LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

žMOGAUS TEISIŲ kOMITETO

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

LYGIŲ GALIMYBIŲ ĮSTATYMO NR. IX-1826 16 IR 29 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

Nr. XIVP-2073(3)

 2022-12-07 Nr. 112-P-43

Vilnius

 

1.      Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Tomas Vytautas Raskevičius, Komiteto pirmininko pavaduotojas Dainius Kepenis, nariai: Tomas Bičiūnas, Eugenijus Gentvilas, Arūną Valinską pavaduojantis Seimo narys Vytautas Kernagis; Komiteto biuro vedėja Jolanta Savickienė, Komiteto biuro patarėjos Inga Ališauskienė, Eglė Lukšienė ir Rūta Ragaliauskienė; biuro padėjėja Ingrida Aidietienė.                     

Kviestieji asmenys:  Ministrės Pirmininkės patarėjas valstybės tarnybos klausimais Vitas Vasiliauskas, Vidaus reikalų ministerijos vyriausioji patarėja, atliekanti Valstybės tarnybos politikos grupės vadovės funkcijas Jūra Ivonaitytė, Lygių galimybių kontrolierė Birutė Sabatauskaitė, Seimo kontrolierė Erika Leonaitė, Vaiko teisių apsaugos kontrolierė Edita Žiobienė.                    

2.      Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

 

1.

LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2022-11-15

1

1

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas.

1. Atsižvelgiant į tai, kad pagal kartu teikiamo Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo Nr. VIII-1316 pakeitimo įstatymo projekto, reg. Nr. XIVP-2066(3), 7 straipsnio 1 dalį, valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, pareigybių skaičių nustato įstaigų vadovai bei siekiant teisinio reguliavimo nuoseklumo, siūlytume įstatymo projektu keičiamo Lygių galimybių kontrolieriaus įstatymo 16 straipsnio 1 dalies 6 punkte numatyti, kad Lygių galimybių kontrolierius ne tik tvirtina pareigybių sąrašus, bet ir nustato tarnybos valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, pareigybių skaičių.

 

Pritarti

 

 

2.

 

1

2

 

 

2. Įstatymo projekto 1 straipsnio 2 dalyje dėstomoje keičiamo Lygių galimybių įstatymo 16 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, kad kai Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo nustatyta tvarka lygių galimybių kontrolierius yra nušalinamas nuo tarnybinių pareigų atlikimo, Seimo valdybos sprendimu lygių galimybių kontrolieriaus pareigas pavedama atlikti vaiko teisių apsaugos kontrolieriui, o kai jis negali, – Seimo kontrolieriui. Įvertinus šią nuostatą ir siekiant teisinio nuoseklumo ir aiškumo, siūlytina numatyti, kuriam laikui šias pareigas pavedama atlikti, kaip, pvz., yra numatyta keičiamo įstatymo 16 straipsnio 2 dalyje.

 

Pritarti

 Siūlome patikslinti, kad pavedama atlikti lygių galimybių kontrolieriaus pareigas priimant konkretų sprendimą.

Papildyti 16 straipsnį 3 dalimi ir ją išdėstyti taip:

„3. Kai Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo nustatyta tvarka lygių galimybių kontrolierius yra nušalinamas nuo tarnybinių pareigų atlikimo, Seimo valdybos sprendimu lygių galimybių kontrolieriaus pareigas priimant konkretų sprendimą pavedama atlikti vaiko teisių apsaugos kontrolieriui, o kai jis negali, – Seimo kontrolieriui.”

 

3.

 

21(N)

1

 

 

3. Atsižvelgiant į tai, kad pagal kartu teikiamo Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo Nr. VIII-1316 pakeitimo įstatymo projekto, reg. Nr. XIVP-2066(3), nuostatas naujai yra reglamentuojamos atostogos bei įvertinus tai, kad daugeliui iš valstybės ir savivaldybių biudžeto apmokamų asmenų kategorijų kasmetinės atostogos skaičiuojamos darbo dienomis, ir siekiant teisinio reguliavimo nuoseklumo ir sistemiškumo svarstytina, ar nereikėtų atitinkamai tikslinti keičiamo įstatymo 21 straipsnio 1 dalį.

 

Pritarti

Siūlome pagrindiniam Komitetui patikslinti įstatymo projekto nuostatas atsižvelgiant į pagrindinio, Valstybės tarnybos įstatymo projekto Nr. XIVP-2066(3) nuostatas.

 

 

 

4.

 

21(N)

3

 

 

4. Atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo Nr. VIII-1316 pakeitimo įstatymo, reg. Nr. XIVP-2066(3), 33 straipsnio nuostatas, siūlytina kartu atitinkamai pakeisti keičiamo įstatymo 21 straipsnio 3 dalį, nes Valstybės tarnybos įstatymo nustatyta tvarka kontrolierius turėtų teisę grįžti ne tik į ankstesnes pareigas, bet ir, jeigu tokios galimybės nėra, į kitas lygiavertes ar žemesnes pareigas.

 

Pritarti

 

 

5.

