Argumentai:
Registruotoje
naujoje Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos įstatymo redakcijoje yra
atveriamas kelias LRT politizacijai ir palikta daugybė netikslumų, kuriuos
savo išsamioje išvadoje aptarė ir Seimo Teisės departamentas.
Įstatymo projektas
buvo teikiamas prisidengiant ,,depolitizavimo” siekiu, tačiau iš tiesų jis
pasieks tik tiek, kad LRT valdymas bus paliktas siauro profilio ir patirties žmonėms, bus sukurta nauja
painiava valdysenoje, o kuriama nauja ombudsmeno pareigybė, sukurta išimtinai
LRT reguliavimui, apskritai turės neaiškų teisinį statusą ir taps įrankiu
kontroliuoti LRT turinį.
Teikiamais
įstatymo pasiūlymais siūlome:
·
Atsisakyti Seimo Kultūros
komiteto vaidmens organizuojant naujos LRT Tarybos sudarymą ir pirmojo
Tarybos posėdžio sušaukimą. Tai gali padaryti LRT vadovybė be politikų
įsikišimo.
·
Atsisakyti siaurų
reikalavimų Tarybos nariams. Įstatymas nėra darbo skelbimas, kuriame taip
detaliai, ir siaurai būtų apibrėžiami pareigybių reikalavimai. Pavyzdžiui, į
Tarybos nario pareigas, įstatymas numato, kad galės pretenduoti tik
humanitarinių ar socialinių mokslų išsilavinimą turintys asmenys, dirbę 5
metus pagal įgytą specialybę. Siūlau atsisakyti visų šių kriterijų, nes ne
turimas diplomas ir ne darbas pagal turimą diplomą nusprendžia žmogaus
profesionalumo lygį ir gebėjimą eiti pareigas.
·
Atsisakyti Valdybos įvedimo
idėjos, nes jau šiuo metu yra galimybė atskirti ūkinius ir su LRT turiniu
susijusius klausimus, už juos atsakingais paskiriant tam tikrus LRT Tarybos
narius ar sukuriant jų komitetus. Valdybos įvedimas tik įves naują painiavą
valdysenoje. Taip veikia Didžiosios Britanijos nacionalinio transliuotojo BBC
modelis.
·
Ypatingai abejotina yra LRT ombudsmeno pareigybė
ir jos teisinis statusas bei nepriklausomumas. Dėl šios priežasties siūlome
apskritai atsisakyti tokios pareigybės idėjos. Atkreiptinas dėmesys, kad šiuo
metu nacionalinio transliuotojo veiklą reguliuoja Žurnalistų etikos
inspektoriaus tarnyba bei Lietuvos radijo ir televizijos komisija. Nėra
pateikiama argumentų, kodėl nacionaliniam transliuotojui turi būti sukurta
atskira reguliavimo institucija.
·
Abejonių kelia ir
ombudsmeno atrankai skirti kriterijai: humanitarinių arba socialinių mokslų
krypties išsilavinimas ir 10 metų darbo patirtis pagal įgytą specialybę. Viso
to siūlome atsisakyti.
·
Jeigu vis dėlto būtų
pasilikta prie Valdybos ir Ombudsmeno pareigybių įvedimo idėjos, siūlome
atsisakyti į jų atranką įtraukti audito kompaniją, turinčią „bent 10 metų
tarptautinės veiklos patirtį“. Tikslingiau būtų, jog atranką įgyvendintų
konkurso būdu pasirinkta personalo atrankos įmonė.
·
Siūlome Lietuvos vyskupų
konfederacijos atstovus pakeisti į Medijų tarybos atstovus. Lietuvos
Respublikos Konstitucijos 43 straipsnis skelbia, jog Lietuvoje nėra
valstybinės religijos. Dėl šios priežasties manytina, kad ir nacionalinio
transliuotojo valdyme nėra būtina dalyvauti religinės bendruomenės
atstovams. Tuo tarpu medijų tarybos atstovai galėtų užtikrini platesnį
požiūrių atstovavimą.
·
Taip pat siūlome keičiamo
įstatymo 5 straipsnio 10 dalį suderinti su Savivaldybių tarybų rinkimų
įstatymu, numatančiu, kad savivaldybių tarybų rinkimuose gali dalyvauti ne
tik politinės partijos ir jų kandidatai.
Apskritai atkreiptinas dėmesys į tai, jog XXI amžiaus pažangioje
organizacijoje yra vertinamas tarpdiscipliniškumas ir įvairovė, tuo tarpu
nauja įstatymo redakcija siūlo LRT valdymą patikėti žmonėms, kurių
kompetenciją parodys tik turimas diplomas ir tai, ar jie dirba pagal
specialybę.
Ombudsmenas
gali tapti įrankiu politizuoti ir valdyti LRT turinį.
Taip
pat iki šiol neaišku, ar sutaps Valdybos ir Tarybos narių kadencijos su
politiniais ciklais. Tai buvo viena pagrindinių problemų atmestose LRT tyrimo
išvadose ir tai nėra aišku iš šio įstatymo projekto.
