AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MOKESČIO UŽ APLINKOS TERŠIMĄ ĮSTATYMO NR. VIII-1183 4 PRIEDĖLIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

1. Projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai

Projekto rengimą paskatinusios priežastys – Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2017 m. kovo 13 d. nutarimu Nr. 167 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos įgyvendinimo plano patvirtinimo“ patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos įgyvendinimo plano IV prioriteto „Darni ir konkurencinga ekonomikos plėtra“ 4.1.4. darbo „Perėjimas prie žiedinės ekonomikos, diegiant atliekų prevencijos, pakartotinio panaudojimo ir perdirbimo finansines paskatas ūkio subjektams“ 9 priemonės „Mokesčių už aplinkos teršimą atliekomis peržiūra siekiant nustatyti atliekų mažinimą ir perdirbimą skatinančius tarifus“ vykdymo būtinybė.

Projekto tikslas – panaikinti mokesčio už aplinkos teršimą metalinės pakuotės atliekomis tarifo esančią disproporciją su kitais mokesčio už aplinkos teršimą pakuotės atliekomis tarifais.

Rezultatas, kurio tikimasi – mokesčio už aplinkos teršimą metalinės pakuotės atliekomis tarifo dydis panaikins dabartinę disproporciją, kuri dabar egzistuoja lyginant su tarifais, taikomais kitoms pakuotės rūšims.

Viena pagrindinių mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo paskirčių yra skatinti atliekų sutvarkymą todėl mokestis mokamas tik tuo atveju, jeigu gamintojai ir importuotojai nevykdo nustatytų perdirbimo užduočių ir ši pareiga atitenka valstybei. Įvertinus atliekų tvarkytojų metalinės pakuotės sutvarkymo kaštus išaiškėjo, kad dabartinis įstatyme nustatytas tarifas yra 17 kartų didesnis už realius sutvarkymo kaštus, todėl manome, kad tarifas turėtų būti sumažintas. Be to, tarifo sumažinimas metalinei pakuotei iki siūlomo dydžio priartins jį prie dabar taikomo kitų pakuočių mokesčio tarifų vidurkio.

Kadangi siūlomas metalinės pakuotės mokesčio tarifas išlieka 4,2 karto didesnis už vidutinius sutvarkymo kaštus ir didžioji dalis metalinės pakuotės turi pridėtinę vertę (supirkimas per taromatus metalo supirktuves), jo pasikeitimas neturės įtakos 2017 m. gruodžio 20 d. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. lapkričio 24 d. nutarimo Nr. 1168 „Dėl apmokestinamųjų gaminių ir pakuočių atliekų naudojimo ir (ar) perdirbimo užduočių patvirtinimo“ pakeitimo Nr. 1113 patvirtintų apmokestinamųjų gaminių ir pakuočių atliekų naudojimo ir (ar) perdirbimo užduočių, šiuo atveju metalinės pakuotės perdirbimo užduočių, įvykdymui.

2. Projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai

Projektą inicijavo ir parengė Aplinkos ministerija. Tiesioginis rengėjas – Europos Sąjungos investicijų ir ekonominių priemonių departamento (direktorius Inesis Kiškis, tel. 8~618 12760, el. p. [email protected]) Ekonominių priemonių taikymo politikos skyriaus (vedėja Živilė Liberienė, tel. 8~706 63526, el. p. [email protected]) vyriausiasis specialistas Aidas Juozapaitis (tel. 8~706 63527, el. p. [email protected]).

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami projekte aptarti teisiniai santykiai

Šiuo metu galiojantis mokesčio už aplinkos teršimą metalinės pakuotės atliekomis tarifas – 753 Eur/t yra 17 kartų didesnis už vidutinius metalinės pakuotės atliekų tvarkymo kaštus (44 Eur/t). Kiti dabar galiojantys mokesčio už aplinkos teršimą pakuočių atliekomis tarifai yra didesni vidutiniškai apie 4,2 karto už pakuočių atliekų tvarkymo vidutinius įkainius, kuriuos taiko gamintojų ir importuotojų organizacijos.

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Projekte metalinei pakuotei siūloma nustatyti mokesčio tarifą – 186 Eur/t. Naujai nustatytas tarifas būtų didesnis už vidutinius metalinės pakuotės atliekų tvarkymo įkainius apie 4,2 karto. Skaičiavimai atlikti lyginant dabartinį metalinės pakuotės tarifą (753 Eur/t) su licencijuotų gamintojų ir importuotojų organizacijų taikomais vidutiniais metalinių pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo įkainiais:

Metalinės pakuotės tarifas, Eur/t

Indeksuotas metalinės pakuotės tarifas, Eur/t

VšĮ Pakuočių tvarkytojų organizacija įkainis, Eur/t

VšĮ Žaliasis taškas įkainis, Eur/t

VšĮ Gamtos ateitis įkainis, Eur/t

Organizacijų taikomų įkainių vidurkis, Eur/t

Kiek kartų tarifas skiriasi nuo įkainio

Siūlomas tarifas metalinei pakuotei, Eur/t

1

2

3

4

5

6

7

8

753

1141

45

44

42

44

17,24

186

 

