PASIŪLYMAS
DĖL Lietuvos Respublikos MOKESČIO UŽ VALSTYBINIUS GAMTOS IŠTEKLIUS ĮSTATYMO NR. I-1163
6, 7, 8, 11 STRAIPSNIo PAKEITIMO projekto
Nr. XIVP-2123
2022-12-14
Vilnius
Eil. Nr. |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
||
str. |
str. d. |
p. |
||
1. |
6 |
2 |
|
Argumentai: Mokesčio už valstybinius gamtos išteklius įstatymo 6 straipsnio 2 dalyje nustatytas didesnio mokesčio tarifo, taikomo už nedeklaruotą ar deklaruotą mažesnį, negu išgautas, gamtos išteklių kiekį ir (ar) be leidimo išgautą gamtos išteklių kiekį, koeficientas 10, kuris, atsižvelgiant į susiklosčiusią teismų praktiką, yra neproporcingai per didelis, neatitinka proporcingumo ir teisingumo kriterijų. Absoliuti dauguma teismų sumažina šį koeficientą iki 1,5–2. Aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnai už nustatytus pažeidimus neturi diskrecijos teisės taikyti mažesnį koeficientą, todėl susidaro neproporcingai didelės sumos, dėl ko subjektai praktiškai visais atvejais kreipiasi į teismą, kad, pavyzdžiui, išvengtų bankroto. Akivaizdu, kad sumažinus šį koeficientą, daug mažiau subjektų kreipsis į teismą, todėl sumažės ne tik teismų, bet aplinkos apsaugos valstybinę kontrolę vykdančios institucijos pareigūnų darbo krūvis. Todėl tikslinga, vadovaujantis proporcingumo, teisingumo ir protingumo principais, sumažinti šio įstatymo 6 straipsnio 2 dalyje numatytą didesnio mokesčio tarifo koeficientą, taikomą už nedeklaruotą ar deklaruotą mažesnį, negu išgautas, gamtos išteklių kiekį ir (ar) be leidimo išgautą gamtos išteklių kiekį. Vietoj dabar reglamentuoto koeficiento 10, numatyti šio koeficiento „žirkles“ nuo 2 iki 10. Pažymėtina, kad tokiu principu ir VMI taiko sankcijas už panašaus pobūdžio nusižengimus. Siekiant sumažinti korupcijos pasireiškimo tikimybę, įstatymu įtvirtinama Aplinkos ministerijos įgaliotos institucijos komisija, kuri, įvertinusi šiame punkte reglamentuotas sunkinančias ir (ar) lengvinančias aplinkybes ir taisykles taikys (nustatys konkretų) padidinto mokesčio tarifo koeficientą už nurodytus pažeidimus. Praktikoje pasitaiko įvairių atvejų: nuo netyčinių klaidų, procedūrinių trikdžių iki akivaizdaus grobstymo, kuomet padaroma žala ne tik aplinkai, bet ir viešiesiems finansams. Šios komisijos sudarymo tvarką nustatys aplinkos ministras.
Pasiūlymas: 1. Pakeisti projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Už nedeklaruotą ar deklaruotą mažesnį, negu išgautas, gamtos
išteklių kiekį ir (ar) be leidimo išgautą gamtos išteklių kiekį taikomas
didesnis mokesčio tarifas. Jis apskaičiuojamas šio įstatymo 1, 2 ir 3
prieduose nustatytus tarifus dauginant iš koeficiento Asmens atsakomybę lengvinančios aplinkybės yra: 1) gamtos ištekliai išgauti turint teisę juos išgauti toje vietoje; 2) išgauti ištekliai panaudoti viešajam vandeniui tiekti; 3) pagal turimą leidimą išgautus išteklius asmuo deklaravo mokestinio patikrinimo metu; 4) asmuo iki patikrinimo pradžios pateikė deklaraciją apie be leidimo išgautus gamtos išteklius; 5) asmuo pats pranešė apie padarytą pažeidimą iki patikrinimo pradžios; 6) asmuo pripažino pažeidimą ir bendradarbiavo su patikrinimą atlikusiu pareigūnu (toliau – pareigūnas), patikrinimo metu sudarė sąlygas pareigūnui atlikti patikrinimą, tirti pažeidimą, pateikė prašomą informaciją, padėjo išaiškinti šį pažeidimą; 7) kitos svarbios aplinkybės, kurias Komisija pripažįsta lengvinančiomis aplinkybėmis. Asmens atsakomybę sunkinančios aplinkybės yra: 1) gamtos ištekliai, išgauti pažeidžiant Lietuvos Respublikos specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo nuostatas; 2) padaryta žala tretiesiems asmenims; 3) gamtos ištekliai išgauti žemės, kurios valdymo teisės asmuo neturi, sklype; 4) pažeidimas padarytas pakartotinai. Pakartotinumui taikomas Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo 68 straipsnio 1 dalyje nurodytas laikotarpis; 5) išgaunant gamtos išteklius, padaryta žala aplinkai ar pabloginta likusių gamtos išteklių būklė; 6) mokesčio mokėtojas nevykdo ar netinkamai vykdo pareigas tvarkyti apskaitą, saugoti apskaitos ar kitus dokumentus ir todėl negalima apskaičiuoti mokėtinų mokesčių įprastine tvarka; 7) kai mokesčių mokėtojas pareigūno nurodytu laiku nepateikia pareigūnui tikrinti reikiamų dokumentų, pateikia netinkamus dokumentus ar neteisingus duomenis. Konkretų didesnio tarifo koeficiento dydį Komisija motyvuotai nustato atsižvelgdama į šias taisykles: 1) didesnio mokesčio tarifo koeficientas skaičiuojamas nuo jo vidurkio, kuris apskaičiuojamas minimalų ir maksimalų koeficientą sudedant ir gautą rezultatą padalijant pusiau; 2) nustatant konkretų didesnio mokesčio tarifo koeficientą, vertinamos šiame straipsnyje nustatytos aplinkybės ir didesnio mokesčio tarifo koeficientas skaičiuojamas nuo jo vidurkio; 3) nustačius, kad yra asmens atsakomybę lengvinančių aplinkybių ir nėra sunkinančių aplinkybių, asmeniui nustatomas didesnio mokesčio tarifo koeficientas, nesiekiantis jo vidurkio; 4) nustačius, kad yra asmens atsakomybę sunkinančių aplinkybių ir nėra lengvinančių aplinkybių, asmeniui nustatomas didesnio mokesčio tarifo koeficientas, viršijantis jo vidurkį; 5) taikytinas mokesčio tarifo vidurkio koeficientas nustatomas, kai nėra sunkinančių ir lengvinančių aplinkybių; 6) kai yra atsakomybę lengvinančių ir sunkinančių aplinkybių, asmeniui nustatomas didesnio mokesčio tarifo koeficientas atsižvelgiant į jų kiekį ir reikšmingumą. Patikrinimo metu vertinamos iki patikrinimo pradžios mokesčio mokėtojo pateiktos mokesčio už valstybinius gamtos išteklius deklaracijos.“ |
Teikia
Seimo nariai