Pasiūlymas Nr. 1:
Pakeisti Įstatymo projekto 1 straipsnio 1 dalį ir jį išdėstyti taip:
1 straipsnis. 1 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 1 straipsnio 1 dalį ir jį išdėstyti taip:
„1 straipsnis. Įstatymo
paskirtis
1. Šis įstatymas nustato Lietuvos nacionalinio radijo ir
televizijos (toliau – LRT) steigimo, valdymo, veiklos, reorganizavimo
ir likvidavimo tvarką, LRT pareigas, teises ir atsakomybę.“
Pasiūlymas Nr. 2: Pakeisti Įstatymo projekto 5 straipsnio 10 dalį ir ją išdėstyti taip:
2 straipsnis. 5 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 5 straipsnio 10 dalį ir ją išdėstyti taip:
„10. LRT suteikia laiką rinkimų metu kandidatams į
Respublikos Prezidentus, politinėms partijoms ir jų kandidatams į Seimo narius,
ar politinėms partijoms, visuomeniniams rinkimų komitetams,
kandidatams į savivaldybių tarybų narius Prezidento rinkimų, Seimo
rinkimų ir Savivaldybių tarybų rinkimų įstatymų nustatytomis sąlygomis ir
tvarka.“
Pasiūlymas Nr. 3: Pakeisti Įstatymo projekto 6 straipsnio 3 dalį ir ją
išdėstyti taip:
3 straipsnis. 6 straipsnio 3 dalies pakeitimas
Pakeisti 6 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„3. Kultūrinė, socialinė ir šviečiamoji informacija – už
užmokestį ar kitokį atlygį arba nemokamai viešai skleidžiama informacija,
kuria siekiama propaguoti kultūrinę, sporto, socialinę ir (ar) šviečiamąją
veiklą ir politiką arba tokios veiklos ir politikos iniciatyvas. Kultūrinės,
socialinės ir šviečiamosios informacijos skleidimo už užmokestį ar kitokį
atlygį arba nemokamai tvarką bei sąlygas nustato LRT Taryba Valdyba.“
Pasiūlymas Nr. 4: Pakeisti Įstatymo projekto 9 straipsnį ir jį išdėstyti
taip:
4 straipsnis. 9 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 9 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„9 straipsnis. LRT organai
LRT organai yra Valdyba,
Taryba, ir generalinis direktorius.“
Pasiūlymas Nr. 5: Išbraukti 10, 11 ir 12
straipsnius:
5 straipsnis. 10, 11, 12 straipsnių
išbraukimas
Išbraukti 10, 11 ir 12 straipsnius:
„10
straipsnis. LRT valdyba
1. Valdyba yra
kolegialus LRT valdymo organas. Ji sudaroma 4 metams iš 7 asmenų.
Valdybos narys savo pareigas eiti gali ne daugiau kaip dvi kadencijas iš
eilės. Jeigu Valdybos narys atšaukiamas iš užimamų pareigų esant šio
straipsnio 5 dalyje nustatytoms sąlygoms arba jo įgaliojimai nutrūksta kaip
tai nustatyta šio straipsnio 6 dalyje ir yra skiriamas kitas valdybos
narys, jis renkamas tik iki veikiančios Valdybos kadencijos pabaigos.
2. Valdybos
sudėčiai ex officio priklauso LRT generalinis direktorius, kuris kartu yra ir
Valdybos pirmininkas, bei du jo pavaduotojai. 4 Valdybos nariai, kurie
atitinka šio straipsnio 3 dalyje nustatytus reikalavimus, yra
atrenkami viešo konkurso būdu. Juos iš 12 kandidatų į Valdybos narius
daugiau kaip pusės visų Tarybos narių balsų dauguma paskiria Taryba.
Viešą konkursą, kuriame atrenkama 12 kandidatų į Valdybos narius, vykdo Tarybos
sprendimu paskelbto viešo konkurso būdu atrinkta audito kompanija, turinti
bent 10 metų tarptautinės veiklos patirtį.
3. Valdybos
nariais gali būti skiriami tik nepriekaištingos reputacijos asmenys. Valdybos
nariais, išskyrus tuos, kurie Valdybos nario pareigas eina ex officio,
gali būti skiriami tik tie asmenys, kurie yra įgiję aukštąjį
universitetinį ar jam prilygintą socialinių mokslų krypties teisės arba
ekonomikos, arba vadybos ir administravimo srities išsilavinimą, turi
vienos iš šių mokslo sričių magistro kvalifikacinį laipsnį arba yra baigę
vientisąsias vienos iš šių mokslo sričių studijas bei turi 5 metų
vadovaujamojo darbo patirties. Asmenys Valdybos nariais yra skiriami tokiu
būdu, kad Valdyboje būtų bent po vieną teisės, ekonomikos bei vadybos ir administravimo
specialistą. Kriterijai, kada asmuo negali būti laikomas nepriekaištingos
reputacijos yra apibrėžti Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatyme.
4. Jeigu
asmuo, patvirtintas valdybos nariu, yra politinės partijos ar politinės
organizacijos narys, jis sustabdo savo narystę šioje organizacijoje buvimo
valdybos nariu laikotarpiui. Valdybos nariais negali būti Seimo, Vyriausybės,
Lietuvos radijo ir televizijos komisijos nariai, politinio (asmeninio)
pasitikėjimo valstybės tarnautojai, asmenys, dirbantys pagal darbo sutartis
radijo ir televizijos stotyse, interneto portaluose, tarp jų LRT, išskyrus
LRT generalinį direktorių ir du jo pavaduotojus, taip pat radijo stočių ir
televizijos kanalų, interneto portalų savininkai ir bendraturčiai bei LRT
Tarybos nariai, auditoriai ar audito įmonių darbuotojai, dalyvaujantys ir
(ar) dalyvavę atliekant LRT auditą, nuo kurio atlikimo nepraėjo 2 metų
laikotarpis.
