatyme.;

12) LRT ombudsmeno teikimu tvirtina LRT Etikos kodeksą.

10) steigia Tarybos Komitetus, tvirtina jų veiklos nuostatas;

11) tvirtina LRT Administracijos veiklos nuostatas.

2. Tarybos nutarimai jos kompetencijos klausimais kitiems LRT organams ir LRT darbuotojams LRT yra privalomi.

3. Taryba turi teisę siųsti savo atstovus į LRT administracijos bei Valdybos posėdžius, taip pat gauti iš LRT administracijos, Valdybos, LRT ombudsmeno, valstybės ir savivaldybių institucijų bei įstaigų informaciją, būtiną savo funkcijoms atlikti.

4. Taryba gali deleguoti savo funkcijas, įskaitant ir sprendimų priėmimą, pagal Tarybos nustatytas sąlygas, Tarybos įsteigtam Tarybos Komitetui ar vienam iš Tarybos narių.

 

 

Pasiūlymas Nr. 8: Pakeisti Įstatymo projekto 15 straipsnio pavadinimą ir 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

           8 straipsnis. 15 straipsnio 4 dalies pakeitimas

Pakeisti 15 straipsnio pavadinimą ir 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

12 15 straipsnis. Tarybos sprendimų priėmimas

4.      Tarybos narys neturi teisės balsuoti, kai tarybos valdybos posėdyje sprendžiamas su jo veikla taryboje valdyboje susijęs ar jo atsakomybės klausimas.“

 

Pasiūlymas Nr. 9: Pakeisti Įstatymo projekto 16 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

           9 straipsnis. 16 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 16 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„13 16 straipsnis. Generalinis direktorius

1. LRT vadovauja ir atstovauja generalinis direktorius. Generalinis direktorius atsako už LRT veiklą, LRT parengtas ir transliuojamas programas, taip pat už Valdybos ir Tarybos nutarimų įgyvendinimą. Generalinis direktorius turi du pavaduotojus, kurie skiriami į pareigas generalinio direktoriaus kadencijos laikotarpiui.

2. Generalinį direktorių viešo konkurso būdu 5 metams skiria Taryba daugiau kaip pusės visų Tarybos narių balsų dauguma. Negavus 16 straipsnio 3 dalyje numatyto tokio balsų skaičiaus, rengiamas naujas konkursas. Generaliniu direktoriumi gali būti skiriamas skiriami tik nepriekaištingos reputacijos asmuo, kuris yra įgijęs aukštąjį universitetinį ar jam prilygintą išsilavinimą ir turi magistro kvalifikacinį laipsnį arba yra baigęs vientisąsias studijas,  bei turi 5 metų vadovaujamo darbo patirtį. Kriterijai, kada asmuo negali būti laikomas nepriekaištingos reputacijos yra apibrėžti Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatyme.

3.   Jeigu asmuo, patvirtintas generaliniu direktoriumi, yra politinės partijos ar politinės organizacijos narys, jis sustabdo savo narystę šioje organizacijoje darbo generaliniu direktoriumi laikotarpiui. Taip pat generaliniu direktoriumi negali būti skiriami Seimo, Vyriausybės, Lietuvos radijo ir televizijos komisijos nariai, politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojai, asmenys, dirbantys pagal darbo sutartis radijo ir televizijos stotyse, interneto portaluose, tarp jų LRT, taip pat radijo stočių ir televizijos kanalų, interneto portalų savininkai ir bendraturčiai bei LRT Valdybos nariai, auditoriai ar audito įmonių darbuotojai, dalyvaujantys ir (ar) dalyvavę atliekant LRT auditą, nuo kurio atlikimo nepraėjo 2 metų laikotarpis.

4. Generalinis direktorius dėl Tarybos pareikšto nepasitikėjimo gali būti atleistas iš pareigų nepasibaigus jo įgaliojimų laikui, jeigu už tai balsuoja ne mažiau kaip 2/3 visų Tarybos narių.  

5. Generalinis direktorius gali atsistatydinti nepasibaigus kadencijai. Tuo atveju iš pareigų atleidžiami atsistatydina ir jo teikimu Tarybos paskirti generalinio direktoriaus pavaduotojai.