 

2

 

 

 

5. Atsižvelgiant į tai, kad pagal Lietuvos Respublikos Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos įstatymą, Vyriausiosios tarnybinės etikos komisija atlieka tyrimus dėl deklaruojančių asmenų (išskyrus Seimo narius) veikos atitikties Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo nuostatoms, siūlytume tikslinti įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo Lygių galimybių įstatymo 29 straipsnio 2 dalies 9 punktą ir jame vietoj žodžio ,,įvertinti“ įrašyti žodžius ,,atlikti tyrimą“.

 

Pritarti

 

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

 

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas:

iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos lygių galimybių įstatymo Nr. IX-1826 16 ir 29 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-2073(3)  ir siūlyti pagrindiniam komitetui įstatymo projektą tobulinti atsižvelgiant į  Seimo kanceliarijos Teisės departamento ir Žmogaus teisių komiteto pastabas, kurioms Komitetas pritarė ir pritarti Komiteto išvadoms.

6.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Žmogaus teisių komitetas

2022-12-07

1

2

 

Argumentai:

Įstatymo projekto 1 straipsnio 2 dalyje dėstomoje keičiamo Lygių galimybių įstatymo 16 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, kad kai Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo nustatyta tvarka lygių galimybių kontrolierius yra nušalinamas nuo tarnybinių pareigų atlikimo, Seimo valdybos sprendimu lygių galimybių kontrolieriaus pareigas pavedama atlikti vaiko teisių apsaugos kontrolieriui, o kai jis negali, – Seimo kontrolieriui. Siekiant teisinio nuoseklumo ir aiškumo, siūlytina patikslinti, kokius veiksmus pavedama atlikti.

 

Pasiūlymas:

Papildyti 16 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Kai Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo nustatyta tvarka lygių galimybių kontrolierius yra nušalinamas nuo tarnybinių pareigų atlikimo, Seimo valdybos sprendimu lygių galimybių kontrolieriaus pareigas priimant konkretų sprendimą pavedama atlikti vaiko teisių apsaugos kontrolieriui, o kai jis negali, – Seimo kontrolieriui.”

Pritarti

 

2.

Žmogaus teisių komitetas

2022-12-07

2

 

 

Argumentai:

Įstatymo projekto 2 straipsniu dėstomas Įstatymo 29 straipsnio pakeitimas papildant 29 straipsnio 2 dalį 9 punktu, kuriuo įtvirtinimas naujas Lygių galimybių kontrolieriaus sprendimas ,,siūlyti Vyriausiajai tarnybinės etikos komisijai įvertinti, ar asmuo, dirbantis valstybinėje tarnyboje nepažeidė Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo“.

Siekiant, kad ši nuostata galėtų būti taikoma praktikoje, siūlome patikslinti įstatymo 29 straipsnio 2 dalį, suteikiant Lygių galimybių kontrolieriui tyrimo metu ar jį atlikus priimti ne vieną, o reikalui esant ir kelis iš 29 straipsnio 2 dalyje išvardintų sprendimų.

Pasiūlymas:

 Papildyti Įstatymo 29 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

,,2. Tyrimo metu ar jį atlikęs, lygių galimybių kontrolierius priima vieną  arba kelis iš šių sprendimų:

1) perduoti tyrimo medžiagą ikiteisminio tyrimo įstaigai ar prokurorui, jeigu nustatomi galimi nusikalstamos veikos požymiai;

2) kreiptis į atitinkamą asmenį ir siūlyti nutraukti lygias galimybes pažeidžiančius veiksmus (neveikimą);

3) kreiptis į atitinkamą asmenį ar instituciją ir siūlyti pakeisti ar panaikinti administracinį aktą arba sprendimą (ar jo dalį), susijusį su lygių galimybių pažeidimu;

4) pradėti administracinių nusižengimų teiseną;

5) pripažinti skundą nepagrįstu, jeigu nepasitvirtino jame nurodyti pažeidimai;

6) įspėti dėl padaryto pažeidimo;

7) įpareigoti reklamos veiklos subjektus nutraukti neleidžiamą reklamą ir nustatyti šio įpareigojimo įvykdymo terminus ir sąlygas;

8) su pareiškimu kreiptis į administracinį teismą prašant ištirti, ar norminis administracinis aktas (ar jo dalis), religinės bendruomenės ir bendrijos, politinės partijos, politinės organizacijos arba asociacijos priimtas bendro pobūdžio aktas atitinka šį įstatymą ar Lietuvos Respublikos moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymą;

     9) siūlyti Vyriausiajai tarnybinės etikos komisijai įvertinti, ar asmuo, dirbantis valstybinėje tarnyboje nepažeidė Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo.“

 

Pritarti

 

 

 

 

7. Balsavimo rezultatai:  už - 4, prieš - 0, susilaikė -  0.

 

8. Komiteto paskirtas pranešėjas: Tomas Vytautas Raskevičius.

 

 

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                         Tomas Vytautas Raskevičius                                                                                              

 

 

 

 

 

 

 

Žmogaus teisių komiteto biuro patarėja, Rūta Ragaliauskienė, tel. 2396821