5. Valdybos narys
negali būti atšauktas iš pareigų, kol nesibaigė jo įgaliojimų laikas,
išskyrus atvejus, kai:
1) Valdybos narys
atsistatydina;
2) Valdybos narys
be pateisinamos priežasties daugiau kaip 4 mėnesius nedalyvauja Valdybos
darbe;
3) Valdybos
nariui yra įsiteisėjęs apkaltinamasis teismo nuosprendis;
4) Valdybas narys
netenka Lietuvos Respublikos pilietybės;
5) Valdybos narys
netenka nepriekaištingos reputacijos arba paaiškėja, kad neatitinka šio
straipsnio 4 dalies reikalavimų.
6. Valdybos nario įgaliojimai nutrūksta:
1) pasibaigus Valdybos nario kadencijos,
kuriai jis buvo išrinktas, laikui;
2) Valdybos nariui mirus.
7. Valdyba turi
teisę atsistatydinti nepasibaigus kadencijai. Jeigu Valdyba atsistatydina,
Valdybos ir visų jos narių įgaliojimai nutrūksta naujai sudarytai Valdybai
susirinkus į pirmąjį posėdį.
8. Kai Valdyba atsistatydina, Taryba
ne vėliau kaip per 10 darbo dienų šio straipsnio 2 dalyje nustatyta tvarka
pradeda naujos Valdybos formavimą.
9. Valdyba,
įskaitant Valdybos narių atlyginimą, finansuojama iš LRT lėšų, gaunamų iš
valstybės biudžeto. Lėšos, skirtos Valdybai, turi būti numatytos LRT metinėje
pajamų ir išlaidų sąmatoje ir naudojamos tik įstatymų numatytoms Valdybos
funkcijoms atlikti.
11 straipsnis.
Valdybos funkcijos, teisės ir atskaitomybė
1. Valdyba
svarsto ir tvirtina:
1) LRT
kūrybinių darbuotojų, dirbančių pagal terminuotas darbo sutartis, taip pat
darbuotojų, priimamų viešo konkurso tvarka, pareigybes, darbuotojų apmokėjimo
ir skatinimo tvarką;
2) LRT generalinio direktoriaus
ir jo pavaduotojų, LRT ombudsmeno darbo sutarties sąlygas, pareiginius
nuostatus, atlyginimą, juos skatina ir skiria nuobaudas;
3) LRT veiklos
perspektyvinius ir kasmetinius planus;
4) LRT
administracijos teikiamas LRT metines pajamų ir išlaidų sąmatas bei jų
vykdymo ataskaitas;
5) informacijos,
kuri laikoma bendrovės komercine (gamybine) paslaptimi ir konfidencialia
informacija, sąrašą. Komercine (gamybine) paslaptimi ir konfidencialia
informacija negali būti laikoma informacija, kuri teisės aktų nustatyta
tvarka turi būti vieša.
2. Valdyba priima sprendimus:
1) dėl
sutarčių sudarymo, jei sandorio suma yra didesnė kaip 29 000 eurų;
2) dėl bankų
kreditų, garantijų suteikimo bei įsipareigojimų vykdymo;
3) teikti LRT
Tarybai tvirtinti LRT struktūrą, kurią nustatant
atsižvelgiama į tai, kad LRT privalo nuolat visuomenę informuoti apie LRT,
jos Valdybos, Tarybos, LRT administracijos bei LRT ombudsmeno veiklą;
4) dėl vidaus
audito veiklos organizavimo ir vidaus auditų atlikimo.
3. Valdyba
analizuoja ir vertina LRT generalinio direktoriaus pateiktą medžiagą apie:
1) LRT veiklos organizavimą;
2) LRT finansinę būklę;
3) LRT ūkinės veiklos rezultatus, pajamų ir
išlaidų sąmatas, inventorizacijos ir kitus turto pasikeitimo apskaitos
duomenis.
4. Valdyba teikia siūlymus LRT generaliniam direktoriui
atšaukti jo sprendimus, kurie prieštarauja įstatymams ir kitiems teisės
aktams, LRT įstatams, Tarybos ar Valdybos sprendimams;
5. Prižiūri LRT generalinio
direktoriaus veiklą, pateikia Tarybai atsiliepimus ir pasiūlymus dėl LRT
generalinio direktoriaus veiklos;
6. Valdyba privalo pateikti Tarybai jos prašomus
su LRT veikla susijusius dokumentus, duomenis ir kitą informaciją;
7. Valdybos nariai
privalo saugoti LRT komercines (gamybines) paslaptis, konfidencialią
informaciją, kurias sužinojo būdami valdybos nariais.
8. Valdybos darbo tvarką nustato jos priimtas Valdybos
darbo reglamentas.
12 straipsnis. Valdybos sprendimų priėmimas
1. Valdybos posėdžio šaukimo iniciatyvos teisę
turi kiekvienas valdybos narys.