6. Tarybai atsistatydinus, generalinis direktorius bei jo teikimu Tarybos paskirti generalinio direktoriaus pavaduotojai atleidžiami. Tarybai arba generaliniam direktoriui atsistatydinus, Taryba paveda generaliniam direktoriui ar kitam asmeniui laikinai eiti generalinio direktoriaus pareigas iki naujo generalinio direktoriaus paskyrimo.

7. Generalinis direktorius negali būti atleistas iš pareigų, kol nesibaigė jo įgaliojimų laikas, išskyrus atvejus, kai:

1)   Generalinis direktorius dėl LRT Tarybos pareikšto nepasitikėjimo gali būti atleistas iš pareigų nepasibaigus jo įgaliojimų laikui, jeigu už tai balsuoja ne mažiau kaip 2/3 visų Tarybos narių

2)   Generalinis direktorius atsistatydina;

3)   Generaliniam direktoriui yra įsiteisėjęs apkaltinamasis teismo nuosprendis;

4)   Generalinis direktorius netenka Lietuvos Respublikos pilietybės;

5)   Generalinis direktorius netenka nepriekaištingos reputacijos arba paaiškėja, kad neatitinka šio straipsnio 4 dalies reikalavimų.

8. Generalinio direktoriaus įgaliojimai nutrūksta:

1) pasibaigus Generalinio direktoriaus kadencijos, kuriai jis buvo paskirtas, laikui;

2) Generaliniam direktoriui mirus;

3) kai Generalinis direktorius atleidžiamas iš pareigų šio straipsnio 7 dalyje nurodytais atvejais.“

 

 

Pasiūlymas Nr. 10: Pakeisti Įstatymo projekto 17 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

           10 straipsnis. 17 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 17 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„14 17 straipsnis. Generalinio direktoriaus funkcijos, teisės ir atskaitomybė

1. Generalinis direktorius:

1) vadovauja LRT veiklai, atstovauja LRT šalyje, užsienyje ir tarptautinėse organizacijose, taip pat teisme,   sudaro sutartis, priima skelbia įsakymus ir kontroliuoja, kaip jie įgyvendinami;

2) Valdybos ir Tarybos prašymu Valdybą ir Tarybą informuoja apie įstatymuose numatytų LRT funkcijų, Valdybos ir Tarybos nutarimų vykdymą.

2. Generalinis direktorius privalo būti supažindintas su turi teisę gauti Valdybos ir Tarybos nutarimais nutarimus bei kita informacija, kuri yra būtina kitą informaciją, būtiną savo funkcijoms atlikti, be balsavimo teisės gali dalyvauti Tarybos  posėdžiuose.

3. Generalinis direktorius rengia ir teikia Tarybai tvirtinti metinę LRT veiklos ataskaitą, kurioje nurodoma kaip LRT laikėsi šio įstatymo 3 ir 4 straipsniuose punkte apibrėžtų reikalavimų, LRT Tarybos ir Valdybos sprendimų, LRT ombudsmeno rekomendacijų.“

 

 

Pasiūlymas Nr. 11: Išbraukti Įstatymo projekto 18 ir 19 straipsnius:

           11 straipsnis. 18 ir 19 straipsnių išbraukimas

Išbraukti Įstatymo projekto 18 ir 19 straipsnius:

„18 straipsnis. LRT ombudsmenas

1.       LRT ombudsmenas prižiūri, kaip LRT laikosi šio įstatymo 3 bei 4 straipsniuose ir LRT Etikos kodekse nustatytų reikalavimų, o taip pat savo kompetencijos ribose nagrinėja LRT darbuotojų ir visuomenės atstovų skundus bei pasiūlymus.

2.       LRT ombudsmeną, pasirinkdama iš 3 kandidatų, atrinktų viešo konkurso būdu, 5 metams skiria Taryba daugiau kaip pusės visų Tarybos narių balsų dauguma. Negavus tokio balsų skaičiaus, rengiamas naujas konkursas.  LRT ombudsmenas savo pareigas eiti gali ne daugiau kaip dvi kadencijas iš eilės. 