Siūlomas mokesčio už aplinkos teršimą metalinės pakuotės atliekomis tarifo dydis būtų proporcingas kitų tarifų dydžiui:

Pakuotės rūšis

Tarifai, Eur/t

Galiojantys indeksuoti tarifai, Eur/t

Vid. organizacijų įkainiai, Eur/t

Kiek kartų tarifas skiriasi nuo kaštų

Siūlomas tarifas pakuotei, Eur/t

 

1

2

3

4

5

Stiklinė pakuotė

57

86

58

0,98

249

Plastikinė pakuotė

521

789

78

6,68

333

PET (polietileno tereftalatas) pakuotė

579

877

78

7,42

333

Kombinuota (popierinė) pakuotė

579

877

121

4,79

516

Kombinuota (kita) pakuotė

579

877

123

4,69

526

Metalinė pakuotė

753

1141

44

17,24

186

Popierinė ir kartoninė pakuotė

28

42

25

1,14

105

Kita pakuotė

57

86

33

1,71

142

Medinė pakuotė

57

86

17

3,42

71

 

 

Vidurkis:

4,26

4,26 x įkainis

Lentelėje pateikiami esami ir kitu įstatymo projektu siūlomi pakuočių tarifai ir organizacijų taikomi atliekų tvarkymo įkainiai. Ketvirtame stulpelyje apskaičiuota kiek kartų dabar galiojantys mokesčio tarifai skiriasi nuo organizacijų taikomų atitinkamų pakuočių atliekų tvarkymo įkainių. Atmetus didžiausią ir mažiausią 4 stulpelio reikšmę buvo apskaičiuota kiek vidutiniškai pakuočių mokesčio tarifai skiriasi nuo taikomų atitinkamų pakuočių atliekų tvarkymo įkainių, t. y. apie 4,2 karto. Įvertinus tai, projektu keičiamas metalinės pakuotės mokesčio tarifas taip, kad jo dydis būtų 4,2 karto didesnis už metalinės pakuotės atliekų tvarkymo įkainius. Kitu įstatymo projektu atitinkamai keičiami kitų pakuočių rūšių tarifai.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimto projekto pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Poveikis atitinkamai sričiai (aplinkai): Neigiamas poveikis atitinkamai sričiai nenumatomas.

Poveikis aplinkosaugos sričiai būtų teigiamas, nes prisidėtų prie Nacionalinės aplinkos apsaugos strategijos tikslų įgyvendinimo atliekų tvarkymo srityje.

Poveikis valstybės finansams: Neigiamo poveikio valstybės finansams nenumatoma. Įvertinus aplinkosauginių mokesčių tikslingumą, ir tai, jog mokestis mokamas tik tuo atveju, jeigu mokesčių mokėtojai nevykdo nustatytų užduočių ir netvarko atliekų, nenumatoma pajamų netekimų valstybės biudžete. Deklaracijų duomenimis (deklaruota mokesčio už metalinę pakuotę) 2013 m. – 1,3 mln. Eur, 2014 m. – 1,4 mln. Eur, 2015 m. – 0,89 mln. Eur, 2016 m. – 0,35 mln. Eur., 2017 m. – 0,25 mln. Eur. Sumažinus mokesčio tarifą ir atsižvelgus į neigiamas „Metrail“ pasekmes mokesčio mokėtojams, planuojama, kad valstybės pajamos už metalinę pakuotę turėtų sugrįžti į 2013 m. lygį, t. y. padidės 1,0 mln. Eur.

Poveikis administracinei naštai: Neigiamo poveikio mokesčio mokėtojų administracinei naštai nenumatoma, kadangi mokesčio apskaičiavimas ir deklaravimas nesikeičia.

6. Kokią įtaką priimtas projektas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

Priimtas projektas kriminogeninei situacijai ir korupcijai poveikio neturės. Neigiamų pasekmių nenumatoma.

7. Kaip projekto įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Projekto įgyvendinimas nepablogins verslo sąlygų.

8. Projekto inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios

Priėmus projektą, kitų teisės aktų priimti nereikės.

9. Ar projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos įstatymo, Teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimų. Projekte nėra naujų sąvokų ar terminų, kuriuos reikėtų įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka ar jie atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas.

10. Ar projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus

Projektas neprieštarauja Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms bei atitinka Europos Sąjungos dokumentus.

11. Jeigu Projektui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti

Projekto įgyvendinimui nereikės priimti įgyvendinamųjų teisės aktų.

12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks projektui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)

Projektui įgyvendinti papildomų valstybės biudžeto lėšų nereikės.

13. Projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados.

Projekto rengimo metu specialistų vertinimų ir išvadų negauta.

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam Projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis

Aplinkosauginiai mokesčiai, finansinės priemonės.

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

Nėra.

__________________