2. Balsavimo metu kiekvienas
narys turi vieną balsą. Balsams „už“ ir „prieš“ pasiskirsčius po lygiai,
lemia valdybos pirmininko balsas.
3. Valdybos narys savo valią – už ar prieš
balsuojamą sprendimą, su kurio projektu jis susipažinęs, – gali pranešti
balsuodamas iš anksto raštu ar elektroninių ryšių priemonėmis, jeigu
užtikrinamas perduodamos informacijos saugumas ir galima nustatyti balsavusio
asmens tapatybę.
4. Valdyba gali priimti sprendimus ir jos posėdis
laikomas įvykusiu, kai jame dalyvauja 2/3 ir daugiau valdybos
narių. Iš anksto balsavę valdybos nariai laikomi dalyvaujančiais posėdyje.
Valdybos sprendimas yra priimtas, kai už jį gauta daugiau balsų negu prieš.
5. Valdybos narys neturi teisės balsuoti, kai
valdybos posėdyje sprendžiamas su jo veikla valdyboje susijęs ar jo
atsakomybės klausimas.
6. Valdybos
posėdžiai turi būti protokoluojami ir daromas posėdžio vaizdo įrašas.
7. Valdybos
nutarimai LRT yra privalomi.“
Pasiūlymas Nr. 6: Pakeisti Įstatymo projekto 13 straipsnį ir jį
išdėstyti taip:
6 straipsnis. 13 straipsnio pakeitimas
Pakeisti Įstatymo projekto 13 straipsnį
ir jį išdėstyti taip:
„10 13
straipsnis. LRT taryba
1. Taryba yra aukščiausiasis organas,
atstovaujantis visuomenės interesams. Ji sudaroma 5 metams iš 12 asmenų
– visuomenės, mokslo ir kultūros veikėjų, kurie skiriami 5 metų kadencijai.
Tarybos narys savo pareigas eiti gali ne daugiau kaip dvi kadencijas iš
eilės.
2. Tarybą sudaro: 2 Lietuvos Respublikos Prezidento
paskirti asmenys; 2 Lietuvos Respublikos Seimo paskirti asmenys
(1 skiriamas iš opozicinių frakcijų pasiūlytų kandidatų); 4 narius
(po vieną) skiria šios organizacijos: Lietuvos mokslo taryba, Lietuvos
švietimo taryba, Lietuvos meno kūrėjų asociacija, Medijų taryba
Lietuvos vyskupų konferencija; 4 narius bendru sutarimu
skiria universitetų, kuriuose vykdomos žurnalistikos krypties studijos,
senatai.
3. Į Tarybos narius, kuriuos skiria Lietuvos Respublikos
Prezidentas, Lietuvos Respublikos Seimas, Lietuvos mokslo
taryba, Lietuvos švietimo taryba, Lietuvos meno kūrėjų asociacija, Medijų
taryba Lietuvos vyskupų konferencija, gali būti
skiriami tik tie nepriekaištingos reputacijos asmenys, kurie yra įgiję
aukštąjį universitetinį ar jam prilygintą humanitarinių ar socialinių
mokslų krypties išsilavinimą, turi vienos iš šių mokslo krypčių
magistro kvalifikacinį laipsnį arba yra baigę vientisąsias studijas bei
turi 5 metų darbo pagal įgytą specialybę patirties. Į Tarybos
narius, kuriuos bendru sutarimu skiria universitetų, kuriuose
vykdomos žurnalistikos studijos, senatai, gali būti skiriami tik tie
nepriekaištingos reputacijos asmenys, kurie yra įgiję aukštąjį universitetinį
ar jam prilygintą išsilavinimą ir turi žurnalistikos mokslo srities magistro
daktaro laipsnį bei 5 metų pedagoginio darbo patirtį. Kriterijai,
kada asmuo negali būti laikomas nepriekaištingos reputacijos, yra apibrėžti
Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos
įstatyme.
4. Jeigu asmuo, patvirtintas Tarybos nariu, yra politinės
partijos ar politinės organizacijos narys, jis sustabdo savo narystę šioje
organizacijoje buvimo Tarybos nariu laikotarpiui. Tarybos nariais negali
būti Seimo, Vyriausybės, Lietuvos radijo ir televizijos komisijos
nariai, politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojai, asmenys,
dirbantys pagal darbo sutartis radijo ir televizijos stotyse, interneto portaluose,
tarp jų LRT, taip pat radijo stočių ir televizijos kanalų,
interneto portalų savininkai ir bendraturčiai bei LRT Valdybos nariai, auditoriai
ar audito įmonių darbuotojai, dalyvaujantys ir (ar) dalyvavę atliekant LRT
auditą, nuo kurio atlikimo nepraėjo 2 metų laikotarpis.
5. Tarybos narys negali būti atšauktas iš pareigų, kol
nesibaigė jo įgaliojimų laikas, išskyrus atvejus, kai:
1) Tarybos narys atsistatydina;
2) Tarybos narys be pateisinamos priežasties daugiau kaip
4 mėnesius nedalyvauja Tarybos Valdybos darbe;
3) Tarybos nariui yra įsiteisėjęs apkaltinamasis teismo
nuosprendis;
4) Tarybos narys netenka Lietuvos Respublikos pilietybės;
5) Tarybos narys netenka nepriekaištingos
reputacijos arba paaiškėja, kad neatitinka šio straipsnio 4 dalies
reikalavimų.
