LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS RINKLIAVŲ
ĮSTATYMO NR. VIII-1725 11 STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
2023-12-19 Nr. XIVP-3422
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Įstatymo projekto 1 straipsnio 1 dalimi keičiamo Rinkliavų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 11 straipsnio 1 dalies 12 punkte siūloma įtvirtinti, kad savivaldybės taryba turi teisę savivaldybės teritorijoje nustatyti vietines rinkliavas tik už „leidimo įplaukti vidaus vandenų transporto priemonėmis į valstybės saugomas teritorijas, savivaldybių įsteigtus saugomus draustinius, jų paskelbtų kraštovaizdžio objektų teritorijas ir nustatytas vietinės reikšmės apsaugines zonas išdavimą;“ Svarstytina, ar šiame punkte neturėtų būti numatytos išimtys, kada vietinės rinkliavos negalėtų būti nustatytos (kaip antai yra nustatyta keičiamo įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 5 punkte), jeigu tokių išimčių būtų. Analogiška pastaba taikytina ir įstatymo projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 13 punktui.
2. Įstatymo projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 13 punkte siūloma įtvirtinti, kad savivaldybės taryba turi teisę savivaldybės teritorijoje nustatyti vietines rinkliavas už „naudojimąsi savivaldybės tarybos nustatytomis vietomis vidaus vandenų transporto priemonėms švartuoti (statyti)“. Atkreiptinas dėmesys, kad kartu su šiuo įstatymo projektu teikiamame Vidaus vandenų transporto kodekso papildymo 291 straipsniu įstatymo projekte (Reg. Nr. XIVP-3421) yra vartojama formuluotė „vidaus vandenų transporto priemonių švartavimui ar statymui (kai iškeliama ant kranto)“. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina šias formuluotes vienodinti.
3. Projekto nuostatos įsigaliotų 2024 m. liepos 1 d. Atsižvelgus į įstatymų priėmimo procedūras, siūloma data prieštarautų Teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje bei Mokesčių administravimo įstatymo 3 straipsnio 3 dalyje įtvirtintam principui, pagal kurį Lietuvos Respublikos Seimas turi užtikrinti, kad Lietuvos Respublikos mokesčių įstatymai, nustatantys naują mokestį, naują mokesčio tarifą, mokesčio lengvatą, sankcijas už mokesčių įstatymų pažeidimus arba iš esmės pakeičiantys apmokestinimo tam tikru mokesčiu tvarką ar apmokestinimo teisinio reglamentavimo bei taikymo principus, turėtų įsigalioti ne anksčiau kaip 6 mėnesiai nuo jų paskelbimo dienos. Atsižvelgus į tai, koreguotina įstatymo įsigaliojimo data.
4. Atkreiptinas dėmesys, jog Seime buvo priimtas 2024 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymas. Atsižvelgus į Biudžeto sandaros įstatymo 17 straipsnio 2 dalies nuostatą, kad trejų biudžetinių metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų konsoliduotos visumos planuojamų rodiklių projektas rengiamas remiantis Vyriausybės programa, Lietuvos stabilumo programa, Valstybės pažangos strategija, manytina, kad turėtų būti gauta Vyriausybės, kaip biudžeto planuotojos, nuomonė dėl siūlomo teisinio reguliavimo.
5. Projekto 2 straipsnyje numatyta, kad įstatymas įsigalios 2024 m. liepos 1 d. Pažymėtina, kad 2024 m. sausio 1 d. įsigalios Lietuvos Respublikos neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymo Nr. I-2044 pakeitimo įstatyme Nr. XIV-1722 išdėstytas Lietuvos Respublikos asmens su negalia teisių apsaugos pagrindų įstatymas, kuriuo sąvoka „neįgalusis“ pakeista į sąvoką „asmuo su negalia“, sąvoka „neįgalumas“ keičiama sąvoka ,,negalia“, sąvoka ,,darbingumo lygis“ keičiama sąvoka ,,dalyvumo lygis“. Atsižvelgus į tai bei vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų 140 punktu (teisėkūros subjektas pirmą kartą keičiant teisės aktus dėl kitų priežasčių turi pareigą patikslinti nebeaktualias nuorodas), siūlytina įstatymo projektu kartu atitinkamai pakeisti ir keičiamo įstatymo 6 straipsnio 5 punktą bei 11 straipsnio 1 dalies 6 punktą.
6. Įstatymo projektas tikslintinas atsižvelgiant į teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 (2021 m. lapkričio 18 d. įsakymo Nr. 1R-388 redakcija) patvirtintose Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose nustatytus teisės technikos reikalavimus – vietoj įstatymo projekto pavadinime esančios formuluotės „ISTATYMO PROJEKTAS“ naujoje eilutėje rašytinas žodis „ĮSTATYMAS“, įstatymo projekto 1 straipsnio 1 ir 2 dalių pakeitimo esmėse reikėtų atsisakyti perteklinių žodžių „nauju“ bei perteklinių formuluočių „ir jį išdėstyti taip“.
Departamento direktorius Dainius Zebleckis
R. Dirgėlienė, tel. +370 5 209 6350, el. p. [email protected]
J. Raškauskaitė, tel. +370 5 209 6842, el. p. [email protected]