LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
IŠVADA
DĖL Lietuvos Respublikos NELAIMINGŲ ATSITIKIMŲ DARBE IR PROFESINIŲ LIGŲ SOCIALINIO DRAUDIMO ĮSTATYMO NR. VIII-1509 3, 13, 19 straipsNių pakeitimo ĮSTATYMO PROJEKTO
2021-03-02 Nr. XIVP-290
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:
1. Įstatymo projektu siūloma pakeisti Nelaimingų atsitikimų darbe ir profesinių ligų socialinio draudimo įstatymą (toliau – keičiamas įstatymas) ir šiais pakeitimais, kaip numatyta įstatymo projekto aiškinamajame rašte, „pakeisti kompensuojamo uždarbio skaičiavimą taip, kad į jo skaičiuojamuosius laikotarpius nebūtų įtrauktas laikas, kai asmuo buvo prastovoje, paskelbtoje dėl ekstremaliosios situacijos ir (ar) karantino, tačiau neilginant paties kompensuojamojo uždarbio skaičiuojamojo laikotarpio; pakeisti kompensavimo koeficiento nustatymui taikomų vidutinių mėnesinių draudžiamųjų pajamų skaičiavimą, taip, kad į jo skaičiuojamuosius laikotarpius nebūtų įtrauktas laikas, kai asmuo buvo prastovoje, paskelbtoje dėl ekstremaliosios situacijos ir (ar) karantino, tačiau neilginant paties kompensuojamojo uždarbio skaičiuojamojo laikotarpio; numatyti, kad socialinio draudimo išmokos, kurios nuo Lietuvos Respublikos darbo kodekso 47 ir 49 straipsnių pakeitimo įstatymo Nr. XIII-3008 priėmimo sumažėjo dėl šio įstatymo pagrindu paskelbtosios prastovos turi būti perskaičiuotos, apdraustiesiems asmenims išmokant susidariusį išmokų skirtumą“. Siūlomas teisinis reguliavimas svarstytinas. Pirma, prastovą darbdavys gali paskelbti nebūtinai dėl ekstremaliosios situacijos ir (ar) karantino, todėl tokiais atvejais darbuotojai atsidurtų nepalankesnėje situacijoje nei tie, kuriems būtų pritaikyta įstatymo pakeitimu siūloma nustatyti taisyklė. Antra, pastebėtina, kad dėl karantino ir (ar) ekstremalios situacijos paskelbimo nukentėti gali ne tik pagal darbo sutartis dirbantys darbuotojai, tačiau ir savarankiškai dirbantys asmenys, todėl dėl siūlomo teisinio reguliavimo tam tikra asmenų grupė gali įgyti privilegijų kitų asmenų, esančių panašioje situacijoje, atžvilgiu.
2. Įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 13 straipsnio 1 dalies nuostatą „jei asmens darbo santykiai su prastovą paskelbusiu darbdaviu iki prastovos paskelbimo truko trumpiau nei 3 mėnesius, kompensuojamasis uždarbis skaičiuojamas iš faktinio šių darbo santykių laikotarpio apdraustojo asmens draudžiamųjų pajamų“ reikėtų tikslinti, nes neaišku, koks laikotarpis laikytinas faktiniu darbo santykių laikotarpiu (laikas, kai nebuvo paskelbta prastova, ar koks kitas laikotarpis).
3. Atsižvelgiant į teisės technikos taisyklių reikalavimus, įstatymo projekto 1, 2 ir 3 straipsnių pakeitimo esmėje po žodžio „dalį“ reikia įrašyti žodžius „ir ją išdėstyti taip“, taip pat reikėtų paryškinti įstatymo projekto 4 straipsnio numerį ir pavadinimą. Įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 13 straipsnio 1 dalies pabaigoje įrašytinas skiriamasis ženklas.
4. Įstatymo nuostatos turi būti suformuluotos aiškiai ir suprantamai, todėl, siekiant teisinio aiškumo, siūlytina tobulinti įstatymo projekto 2 straipsnio 1 dalies formuluotę, kad būtų aišku, kam ir už kokius laikotarpius išmokos turėtų būti paskaičiuojamos ar perskaičiuojamos, kad nekiltų neaiškumo taikant šio įstatymo nuostatas praktikoje. Įstatymo projekto 2 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybė iki šio įstatymo įsigaliojimo priima jo įgyvendinamuosius teisės aktus. Tam, kad ši nuostata būtų tinkamai įgyvendinta, reikėtų nustatyti konkrečią įstatymo įsigaliojimo datą.
5. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad 2021 m. sausio 1 d. įsigaliojo Seimo statuto pataisos, kuriomis Seimo statuto 135 straipsnis, reglamentuojantis reikalavimus aiškinamajam raštui, buvo papildytas nauju 8 punktu (atsirado papildomas reikalavimas aiškinamajame rašte nurodyti ir ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams), todėl atitinkamai pildytinas aiškinamasis raštas.
Departamento direktorius Andrius Kabišaitis
J. Andriuškevičiūtė, tel. (8 5) 239 6159, el. p. [email protected]
J. Raškauskaitė, tel. (8 5) 239 6842, el. p. [email protected]