6. Tarybos nario įgaliojimai nutrūksta:
1) pasibaigus Tarybos nario 5 metų kadencijai kadencijos,
kuriai jis buvo išrinktas, laikui;
2) kai Tarybos narys atšaukiamas iš pareigų šio
straipsnio 5 dalyje nurodytais atvejais;
32) Tarybos nariui mirus.
7. Kai Taryboje atsiranda laisva vieta, Tarybos
pirmininkas kreipiasi į instituciją, paskyrusią ar delegavusią
trūkstamą Tarybos narį, prašydamas paskirti naują Tarybos narį iki
kadencijos, kuriai buvo paskirtas atsistatydinęs ar atšauktas Tarybos narys,
pabaigos.
9. Kai Taryba atsistatydina, naujos Tarybos sudarymą
organizuoja LRT generalinis direktorius Seimo Kultūros komitetas.
LRT generalinis direktorius Seimo Kultūros komitetas ne vėliau
kaip per 10 dienų kreipiasi į institucijas, paskyrusias ar delegavusias
Tarybos narius, prašydamas paskirti ar deleguoti Tarybos narius. LRT
generalinis direktorius Seimo Kultūros komitetas kviečia pirmąjį
Tarybos posėdį, kuriame Tarybos nariai išsirenka ir daugiau kaip pusės
visų Tarybos narių balsų dauguma 3 metams skiria išsirenka Tarybos
pirmininką. Tarybos pirmininko pavaduotojas skiriamas renkamas ta
pačia tvarka Tarybos pirmininko teikimu. Atsistatydinusiųjų Tarybos narių
pareigose išbūtas laikas prilyginamas pilnai kadencijai. Asmuo Tarybos
pirmininku ar jo pavaduotoju negali būti ilgiau nei dvi kadencijas iš eilės.“
Pasiūlymas Nr. 7: Pakeisti Įstatymo projekto 14 straipsnį ir jį išdėstyti
taip:
7 straipsnis. 14 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 14 straipsnį
ir jį išdėstyti taip:
„11 14 straipsnis. Tarybos
funkcijos, teisės ir atskaitomybė
1. Taryba:
1) formuoja LRT radijo ir
televizijos programų valstybinę strategiją;
2) nustato LRT radijo ir televizijos
programų mastus ir struktūrą, LRT radijo ir televizijos programų transliavimo
trukmę; kasmet tvirtina LRT radijo ir televizijos programų sudėtį ir jos
pakeitimus;
3) nustato radijo ir televizijos
programų skaičių ir paskirtį;
4) tvirtina LRT
įstatus;
5) Valdybos teikimu
tvirtina LRT struktūrą;
56)
prižiūri, kaip įgyvendinami LRT uždaviniai ir laikomasi teisės aktuose
transliuotojams keliamų reikalavimų;
7) šiame įstatyme nustatyta
tvarka ir atvejais skiria bei atšaukia iš pareigų Valdybos narius bei LRT
ombudsmeną;
68) svarsto ir
tvirtina metinę LRT ataskaitą;
79)
skelbia viešą konkursą išorės audito atlikimui ir tvirtina šio konkurso
rezultatus.
810) viešo konkurso būdu 5 metams skiria ir
atleidžia iš pareigų generalinį direktorių;
911)
generalinio direktoriaus teikimu skiria ir atleidžia jo pavaduotojus.
Generalinio direktoriaus pavaduotoju gali būti skiriamas tik nepriekaištingos
reputacijos asmuo, kuris yra įgijęs aukštąjį universitetinį ar jam prilygintą
išsilavinimą ir turi magistro kvalifikacinį laipsnį arba yra baigęs
vientisąsias studijas bei turi 3 metų vadovaujamo darbo patirtį.
Kriterijai, kada asmuo negali būti laikomas nepriekaištingos reputacijos yra
apibrėžti Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatyme.;
12) LRT ombudsmeno teikimu
tvirtina LRT Etikos kodeksą.
10) steigia Tarybos Komitetus,
tvirtina jų veiklos nuostatas;
11) tvirtina LRT Administracijos
veiklos nuostatas.
2. Tarybos nutarimai jos
kompetencijos klausimais kitiems LRT organams ir LRT darbuotojams
LRT yra privalomi.
3. Taryba turi teisę
siųsti savo atstovus į LRT administracijos bei Valdybos posėdžius,
taip pat gauti iš LRT administracijos, Valdybos, LRT ombudsmeno,
valstybės ir savivaldybių institucijų bei įstaigų informaciją,
būtiną savo funkcijoms atlikti.