3.       3 kandidatų į LRT ombudsmeno pareigas atrankos viešą konkursą vykdo Valdybos sprendimu paskelbto viešo konkurso būdu atrinkta audito kompanija, turinti bent 10 metų tarptautinės veiklos patirtį.

4.  LRT ombudsmenu gali būti skiriamas tik nepriekaištingos reputacijos asmuo, kuris yra įgijęs aukštąjį universitetinį ar jam prilygintą humanitarinių ar socialinių mokslų krypties išsilavinimą, turi vienos iš šių mokslo krypčių magistro kvalifikacinį laipsnį arba yra baigęs vientisąsias studijas bei turi 10 metų darbo pagal įgytą specialybę patirties. Kriterijai, kada asmuo negali būti laikomas nepriekaištingos reputacijos yra apibrėžti Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatyme.

5.  Jeigu asmuo, patvirtintas LRT ombudsmenu, yra politinės partijos ar politinės organizacijos narys, jis sustabdo savo narystę šioje buvimo LRT ombudsmenu laikotarpiui. Taip pat LRT ombudsmenu negali būti skiriami Seimo, Vyriausybės, Lietuvos radijo ir televizijos komisijos nariai, politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojai, asmenys, dirbantys pagal darbo sutartis radijo ir televizijos stotyse, interneto portaluose, tarp jų LRT, taip pat radijo stočių ir televizijos kanalų, interneto portalų savininkai ir bendraturčiai bei LRT Valdybos, Tarybos nariai, auditoriai ar audito įmonių darbuotojai, dalyvaujantys ir (ar) dalyvavę atliekant LRT auditą, nuo kurio atlikimo nepraėjo 2 metų laikotarpis.

6. LRT ombudsmenas negali būti atšauktas iš pareigų, kol nesibaigė jo įgaliojimų laikas, išskyrus atvejus, kai:

1) LRT ombudsmenas atsistatydina;

2) LRT ombudsmenui yra įsiteisėjęs apkaltinamasis teismo nuosprendis;

4) LRT ombudsmenas netenka Lietuvos Respublikos pilietybės;

5) LRT ombudsmenas netenka nepriekaištingos reputacijos.

7. LRT ombudsmeno įgaliojimai nutrūksta:

1) pasibaigus LRT ombudsmeno kadencijos, kuriai jis buvo išrinktas, laikui;

2) LRT ombudsmenui mirus.

8. LRT ombudsmenas finansuojamas iš LRT lėšų, gaunamų iš valstybės biudžeto. Lėšos, skirtos LRT ombudsmenui, turi būti numatytos LRT metinėje pajamų ir išlaidų sąmatoje ir naudojamos tik įstatymų numatytoms LRT ombudsmeno funkcijoms atlikti.

 

19 straipsnis. LRT ombudsmeno funkcijos, teisės ir atskaitomybė

1. LRT ombudsmenas:

1)   Nuolat vertina ir prižiūri, kaip LRT laikosi šio įstatymo 3 bei 4 straipsniuose ir LRT Etikos kodekse nustatytų reikalavimų;

2)   LRT tarybai teikia tvirtinti LRT Etikos kodeksą ir jo pakeitimus;

3)   Savo kompetencijos ribose nagrinėja LRT Valdybos, Tarybos, generalinio diraktoriaus, administracijos ar darbuotojų, kitų fizinių ir juridinių asmenų kreipimusis ir per ne ilgiau kaip 20 darbo dienų pateikia savo išvadą;

4)   gauto skundo pagrindu arba savo iniciatyva atlieka tyrimus dėl LRT įvykdytų šio įstatymo 3 ir 4 straipsnių bei LRT Etikos kodekso reikalavimų pažeidimų ir per ne ilgiau kaip 20 darbo dienų pateikia savo išvadą;

5)   du kartus per metus teikia ataskaitą Valdybai apie tai, kaip LRT laikomasi šio įstatymo 3 ir 4 straipsnių bei LRT Etikos kodekso reikalavimų;

6)   Savo iniciatyva arba LRT administracijos, Valdybos arba Tarybos prašymu teikia pasiūlymus LRT administracijai dėl šio įstatymo 3 ir 4 straipsnių bei LRT Etikos kodekso reikalavimų įgyvendinimo. Tuo atveju, kai rekomendacijų adresatas atsisako rekomendacijas įgyvendinti, per 20 darbo dienų jis turi pateikti motyvuotą paaiškinimą, kuriame nurodomos atsisakymo priežastys bei motyvai;

7)   LRT darbuotojams organizuoja profesinės etikos mokymus.