4. Taryba gali
deleguoti savo funkcijas, įskaitant ir sprendimų priėmimą, pagal Tarybos
nustatytas sąlygas, Tarybos įsteigtam Tarybos Komitetui ar vienam iš Tarybos
narių.“
Pasiūlymas Nr. 8: Pakeisti Įstatymo projekto 15 straipsnio pavadinimą ir 4
dalį ir ją išdėstyti taip:
8 straipsnis. 15 straipsnio 4 dalies pakeitimas
Pakeisti 15 straipsnio pavadinimą
ir 4 dalį ir ją išdėstyti taip:
„12 15
straipsnis. Tarybos sprendimų priėmimas
4. Tarybos narys neturi teisės
balsuoti, kai tarybos valdybos posėdyje sprendžiamas su jo
veikla taryboje valdyboje susijęs ar jo atsakomybės klausimas.“
Pasiūlymas Nr. 9: Pakeisti Įstatymo projekto 16 straipsnį ir jį išdėstyti
taip:
9 straipsnis. 16 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 16
straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„13 16 straipsnis. Generalinis direktorius
1. LRT vadovauja ir
atstovauja generalinis direktorius. Generalinis direktorius atsako už LRT
veiklą, LRT parengtas ir transliuojamas programas, taip pat už Valdybos ir
Tarybos nutarimų įgyvendinimą. Generalinis direktorius turi du pavaduotojus,
kurie skiriami į pareigas generalinio direktoriaus kadencijos laikotarpiui.
2. Generalinį direktorių viešo
konkurso būdu 5 metams skiria Taryba daugiau kaip pusės visų Tarybos narių
balsų dauguma. Negavus 16 straipsnio 3 dalyje numatyto tokio
balsų skaičiaus, rengiamas naujas konkursas. Generaliniu direktoriumi gali
būti skiriamas skiriami tik nepriekaištingos reputacijos asmuo,
kuris yra įgijęs aukštąjį universitetinį ar jam prilygintą išsilavinimą ir
turi magistro kvalifikacinį laipsnį arba yra baigęs vientisąsias studijas,
bei turi 5 metų vadovaujamo darbo patirtį. Kriterijai, kada
asmuo negali būti laikomas nepriekaištingos reputacijos yra apibrėžti
Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatyme.
3. Jeigu
asmuo, patvirtintas generaliniu direktoriumi, yra politinės partijos ar
politinės organizacijos narys, jis sustabdo savo narystę šioje organizacijoje
darbo generaliniu direktoriumi laikotarpiui. Taip pat generaliniu direktoriumi
negali būti skiriami Seimo, Vyriausybės, Lietuvos radijo ir televizijos
komisijos nariai, politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojai,
asmenys, dirbantys pagal darbo sutartis radijo ir televizijos stotyse,
interneto portaluose, tarp jų LRT, taip pat radijo stočių ir televizijos
kanalų, interneto portalų savininkai ir bendraturčiai bei LRT Valdybos
nariai, auditoriai ar audito įmonių darbuotojai, dalyvaujantys ir (ar)
dalyvavę atliekant LRT auditą, nuo kurio atlikimo nepraėjo 2 metų laikotarpis.
4. Generalinis
direktorius dėl Tarybos pareikšto nepasitikėjimo gali būti atleistas iš
pareigų nepasibaigus jo įgaliojimų laikui, jeigu už tai balsuoja ne mažiau
kaip 2/3 visų Tarybos narių.
5. Generalinis
direktorius gali atsistatydinti nepasibaigus kadencijai. Tuo atveju iš pareigų atleidžiami atsistatydina ir jo teikimu Tarybos paskirti generalinio
direktoriaus pavaduotojai.
6. Tarybai
atsistatydinus, generalinis direktorius bei jo teikimu Tarybos
paskirti generalinio direktoriaus pavaduotojai atleidžiami. Tarybai arba
generaliniam direktoriui atsistatydinus, Taryba paveda generaliniam
direktoriui ar kitam asmeniui laikinai eiti generalinio direktoriaus pareigas
iki naujo generalinio direktoriaus paskyrimo.
7. Generalinis direktorius negali
būti atleistas iš pareigų, kol nesibaigė jo įgaliojimų laikas, išskyrus
atvejus, kai:
1) Generalinis direktorius dėl LRT Tarybos pareikšto
nepasitikėjimo gali būti atleistas iš pareigų nepasibaigus jo įgaliojimų
laikui, jeigu už tai balsuoja ne mažiau kaip 2/3 visų Tarybos narių
2) Generalinis direktorius atsistatydina;
3) Generaliniam direktoriui yra įsiteisėjęs
apkaltinamasis teismo nuosprendis;
4) Generalinis direktorius netenka Lietuvos
Respublikos pilietybės;
5) Generalinis direktorius netenka nepriekaištingos
reputacijos arba paaiškėja, kad neatitinka šio straipsnio 4 dalies
reikalavimų.
8. Generalinio direktoriaus įgaliojimai nutrūksta:
1) pasibaigus Generalinio direktoriaus kadencijos,
kuriai jis buvo paskirtas, laikui;
2) Generaliniam direktoriui mirus;
3) kai Generalinis direktorius atleidžiamas iš pareigų
šio straipsnio 7 dalyje nurodytais atvejais.“
Pasiūlymas Nr. 10: Pakeisti Įstatymo projekto 17 straipsnį ir jį išdėstyti
taip:
10 straipsnis. 17 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 17 straipsnį ir jį
išdėstyti taip:
„14 17 straipsnis. Generalinio
direktoriaus funkcijos, teisės ir atskaitomybė
1. Generalinis direktorius:
1) vadovauja LRT veiklai, atstovauja LRT šalyje,
užsienyje ir tarptautinėse organizacijose, taip pat teisme,
sudaro sutartis, priima skelbia įsakymus ir kontroliuoja, kaip
jie įgyvendinami;
2) Valdybos ir Tarybos prašymu Valdybą ir
Tarybą informuoja apie įstatymuose numatytų LRT funkcijų, Valdybos ir
Tarybos nutarimų vykdymą.