8)   Kartą per mėnesį dalyvauja LRT radijo laidoje, kurioje apžvelgia gautus kreipimusis, nustatytus pažeidimus, pateiktas rekomendacijas bei visuomenei atsiskaito už kitus, šios dalies 1-7 punktuose numatytus,atliktus veiksmus;

2. LRT ombudsmenas turi teisę gauti Valdybos ir Tarybos nutarimus, posėdžių medžiagą bei protokolus, generalinio direktoriaus įsakymus bei kitus dokumentus ir  informaciją, būtiną savo funkcijoms atlikti, be balsavimo teisės gali dalyvauti Tarybos, Valdybos bei LRT administracijos posėdžiuose.“

 

Pasiūlymas Nr. 12: Pakeisti Įstatymo projekto 20 straipsnio pavadinimą ir 5 dalį ir juos išdėstyti taip:

           12 straipsnis. 20 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 20 straipsnio pavadinimą ir 5 dalį ir juos išdėstyti taip:

„15 20 straipsnis. LRT turtas

5. Ilgalaikį turtą, kurio kiekvieno objekto likutinė vertė yra mažesnė negu 29 000 eurų, LRT gali parduoti, perleisti ar nurašyti, gavusi Tarybos Valdybos leidimą.

 

 

Pasiūlymas Nr. 13: Pakeisti Įstatymo projekto 21 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

           13 straipsnis. 21 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 21 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

„16 21 straipsnis. LRT finansinė ir ūkinė veikla“

 

 

 Pasiūlymas Nr. 14: Pakeisti Įstatymo projekto 22 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

           14 straipsnis. 22 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 22 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

„17 22 straipsnis. LRT reorganizavimas ir likvidavimas“

 

 

Pasiūlymas Nr. 15: Pakeisti Įstatymo projekto 23 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

           15 straipsnis. 23 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 23 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„18 23  straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir taikymas

1.    Šis įstatymas įsigalioja 2019 m. liepos 1 d., tačiau šio įstatymo 13 straipsnio 1, 2 ir 3 dalys bei 4 dalyje įtvirtinti politinės veiklos apribojimai yra  taikomi skiriant naujus Tarybos narius, o 13 16 straipsio 2 dalis  – taikoma skiriant naują generalinį direktorių.

2.    Nutrūkus keturių Lietuvos Respublikos Prezidento deleguotų Tarybos narių kadencijai, asmenys į jų vietą Taryboje skiriami tokia tvarka: Lietuvos Respublikos Prezidentas skiria du Tarybos narius ir du Tarybos narius skiria universitetų, kuriuose vykdomos žurnalistikos studijos, senatai bendru sutarimu. Nutrūkus keturių Lietuvos Respublikos Seimo deleguotų Tarybos narių kadencijai, asmenys į jų vietą Taryboje skiriami tokia tvarka: Lietuvos Respublikos Seimas skiria du Tarybos narius ir du Tarybos narius skiria universitetų, kuriuose vykdomos žurnalistikos studijos, senatai bendru sutarimu.

3.    Taryba, ne vėliau kaip per 10 darbo dienų po šio įstatymo įsigaliojimo, šio įstatymo 10 straipsnyje nustatyta tvarka pradeda Valdybos formavimą.

4.    Valdyba, ne vėliau kaip per 10 darbo dienų po to kai pradeda eiti savo pareigas, šio įstatymo 18 straipsnyje nustatyta tvarka pradeda kandidatų į LRT ombudsmenus atrankos procesą.

5.                   LRT ombudsmenas,   ne vėliau kaip per 30 darbo dienų po to kai pradeda eiti savo pareigas, teikia Tarybai tvirtinti LRT Etikos kodeksą.

 


 

 

Teikia

 

Seimo nariai 

 

Aušrinė Armonaitė