2. Generalinis direktorius privalo būti supažindintas
su turi teisę gauti Valdybos ir Tarybos nutarimais nutarimus
bei kita informacija, kuri yra būtina kitą informaciją, būtiną
savo funkcijoms atlikti, be balsavimo teisės gali dalyvauti Tarybos
posėdžiuose.
3. Generalinis direktorius rengia ir teikia Tarybai
tvirtinti metinę LRT veiklos ataskaitą, kurioje nurodoma kaip LRT laikėsi šio
įstatymo 3 ir 4 straipsniuose punkte apibrėžtų reikalavimų,
LRT Tarybos ir Valdybos sprendimų, LRT ombudsmeno rekomendacijų.“
Pasiūlymas Nr. 11: Išbraukti Įstatymo projekto 18 ir 19 straipsnius:
11 straipsnis. 18 ir 19 straipsnių išbraukimas
Išbraukti Įstatymo projekto 18
ir 19 straipsnius:
„18 straipsnis. LRT
ombudsmenas
1. LRT
ombudsmenas prižiūri, kaip LRT laikosi šio įstatymo 3 bei 4
straipsniuose ir LRT Etikos kodekse nustatytų reikalavimų, o taip pat
savo kompetencijos ribose nagrinėja LRT darbuotojų ir visuomenės atstovų
skundus bei pasiūlymus.
2. LRT
ombudsmeną, pasirinkdama iš 3 kandidatų, atrinktų viešo konkurso būdu, 5
metams skiria Taryba daugiau kaip pusės visų Tarybos narių balsų dauguma.
Negavus tokio balsų skaičiaus, rengiamas naujas konkursas. LRT
ombudsmenas savo pareigas eiti gali ne daugiau kaip dvi kadencijas iš
eilės.
3. 3
kandidatų į LRT ombudsmeno pareigas atrankos viešą konkursą vykdo Valdybos
sprendimu paskelbto viešo konkurso būdu atrinkta audito kompanija, turinti
bent 10 metų tarptautinės veiklos patirtį.
4. LRT ombudsmenu gali būti skiriamas
tik nepriekaištingos reputacijos asmuo, kuris yra įgijęs aukštąjį
universitetinį ar jam prilygintą humanitarinių ar socialinių mokslų krypties
išsilavinimą, turi vienos iš šių mokslo krypčių magistro kvalifikacinį
laipsnį arba yra baigęs vientisąsias studijas bei turi 10 metų darbo
pagal įgytą specialybę patirties. Kriterijai, kada asmuo negali būti laikomas
nepriekaištingos reputacijos yra apibrėžti Lietuvos Respublikos valstybės
tarnybos įstatyme.
5. Jeigu asmuo, patvirtintas LRT
ombudsmenu, yra politinės partijos ar politinės organizacijos narys, jis
sustabdo savo narystę šioje buvimo LRT ombudsmenu laikotarpiui. Taip pat LRT
ombudsmenu negali būti skiriami Seimo, Vyriausybės, Lietuvos radijo ir televizijos
komisijos nariai, politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojai,
asmenys, dirbantys pagal darbo sutartis radijo ir televizijos stotyse,
interneto portaluose, tarp jų LRT, taip pat radijo stočių ir televizijos
kanalų, interneto portalų savininkai ir bendraturčiai bei LRT Valdybos,
Tarybos nariai, auditoriai ar audito įmonių darbuotojai, dalyvaujantys
ir (ar) dalyvavę atliekant LRT auditą, nuo kurio atlikimo nepraėjo 2 metų
laikotarpis.
6. LRT ombudsmenas negali būti atšauktas iš
pareigų, kol nesibaigė jo įgaliojimų laikas, išskyrus atvejus, kai:
1) LRT ombudsmenas atsistatydina;
2) LRT ombudsmenui yra įsiteisėjęs apkaltinamasis teismo
nuosprendis;
4) LRT ombudsmenas netenka Lietuvos Respublikos
pilietybės;
5) LRT ombudsmenas netenka nepriekaištingos
reputacijos.
7. LRT ombudsmeno įgaliojimai nutrūksta:
1) pasibaigus LRT ombudsmeno kadencijos, kuriai jis
buvo išrinktas, laikui;
2) LRT ombudsmenui mirus.
8. LRT ombudsmenas finansuojamas iš LRT lėšų,
gaunamų iš valstybės biudžeto. Lėšos, skirtos LRT ombudsmenui, turi būti
numatytos LRT metinėje pajamų ir išlaidų sąmatoje ir naudojamos tik įstatymų
numatytoms LRT ombudsmeno funkcijoms atlikti.
19 straipsnis. LRT ombudsmeno
funkcijos, teisės ir atskaitomybė
1. LRT ombudsmenas:
1) Nuolat vertina ir prižiūri, kaip LRT
laikosi šio įstatymo 3 bei 4 straipsniuose ir LRT Etikos kodekse
nustatytų reikalavimų;
2) LRT tarybai teikia tvirtinti LRT Etikos
kodeksą ir jo pakeitimus;
3) Savo kompetencijos ribose nagrinėja LRT
Valdybos, Tarybos, generalinio diraktoriaus, administracijos ar darbuotojų,
kitų fizinių ir juridinių asmenų kreipimusis ir per ne ilgiau kaip 20
darbo dienų pateikia savo išvadą;
4) gauto skundo pagrindu arba savo iniciatyva
atlieka tyrimus dėl LRT įvykdytų šio įstatymo 3 ir 4 straipsnių bei
LRT Etikos kodekso reikalavimų pažeidimų ir per ne ilgiau kaip 20 darbo
dienų pateikia savo išvadą;
5) du kartus per metus teikia ataskaitą
Valdybai apie tai, kaip LRT laikomasi šio įstatymo 3 ir
4 straipsnių bei LRT Etikos kodekso reikalavimų;
6) Savo iniciatyva arba LRT administracijos,
Valdybos arba Tarybos prašymu teikia pasiūlymus LRT administracijai dėl šio
įstatymo 3 ir 4 straipsnių bei LRT Etikos kodekso reikalavimų
įgyvendinimo. Tuo atveju, kai rekomendacijų adresatas atsisako rekomendacijas
įgyvendinti, per 20 darbo dienų jis turi pateikti motyvuotą paaiškinimą,
kuriame nurodomos atsisakymo priežastys bei motyvai;
7) LRT darbuotojams organizuoja profesinės
etikos mokymus.
8) Kartą per mėnesį dalyvauja LRT radijo
laidoje, kurioje apžvelgia gautus kreipimusis, nustatytus pažeidimus,
pateiktas rekomendacijas bei visuomenei atsiskaito už kitus, šios
dalies 1-7 punktuose numatytus,atliktus veiksmus;
2. LRT ombudsmenas turi teisę gauti Valdybos ir Tarybos
nutarimus, posėdžių medžiagą bei protokolus, generalinio direktoriaus
įsakymus bei kitus dokumentus ir informaciją, būtiną savo funkcijoms
atlikti, be balsavimo teisės gali dalyvauti Tarybos, Valdybos bei LRT
administracijos posėdžiuose.“
Pasiūlymas Nr. 12: Pakeisti Įstatymo projekto 20 straipsnio pavadinimą ir 5
dalį ir juos išdėstyti taip:
12 straipsnis. 20 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 20 straipsnio
pavadinimą ir 5 dalį ir juos išdėstyti taip:
„15 20 straipsnis. LRT
turtas
5. Ilgalaikį turtą,
kurio kiekvieno objekto likutinė vertė yra mažesnė negu 29 000 eurų, LRT gali
parduoti, perleisti ar nurašyti, gavusi Tarybos Valdybos leidimą.“
Pasiūlymas Nr. 13: Pakeisti Įstatymo projekto 21 straipsnio pavadinimą ir jį
išdėstyti taip:
13 straipsnis. 21 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 21 straipsnio
pavadinimą ir jį išdėstyti taip:
„16 21 straipsnis. LRT finansinė ir
ūkinė veikla“
Pasiūlymas
Nr. 14: Pakeisti Įstatymo projekto
22 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip:
14 straipsnis. 22 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 22 straipsnio
pavadinimą ir jį išdėstyti taip:
„17 22 straipsnis. LRT reorganizavimas
ir likvidavimas“
Pasiūlymas Nr. 15: Pakeisti Įstatymo projekto 23 straipsnį ir jį išdėstyti
taip:
15 straipsnis. 23 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 23 straipsnį ir jį
išdėstyti taip:
„18 23 straipsnis. Įstatymo
įsigaliojimas ir taikymas
1. Šis įstatymas įsigalioja 2019 m. liepos 1
d., tačiau šio įstatymo 13 straipsnio 1, 2 ir 3 dalys bei 4 dalyje
įtvirtinti politinės veiklos apribojimai yra taikomi skiriant
naujus Tarybos narius, o 13 16 straipsio 2 dalis –
taikoma skiriant naują generalinį direktorių.
2. Nutrūkus keturių Lietuvos Respublikos Prezidento
deleguotų Tarybos narių kadencijai, asmenys į jų vietą Taryboje skiriami
tokia tvarka: Lietuvos Respublikos Prezidentas skiria du Tarybos narius
ir du Tarybos narius skiria universitetų, kuriuose vykdomos
žurnalistikos studijos, senatai bendru sutarimu. Nutrūkus keturių Lietuvos
Respublikos Seimo deleguotų Tarybos narių kadencijai, asmenys į jų vietą
Taryboje skiriami tokia tvarka: Lietuvos Respublikos Seimas skiria du Tarybos
narius ir du Tarybos narius skiria universitetų, kuriuose vykdomos
žurnalistikos studijos, senatai bendru sutarimu.
3. Taryba, ne vėliau kaip per 10 darbo dienų po
šio įstatymo įsigaliojimo, šio įstatymo 10 straipsnyje nustatyta tvarka
pradeda Valdybos formavimą.
4. Valdyba, ne vėliau kaip per 10 darbo dienų
po to kai pradeda eiti savo pareigas, šio įstatymo 18 straipsnyje nustatyta
tvarka pradeda kandidatų į LRT ombudsmenus atrankos procesą.
5. LRT ombudsmenas, ne vėliau kaip
per 30 darbo dienų po to kai pradeda eiti savo pareigas, teikia Tarybai
tvirtinti LRT Etikos kodeksą.“
|